Suurperheellisten pulinapalsta <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja twisted
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on lapset saaneet puhelimet 7v synttärilahjaksi. Ihan älypuhelimet netillä. TikTokkia en anna ladata ja youtubessa on rajoitettu tila käytössä, eli ihan mitä vain ei pysty katsomaan. Whatsappilla pitävät kavereihin yhteyttä ja pelaavat Among Us:ia, hay daytä, growtopiaa ja brawl starsia. Puhelimissa on family link joilla voi rajoittaa käyttöä ja me vanhemmat saadaan ratsata puhelimet silloin kun nähdään sille tarvetta. Meillä onneksi pojat käyttäytyy aika fiksusti luuriensa kanssa, tietävät että rankkua tulee kun hölmöilee :grin Pojat siis kohta 11v ja 8,5v.

Onnea hyvistä ultrakuulumisista :smiley-angelic003

No niin, kouluun jälkeen yks luokan tytöistä oli näyttänyt TikTokista videon jossa karhu meni talon sisään ja tappo kuulemma koko perheen. No sitä ei siinä näytetty vaan sanottiin. Poika sit puoli 10 tuli itkien pyytää viereen ja asia käytiin läpi. Olihan taas..

Just puhuttiin tosta 90 luvun lapsi jutusta, niin oli helppoa kyllä. Mutta mies sanoi että jos meillä olis ollut tollaset vermeet, oltais tehty samaa. Silloin käytiin rottenissa joka oli pahempi entä tiktok.. :/

No ei poika halua ees tiktokkia onneks. Eikä muutakaan.. :D

Meillä puhelimet tullu 3 tai 4 luokalla ja tiktokki 14 vee vasta... Kyllähän nuo yötkin vahtais luuria jos ei ota pois niitä joten yön luurit alhaalla ja herätyskellot soimassa kummasti on pirteää sakkia aamulla

Meillä on kolmella vanhimmalla puhelin ja ovat ne saaneet tarpeen mukaan. Eli ei mitään tiettyä ikää, mutta koulussa ovat jo kaikki olleet puhelimen saadessaan. Nettiä käyttävät ehkä vähän liikaakin, mutta sellaista etua on vaikea ottaa pois minkä on jo antanut. :facepalm: On kyllä puhuttu paljon netin vaaroista ja huonoista puolista. Yrittänyt myös puhua, että aina ei tarvi ihan kaikkiin uusiin juttuihin mukaan lähteä, vaikka kaveritkin.. Illalla puhelimet laitetaan pois hyvissä ajoin ennen nukkumaan menoa.

Tänne kuuluu ihan hyvää! :) Vauva on ollut aika vaativa tapaus, mutta silti kuumeilen taas uudesta vauvasta. :rolleyes: Eka ovulaatio synnytyksen jälkeen ei tuottanut vielä toivottua tulosta. Imetys sekottaa kiertoa ainakin vielä, että saa nähdä milloin tasottuu.

Tänne kuuluu ihan hyvää! :) Vauva on ollut aika vaativa tapaus, mutta silti kuumeilen taas uudesta vauvasta. :rolleyes: Eka ovulaatio synnytyksen jälkeen ei tuottanut vielä toivottua tulosta. Imetys vaan sekottaa kiertoa ainakin vielä, että saa nähdä milloin tasottuu.
Ihana kuulla että siellä vielä jaksaa yrittää seuraavaa:gen014!
Mä kyllä kuumeilen salaa, mutta kierto loistaa poissaolollaan ja yöt menee tissi suussa :dead:. On aika poikki päivisin(MINÄ) ja kovasti yritän itseäni tsempata unikoulun aloittamiseen. Vaatii vaan pikkupoikia viedä yökylään siksi aikaa - nukun samaa huonetta noiden kanssa, eikä suin surmin halua kaikkien öitä pilata huudatuksella.

Ihana kuulla että siellä vielä jaksaa yrittää seuraavaa:gen014!
Mä kyllä kuumeilen salaa, mutta kierto loistaa poissaolollaan ja yöt menee tissi suussa :dead:. On aika poikki päivisin(MINÄ) ja kovasti yritän itseäni tsempata unikoulun aloittamiseen. Vaatii vaan pikkupoikia viedä yökylään siksi aikaa - nukun samaa huonetta noiden kanssa, eikä suin surmin halua kaikkien öitä pilata huudatuksella.

