Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tähti, ihan sen vuoksi ihmettelen että en tähän ikään mennessä ole joutunut pikkujouluissa tai muuallakaan juomaan alkoholia tai keksimään selityksiä. Ihan vain kieltäytyminen on onnistunut. Jos työnantajalle tämä ei kelpaisi, niin en sellaisessa paikassa voisi olla töissä. Tosin sinun työpaikan asenteet vaikuttavat muutenkin siltä, että en suostuisi olla siellä päivääkään ja jos tietäisin, mikä paikka se on, en suostuisi olla edes asiakas. Minulle arvot merkitsevät niin paljon, että en vastoin omia arvojani voi toimia.

Tähti, ihan sen vuoksi ihmettelen että en tähän ikään mennessä ole joutunut pikkujouluissa tai muuallakaan juomaan alkoholia tai keksimään selityksiä. Ihan vain kieltäytyminen on onnistunut. Jos työnantajalle tämä ei kelpaisi, niin en sellaisessa paikassa voisi olla töissä. Tosin sinun työpaikan asenteet vaikuttavat muutenkin siltä, että en suostuisi olla siellä päivääkään ja jos tietäisin, mikä paikka se on, en suostuisi olla edes asiakas. Minulle arvot merkitsevät niin paljon, että en vastoin omia arvojani voi toimia.

Yölento :) Kaikki asiakkaat on ulkomailla. Ne ovat suuryrityksiä, kukaan yksittäinen ihminen ei ole asiakas.

Minua tämä pikkujoulu aina "harmittaa", koska firman omistajat, (jotka eivät myöskään ole Suomessa, vaan mm. purjehtivat Kreikan saaristossa hienolla laivalla), vaativat, että pikkujoulujen yhteydessä on laaja työpalaveri. Siksi koskaan näistä pikkujouluista ei katsota hyvällä sieltä poissaoloa.

Firman kulttuuri on tiukka ja tietynlainen. Työpäivä ei ole leppoisa, vaan sekä ruokailu, että kahvitauot täyttyvät vain lähinnäkin työasioista. Palkkaus on paras puoli tässä työssä, tosin on muutakin hyvää, en lähde erittelemään ;)

Tähti, ymmärrän hyvin sen, että pikkujouluissa on myös työn osuus ja siksi sinne pitää osallistua, mutta en sitä, miksi siellä pitää juoda ja valvoa. Tai miksi pitää olla raskaana tai lapsi sairaana, että nämä voi välttää.

Miehen työpaikalla myös pikkujoulut kestää monta päivää, mutta ymmärtääkseni siellä voi silti toimia niin kuin parhaaksi näkee, siis viisaasti tai örveltäen.

Tähti, ymmärrän hyvin sen, että pikkujouluissa on myös työn osuus ja siksi sinne pitää osallistua, mutta en sitä, miksi siellä pitää juoda ja valvoa. Tai miksi pitää olla raskaana tai lapsi sairaana, että nämä voi välttää.

Miehen työpaikalla myös pikkujoulut kestää monta päivää, mutta ymmärtääkseni siellä voi silti toimia niin kuin parhaaksi näkee, siis viisaasti tai örveltäen.

Mua on aina joka työpaikassa sanottu tylsäksi tyypiksi, kun en örvellä pikkujouluissa, tai en edes osallistu.

Tähän ikään kun on nähnyt jo niin monenlaista pikkujoulua, että huhh, huhh :) Milloin on tanssittu humppalavalla, ollut naamiaista ja kuntonyrkkeilyä, sekoilua laivalla, biletetty ulkomailla, juotu shampanjaa Finnairin ykkösluokassa, oltu teatterissa ja ties minkä jälkeen joku on kannettu kotiin, kun omat jalat ei enää kestä. Jotkut heittäytyvät uskottomiksi ja ties mitä voi sattua...kerran eräs kolmen (3) pikkulapsen isä "nussi" venäläistä työkaveria suihkussa, kun oltiin ulkomailla. Hänen vaimo oli viimeisillään raskaana kotona. Mua vitutti, kun oli hotellissa seinänaapuri, kuulin kaiken ja seuraavana päivänä siitä puhuivat kaikki, kun tämä nainen elosteli asialla.

