Suurperheellisten pulinapalsta <3

Moikka,

Liityn seuraan kuumeilemaan nelosta. Meillä vanhin täyttää kohta 6 ja sitten menossa mukana 4v ja 2v minit. Lueskelen noita aiempia juttuja kunhan ehdin. Millä mielin odottelette joulua?
Tervetuloa mukaan!

Täällä lapset 6v, 4v ja pian 3v odottaa joulua innolla. Ja niin myös kerrankin minä myös, vaikka en kovin jouluihminen olekkaan ollut. Pidän silloin 2vko lomaa ja loman jälkeen onkin jo rv 30+0, joten raksalta varmaan joutuu jo saikulle jäämään. Nyt jo alkaa telineille kiipeäminen olemaan mahan ja liitoskipujen kanssa hankalaa, mutta tulevat reilu 2 viikkoa kyllä sinnittelen vaikka väkisin!
 
Tervetuloa mukaan!

Täällä lapset 6v, 4v ja pian 3v odottaa joulua innolla. Ja niin myös kerrankin minä myös, vaikka en kovin jouluihminen olekkaan ollut. Pidän silloin 2vko lomaa ja loman jälkeen onkin jo rv 30+0, joten raksalta varmaan joutuu jo saikulle jäämään. Nyt jo alkaa telineille kiipeäminen olemaan mahan ja liitoskipujen kanssa hankalaa, mutta tulevat reilu 2 viikkoa kyllä sinnittelen vaikka väkisin!
MItä teet raksalla? Mä opiskelen mestariksi itse ja tuleva raksa-apina siis :D
 
MItä teet raksalla? Mä opiskelen mestariksi itse ja tuleva raksa-apina siis :D
Maalarina olen :) Erikoisammattitutkinnon olen suorittanut työn ohella ja hetken yritin itseäni insinööriksi lukea, mutta alkoikin perheen perustaminen kiinnostaa enemmän ja palasin samaan työpaikkaan takaisin töihin
 
Pienimmät lapset odottaa innolla ja kokoajan kysellään millon pukki tulee ja toki isotkin:grin rauhallisin mielin.. Valot ja verhot pistetty.. Leipomiset ja laatikot ym tulee aiheeksi ensviikolla en aijo nyt mitään tressiä ruveta ottamaan ku on niin kaikkea kyllä se joulu tulee ilman hössötyksiäkin:) osa lahjoista hommattu mutta suurin osa vielä hommaamatta:grin
 
no niin, kehitin sitten itselleni tenniskyynärpään. :meh: tää iso vauva ollut kipeenä ja vaatinut siis kanniskelua normia enempi. siihen päälle vähän extra heinäpaalisiirtoja ja kirveshommia niin avot, käsi on valmis :sour:. Että levossa pitää oikea käsi - olisko vinkkejä että miten :shy:?? ei voi edes kahvikuppia nostaa ilman kipua. vanhempia pyytänyt nyt eläinten ruokinta-avuksi, mutta eipä vauvaa oikeen voi olla nostelematta. aamuhulinat meni aika tehokkaasti käskyttämällä lapsia, ehkä tästä kehittyy nyt hyvin lasten auttamishalu toisiaan kohtaan ( :p realismi ohoi?)
yritän katsoa positiivisesti, ei ole kuolemaksi ainakaan vielä..
 
Anteeks mua naurattaa vähän kun voin kuvitella mikä meno siellä on :D

Tollaset "pikku" vaivat on kyllä aina tervetulleita suurperheeseen, tai ylipäänsä jos on yksikään lapsi. :S
 
Meillä tää joulunodotus on sen verran kiihkeää, että vanhemmat lapset eivät enää malta syödä eikä nukkua. Meno sit just sitä... Ihan sama, vaikka ulkoilisivat kuin paljon tai yrittäisivät muuten rauhoittua. Eivät vaan kykene. 9 päivää vielä tätä hulabaloota ja sitten rauhoittuu :Heartred
 
Täällä myös joulua valmisteltu mutta melko rennosti! Joulu tulee niin pian , että tuntuu ettei puoliakaan ehdi mitä aikoo :grin
Isommat ja pienemmmät lapset sekä vauva pitää jotenkin melko kiireisenä!:grin
Vauva ollu melko tyytyväinen paitsi iltasin syliä ja tisssiä vaan , eikä oikeen muualla viihdy:)
Yöt meillä onneksi nukutaan hyvin!

