Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kyllä mä kurkin vähän väliä et kaikki on ok. Sen takia mä ostin kätkyt hälyttimen et saisin ite nukuttua kunnolla. Auttaa kyllä. mutta aina yöllä hereillä ollessa silti tarkistan että kaikki ok suht usein.

Onko täällä muita "tarkastelijoita"? Mä olen sellainen. Käyn jatkuvasti kattomassa vauvaa, kun se nukkuu. Siis tarkastamassa, et hengittääkö se, ettei peitto ole naaman päällä, ettei ole kylmä tai kuuma ym.en edes tiedä mitä. Ei se perustu varmaan mihinkään järkeen. Olin samanlainen jo kahden aiemman lapsen kohdalla. Itseasiasa käyn kyl joka ilta vieläkin niitäkin kerran kattomas ennen omaa nukkumaanmenoa.

Täällä myös tarkastelija.:) Mä tarkastan vieläkin myös taaperon,jos nukkuu yli 2h päikkäreitä. Samalla kun käyn yöllä vessassa kurkkaan molemmat ja kohentelen peittoa. En varmaan pääse tavasta eroon mutta onhan niitä huonompiakin tapoja.

Mää oon kova tarkastelija kanssa :) aina ollu läheisten kanssa, joilla siis tarkotan miestä, kissoja, koiraa ja nyt tietty vielä enemmän lasta.

Onko täällä muita "tarkastelijoita"? Mä olen sellainen. Käyn jatkuvasti kattomassa vauvaa, kun se nukkuu. Siis tarkastamassa, et hengittääkö se, ettei peitto ole naaman päällä, ettei ole kylmä tai kuuma ym.en edes tiedä mitä. Ei se perustu varmaan mihinkään järkeen. Olin samanlainen jo kahden aiemman lapsen kohdalla. Itseasiasa käyn kyl joka ilta vieläkin niitäkin kerran kattomas ennen omaa nukkumaanmenoa.

Catlin :) Ihan jarkuvasti teen sitä

Catlin :) Hyvä huomio, josta kirjoittaa tänne:happy:

Meillä myös onneksi toiveita kuunnellaan ja paljon on saatu lahjaksi hyvää ja käytännöllistä lähinnä. Mun äiti ja anoppikin osaa ostaa mun makuun nättejä vaatteita - mulla on ilmeisesti käynyt tuuri. :) Ja jos oon kavereilta ja sukulaisilta saanu heidän lasten vanhoja vaatteita, niin on toiminu tosi hyvin niin, että oon itse saanu valita, mitä niistä haluan. Ettei ole vaan jätetty säkkiä ovelle :)

Myy75 :) Sulla on hyvin sitten asiat:joyful:
:hug007

Meillä kaikki isovanhemmat onneksi ennen joulua ja synttäreitä kysyvät mitä lapset haluavat/tarvitsevat. Ollaan sitten toivottu juurikin Brion junaradan osia, legoja yms. kestäviä ja laadukkaita leluja. Esikoinen on saanut isovanhemmilta myös käytännöllisiä lahjoja esim. turvaistuimen, potan, polkupyörän, pyöräilykypärän yms. Tai itse olemme ne käyneet ostamassa, että on tullut oikeanlainen, he ovat maksaneet. Myös rahaa saavat lapset juhlapäivinä lahjaksi, ne talletetaan lasten tilille ja saavat sitten esim. ajokortin ja jotain isompaa hankkia niillä vanhempana.

Titti :) Teillä on hienoa, kun isovanhemmat tukee rahallisesti teitä noinkin paljon :)

Mä kävisin varmaan kurkkii koko ajan ellei olis kätkyt-hälytintä. Illalla siis. Päivällä, jos nukkuu yli 2h päikkäreitä, ni käyn tarkistaa et hengittää...

Mä oon ostanu käytettynä kans kaiken paitsi turvakaukalon. Menny jotain 1500 eur suoraan vauvan kamoihin. Mut mulla pitää olla kaikkee tarpeeksi. Inhoon kaikista eniten sitä et jotain loppuu kesken. Eli vaatteita on sen verran ettei tarvi paniikissa pyykätä. Hirveesti jää nyt pieneksi, vauva kasvaa ihan silmissä.