Siis mihinkään en ole osallistunut, vaan lähinnä aina huolehtinut, ettei kukaan ainakaan "kuole" matkan varrella.

Siksi oon tylsä tyyppi. Sitä kun ei vaan millään jaksa tuota...
:3some

Hyi, kamalia firman bileitä Tähdellä :D

Meillä tuollaista menoa oli viimeksi opiskeluaikoina ja ehkä ekoina työvuosina, sittemmin on saanut olla rauhassakin kun vaan valitsee seuransa juhlissa... ja vaikka Suomessa on ainakin joissakin ympyröissä aina oltava tekosyy tai hyvä syy miksi ei juo / örvellä, niin kyllä nykyisin yhä enemmän yleistyy, että ihmisten juomattomuutta ilman julkisia syitä kunnioitetaan.
Joskus esim. väitettiin ettei venäläisten kanssa voi tehdä bisnestä ilman vodkaa, mutta nykyisin kuulemma sekin on urbaanilegenda.

Hyi, kamalia firman bileitä Tähdellä :D

Meillä tuollaista menoa oli viimeksi opiskeluaikoina ja ehkä ekoina työvuosina, sittemmin on saanut olla rauhassakin kun vaan valitsee seuransa juhlissa... ja vaikka Suomessa on ainakin joissakin ympyröissä aina oltava tekosyy tai hyvä syy miksi ei juo / örvellä, niin kyllä nykyisin yhä enemmän yleistyy, että ihmisten juomattomuutta ilman julkisia syitä kunnioitetaan.
Joskus esim. väitettiin ettei venäläisten kanssa voi tehdä bisnestä ilman vodkaa, mutta nykyisin kuulemma sekin on urbaanilegenda.

Kimaira :) Oletko myös töissä ulkomaankaupan alalla?

Viihdyn alalla, mutta pikkujoulut ja muut bileet vaatisi hurjempaa luonnetta. Oon vähän sivusta seuraaja tyyppi.

Sulla on selvästi näkemystä :) Mulla on vähän erikoinen työ ;)

Mä oon samaa mieltä Yölennon kanssa. En halua olla missään tekemisissä pikkujoulujen kanssa. Ellei toki oo joku työosio tai virkistysosio. Alkoholiosuuksista lähtisin pois, koska en suostu enää sellaista sikailua sietämään. Jokainen tehköön kuten tykkää kuitenkin - viittaan lähinnä niihin ketkä mm pettää pikkujouluissa. Omapa on ongelma ja ne tulee jossain vaiheessa aina eteen.
Parikolme vuotta sitten just vaihdoin työstä toiseen ja vaikka palkka putosi paljon, en kadu hetkeäkään. Tajusin silloin miten vähän se raha merkitsee, jos työyhteisössä ei voi hyvin. Huomaan, ettei mun tarvitse enää muiden takia käyttää tiettyä merkkivaatetta tai ajaa tiettyä merkkiautoa tms, koska sillä ei ole väliä. Sillä on väliä mitä itse ja mitä perhe tarvitsee ja haluaa. Mistään en jää paitsi mielestäni.

Mä oon samaa mieltä Yölennon kanssa. En halua olla missään tekemisissä pikkujoulujen kanssa. Ellei toki oo joku työosio tai virkistysosio. Alkoholiosuuksista lähtisin pois, koska en suostu enää sellaista sikailua sietämään. Jokainen tehköön kuten tykkää kuitenkin - viittaan lähinnä niihin ketkä mm pettää pikkujouluissa. Omapa on ongelma ja ne tulee jossain vaiheessa aina eteen.
Parikolme vuotta sitten just vaihdoin työstä toiseen ja vaikka palkka putosi paljon, en kadu hetkeäkään. Tajusin silloin miten vähän se raha merkitsee, jos työyhteisössä ei voi hyvin. Huomaan, ettei mun tarvitse enää muiden takia käyttää tiettyä merkkivaatetta tai ajaa tiettyä merkkiautoa tms, koska sillä ei ole väliä. Sillä on väliä mitä itse ja mitä perhe tarvitsee ja haluaa. Mistään en jää paitsi mielestäni.

