Veli mietti kuinka me mahdutaan asumaan, vastasin että hyvin nytkin mahdutaan kaikki olemaan olohuoneessa.
Tarkoitti kylläkin kun makkareita "vain" kolme ja neljä lasta... huoh, tuntui niin typerältä tässä elämän tilanteessa edes vielä miettiä tulevaa niin pitkälle että kaikki teini ikäisiä. Just selvitty synnytyksestä hengissä ja terveinä ja keskittyminen menee tähän hetkeen. Ei voi tietää mitä elämä tuo tullessaan, ehkä meillä on muutaman vuoden päästä isompi talo, tai ehkä ollaan pakolaisina jossain... tai ehkä saadaan tässä asua hyvässä sovussa.
Synnytys tosiaan kesti 2h20min, josta 4min oli ponnistus. Sairaalaan tultaessa olin jo valmiiksi 3cm auki joten aloitettiin kalvojen puhkaisulla, mutta siitä ei tullut minkäänlaisia supistuksia, joten laitettiin tipalla oksitosiinia, ja sen määrä piti nostella kolmeen kertaan ennen kuin alkoi supistella. Ensimmäinen synnytys jossa olin jalkeilla ponnistus vaiheeseen saakka. En voinut kuvitellakkaan olevani paikallaan, niin kipeää otti... Oli kyllä hauska kokea tuo käynistyskin, mutta en tiedä, jos joskus tulisi vielä viides niin ehkä en käynnistystä haluaisi... jotenkin nytkin haikea olo, kun voisin olla vielä raskaanakin. Ja se ettei tuossa päässyt ollenkaan synnytyskuplaan, harmittaa vähän, oli kyllä hurja kokemus, mutta selvisin ilokaasulla ja kohdunkaulapuudutteella (josta en kyllä huomannut olevan apua). Olin jo valmis ottamaan spinaalinkin, kun kivut olivat niin kovat ja aloin jo väsymään, mutta olinkin siinä vaiheessa täysin auki.
Vauva on oikein tissitakianen, viihtyy rinnalla usein ja pitkään. Painoakin tullut syntymästä jo reilu 200g, eli 4kg ylitetty. ❤ Hiukan on soveltamista arjen askareiden kanssa, kun vauvalla meinaa olla vatsavaivojakin, toivottavasti ei kummiskaan pahenisi...
En tiedä onko imuotteessa jotain häikkää, kun rinnat niin kipeät, ja toinen nänni vähän rikki ahkerasta rasvauksesta huolimatta... ote näyttää kyllä oikealta, mutta imetys epämukavaa alusta loppuun... vai onko tämä vielä uuden totuttelua, vauvalla ikää vasta 9vuorokautta. Meidän tyttö kun ei viihtynyt yhtä tiuhaan rinnalla, niin rinnat pääsi paljon helpommalla.