Täälläkin roikutaan tissillä edelleen useampaan kertaan yössä. Muutaman kerran on nukkunut 7h putkeen yöllä, mutta sitten taas seuraavana yönä pitkät unet on haave vaan. :sleep002 Unikoulu vois olla paikallaan, mutta jotenkin tuntuu vieraalta ruveta vauvaa "kouluttaan" :dontknow ja en kestä kuunnella vauvan itkua ainakaan kovin pitkään. Kun tiedän miten toisen olon saa helpottumaan, niin aina ratkeen siihen helpoimpaan ratkasuun. Tää on ollu jotenki ihan hämmentävää, kun en ainakaan muista että muiden kanssa olis ollu näin vaikeeta, tai sitten aika kultaa muistot :smiley-ashamed005
Onks sulla yleensä menkat pysyny pitkään pois synnytysten jälkeen? Meinasitko miehelle vielä ruveta ehotteleen vauvanyritys puuhia, kun kierto palaa? :grin

Täälläkin roikutaan tissillä edelleen useampaan kertaan yössä. Muutaman kerran on nukkunut 7h putkeen yöllä, mutta sitten taas seuraavana yönä pitkät unet on haave vaan. :sleep002 Unikoulu vois olla paikallaan, mutta jotenkin tuntuu vieraalta ruveta vauvaa "kouluttaan" :dontknow ja en kestä kuunnella vauvan itkua ainakaan kovin pitkään. Kun tiedän miten toisen olon saa helpottumaan, niin aina ratkeen siihen helpoimpaan ratkasuun. Tää on ollu jotenki ihan hämmentävää, kun en ainakaan muista että muiden kanssa olis ollu näin vaikeeta, tai sitten aika kultaa muistot :smiley-ashamed005
Onks sulla yleensä menkat pysyny pitkään pois synnytysten jälkeen? Meinasitko miehelle vielä ruveta ehotteleen vauvanyritys puuhia, kun kierto palaa? :grin
Se on kyllä vierasta lähtee kouluttamaan, itseään myös :grin.. Mulla aina mennyt samalla kaavalla että viimeiseksi jää vain yö imetys joka sitten pakko lopettaa kun ei enää itse jaksa. Yleensä siis paljon myöhemmin oltu tässä, lähempänä paria vuotta aiemmin. Mutta en nyt jaksais olla nukkumatta niin pitkään :dead:. Ja kun se olis kyllä ohi parissa yössä.. :wacky:
Ikä tuntuu ehkä tässäkin, tai sitten vaan elämä :hilarious:.
Yleensä ne on menkat alkaneet näihin aikoihin, kaiketi lähemmäs vuottakin joskus. En taida enää ehdotella, haaveilen vaan hiljaa. Pelkään ettei onnistuisi enää kuitenkaan(ikää nyt 42), niin lienee helpompi vaan olla yrittämättä. On kaiketi aika keskittyä muihin juttuihin jatkossa :p.

Täällä elellään vauvakuplassa ! :love7
Pariviikkoinen pikku tuhisija onnellisesti sylissä, pitkä odotus palkittu siis!:dummy1:
isot sisarukset otti siskon hyvin vastaan:Heartbigred

Netti ja känny on meillä kolmosluokkalaisella. Ei somea.. muutama peli mm. Brawl stars..

Se on kyllä vierasta lähtee kouluttamaan, itseään myös :grin.. Mulla aina mennyt samalla kaavalla että viimeiseksi jää vain yö imetys joka sitten pakko lopettaa kun ei enää itse jaksa. Yleensä siis paljon myöhemmin oltu tässä, lähempänä paria vuotta aiemmin. Mutta en nyt jaksais olla nukkumatta niin pitkään :dead:. Ja kun se olis kyllä ohi parissa yössä.. :wacky:
Ikä tuntuu ehkä tässäkin, tai sitten vaan elämä :hilarious:.
Yleensä ne on menkat alkaneet näihin aikoihin, kaiketi lähemmäs vuottakin joskus. En taida enää ehdotella, haaveilen vaan hiljaa. Pelkään ettei onnistuisi enää kuitenkaan(ikää nyt 42), niin lienee helpompi vaan olla yrittämättä. On kaiketi aika keskittyä muihin juttuihin jatkossa :p.

Ha ha, itseään myös. No niinpä! :hilarious:
Ne pitkät unet tuntuu silloin ekstra ihanalta ajatukselta, kun niitä ei ole mahdollista saada. :grin
Sulla on kyllä kunnioitettavan kokoinen ja ihanan iso katras siellä jo :love7 Onnet niihin muihin juttuihin ja uuteen alkavaan elämänvaiheeseen! :)

Ne pitkät unet tuntuu silloin ekstra ihanalta ajatukselta, kun niitä ei ole mahdollista saada. :grin
Sulla on kyllä kunnioitettavan kokoinen ja ihanan iso katras siellä jo :love7 Onnet niihin muihin juttuihin ja uuteen alkavaan elämänvaiheeseen! :)
Kiitos :Heartred

Rosalina onnea tuhannesti!
Kiitos kaikille netti+puhelin+lapsi kokemusten jakamisesta. Nää on kyllä tosi vastuullisia nuoria naisista tai ainakin yleensä. Tässä yks päivä esikoisen kaveri oli pihalla näyttänyt pihalla jonkun Muumi pätkän noille, myös pikkuisille ja siitä nyt lentävänä lauseena jäänyt tänne kuultavaksi ”näistä tee juhlista jäi kyllä paskan maku suuhun”... eli siis ihan sama onko omilla junnuilla nettiä tai ei näkevät kuitenkin kaikkea sontaan kavereidensa puhelimista.

