Suurperheellisten pulinapalsta <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja twisted
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ihan kaikenlainen jutustelu on sallittu :Smiling Face With Smiling Eyes: mitä sulla on mielenpäällä?
No meillä on jo ennestään 6 lasta joista nuorin on tällähetkellä 1v4kk ja vanhin jo 18 vuotias. Kaikki asuu vielä kotona. Ja tein viime viikolla positiivisen raskaustestin, ei siis suunniteltu saavamme enempää lapsia. Onko muita joilla on 7 lasta? Eroaako se enää mitenkään 6 lapsesta? Mun edellinen raskaus oli fyysisesti tosi vaikea ja synnytys käynnistettiin jo 37+3 koska mulla oli raskausmyrkytys. Onkohan mitään toivoa että tämä raskaus olisi yhtään helpompi? Toki jokainen on yksilö mutta positiiviset tarinat ois tervetulleita :)

No meillä on jo ennestään 6 lasta joista nuorin on tällähetkellä 1v4kk ja vanhin jo 18 vuotias. Kaikki asuu vielä kotona. Ja tein viime viikolla positiivisen raskaustestin, ei siis suunniteltu saavamme enempää lapsia. Onko muita joilla on 7 lasta? Eroaako se enää mitenkään 6 lapsesta? Mun edellinen raskaus oli fyysisesti tosi vaikea ja synnytys käynnistettiin jo 37+3 koska mulla oli raskausmyrkytys. Onkohan mitään toivoa että tämä raskaus olisi yhtään helpompi? Toki jokainen on yksilö mutta positiiviset tarinat ois tervetulleita :)
Tervetuloa Maggie84! :Smiling Face With Smiling Eyes:

Meille on tulossa 6. lapsi, nyt menossa rv25. Varmasti teidän seitsemäs menee siinä missä kuudeskin, näin ainakin itse näkisin asian.
Fyysisesti raskaudet voi erota hyvinkin paljon toisistaan mutta valitettavasti usein menee niin että mitä useampi raskaus on takana sitä aiemmin saattaa krempat kropassa vaivata ja tuleehan sitä itsellekin joka vuosi ikää lisää.

Viime raskaudessa 2 vuotta sitten oli rv22 liikkuminen melko tuskaa kamalien liitoskipujen vuoksi aina loppuun saakka synnytykseen rv40 asti. Tässä raskaudessa liitoskivut on vaivanneet ajoittain mutta ei läheskään niin paljon ja pahoina kuin viimeksi. On päiviä jolloin en edes muistaisi olevani raskaana jos ei tuota mahaa jo olisi :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Minulla 3. ja 5. raskausaika on olleet tähän mennessä vaikeimpia. Joten toivoa sinullakin on.

Raskausmyrkytyksestä minulla ei ole omakohtaista kokemusta joten siihen en osaa sen kummemmin ottaa kantaa, riski taitaa kuitenkin olla suurentunut saada se seuraavassa raskaudessa jos edellisessä on ollut. Mutta myrkytysriskiä voidaan pienentää lääkityksellä, nämä kartoitetaan sitten neuvolassa :Slightly Smiling Face:

11.5 klo16.53 syntyi poika mitoin 3868g ja 51cm
Olipa kyllä hurja kokemus, voisin väittää että ehkä kivuliain synnytys, vaikkakin lyhyin. Jotain alle 3h oli kesto, voin sitten tarkentaa kun saan tiedot.
Jotenkin olin ihan liian selväjärkinen, en päässyt sellaiseen synnytyskuplaan. Ehkä luonnollisesti alkavassa synnytyksessä tulee jokin hormooni ryöppy, joka auttaa tuohon synnytyskuplaan pääsemiseen. Mieskin sanoi että olin nyt ihan erilainen kuin muissa, muissa juurikin ollut jotenkin sekava.
Että ei varmaan ollut oikeasti sen kipiämpi kuin edellisetkään, mutta olin vaan liian "selvinpäin".
Ponnistus vaihekkin oli pahin, kätilö meinas että tuntui varmaan sen takia kipeämmältä kuin edelliset, kun tuli niin korkealta ja lujaa. kai luonnollisesti alkaneet on paremmin hivuttautuneet alas huomaamatta niin on sitten ollut helmpompi homma

Selväjärkisyys kuvailee aika hyvin tuota olotilaa käynnistyksessä. Kolmannen synnytyksen käyntiin jouduttamista autettiin kalvojen puhkaisulla ja olin kyllä aivan liian järjissäni koko ajan koska supistukset tuntuivat järisyttäviltä! Kyllä tämä viimeisin synnytys oli paljon helpompi sietää supistuksineen vaikka kotiin syntyikin. Loppukesän/alkusyksyn mahdollista käynnistystä odotellessa ... :Grimacing Face:

Onnea Maggie84!

Sinullahan on tulossa ihan kelvollinen ikäero nuorempaan, 2v on minusta ollut oikein sopiva. Toki sinulla on hetken kaksi vaippaikäistä, ja pottailla pitäisi samalla kun hoitaa vauvaa, mikä on hankala yhtälö. Hienoa että sinulla on jo yksi liki aikuinen, hänestä on varmasti apua jo arjen pyörityksessä. Kouluikäiset ovat jo aika ääniohjautuvia, ja heille voi jokaiselle antaa hommia oman ikätasonsa mukaan hoidettavaksi. Tämä toki lienee kaikki jo sinulle tuttua.

Minulla on "vain" 5 lasta, esikoinen 13v ja nuoremmat alta kouluikäisiä, eli säpinää riittää. Esikoinen on aarre tämän hässäkän hoitamisessa, hän kun auttelee sisarusten hoitamisessa ja tekee jo jotain taloustöitä. Mitä isommaksi lapset on ehtinyt saada, niin sen parempi.

