Jees, minun esikoinen on teini ja ikäero siskoihin on sen verran reipas et hänellekin on oikein perusteltua asustella omassa huoneessa. Talon pienin huone mutta oma on, me muut jaetaan huoneet. Suunnitelma on et pikkutytöt saavat jakaa huonetta ja myöhemmin sit pikkupojat kans, kun oma huone tulee ajankohtaiseksi.
Joo, aivosumu on niin tuttua. Loppuraskaus nyt menossa, kohta lähtee viimeinen kuukausi, ja tuntuu että tavarat tippuu käsistä ja pitää ihan muistelemalla muistella et minne tavarat on laittanut tai onko tehnyt jotain juttua. Rutiinit auttavat kovasti, tulee automaattiohjauksellakin hommat suoritettua. Huomenna pitäis käydä taaperon kontrollireissu, tultiin siihen tulokseen et mies vie meidät. En oikein luota itseäni auton rattiin tässä kunnossa. Ei se matka periaatteessa haastava ole, ja kun varaa tarpeeksi aikaa niin parkkipaikallakin ehtii veivata lotjaa ihan rauhassa edes takas.. Mut parempi näin kun tämä minun huomiokyky on mitä on tällä hetkellä. Taaperon kontrollikäynti on kuitenkin minun heiniä kun tiedän eniten hänen arjestaan.
Veriarvot ovat olleet aika hyvät tämän raskauden aikana. 10+0 otettiin hb ja ferritiini, ja oli 142 ja ferritiini 69. Terkka halusi tarkistaa kun minulla on nämä nuorimmat syntyneet 2v ikäeroilla, nyt on tulossa tuo 1,5v ikäero. Mut yllättävän hyvin kroppa jaksaa, olen vähän ihmeissäni itsekin. Luulin että ongelmia olisi enemmän, kuten just veriarvot tai vaikka heikkoa vauvan kasvua tai kohdun heikkoutta. Mutta ei mitään. 27+0 mitattiin hb 118 ja aloin ottamaan rautaa, ihan tuota perus Retaferia joka toinen ilta, ja siitä 6-7vk eteenpäin hb 140. Ja välissä sairastin toki kuumeettoman flunssankin. Terkan kanssa pohdittiin et tuo ku mies juotti minulle flunssan aikaan 3g annoksia C-vitamiinia, että se olisi osaltaan tehostanut raudan imeytymistä. Toki minulla on aina ollut hyvät veret, rauta imeytyy hyvin ja siitä on melkoisesti etua kun pitää jaksaa lasten kanssa.
Mutta joo... lapsiluku, mielenkiintoinen aihe! Ainakin nyt kun palloilen hemmetin ison vatsan ja +20kg lisäpainon kanssa, tuntuu että onhan näitä jo, ja ikääkin on se 41v. Et jos tää 5. ois viimeinen... mut niin vannoin kyllä edellisenkin kohdalla, erityisesti synnytyksen jälkeen. Eli saapa nähdä mihin kokoon lopulta tämä meidän perhe asettuu. Toki voi olla että ajatus on sillä turha ettei luomuraskauksia ole enää tämän jälkeen luvassa, olisin kai 42-43v kun asia olisi seuraavan kerran ajankohtainen.
Miehelle kyllä sanoin et siinä menee raja et kun luontoäiti lakkaa antamasta niin se kans sit uskotaan, en halua hoitoihin lähteä. Ja ei me varmaan julkkarille enää päästäistään. Eikös siellä ole jotain rajoituksiakin et pitäis olla nuorempi ja suosivat näitä pareja joilla ei entuudestaan ole lapsia? Yksityisellä toki kai sitten hoitavat johonkin ikään asti.. olisko ollut 45v äidin ikäraja joskus? Onhan näitä ollut nyt julkkisäitejä jotka ovat raskaana varsin korkeassakin iässä, mut harvemmalla taitaa olla ihan luomulapsi tulossa. Ja ainahan tietysti mietityttää tuo että munasolujen laatu laskee jne. Olen monesti sanonut miehelleni et meidän olis pitänyt tavata aikaisemmin, niin oltais ehditty saada perhe aikaisemmin tehtyä valmiiksi. Nyt tässä on vähän kiireen tuntua.