Tää ketju aina katoaa tänne jonnekkin. Pystykö näitä jotenkin seuraamaan? Oliko jossain joku nappi? Kiva lukea teidän kuulumisia!

Meillä nyt 10vuotias vanhin. Hän sai 9v lahjaks kerätä rahaa ja ostaa älypuhelimen. Sitä ennen meni nokialaisella, oliko 3310 vai mikä toi malli (sellanen uusi ja päivitetty). Whatsupp on ainut ikärajallinen sovellus mitä saa käyttää. Sitäkin tarkastelen välillä et mikä meno. Meillä family link käytössä jossa hyväksytään lapsen haluamia sovelluksia ja puhelimen päivittäis käyttöaika on rajattu. Samalla pystyy rajata pojan tabletin käyttöä, hän saanut sellasen lahjaksi joskus aikoinaan. Mulla puhelimessa snapchat, jolla lapset saa ottaa hassuja kuvis halutessaan, sekä latasin joskus tiktokin, kun en tiennyt mikä se on. Ite välillä selailen sitä :p. Sielä hirveesti vauva ja lapsi juttuja tulee. Siinä sovelluksessa tuntuu kyllä olevan tosi rajattua se mitä näyttää. Yhdellä kaverilla pyörii vaan paidattomat tanssivat miehet siinä :hilarious: mulle tulee kaikkia keskostarinoita jne.

Täällä nyt odotusta 22+2 viikolla. Kaikki nyt hyvin. Mun olo meni todella tunteettomaksi viikoiksi. Ei oo kyllä koskaan ollut henkisesti näin raskasta raskautta. Nyt ollut jo varmaan kuukauden parempi mieli. Perus raskaus ärsytyksetkään ei haittaa niin, osaa arvostaa sitä ketutustakin, koska meni tosiaan ihan tunteettomaksi tuo olo. Ei itkettänyt eikä naurattanut ja olo oli vaan henkisesti väsynyt.

Nyt ihanaa kun saa taas nauttia olostaan ja elämästä. On kyllä turhauttavaa vauvan odotus kun kaikki on valmista, vauva vaan puuttuu :hilarious: haluun sen heti nyt :p

En tiedä mainitsinko TikTokista vielä, mutta Intiassa ja Jenkeissä koko sovellus on kielletty, sitä ei voi enää siellä ladata, koska sovellus lukee puhelimesta muutakin kuin sen mihin lupa on annettu. Kiinalaisten datankeruu on niin mahdotonta, että ja se teki sitä salaa sen softan kautta, että Jenkit ja Intia sen kielsi. Se on myös yksi syy miksi en sitä lataisi.

Tiktok, ja kaikki muu "tarjoaa" sitä kuvavirtaa mistä kukin on kiinnostanut. Danonina on googlettanut vauvajuttuja ja sovellus kyllä tietää, että olet raskaana, varmasti millä viikoillakin. Keskosjuttuja saattaa tulla koska olet varhaisilla viikoilla ja mikäli vauva syntyisi nyt sulla olisi keskonen. Jos muistat tämän, niin mitä lähemmäs menet loppuraskautta, niin se sovellus alkaa tarjoaa sulle synnytys juttuja :D

Pakko tulla vähän hehkuttamaan, unikoulu toimi just niin nopeasti kun kuuluukin!
Ensimmäisen yön oli toisiksipienimmät mummolassa ja annoin sitten vauvan itkeä itsensä nukuksiin, olin siinä vieressään kokoajan. Välillä heilutteli mun kättä ja lopulta nukahti. ekat tunnit säpsähteli itkemään, mutta lopulta joskus kolmen aikaan nukahti aamuun asti. viime yön nukkui tissittä 22-06!! oi halleluja, olen kuin uusi ihminen!
Kyllähän kannatti, nyt jaksaa päivisinkin tarjota enemmän tissiä, kun on yön saanut levätä. aamupuurokin on kummasti maistunut kun ei ole ihan ähkyssä yön jälkeen.
Saa alkaa odottaa yötä ilolla, eikä kauhulla niinkun pari päivää sitten..:wacky:

Takaisin