Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Niin, siis mullekaan ei selvinny että miksi se on ongelma. Millaisesta kehityshäiriöstä se viestii, jos on liian jäntevä liian aikaisin? Ja miksi sitä pitää seurata? En osannu väsyneenä kysyäkään enempää. Enkä kertonu, et me on opeteltu jo aakkosia :p, varmaan jättävät varmuudeksi luokalle ku osaa liikaa...:grin

Mut siis mikä ongelma siitä voi seurata? Ja neurologi, eli hermoston ylikehittyvyys, vai mikä helvetti?

Kyllä siitä napatyrästäkin sanottiin selvästi, että vuosi ja sitä ja tätä ja jos tapahtuu näin, ni mitä sitte seuraa. Hieno lause muuten...just heräsin päikkäreiltä. Otan viel toisetki ku tääl on ihan hiljaista... :singing:

Muoks. Me on pidetty vauvaa sylissä paljon pystyasennossa, koska helpottaa vattavaivoja. Eikö joku sanonu et se vahvistaa niskaa? Nla tätikin piti sitä silleen tänään et sai itkun loppumaan. Sanoi,et ku vauva vetää jalat kippuraan vattansa eteen, ni on kyse vatsavaivoista. Täytyy varmaan alkaa enempi pitää silleen kipikonnana?

Sirpa :) Mä en usko, että teillä kyseessä on häiriö. Meille ei ainakaan th niin sanonut.

Esim. me molemmat pojan vanhemmat ollaan sutjakoita ihmisiä, poika oli mahassakin "kevyt rakenteinen", siis hoikka ja pitkä.

Me tehtiin tuo sama virhe, että pidettiin pystyasennossa, jotta hänen mahaansa ei sattuisi, joka olikin sitten virhe!:dead:

Nyt siis ryömitystä ja kippurahoitoa, sillä se menee ohi :)

Sirpa :) Vielä lisään, että mä pidin pystyasennossa poikaa neuvolakäynnillä, niin sain moitteet siitä...Mistä olisin voinut tietää ja käsittää?! :wideyed:

Jäntevyys ei ole kehityshäiriö, vaan periytyvä rakenteellinen ominaisuus:joyful:
Meillä th testasi katsekontaktia ja sanoi, että poika seuraa tarkasti liikkeitä, niin silloin ei ainakaan epäillä mitään häiriöitä.
Meillä poika otti katsekontaktin jo vastasyntyneenä.

Miten teidän pojalla, varmaan myös tarkka katsekontakti?:rolleyes:

Sirpa :) Vielä lisään, että mä pidin pystyasennossa poikaa neuvolakäynnillä, niin sain moitteet siitä...Mistä olisin voinut tietää ja käsittää?! :wideyed:

Jäntevyys ei ole kehityshäiriö, vaan periytyvä rakenteellinen ominaisuus:joyful:
Meillä th testasi katsekontaktia ja sanoi, että poika seuraa tarkasti liikkeitä, niin silloin ei ainakaan epäillä mitään häiriöitä.
Meillä poika otti katsekontaktin jo vastasyntyneenä.

Miten teidän pojalla, varmaan myös tarkka katsekontakti?:rolleyes:
Joo, kyllä ottaa. Se myös hymyili hereillä ollessaan jo synnärillä, ihmettelivät sitä silloin. Tänää mietin, et onkohan se sellaista hölmön hymyä, et se onki sit ainoo mitä se tulee osaamaan...:eek:

Joo, kyllä ottaa. Se myös hymyili hereillä ollessaan jo synnärillä, ihmettelivät sitä silloin. Tänää mietin, et onkohan se sellaista hölmön hymyä, et se onki sit ainoo mitä se tulee osaamaan...:eek:

Sirpa :) Vain katsekontaktilla on tässä merkitystä, mikäli se toimii, ei pitäisi olla hätää :) :wink

Hymyjä tulee heti, mutta tietoinen hymyily tulee myöhemmin. Meillä se tuli pojalle siinä noin 2kk kieppeillä...Nyt kun hän täytti 3kk, niin on oppinut lisää ties mitä nauruja, kikatusta ja jopa tekoitkua:joyful:

En usko, että teilläkään on mitään kummempaa, ainostaan lapsen "käsittelyyn" tulee kiinnittää huomiota ja panostaa :)

Mua niin kauhistutti asia aluksi, kun en tiennyt mistä " käsittelyssä" oli kyse ja tältäkin palstalta luultiin, että kyseessä on "lastensuojeluilmoitus" tms... :sad001 Kaikki olivat siis pihalla, eikä osanneet auttaa:singing::sad001

Mulla tuli kans tästä vähän mieleen tuo Tähden kertomus näistä yliojennus kokemuksista. Munkin piti oikein tutkia sitä asiaa, kun alko kiinnostaa :) Onpa vaikea löytää siitä tietoa, mutta selvästi sellaista on! Uskoisin, että neuvola osaa katsoa tilanteen niin, että lähetteen saa fyssarille, jos on tarvetta, mutta voihan sitä myös itse kysyä, jos huolettaa. Neurologi on mainittu varmastikin sitä varten, että tarvittaessa suljetaan pois neurologisia vaihtoehtoja. Ja se miksi puuttuvat ajoissa, on se, että helpompi kussakin kehitysvaiheissa puuttua asioihin, jos puuttumista on. Itse kävin ekan kanssa myös osteopaatilla ja nytkin oon miettinyt. Se on musta tosi mielenkiintoista! Vauvalle voi kuulemma myös jo kehittyä erilaisia kireyksiä esim synnytyksestä. En usko, että kannattaa liikaa huolestua. :)
Vyöhyketerapeutti avas meidän tytöllä kaks viikkosena toispuoleisuutta joka voi just synnytyksessä tulla.

Sirpa :) Vain katsekontaktilla on tässä merkitystä, mikäli se toimii, ei pitäisi olla hätää :) :wink

Hymyjä tulee heti, mutta tietoinen hymyily tulee myöhemmin. Meillä se tuli pojalle siinä noin 2kk kieppeillä...Nyt kun hän täytti 3kk, niin on oppinut lisää ties mitä nauruja, kikatusta ja jopa tekoitkua:joyful:

En usko, että teilläkään on mitään kummempaa, ainostaan lapsen "käsittelyyn" tulee kiinnittää huomiota ja panostaa :)

Mua niin kauhistutti asia aluksi, kun en tiennyt mistä " käsittelyssä" oli kyse ja tältäkin palstalta luultiin, että kyseessä on "lastensuojeluilmoitus" tms... :sad001 Kaikki olivat siis pihalla, eikä osanneet auttaa:singing::sad001
Meillä tietoinen hymy tuli 5vk neuvolassa ja oli tullut jo viikon kotona. En tienny että olikin jo oikeeta hymyy mut lääkäri ja th vahvisti sen

Niin, siis mullekaan ei selvinny että miksi se on ongelma. Millaisesta kehityshäiriöstä se viestii, jos on liian jäntevä liian aikaisin? Ja miksi sitä pitää seurata? En osannu väsyneenä kysyäkään enempää. Enkä kertonu, et me on opeteltu jo aakkosia :p, varmaan jättävät varmuudeksi luokalle ku osaa liikaa...:grin

Mut siis mikä ongelma siitä voi seurata? Ja neurologi, eli hermoston ylikehittyvyys, vai mikä helvetti?

Kyllä siitä napatyrästäkin sanottiin selvästi, että vuosi ja sitä ja tätä ja jos tapahtuu näin, ni mitä sitte seuraa. Hieno lause muuten...just heräsin päikkäreiltä. Otan viel toisetki ku tääl on ihan hiljaista... :singing:

Muoks. Me on pidetty vauvaa sylissä paljon pystyasennossa, koska helpottaa vattavaivoja. Eikö joku sanonu et se vahvistaa niskaa? Nla tätikin piti sitä silleen tänään et sai itkun loppumaan. Sanoi,et ku vauva vetää jalat kippuraan vattansa eteen, ni on kyse vatsavaivoista. Täytyy varmaan alkaa enempi pitää silleen kipikonnana?
Neurologi on siis neurologian erikoislääkäri. Eli tutkii keskus- ja ääreishermoston juttuja. Mutta siis korostan, ettei nyt kannata huolehtia, vaikka tuo voi kuulostaakin vähän jännältä. En siis ole yhtään pro vauvojen fysioterapiassa, mutta Kuten Tähti sanoi, pienillä vauvoilla voidaan ilmeisesti tällaista yliojentumista havaita, mutta useimmiten häviää itsestään/ kevyillä harjotteilla. Ja uskoisin, että seurataan herkästi, että päästään heti oikeassa kehitysvaiheessa tilanteeseen käsiksi. Ettei jää väärät mallit niin sanotusti päälle, jos siis sellaisia edes on.

