Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No hups, kyllä oon ostanut käytettyjä kenkiä. Nyt jo, vaikka poika ei oo ihan vielä puolta vuottakaan. Kesällä ollaan hiekkalaatikolla ja muuten pihalla kengät jalassa, vaikka ei vielä kävele tai edes seiso. Ja muutenkin, onko tosiaan tarkoitus että ihmiset ostaa kalliita uusia kenkiä, pukee ne lastensa jalkoihin pari kuukauden ajan ja heittää roskiin? Tietenkään en halua lapseni jalkoja pilata enkä ihan kulutettuja kenkiä hommaa hänelle, mutta järkevä kierrätys toimii mielestäni myös kengissä.

Muokattu viimeksi:
Tuo on jännä homma tuo kenkäopastus. Luin toki muutaman artikkelin itekin ennen hankintaa, joista mm kaksi olivat toistensa vastakohdat. Koitanpa löytää ne teille.

Millään ohutpohjaisilla tai tossumaisilla ei ulos kylmällä voi lähteä. Pakkohan siellä on kunnon kenkä olla jos aikoo maassa niillä seisoa/kävellä.

Meidän superfitit on toiset lyhyt ja toiset pitkävartiset. Molemmat joustaa päkiän kohdalta. Pitkävartiset ei mee oikein hyvin pohjaan asti villasukalla, vaikka koko oikea (ja reiluhko). Tai siis vaikea saada jalkaan. Lyhytvartisia kokeiltu kotona vasta ja niillä käveli ite heti.

Muokattu viimeksi:
Napu75, niinpä. Jos on lyhyen ajan joku pieni tepastellut, niin en minäkään varsinaisesti usko, että kengät ja sitä myöten jalat menisi pilalle. Ihan samalla tavalla se meidän tyttö saa vähän väliä sitten uudet (ehkä käytetyt) kengät eikä samassa "muotissa" pidetä häntäkään pitkään.

Meille opastettiin tänään, että kengän pitäisi taipua, sekä kantapäästä, että varpaista.

Nähtiin näitä kenkiä, olivat tossumaisia ja ohutpohjaisia...Sanaa ensikenkä ei käytetty. Fyssari sanoi, että tossut käy paremmin, kuin huonot kengät.

Muokattu viimeksi:
Tässä linkki artikkeliin joka ohjeistaa ensikenkien ostoa http://www.terve.fi/vauvaika/hyvat-ensiaskelkengat
Mä vähän puutun nyt tähän entisenä fyssarina. Mun mielestä Eclipsen kenkälinkki on aika hyvä, siinä on hyviä pointteja. Toki kengän pohja saa joustaa erityisesti päkiästä, mutta mulle ensikengästä puhuttaessa tulee ensimmäisenä mieleen tukeva ja napakka kantakuppi, itse kiinnitin kenkiä valitessa siihen ensimmäisenä huomiota. Näitähän tuossakin linkissä mainitaan.

Hyvä :) Keittämisen jälkeen muusaatko sen tehosekoittimella? Saako kasvislientä käyttää lapsen ruokaan?
Kaikissa liemikuutioissahan on paljon suolaa eli alle 1-vuotiaan ruokiin en käyttäisi lainkaan ja 1 vuotta täyttäneen ruokiin maltillisesti. Yrttejä olen itse käyttänyt myös alusta asti ja myös maltillisesti mustapippuria :)

Mä vähän puutun nyt tähän entisenä fyssarina. Mun mielestä Eclipsen kenkälinkki on aika hyvä, siinä on hyviä pointteja. Toki kengän pohja saa joustaa erityisesti päkiästä, mutta mulle ensikengästä puhuttaessa tulee ensimmäisenä mieleen tukeva ja napakka kantakuppi, itse kiinnitin kenkiä valitessa siihen ensimmäisenä huomiota. Näitähän tuossakin linkissä mainitaan.
Ehkä tuo kantakuppi on se, mikä erottaa kengän tossusta. Tosin on kenkiä, joissa sitä ei ole, mutta tossuissa ei ole koskaan. Minusta tossujen käyttö on kotioloissa yhtä tyhjän kanssa. Paljaat jalat toimivat paremmin.

.
Ehkä tuo kantakuppi on se, mikä erottaa kengän tossusta. Tosin on kenkiä, joissa sitä ei ole, mutta tossuissa ei ole koskaan. Minusta tossujen käyttö on kotioloissa yhtä tyhjän kanssa. Paljaat jalat toimivat paremmin.

Kävin katselemassa kenkiä. Löytyi myös sandaalimallisia ihan pienelle :) Lasten kengät on kyllä hinnoissa.