Mukavaa joulun odotusta kaikille :Heartred
 
Meillä rupiaa jouluhommat olemaan aikalailla pulkassa..kuusikin saapu tupaan..piparit tehty.. piparkakkutalot tehty..laatikot tuloillaan..kinkku on..muut tulee ensviikolla...ah saa nauttia ku koulut loppuu niin pelaillaan ym kivaa
 
Liityn nyt tänne keskusten puolelle mukaan kun jo tovi sitten on tullut esittäydyttyä. Kaksoset synty 9pv sitten, sunnuntaina kotiuduttiin j elämä kotona on ollu yhtä härdelliä siitä asti. Meillä on siis 6v ja 1v 9kk pojat ennestään ja nyt syntyi tyttö ja poika. Taapero uhmaa ja testaa meijen molemoien kärsivällisyyttä ihan kokoajan mitä on kotona, onneks ollu ti-pe tarhassa niin ed sen 6h on saanu vauvat olla rauhassa ja ite es hetken huokasta. Isompi on taas tosi huomaavainen ja auttaa vauvojen hoidossa ja mielellään ottaisi vauvat aina syliin ja pusuttelee niitä. Vauvat itessään on ika helppoja, mut oi luoja jos he on nälkäsiä samaan aikaan. Molemmat on lyhyt pinnaisia niin 0-100 kilahdus tulee alta minuutin. Ja sit viel mies, eilisen jälkeen alko tuntua siltä et miul on 5 lasta kun valitti et kokoajan pitää jotain tehdä ja vaaditaan sitä tätä ja tuota. Miten hitossa työ muut selviätte arjesta?
 
Liityn nyt tänne keskusten puolelle mukaan kun jo tovi sitten on tullut esittäydyttyä. Kaksoset synty 9pv sitten, sunnuntaina kotiuduttiin j elämä kotona on ollu yhtä härdelliä siitä asti. Meillä on siis 6v ja 1v 9kk pojat ennestään ja nyt syntyi tyttö ja poika. Taapero uhmaa ja testaa meijen molemoien kärsivällisyyttä ihan kokoajan mitä on kotona, onneks ollu ti-pe tarhassa niin ed sen 6h on saanu vauvat olla rauhassa ja ite es hetken huokasta. Isompi on taas tosi huomaavainen ja auttaa vauvojen hoidossa ja mielellään ottaisi vauvat aina syliin ja pusuttelee niitä. Vauvat itessään on ika helppoja, mut oi luoja jos he on nälkäsiä samaan aikaan. Molemmat on lyhyt pinnaisia niin 0-100 kilahdus tulee alta minuutin. Ja sit viel mies, eilisen jälkeen alko tuntua siltä et miul on 5 lasta kun valitti et kokoajan pitää jotain tehdä ja vaaditaan sitä tätä ja tuota. Miten hitossa työ muut selviätte arjesta?
Onnea vauvoista! Varmasti rankkaa 2 kanssa

Täällä vietetään viimeistä työpäivää. Saa unohtaa työasiat seuraavaksi vuodeksi. Ensi viikolla rv 29 on neuvolalääkäri aika jossa sitten kirjoitetaan saikkua toivottavasti loppuraskaudeksi. Jos ei niin kuulemma vaan sitten rohkeasti uutta lääkäri aikaa terveyskeskuksesta, että saa lisää saikkua.
Kaikki joululahjat on ostamatta, kinkku sentään on jo pakastimessa. Maanataina lapset on (toivottavasti) vajaa 4h päiväkodissa ennen lomien alkua, niin silloin täytyy tehdä kaikki lahjahankinnat.. Vielä kun kun keksisi mitä ostaa :) Nyt viimeisen kuukauden ollut koko ajan joku lapsista flunssassa ja kotona.
 