Tänää illalla tuli ekat tissiraivarit. Oliks tääkin joku kausi, vai olikse imetys nyt tässä?? Huoli tissin kyl ku kävin nukuttaa toisen kerran. Kolmannella annoin suosiolla 100ml korviketta. Tissistä tulee kyl maitoa, mut se on niin pehmee et tunkee sitä suuhunsa koko nännipihan verran. Onks hyviä neuvoja...?

Tänään ei oo ollu sanottavia vattavaivoja. Jätkä on ollu tosi virkee ja hyvän tuulinen, tissiraivareita lukuunottamatta. Ei oo kyl nukkunu ku tunnin pätkiä, prkl, mut ei oo sellaista kitinää ja ähinää niin paljon. Tarkkailen tilannetta! Jos tää pysyy, ni ne reladropsit on sit syypää ollu tohon ähinään. Torstaina aloitan yhellä tipalla vesiliukoiset d-tipat.

Nla täti sanoi, et maitoh.tabut ei oo niin tärkeet ku syön ite niitä. Et vauva-pauva saa tarpeeksi vastustuskykyä tissimaidosta.

Sirpa, me toimittiin tissiraivareitten kans niin, et ensin rauhotettiin tutilla. Aika usein sit huolikin taas tissiä. Ihankuin ois sit huomannutkin et onkin nälkäinen. Se rinta voi olla pehmee, kyl sie maitoa on ja aika laajalti nännipiha saakin olla suussa.

Täältä ilmoittautuu myös yksi tarkastelija joukkoon lisää! :) Käyn kyttäämässä vauvaa päikkäreiden aikaan, vaunuissa, pesässään, yöllä etc.! Nyt ehkä vähän päässy irti pahimmasta vahtimisesta, mutta ehkä näin ekan kohdalla ja ensi viikkoina "pieni" neuroottisuus sallittakoon..;)?! Sitten on tuo hemmetin tri google!! Syyllistyn surffaan netistä infoa vähän joka juttuun ja sieltähän aina ensimmäisenä pompsahtaa eteen ne pahimmat skenaariot ja stoorit;)! Mä oon perusluonteeltanikin aika pedantti ja siksi vedän stressikäyrää ylös vähän asiasta kuin asiasta! Pitäs oppia ottaa rennommin, mutta minkäs teet, haastetta riittää..;)!

Sitten noista leluista:)! Mulla ei kanssa ollu muksuna mitenkään paljon leluja, itse asiassa aika nuukastikin, mutta nyt näin jälkikäteen ajateltuna ihan riittävästi ja semmoiset hyvät laadukkaat perusjutut:)! Olen perheeni ainokainen, niin kaikki aina lässytti, että sulla on varmaan kaikkea ja saat kuun taivaalta, mutta onneks vanhemmilla oli maalaisjärki päässä, no maalaisia oltiin muutenkin;)! :) Työssäni lastentarhanopena olen myös ikäväkseni huomannut, miten nykylapset hukutetaan kaiken maailman krääsään ja sitten he eivät osaa enää arvostaa yhtään mitään! Leluja (niin omia kuin päiväkodin) käsitellään todella raisusti, ne hajotetaan tahallaan jne. ja ei osata enää ns.katua tekosiaan, millään ei ole mitään väliä, koska kaupasta saa uusia, rahalla saa ja hevosella pääsee!! Myös päiväkodin lelupäivät on alkaneet ottaa mua entistä enemmän pattiin! Niistä on tullut useiden perheiden kilpavarustelua, eli kyseistä päivää varten käydään varta vasten ostamassa joku uusi hieno lelu, jolla sitten lapsi pääsee pätemään ja aiheuttamaan pahan mielen semmoiselle, joka ei juuri koskaan mitään uusia juttuja saa, tai vanhempi unohtaa koko lelupäivän. No joo, ehkä oli nyt vähän kärjistetty veto meikäläiseltä, eikä voi missään nimessä kaikkiin yleistää, sillä onneksi vielä on näitä normi perheitäkin, joissa arvot, valinnat ja maalaisjärki ovat vielä kunniassaan:)! Oman lapseni kohdalla toivon hartaasti, että onnistumme kasvattamaan hänestä hyvällä itsetunnolla varustetun ihmisen, joka kunnioittaa toisia ihmisiä ja toisten omaisuutta, ja joka oppisi siihen, että raha ei tosiaankaan kasva puussa eikä maassa ja että tavaralla ja materialla ei loppu peleissä ole juuri mitään merkitystä! Leluja hän tulee kyllä saamaan, mutta harkitusti ja laatu korvatkoon määrän, eli just ne brion puujunat, dublot, satukirjat, lorupussit, laulukirjat, värikynät ja paperi kunniaan meidänkin huushollissa..;)! UGH, tuleva natsimama on puhunut;)!! :)

