Mä oon kanssa pienesti suurperheestä haaveileva, niin oon tätä ketjua lukenut säännöllisesti jo pitempään. Olen itse nelilapsisesta perheestä, enkä mä sitäkään osannut pitää suurperheenä, niin tää nykyajan käsitystä kolmesta lapsesta jonain harvinaisena hämmästelyn kohteena tuntuu aika utopistiselta
Nuorena haaveilin kuudesta lapsesta, mutta se nyt oli vähän sellainen pilvilinna, kun ei vielä kunnolla tajunnut mitä kaikkea se lapsista huolehtiminen tarkoittaa ja minkälaisia resursseja vaatii, ajatteli vain että olisi kiva kun olisi elämää ympärillä. Sitten kävikin ilmi ettei lasten saanti ole minulle mikään itsestäänselvyys, vaan jouduttiin IVF:ään asti. Ensimmäisen vauva-aika oli minulle tosi rankka, ja myöhemmin paljastuikin että hän on autisminkirjolla. Lapsen erityisyyden ja omien raskautumisongelmien vuoksi mietin pitkään, josko lapsiluku jäisikin vain siihen yhteen. Päätettiin kuitenkin yrittää toistakin, ja taas jouduttiin IVF:n kautta menemään. Silloin ajattelin, ettei meille voi koskaan tulla kahta enempää (julkinen ei anna lapsettomuushoitoja enää kolmanteen yhteiseen) ja surin aika lailla sitä, ettei lapsiluku ole täysin omissa käsissä.
Kakkosen syntymän jälkeen ei otettu lainkaan ehkäisyä käyttöön, kun kumpikin kolmannesta kuitenkin haaveiltiin ja ajateltiin, ettei meillä kuitenkaan tärppää kun on kaksi IVF-alkuista lasta. Mutta niin vaan kävi, että nyt odotetaan kolmatta lasta, luomuihmettä
Ensijärkytyksestä toipumisen jälkeen mulla tuli heti taas mieleen haaveet neljännestäkin lapsesta, saa nähdä saako miehen suostumaan vielä olemaan ilman ehkäisyä
Plus pitää ihan tosissaan katsoa niitä resursseja, riittääkö jaksaminen miten edes kolmen kasvattamiseen ja onko muillakin lapsilla mahdollisesti jotain kehityksellisiä haasteita. Ero kolmen ja neljän lapsen perheenä näkyy tosi selkeästi (ainakin omassa päässäni) myös esim talossa, autossa, lomailussa...
Mutta aika näyttää. Ehkä mä vielä joskus pyörin täällä semisuurperheen äitinä neljän lapseni kanssa