Liityn nyt tänne keskusten puolelle mukaan kun jo tovi sitten on tullut esittäydyttyä. Kaksoset synty 9pv sitten, sunnuntaina kotiuduttiin j elämä kotona on ollu yhtä härdelliä siitä asti. Meillä on siis 6v ja 1v 9kk pojat ennestään ja nyt syntyi tyttö ja poika. Taapero uhmaa ja testaa meijen molemoien kärsivällisyyttä ihan kokoajan mitä on kotona, onneks ollu ti-pe tarhassa niin ed sen 6h on saanu vauvat olla rauhassa ja ite es hetken huokasta. Isompi on taas tosi huomaavainen ja auttaa vauvojen hoidossa ja mielellään ottaisi vauvat aina syliin ja pusuttelee niitä. Vauvat itessään on ika helppoja, mut oi luoja jos he on nälkäsiä samaan aikaan. Molemmat on lyhyt pinnaisia niin 0-100 kilahdus tulee alta minuutin. Ja sit viel mies, eilisen jälkeen alko tuntua siltä et miul on 5 lasta kun valitti et kokoajan pitää jotain tehdä ja vaaditaan sitä tätä ja tuota. Miten hitossa työ muut selviätte arjesta?
Tuplasti onnea vauvoista:Heartred:Heartblue

Aika auttaa kaikkeen:whacky011.. Muistat vaan että sun hormonitoiminta on nyt suuressa myllyssä ja kaikki kyllä tasoittuu pikkuhiljaa.
Meillä on aina se toisiksipienin ollut kriisissä vauvan tullessa kotiin(2-3v), mikä on kovin ymmärrettävää. Suosittelen pumpulia korviin joka käänteessä :grin! Hermo jaksaa paljon paremmin kun ei kuule niin kovalla kaikkea.. Mä oon inhonnut omaa oloani aina siinä pikkuvauvan kanssa, se armoton muutos omassa kehossa ja mielessä on kovin raskasta. Mutta kaikki se unohtuu tehokkaasti-eipä sitä muuten olisi suurperheeksi kyennyt :shy:.
Tuo ukon tuntuminen "turhalle" on kovin tuttua tuossa tilanteessa, onneksi sitäkin oppii ennakoimaan ja voi jo nauraa yhdessä niillekin aiheille.
Meillä lastenhoito (erityisesti vauvan) on nykyään täysin mun kontolla, on jaettu näin koska yhdessä siitä ei tule meillä mitään. Hermo vaan palaa molemmilla. Pysyy ukko vakaana ja rauhallisena ja voi olla mulle tukena jos mua tuskastuttaa. Kaikkien hommien jakaminen sulle tai mulle on ollut meillä ratkaisevaa mielenterveyden ja yhdessäelon kannalta.
En tiedä miten selviäisin tuplista "yksin", varmaan huonosti:facepalm:.. lienee onni ettei niitä meille koskaan suotu, vaikka aina haaveillutkin kaksosista:happy:. Toivottavasti löydätte pikkuhiljaa rytmiä ja sujuvuutta arkeen, hetki kerrallaan vaan silloin kun päivä tuntuu liian pitkältä käsitteeltä.
 
Kyllä tässä porukassa joka päivä on erilainen mutta kaikesta on selvitty ei se aina ole helppoa mutta täytyy muistaa että tekee niin ettei oma pää sekoa ei työt tekemällä lopu
 
Aikaa se arjen rullaaminen ottaa, kun vauvan taikka tässä tapauksessa vauvojen kanssa kotiutuu.