Kuukassius :) Samaa mieltä.

Tosin Tj on eri mieltä, kunnei koskaan ole nähnyt mua juopuneena, kuten kaikkia muita työntekijöitä. Silloin ovat jutelleet "syvällisiä"... :confused4

Häntä harmitttaa se.

Katjusha saattaa ehkä käsittää paremmin tästä tilanteesta... on vaan itsessään bisnestä...

Tähti, en kovin arvosta ihmisiä, jotka eivät pysty puhumaan selvinpäin syvällisiä tai yleensä mitä tahansa, mikä on puhumisen arvoista. Tai toisaalta, miksi molempien pitäisi olla aivottomassa tilassa. Riittää, jos tj tahtoo juoda.

Kyllä minä ymmärrän, mistä on kyse. En vain hyväksy sellaista.

miksi pitää olla raskaana tai lapsi sairaana, että nämä voi välttää.

Yölento :) Koska sitoutunut työntekijä osallistuu. Ellei osallistu, on oltava vähintäänkin tosi hyvä syy, tai jää sivulliseksi. Jos olisikin jokin ilta tapahtuma, niin olisi helppo kieltäytyä, tai vaan jättää menemättä.

Miehesi ehkä haluaakin osallistua :)

Nykytyönantajat kuvittelee, että työntekijät haluaa luuhata päiväkaupalla yötä-päivää jossain täysin turhissa pippaloissa. Perheellisiä ei ajatella ollenkaan:wideyed::sad001

Vapaa-ajan olen mieluiten ihan kotona oman lapsen kanssa :)

Tähti, sitoutunut työntekijä osallistuu työhön. Siitä olen samaa mieltä. Jos työtehtävät eivät vaadi pikkujouluja, niihin ei tarvitse osallistua. Ja jos osallistuu, ei ole pakko nauttia baarin antimia. Nykyaikana ei tarvitse olla syytä olla juomatta.

Mieheni osallistuu pikkujouluihin. Hän on jättänyt kaikki muut matkustamiset pois ja se on ainoa, mihin lähtee mukaan. Firma ei ole suomalainen, joten kerran vuodessa on kai hyvä tavata työkavereita ihan kasvokkain.

Mieheni osallistuu pikkujouluihin. Hän on jättänyt kaikki muut matkustamiset pois ja se on ainoa, mihin lähtee mukaan. Firma ei ole suomalainen, joten kerran vuodessa on kai hyvä tavata työkavereita ihan kasvokkain.

Yölento :) Tässä on oikeastaan aika samasta kyse :) Tarkoitus tavata kasvokkain. Meillä on väkeä, ketä ei näe, muualla, kuin pikkujouluissa.

Kimaira :) Näitäkin nähty ja koettu... Valitettavasti kokemus on toi vodka, ilman sitä ei tapahdu mitään. Tästä nyt on aikaa ja oli eri työpaikassa. Eri alalla. Esim. ruokailu aloitettiin pelkällä vodkalla. Ruokaa tuli vasta, kun vodkat juotu, ringissä kiertävä pullo...:sad001

Illallisen jälkeen kaikki olikin jo hyviä kamuja ventovieraiden kanssa:joyful::dead:

Siitä, kun jatkettiin varsinaisiin joulupippaloihin, nuorin tyttö oli jo kanttuvei ja hänet kannettiin bussiin nukkumaan. Muut jatkoivat juhlapaikalle, siellä pari venäläisnaista oli niin jurrissa, että vetivät vaatteet päältään ja hyppivät korkokengissä pöydällä... olipas hauskaa:wtf:

Aika pian lähdin taxilla kotiin. Loppuillan tapahtumista kuulin töissä, en viitsi edes eritellä niitä tänne....
:depressed:

Onneks meillä ei järjestetä yleensä pikkujouluja tai sit ne on nykyään joku tyyliin keilausilta jossa ruokaa ja jokainen maksaa juomat itse. On noita pippaloitakin muutamat ollu 10v sisällä ja mä en suostu enää menemään niihin. Jos on toimistoporukan omat niin ne on ok, mutta muuten porukkaan tulee liikaa tyyppejä jotka on perseet olalla ja pahimmillaan tappelee jne. Nyt ei tietty tarvii pariin vuoteen mihinkään osallistua joten ei tarvii stressata turhista.
Oon mä nuorempana ollu monen firman juhlissa mukana menossa, mut enää ei kyllä kiinnosta. Riittävästi kokeillu ja mielummin vietän aikani kotona. Ja tämä siis jo ennen lasta. Mies pääsee taas pikkujouluristeilylle mut niillä onkin hyvä porukka töissä. Ja onneks tänä vuonna se on aikasemmin kuin joulua edeltävä viikonloppu. Viime vuonna vähän otti päähän tehdä joulusiivousta yksin vauvan kanssa.

Kimaira :) Näitäkin nähty ja koettu... Valitettavasti kokemus on toi vodka, ilman sitä ei tapahdu mitään. Tästä nyt on aikaa ja oli eri työpaikassa. Eri alalla. Esim. ruokailu aloitettiin pelkällä vodkalla. Ruokaa tuli vasta, kun vodkat juotu, ringissä kiertävä pullo...:sad001

Illallisen jälkeen kaikki olikin jo hyviä kamuja ventovieraiden kanssa:joyful::dead:

Siitä, kun jatkettiin varsinaisiin joulupippaloihin, nuorin tyttö oli jo kanttuvei ja hänet kannettiin bussiin nukkumaan. Muut jatkoivat juhlapaikalle, siellä pari venäläisnaista oli niin jurrissa, että vetivät vaatteet päältään ja hyppivät korkokengissä pöydällä... olipas hauskaa:wtf:

Aika pian lähdin taxilla kotiin. Loppuillan tapahtumista kuulin töissä, en viitsi edes eritellä niitä tänne....
:depressed:
Tätä tarkoitin, kun sanoin, että en voisi työskennellä sellaisessa paikassa, jonka arvot eivät ole samansuuntaisia kuin omani. Tähän liittyy myös se, että en voisi työskennellä lapsikielteisessä ympäristössä.

Tätä tarkoitin, kun sanoin, että en voisi työskennellä sellaisessa paikassa, jonka arvot eivät ole samansuuntaisia kuin omani. Tähän liittyy myös se, että en voisi työskennellä lapsikielteisessä ympäristössä.

Yölento :) Omatkaan arvoni eivät ole ihan samanlaiset, mutta tämänhetkinen ura on välivaihe kohti sitä mikä on todella omaa.

Olen suunnitellut, että nykyinen työpaikka on lapsien hankkimista varten, koska joka firmassa niitä ei hyväksytä,( lähtöpassit, kun kertoo raskaudesta tai takaisin tullessa ei ole enää paikkaa).. Siinä mielessä on lapsiystävällinen työpaikka, lukuunottamatta tuon nuoren tuuraajaan äärikielteistä asennetta lapsia kohtaan....

Step by step... :)

toimistoporukan omat niin ne on ok, mutta muuten porukkaan tulee liikaa tyyppejä jotka on perseet olalla ja pahimmillaan tappelee jne. Nyt ei tietty tarvii pariin vuoteen mihinkään osallistua joten ei tarvii stressata turhista.
Oon mä nuorempana ollu monen firman juhlissa mukana menossa, mut enää ei kyllä kiinnosta. Riittävästi kokeillu ja mielummin vietän aikani kotona. Ja tämä siis jo ennen lasta. Mies pääsee taas pikkujouluristeilylle mut niillä onkin hyvä porukka töissä. Ja onneks tänä vuonna se on aikasemmin kuin joulua edeltävä viikonloppu. Viime vuonna vähän otti päähän tehdä joulusiivousta yksin vauvan kanssa.

Eclipse :) Tuo tappelu on pahin, kun otetaan liikaa ja sitten sattuu olemaan jotain hampaankolossa. Oon kerran lähtenyt siinä vaiheessa meneen, kun miehet kävivät toistensa rinnuksiin kiinni. Tajusin, että on aika lähteä.