Meillä tietoinen hymy tuli 5vk neuvolassa ja oli tullut jo viikon kotona. En tienny että olikin jo oikeeta hymyy mut lääkäri ja th vahvisti sen

MS74 :) Mä olin varma, että tietoinen hymy meilläkin tuli jo 5vk iässä, mutta neuvolassa sanoivat, ettei se ole vielä sitä... Ainakin 3kk iässä voi varmaksi sanoa, että tietoisesti hymyilee ja tykkää esim. kutituksesta :)

Yölento :) Osaatko sanoa, onko selvästi jotain tiettyjä asioita, jotka eivät mene perille? ja mitä ne on?:rolleyes:

Neuvolassa työ on varmasti haastavaa, koska on ihmisiä laidasta jos toiseen:smiley-angelic001
Syöminen tuntuu taiteen lajilta, kuivaksi opettelu menee aina vain myöhäisemmäksi, riisumisen opettelu unohtuu, päiväunia ja ulkoilua ei arvosteta... Jännityksellä odotan, mitä neuvolassa sanotaan näistä asioista.

Neurologi on siis neurologian erikoislääkäri. Eli tutkii keskus- ja ääreishermoston juttuja. Mutta siis korostan, ettei nyt kannata huolehtia, vaikka tuo voi kuulostaakin vähän jännältä. En siis ole yhtään pro vauvojen fysioterapiassa, mutta Kuten Tähti sanoi, pienillä vauvoilla voidaan ilmeisesti tällaista yliojentumista havaita, mutta useimmiten häviää itsestään/ kevyillä harjotteilla. Ja uskoisin, että seurataan herkästi, että päästään heti oikeassa kehitysvaiheessa tilanteeseen käsiksi. Ettei jää väärät mallit niin sanotusti päälle, jos siis sellaisia edes on.

Juuri näin Myy75 :)

Syöminen tuntuu taiteen lajilta, kuivaksi opettelu menee aina vain myöhäisemmäksi, riisumisen opettelu unohtuu, päiväunia ja ulkoilua ei arvosteta... Jännityksellä odotan, mitä neuvolassa sanotaan näistä asioista.

Yölento :) Sinulta voidaan täällä me kaikki kai saada apuja kinkkisiinkin asioihin, kun sulla kasvattajana on kokemusta? :rolleyes:
:smiley-bounce016

Tähti, olen aika natsi ja kannatan vahvasti omatoimisuutta. Voi olla, ettette halua neuvoja, mutta kysyttäessä vastaan mielelläni. Omia aikuisia lapsia on kaksi ja toisten lapsia olen kasvattanut noin viisitoista vuotta, yleensä vuotta kohti on ollut noin 20 lasta. :) ja nyt pitäisi saada aika kulumaan yhden kanssa seuraavat kolme vuotta. Tuskin ainakaan ensimmäisenä vuonna aika tulee pitkäksi.

Tähti, olen aika natsi ja kannatan vahvasti omatoimisuutta. Voi olla, ettette halua neuvoja, mutta kysyttäessä vastaan mielelläni. Omia aikuisia lapsia on kaksi ja toisten lapsia olen kasvattanut noin viisitoista vuotta, yleensä vuotta kohti on ollut noin 20 lasta. :) ja nyt pitäisi saada aika kulumaan yhden kanssa seuraavat kolme vuotta. Tuskin ainakaan ensimmäisenä vuonna aika tulee pitkäksi.

Yölento :) Mun puolesta kaikki sinun tietämys on tänne tervetullutta, mikäli sulla vaan on aikaa ja voimia:cheers:Heartred

Meillä poika hymyili tietoisesti kk iässä. Ja 1,5 kk iässä alkoi hamuta leluja kiinni lelukaaresta ja selvästi löysi ne ja omat nyrkkinsä.