Täältä ilmoittautuu myös yksi tarkastelija joukkoon lisää! :) Käyn kyttäämässä vauvaa päikkäreiden aikaan, vaunuissa, pesässään, yöllä etc.! Nyt ehkä vähän päässy irti pahimmasta vahtimisesta, mutta ehkä näin ekan kohdalla ja ensi viikkoina "pieni" neuroottisuus sallittakoon..;)?! Sitten on tuo hemmetin tri google!! Syyllistyn surffaan netistä infoa vähän joka juttuun ja sieltähän aina ensimmäisenä pompsahtaa eteen ne pahimmat skenaariot ja stoorit;)! Mä oon perusluonteeltanikin aika pedantti ja siksi vedän stressikäyrää ylös vähän asiasta kuin asiasta! Pitäs oppia ottaa rennommin, mutta minkäs teet, haastetta riittää..;)!

Sitten noista leluista:)! Mulla ei kanssa ollu muksuna mitenkään paljon leluja, itse asiassa aika nuukastikin, mutta nyt näin jälkikäteen ajateltuna ihan riittävästi ja semmoiset hyvät laadukkaat perusjutut:)! Olen perheeni ainokainen, niin kaikki aina lässytti, että sulla on varmaan kaikkea ja saat kuun taivaalta, mutta onneks vanhemmilla oli maalaisjärki päässä, no maalaisia oltiin muutenkin;)! :) Työssäni lastentarhanopena olen myös ikäväkseni huomannut, miten nykylapset hukutetaan kaiken maailman krääsään ja sitten he eivät osaa enää arvostaa yhtään mitään! Leluja (niin omia kuin päiväkodin) käsitellään todella raisusti, ne hajotetaan tahallaan jne. ja ei osata enää ns.katua tekosiaan, millään ei ole mitään väliä, koska kaupasta saa uusia, rahalla saa ja hevosella pääsee!! Myös päiväkodin lelupäivät on alkaneet ottaa mua entistä enemmän pattiin! Niistä on tullut useiden perheiden kilpavarustelua, eli kyseistä päivää varten käydään varta vasten ostamassa joku uusi hieno lelu, jolla sitten lapsi pääsee pätemään ja aiheuttamaan pahan mielen semmoiselle, joka ei juuri koskaan mitään uusia juttuja saa, tai vanhempi unohtaa koko lelupäivän. No joo, ehkä oli nyt vähän kärjistetty veto meikäläiseltä, eikä voi missään nimessä kaikkiin yleistää, sillä onneksi vielä on näitä normi perheitäkin, joissa arvot, valinnat ja maalaisjärki ovat vielä kunniassaan:)! Oman lapseni kohdalla toivon hartaasti, että onnistumme kasvattamaan hänestä hyvällä itsetunnolla varustetun ihmisen, joka kunnioittaa toisia ihmisiä ja toisten omaisuutta, ja joka oppisi siihen, että raha ei tosiaankaan kasva puussa eikä maassa ja että tavaralla ja materialla ei loppu peleissä ole juuri mitään merkitystä! Leluja hän tulee kyllä saamaan, mutta harkitusti ja laatu korvatkoon määrän, eli just ne brion puujunat, dublot, satukirjat, lorupussit, laulukirjat, värikynät ja paperi kunniaan meidänkin huushollissa..;)! UGH, tuleva natsimama on puhunut;)!! :)

Muumimamma-74 :) Sä oot aika pakkaus, pedantti sellainen!:happy:... googlesta, kun lähtee katsomaan, löytyy varmasti pahimmat skenaariot! Jätä väliin.

