No meillä on jo ennestään 6 lasta joista nuorin on tällähetkellä 1v4kk ja vanhin jo 18 vuotias. Kaikki asuu vielä kotona. Ja tein viime viikolla positiivisen raskaustestin, ei siis suunniteltu saavamme enempää lapsia. Onko muita joilla on 7 lasta? Eroaako se enää mitenkään 6 lapsesta? Mun edellinen raskaus oli fyysisesti tosi vaikea ja synnytys käynnistettiin jo 37+3 koska mulla oli raskausmyrkytys. Onkohan mitään toivoa että tämä raskaus olisi yhtään helpompi? Toki jokainen on yksilö mutta positiiviset tarinat ois tervetulleita :)
Onnea Maggie84!
Sinullahan on tulossa ihan kelvollinen ikäero nuorempaan, 2v on minusta ollut oikein sopiva. Toki sinulla on hetken kaksi vaippaikäistä, ja pottailla pitäisi samalla kun hoitaa vauvaa, mikä on hankala yhtälö. Hienoa että sinulla on jo yksi liki aikuinen, hänestä on varmasti apua jo arjen pyörityksessä. Kouluikäiset ovat jo aika ääniohjautuvia, ja heille voi jokaiselle antaa hommia oman ikätasonsa mukaan hoidettavaksi. Tämä toki lienee kaikki jo sinulle tuttua.
Minulla on "vain" 5 lasta, esikoinen 13v ja nuoremmat alta kouluikäisiä, eli säpinää riittää. Esikoinen on aarre tämän hässäkän hoitamisessa, hän kun auttelee sisarusten hoitamisessa ja tekee jo jotain taloustöitä. Mitä isommaksi lapset on ehtinyt saada, niin sen parempi.
Ainahan sitä kun uusi lapsi on tulossa, hetken kärsii rimakauhusta että kuinka perhe pärjää sitten. Mutta kyllä ne arjen rutiinit muotoutuvat siten että hommat hoituvat jotenkin. Ajallaan joskus, jos ei ihan heti. Opetellaan odottamaan ja tekemään itse, ja auttamaan toisia. Näin lasten näkökulmasta.
Minulla oli raskausmyrkytysoireita 2. lapsen raskauden aikana, ja verenpaineen kanssa ongelmia sitten 3. kohdalla. Sen jälkeen ne eivät ole ainakaan vaivanneet raskauden aikana. Koska olet edellisen raskausmyrkytyksen vuoksi riskiryhmässä, kysy neuvolasta ohjeita. Minä olen aloittanut 12rvk:n jälkeen mini ASA:t (eli pieni määrä aspiriinia) ja lopettanut ne 1kk ennen laskettua, mini ASA on määrätty tukemaan raskautta ja edistämään istukan toimintaa sillä se vähän ohentaa verta (ja pienentää siten riskiä että raskausmyrkytys uusisi). Jostain syystä tyttöraskaudet ovat nostaneet minulle helpommin verenpainetta ja proteiineja, poikaraskauksien kohdalla olen päässyt helpommalla. Ei voi etukäteen tietää mitä uusi raskaus tuo tullessaan. Voihan olla että kaikki menee hyvin, vaikka tietysti kokenut odottaja odottaa joka ikistä ongelmaa mitä on ehtinyt tähän mennessä kokea.