Ainahan sitä kun uusi lapsi on tulossa, hetken kärsii rimakauhusta että kuinka perhe pärjää sitten. Mutta kyllä ne arjen rutiinit muotoutuvat siten että hommat hoituvat jotenkin. Ajallaan joskus, jos ei ihan heti. Opetellaan odottamaan ja tekemään itse, ja auttamaan toisia. Näin lasten näkökulmasta.

Minulla oli raskausmyrkytysoireita 2. lapsen raskauden aikana, ja verenpaineen kanssa ongelmia sitten 3. kohdalla. Sen jälkeen ne eivät ole ainakaan vaivanneet raskauden aikana. Koska olet edellisen raskausmyrkytyksen vuoksi riskiryhmässä, kysy neuvolasta ohjeita. Minä olen aloittanut 12rvk:n jälkeen mini ASA:t (eli pieni määrä aspiriinia) ja lopettanut ne 1kk ennen laskettua, mini ASA on määrätty tukemaan raskautta ja edistämään istukan toimintaa sillä se vähän ohentaa verta (ja pienentää siten riskiä että raskausmyrkytys uusisi). Jostain syystä tyttöraskaudet ovat nostaneet minulle helpommin verenpainetta ja proteiineja, poikaraskauksien kohdalla olen päässyt helpommalla. Ei voi etukäteen tietää mitä uusi raskaus tuo tullessaan. Voihan olla että kaikki menee hyvin, vaikka tietysti kokenut odottaja odottaa joka ikistä ongelmaa mitä on ehtinyt tähän mennessä kokea.

Muokattu viimeksi:
Tuhannesti Onnea Marsupilami!!! :red-heart:

minulla kaks viimesintä käynnistetty mm. Lähestyvän Yliaikaisuuden ja pitkänmatkan vuoksi.. kalvojen puhkaisulla lähteneet hyvin äkkiä käyntiin kun ollu niiiin kypsä tilanne ja kestot oli molemmissa 2-3h. Viimeisin näistä oli ammesynnytys, elämäni paras synnytys oli se :red-heart:
Luulisin Maggie84 että se seitsemäs hyvin teillä joukkoon menee, paljon onnea odotukseen! :smiling face with heart-eyes:
Meillä kuusi lasta 1-10vuotiaita ovat.. raskaudet ollu helppoja ja synnytykset nopeita ja helppoja. Onhan tässä arjessa puuhaa, mutta päivääkään en vaihtas!

Isojen perheiden äideiltä tulee aina niin hyviä rohkaisuja ja tsemppejä :red-heart:

Meilläkin ”vaan” neljä ja tänäänkin mietin miten tässä muka viides enää menisi, mutta niin vaan niistäkin tilanteista selvittiin! Onneksi mun mies on super rauhallinen, minä se olen jolla nopeammin palaa käämit tai tulee ”paniikki” (herkkiksenä oma pää kuormittuu nopeammin). Olen koittanut ottaa mallia miehestä :D tänään käytiin lähimetsässä seikkailemassa ja oli ihana seurata miten isommat auttoi siellä pienempää kulkemaan :red-heart:

Oli muuten hauska tilanne kun tehdään remppaa ja haettiin tiskipöytä yhdestä rivitaloasunnosta. Sidottiin kuormaa kiinni ja viereisestä asunnosta tuli vanhempi nainen ja kuuli kun vauva vähän itkusti autossa ja tää nainen meni kurkistamaan auton ikkunasta sisään. Huudahti että näitähän on monta, kun oli kolme lasta takapenkillä istumassa :tears: mies sanoi mulle lähtiessä että olisko pitänyt sanoa että yks odottaa kotona :D

Me kans kun rakennetaan oltiin yks päivä miehen kans tontilla ja pienin oli mukana. Muut oli koulussa ja tarhassa. No sit joku paikallinen mummu käveli ohi ja jäi höpöttää. Sit se tokas että ihana teillä on yksi lapsi, kiva saada lapsia kylälle. Sit sanoin et "juu on meillä neljä lasta" niin olisitte nähnyt sen mummukan ilmeen.

Me kans kun rakennetaan oltiin yks päivä miehen kans tontilla ja pienin oli mukana. Muut oli koulussa ja tarhassa. No sit joku paikallinen mummu käveli ohi ja jäi höpöttää. Sit se tokas että ihana teillä on yksi lapsi, kiva saada lapsia kylälle. Sit sanoin et "juu on meillä neljä lasta" niin olisitte nähnyt sen mummukan ilmeen.

Eikä :tears:

Mulla oli eilen mahtava junamatka lasten kanssa, kun sain positiiviseen sävyyn ihmettelyjä muilta äideiltä, miten näin ison katraan kanssa pystyn rennosti matkustamaan. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Toiset lapsimatkustajatkin hämmästelivät, miten monta meitä onkaan (oikeasti, vain viisi!), paras oli 5-vuotias tyttönen, joka tehdessämme lähtöä junasta kysyi suureen ääneen yhdeltä pojista "Kuulutko säkin noihin?!". Selitin siinä sitten, että nämä kolme ovat veljeksiä nämä kaksi heidän siskojaan, jolloin tyttö huudahti "Miten sä ehdit hoitaa kaikkia?!". Hän oli aivan äimistynyt. Kerroin, että isommat hoitavat jo itse itseään ja muitakin. Jäi jotenkin hyvä mieli, kaikkien suhtautuminen oli niin arvostava.

Takaisin