Me jokainen osataan olla paras Äiti ja Isä vauvallemme, ja jokaisella on oma tapa toteuttaa se (Tähtipölyä siteeraten)... :)

Älä suotta murehdi, vauvatkin on erilaisia, eikä vauvan hoidossa siten voi soveltaa ohjeita suoraan oppikirjoista...:joyful: Varmasti hänestä kasvaa hieno yksilö hyvällä itsetunnolla varustettu nuorukainen:Heartpink

Mä muuten kuulin kerran kirpparilla kun yks äiti ohjeisti lastaan, joka halusi lelun, että niin monta lelua kuin täältä ostetaan, niin monta vanhoista leluista pitää sitten siirtää heidän kirppismyyntiin. Aattelin alkaa käyttämään samaa taktiikkaa omaan muksuun. Eli saa valita kirppiksellä käydessä uusia leluja mutta yhtä monesta pitää myös luopua.

Mä kävisin varmaan kurkkii koko ajan ellei olis kätkyt-hälytintä. Illalla siis. Päivällä, jos nukkuu yli 2h päikkäreitä, ni käyn tarkistaa et hengittää...

Mä oon ostanu käytettynä kans kaiken paitsi turvakaukalon. Menny jotain 1500 eur suoraan vauvan kamoihin. Mut mulla pitää olla kaikkee tarpeeksi. Inhoon kaikista eniten sitä et jotain loppuu kesken. Eli vaatteita on sen verran ettei tarvi paniikissa pyykätä. Hirveesti jää nyt pieneksi, vauva kasvaa ihan silmissä.

Tänää illalla tuli ekat tissiraivarit. Oliks tääkin joku kausi, vai olikse imetys nyt tässä?? Huoli tissin kyl ku kävin nukuttaa toisen kerran. Kolmannella annoin suosiolla 100ml korviketta. Tissistä tulee kyl maitoa, mut se on niin pehmee et tunkee sitä suuhunsa koko nännipihan verran. Onks hyviä neuvoja...?

Tänään ei oo ollu sanottavia vattavaivoja. Jätkä on ollu tosi virkee ja hyvän tuulinen, tissiraivareita lukuunottamatta. Ei oo kyl nukkunu ku tunnin pätkiä, prkl, mut ei oo sellaista kitinää ja ähinää niin paljon. Tarkkailen tilannetta! Jos tää pysyy, ni ne reladropsit on sit syypää ollu tohon ähinään. Torstaina aloitan yhellä tipalla vesiliukoiset d-tipat.

Nla täti sanoi, et maitoh.tabut ei oo niin tärkeet ku syön ite niitä. Et vauva-pauva saa tarpeeksi vastustuskykyä tissimaidosta.

Sirpa :) Mä oon niin " vanhan aikainen", etten ymmärrä kätkythälyttimien hyötyjä..?! Mistä se varoittaa? Miten hälytin tietää, että on hätä?:rolleyes:

Kotona kun on, niin tuleehan vauvaa jatkuvasti katsottua..:happy: Jo pelkästään sen takia, kun hän on niin ihana nukkuessaankin:Heartred

Tylsä aihe, mutta kysympä silti, miten teillä parisuhde on muuttunut vauvan myötä??:rolleyes:

Mulla on pelkästään positiivinen yllätys, vaikka tiesin, etukäteen, että hyvä isä tulee. Mutta siis parisuhde!? Se on monella tapaa parantunut, saan arvostusta Äitinä ja enemmän vastuuta partnerina, myös enemmän vapautta... Myös miehen suvussa on enemmän sanansijaa!:joyful:
Ehkä myös naimisiinmeno vaikutti asioihin:grin

Hyvää vaan ollut, ei huonoa sanottavaa ja ehkä mieskin kuuntelee entistä paremmmin/ tarkemmin:p:p:p

Mä oon tämmönen ja mulla eka lapsi niin ehkä sikskin vähä hysteerisempi.

Miten mä saisin vauvaa vedätetty että jos meijerit eli mä lähen vierestä pois ni luulis et oon siinä. Jätin jo maidolta haisevat rintsikat hänelle. Hetken usko.