Onnea pienokaisista :Heartred Jo yksi vauva tuo aina haasteensa, mutta kahdessa on jo tuplasti hommaa. :D

Miehet on raskaita. Ja monesti oon todennut että enemmän niistä on haittaa entä hyötyä arjen pyörityksessä. Mua nyt on ruvennut miehen etätyö ärsyttää aivan suunnattomasti. On ollut tammikuusta asti kotona töissä. Eikä loppua näy, koska aikoo siirtyä vallan koronan jälkeenkin 100% etätyöhön. Käy kaks kertaa kuussa toimistolla enää..

No, päivä kerrallaan. Nautitaan pienistä asioista. Otan hetken rauhan itselle. Keitän kahvit ja laitan kuulokkeet ja kuuntelen vaikka podcastia tai äänikirjaa. Laitan isot ulos ja makaan vauvan kans lattialla. Kotityöt kerkeää myöhemmin. Ei stressiä :Heartred
 
Nimenomaan tuo hommien jakaminen on ollut meilläkin se toimivin keino, hoitaa mies sitten vaikka isompien lasten iltatoimia, tekee ruuan valmiiksi tai ulkoiluttaa lapset. Mikä vain joka teille voisi sopia molemmille parhaiten ja kaikki tärkeä tulee tehtyä. Yksin homma on varsinkin vauvan/vauvojen kanssa siinä hormonipilvessä turhan raskas niin itselle kuin muillekin jotka saavat osansa äidin rageemisesta :D

Itsekin oon aina toivonut kaksosia ja jotenkin oon jääny sellaiseen oloon että ehkä joskus meillekin semmoiset tulevat :happy: en osaa selittää miksi :grin

Tsemppiä ja välillä on hyvä mennä sieltä mistä aita on matalin.

Täällä alkoi perjantaina eskarilaiselta lomat ja takaisin 7.1. Tulee pitkät pari viikkoa :grin
 
Meillä myös kaikki lapset nyt pari viikkoa lomalla. On kyllä ihanaa itsellekkin kun ei tarvitse kelloon herätä.
Tänään kävin neuvola lääkärissä ja suoraa sain saikkua äitiysloman alkuun :) viimeiset lahjatkin kävin tänään ostamassa. Joulusiivous on täysin tekemättä, kun päätettiin yllättäen aloittaa koko kodin pintaremppa ja noh, enemmän sotkuahan siitä tulee ja kaikki norm kotityötkin hoitamatta.. Huomenna sokerirasitus niin täytyy vaan sen jälkeen yrittää saada koti joulukuntoon! Kuusikin täytyisi käydä jostain ostamassa. Olisin mielellään ottanut sisälle jo eilen, mutta vähän jäänyt kaikki asiat hoitamatta.
 
Täällä joulua odotellaan innolla..kaikki on valmista...kinkku menee keskiviikko yönä uuniin niin on ihana aattona herätä kinkun tuoksuun
 
Nonni, vuosikin jo vaihtui. Minkälaisia ajatuksia 2021 herättää teissä? Mä toivoisin saavani hieman enemmän aikaa itselleni kuluvana vuonna. Käyttäisin sen aika pitkälti liikkumiseen, josta on niin monenlaista hyötyä.
 
No toivon kans et omaa aikaa tänä vuonna tulisi. Toivon pääseväni kesällä reissuun pohjoiseen lasten kanssa. Ja että tästä koronasta päästään. Rokotetta odotan jo kovasti. Kaksi siskoa on jo rokotettu ja just kun heidän kanssa puhuin niin tuntuu helpottavalta tietää että joka päivä ollaan lähempänä omaa rokotuspäivää ja tästä kurimuksesta pääsyä.
 
Mä toivon saavani viettää nyt 2kk vanhan tytön kanssa rauhallista arkea koton, ilman suurempia kiireitä ja stressiä :happy: Toivon myös, että meidän 15v ongelmat helpottaa ja saadaan asiat kunnolla raiteilleen :)
 
Takaisin
Top