Mä oon ehkä hiukan neuvola kielteinen siinä mielessä että menen lasten kanssa mutu tuntumalla, en niinkään nla suosituksilla. Varsinkaan kun ne on mun 20 vuotisen äitiyteni aikana muuttuneen, soutaneet ja huovanneet eestaas esm juuri noiden ruoka suositusten kanssa. Mutta käyn mielelläni nlassa katsomassa miten lapsi kasvaa ja senkin suhteutan vain ja ainostaan omiin edellisiin lapsiin ja samalla muotilla näyttävät kaikki kasvavan. Ensin rintamaitopulleita plussa käyrillä ja sitten mennään miinuskäyrille kun lähdetään liikkeelle. Pieniä ja siroja lapsia.

Mä haluun tähän välin vielä sanoo kommentin, että neuvolat ei ole "tasalaatuisia"... toisilla paikkakunnilla on enemmän rahaa panostaa Neuvolaan, toisista ehkä karsittu aika rajusti

Mä tykkään mun vakkari nla tädistä(tytöstä) ja tykkään nla lääkäristä. Ne tietää meidän perheen ja mun mielipiteet asioista. Mut vakkari th on opintovapaalla ja th:t vaihtuu kokoajan. Ja voi ei inhoon sitä. Jälkitarkastukseenkin osui joku kesäloman sijainen joka alkoi mulle kertomaan miten heti synnytyksen jälkeen voi tulla raskaaksi ja kysyi että tiedänkö miten lantionpohjanlihaksia jumpataan...? Niin enhän mäitä ole koskaan ennen kuullut tai läpikäynyt

Tähti-73, sori, että ymmärsin väärin sun ja neuvolatädin keskustelut. Pelkän tekstin perusteella vaikea ymmärtää, mistä oli kyse. Mä en kyllä esittänyt sitä "lastensuojeluilmoitus" ajatusta. Enemmän mä ajattelin, että neuvolatädin kotiintulo yhtäkkiä liittyisi siihen, että sanoit jättäneesi poikasi yksin kotiin. Onneksi sulle selvisi mistä oli kyse. Pahoittelut siitä, jos sulle tuli mielipahaa tuosta.

Samalla tavalla mäkin ymmärsin väärin kuin Maria, tähti-73 neuvolan tädin ja sen sanomiset.Mutta onneksi asia selvisi sinulle ja kiva kun selvensit myös tänne :) aina ne kemiat ei kohtaa ja helposti tulee muutenkin väärinymmärryksiä! Loppu hyvin kaikki hyvin:)

Meillä poika hymyili tietoisesti kk iässä. Ja 1,5 kk iässä alkoi hamuta leluja kiinni lelukaaresta ja selvästi löysi ne ja omat nyrkkinsä.

Mä oon ehkä hiukan neuvola kielteinen siinä mielessä että menen lasten kanssa mutu tuntumalla, en niinkään nla suosituksilla. Varsinkaan kun ne on mun 20 vuotisen äitiyteni aikana muuttuneen, soutaneet ja huovanneet eestaas esm juuri noiden ruoka suositusten kanssa. Mutta käyn mielelläni nlassa katsomassa miten lapsi kasvaa ja senkin suhteutan vain ja ainostaan omiin edellisiin lapsiin ja samalla muotilla näyttävät kaikki kasvavan. Ensin rintamaitopulleita plussa käyrillä ja sitten mennään miinuskäyrille kun lähdetään liikkeelle. Pieniä ja siroja lapsia.
Justmom, mä oon miettiny et kauanko imetät nyt kerralla vauvaa? Entä montako krt päivässä? Et kauanko istut ja imetät päivässä? Syökö vauva koko ajan vai pitää taukoja? Annatko torkahtaa tissille?

Ku mietin, et nyt jo istun niin helvetisti imettämässä, ni miten sitte ku se syö koko ajan enempi? Vai kasvaako tissit sit ihan taivaisiin, vai mistä sitä maitoa riittää tuplaten mitä nyt?

Tänään vauva sai korviketta 100ml vähempi ku eilen, et vissiin maitotuotanto noussu :).

Takaisin