Töissä nämä tappelijat eivät aamulla sitten olleetkaan, vaan sairaalassa. Lisäksi olivat viskoneet tuolit säpäleiksi ja juhlatilan ikkunan rikki. Mies, joka oli tässä eniten "uhri", niin joutui kuukauden sairaslomalle, oli luita mennyt poikki. Tappelun syyksi selitettiin asiakassuhteen vieminen toiselta ja toinen sai rahat kaupoista, jonka toinen oli tehnyt.

Sitten eräs toinen esimerkki, tämäkin eri työpaikasta, siellä oltiin maltillisia juomien suhteen, mutta joukossa oli yksi mies, joka joi paljon ja muuttui agressiiviseksi. Muut olivat täysin ok, mutta tämä pelleili ja hillui, kaatui kadulla, kun tultiin teatterista. Kun hän pääsi yöllä kotiin, oli ollut niin vihainen, että oli ajanut muijan ja lapset ulos kotoa mäelle...kännipäissään. Muutoin oli luonteeltaan lempeä ja lauhkea, kuin lammas.

Tässäpä näitä.... ääripikkujouluja. Lienee aika tavallista:sad001

Tässäpä näitä.... ääripikkujouluja. Lienee aika tavallista:sad001

Sarkastinen tykkäys. Järkyttäviä idiootteja liikkeellä. Huoh..
Toivottavasti tajusi vaimo jäädä sille tielle lasten kanssa kerrasta. Sen luokan virhe, etten enää toista mahdollisuutta antaisi.

Sarkastinen tykkäys. Järkyttäviä idiootteja liikkeellä. Huoh..
Toivottavasti tajusi vaimo jäädä sille tielle lasten kanssa kerrasta. Sen luokan virhe, etten enää toista mahdollisuutta antaisi.

Aika virhe, mutta ei ensimmäinen. Muija oli kai kieltänyt osallistumasta pikkujouluihin, mutta päästi miehen sillä ehdolla, ettei juo niissä.

Tämäpä veti kaksin käsin ja kotona tuli siitä riita, kun tuli umpikännissä takasin. Niimpä oli ajanut mäkeen. Ties minne sitten menivät yöllä ja oliko viimeinen kerta, mutta ensimmäinen ei ollut...

Kimaira :) Oletko myös töissä ulkomaankaupan alalla?

Viihdyn alalla, mutta pikkujoulut ja muut bileet vaatisi hurjempaa luonnetta. Oon vähän sivusta seuraaja tyyppi.

Sulla on selvästi näkemystä :) Mulla on vähän erikoinen työ ;)

En ole enää, nykyinen työnantaja (siis tämä, josta olen perhevapaalla) on pääsääntöisesti kotimaassa toimiva tukkukauppa.

Aiemmin olin monikansallisessa yrityksessä, raskaan teollisuudenalan firmassa, jossa kaikenlaista lutraamista ulkomaalaisten (ja kotimaisten) yhteistyökumppanien kanssa oli "bisneksen" merkeissä. Esimerkiksi jokavuotiset hankintapäivät alihankkijoiden ja tavarantoimittajien kanssa olivat sellaista touhua, ettei siellä edes kukaan nainen halunnut olla (loppu-)iltaan saakka, koska porukassa oli aina kaikenlaisia urpoja, jotka alkoivat lääppiä ja hölmöillä päissään. Tosin samassa firmassa opin myös sen, että vaikka noin pääsääntöisesti tekniikan alalla on rankka perinne juhlia ja kestitä asiakkaita kosteissa merkeissä, niin nykyisin sekin on muuttumassa - eli esim. juuri venäläistenkin kanssa kaupanteko onnistuu vaikka absolutistilta.

Tekniikan alalla oli aiemmin aika tavallista, että naistenkin piti osoittaa vähemmistönä olevansa "hyviä jätkiä" ja kai se on sitten helpoin tapa tehdä ryyppäämällä kuin mies ;)
Onneksi ajat muuttuvat!

Takaisin