Vanhoista klassikkoleluista haluun meille sen taaperokärryn ainakin.

Mä keräsin just Ikean kassillisen vauvan vaatteita jotka jää käyttämättä. Saatu niin paljon kesäisiä ja osa epäkäytännöllisiä ja osa poikamaisia. En oo tarkka minkälaisia yhdistelmiä vauvalle puen, ennemmin mietin mitkä tuntuu päällä mukavilta ja mitkä on helppo pukee ja riisuu vaipanvaihdoissa. Miks nois kivois leveevyötäröisis trikoopökis on usein takasauma selässä vyötäröllä tosi paksu?

Miten mä saisin vauvaa vedätetty että jos meijerit eli mä lähen vierestä pois ni luulis et oon siinä. Jätin jo maidolta haisevat rintsikat hänelle. Hetken usko.

Lämpö lienee se asia mikä häviää. Kokeile lämminvesipulloa tms? Nään mielessäni, ku puet ne rintsikat sille pullolle :P Meidän tyllerö jää rauhassa maitorintsikoiden tai jopa liivinsuojan kanssa, jos on lämmin.

Mulla kävi tsägä vaatteiden suhteen, kun vahingossa ostin vaatepaketteja, joissa paljon yksvärisiä ja etenkin valkoisia bodeja ja sukkiksia/potkareita. Tosin niitä on eniten alle 60 cm vaatteissa ja isommissa ne puuttuu, pitää hommata kirppareilta/netistä ajoissa ni ei tarvii uutena kaupasta. Mies ei niin tykkää, kun vaatteita on miljoona, mut pitkä penni on säästyny, kun ajoissa etin.

Anoppi on kans vähä päässy yllättää, kun on muutamia vaatteita tuonu tytölle. Yritin alussa välttyä pinkinvärisiltä vaatteilta, (sanoinki siitä kaikille, että rehellisiä kirkkaita värejä vaan ja pastellit hittoon) niin mitä hän ostaa? Pinkin hupparin ja housut 56 cm (no ei onneks pastelli), mutta epäkäytännöllinen noin pienellä anyways ja seuraavalla kerralla vaaleen lilat potkarit, joiden alla paita.. Siinä yhdisty pahimmat, väri ja epäkäytännöllisyys :/ no samapa tuo, laitan kiertoon. Ei ne paljoa kuitenkaan osta ja hyväähän ne tarkottaa. Selvitään varmasti tästäkin potkari-gatesta ;P

Hei te joilla.vauva reagoi rotaan ni oliko jo siitä 2kk ikäsenä saatavasta vai tehosteista? Mietin pyydänkö hiukan siirtoa ekan annolle tän masuvaivasen kanssa. Muuten en nää onko maidottomalla ja mun ruokarajotuksilla apua.

Ei siitä Rota-rokotteesta välttämättä tule yhtään mitään oireita. Meillä 2kk rotasta tuli yks ylimääränen kakka ja tästä 3kk rokotepatteristosta ei oo kahdessa päivässä tullu muuta kuin vähän väsymystä ja pientä kiukuttelua. Tyttö nukkui just melkein 12h yöunet heräämättä :wideyed:. Nukahti epätavallisen aikaisin noin klo 22 ja heräs puol 10. :grin

Mä keräsin just Ikean kassillisen vauvan vaatteita jotka jää käyttämättä. Saatu niin paljon kesäisiä ja osa epäkäytännöllisiä ja osa poikamaisia. En oo tarkka minkälaisia yhdistelmiä vauvalle puen, ennemmin mietin mitkä tuntuu päällä mukavilta ja mitkä on helppo pukee ja riisuu vaipanvaihdoissa. Miks nois kivois leveevyötäröisis trikoopökis on usein takasauma selässä vyötäröllä tosi paksu?
Sauma johtuu vaatteen tekotavasta eli kun ne kaikki ommellaan teollisuussaumureilla niin siitä ompeleesta/saumasta tulee pakolla paksu. Jos tekis ite niin vois huolitella leveät reunat omille puolilleen mut olis siellä takana silti paksumpi sauma.

Takaisin