Tossuja tuskin ostetaan ja sisällä menee paljain varpain tai jarrusukat jalassa :)

:greet025 Mitäs kaikkea kivaa voisi keksiä lapsen 1-v. synttäreille..tyyliin ohjelmaa ja koristeita?:rolleyes:

Ilmapalloja, serpentiiniä ja todella ISO kakku...mitä muuta?:rolleyes:
Popcormia :happy
Lastenmusiikkia:rolleyes:
Arpajaisia, ongintaa?..ehkei ihan näin pienelle. Piilosta :)

Kuitenkin jotain kivaa ohjelmaa, ettei vieraat vain istu tiukasti kahvipöydässä.

MS74 :) Kuullosti niin hyvältä, että soitin ja varasin sen paikan. Hän sanoi, että peruu muut lapset ja ottaa meidän pojan :) Tulijoita kuulemma on ja ilmoittaa nyt, että paikka on mennyt.

No, siis luultavasti täälläkin saa vaikuttaa ruokiin, mutta oletus on normaali kotiruoka. Maksatko hoidosta enemmän, kuin kunta velottaisi? Meillä hinta sama.

Mun mielestä sama hinta kans. Ei ainakaan paljoa enempi.

Meillä tehtiin ihan samalla tavalla. Ja myös tuli noin kahden viikon jakso että kakka oli kovemmalla kun aloitettiin kalkkunan/broilerin syöminen. Allergioita ei ole. Isosta määrästä banaania tuli yhdessä vaiheessa punoituksia mutta se on nyt hävinnyt ja banaania syödään taas. Mä syötin myös useampaa uutta ruoka-ainetta kerralla alun jälkeen kun totesin et luultavasti ei reagoi mihinkään. Jos olis jotain tullu niin sit olis vaan testannut mikä jotain aiheutti. Mä annoin myös maitohappobakteerilisää välillä koska uskon niiden edistävän hyvää suolistokehitystä.
Meillä menee Gefilus plus kapseli avattuna päivittäin sekä mulle että vauvalle. Tyttö on vauvakerhon ainut joka ei oo ollut flunssassa. Muilla useemman kerran. Toki meillä on ollut kaikkea muuta. Uskon että gefilus on kypsyttänyt tytön suolistoa ja voi siks paremmin nyt.

:greet025 Mitäs kaikkea kivaa voisi keksiä lapsen 1-v. synttäreille..tyyliin ohjelmaa ja koristeita?:rolleyes:

Ilmapalloja, serpentiiniä ja todella ISO kakku...mitä muuta?:rolleyes:
Popcormia :happy
Lastenmusiikkia:rolleyes:
Arpajaisia, ongintaa?..ehkei ihan näin pienelle. Piilosta :)

Kuitenkin jotain kivaa ohjelmaa, ettei vieraat vain istu tiukasti kahvipöydässä.
Mä ajattelen et 1v synttärit on enemmän aikuisille. Eli meillä panostetaan mummojen, vaarien ja kavereiden kahvitteluun. Ohjelmaksi riittää tytön ihastelu ja tytön kanssa leikkiminen. Kyllä siinä on ohjelmaa pariksi tunniksi ihan riittävästi. Enemmän mietityttää ajankohta jotta osuu sopivasti päiväunien jälkeen.

Mä ajattelen et 1v synttärit on enemmän aikuisille. Eli meillä panostetaan mummojen, vaarien ja kavereiden kahvitteluun. Ohjelmaksi riittää tytön ihastelu ja tytön kanssa leikkiminen. Kyllä siinä on ohjelmaa pariksi tunniksi ihan riittävästi. Enemmän mietityttää ajankohta jotta osuu sopivasti päiväunien jälkeen.

Eclipse :) Meillä on vieraana aika samanikäisiä serkkuja 4 kappaletta, joten vilinää ja vilskettä tulee olemaan synttäreillä:dance018:dance018:dance018:dance011:violent025:smiley-bounce013:happy

Tottakai mummot, vaari, tädit ja kummit kutsutaan :)

Edit : tuli tuplana

Last edited by a moderator:
Täytyy muuten todeta että Hesan rautatieasema on aika outo paikka. Kouvolankin asemalla on enemmän istumapaikkoja. Nyt sit istutaan tytön kanssa ulkona laiturilla oottamassa tunti et juna lähtee. No saadaanpahan raitista ilmaa.
Yllättävän helppoa on ollu nyt kaks päivää liikkua tytön kanssa reissussa kahdestaan tapaamassa sukulaisia. Tyttö on ollu oma iloinen itsensä ja viihdyttänyt kaikkia :p

Takaisin