Suurperhe kuumeilijat

Mies sanoi, että ei haluais et tikutan ovista. Sanoi et mennään vaikka joka päivä panemisella siihen asti et alkaa menkat. Sanoi et tulee vaan turhaa stressiä jos yrittämällä yrittää. Voi olla perää, niin on muutkin tulla ilman yritystä :D en taida tässä kierrossa ovista tikuttaa, koitan vaan tunnustella omia fiiliksiä :)
 
Nuorin on vuoden, no kyllähän sitä kohta jo voi taas vauvan tehdä :Heartred Pidetään me yllä Suomen syntyvyyttä :Heartred Mä veikkaan, että meille vielä joskus viideskin tulee :P Ainakin ehkä salaa sitä toivon :wink:laughing001:love017
 
Pitää tehä kansalaisaloite että kodinhoidontuki nostetaan ja hedelmöityshoidot ilmaiseksi yli vuoden yrittäneille. Adoptiosta hiukan helpompi prosessi ja halvempi ja hedelmöityshoitoja tehtäis niin kauan kuin ikä antaa periksi. :P
 
Eikös eduskunnassa ollut joku suunnitelma et suurperheitä tuettais enemmän. Et lapsilisä nousis neljännen ja viidennen lapsen kohdalla. Jostain luin joskus. Sitä et koska se tapahtuu niin tietysti voi mennä aikaa.
 
Eikös eduskunnassa ollut joku suunnitelma et suurperheitä tuettais enemmän. Et lapsilisä nousis neljännen ja viidennen lapsen kohdalla. Jostain luin joskus. Sitä et koska se tapahtuu niin tietysti voi mennä aikaa.
Tän suunnitelman pitäis toteutua ensi vuoden alusta... se olis 10€/lapsi neljännestä eteen päin! Uskotaan kun nähdään... luotto poliitikkoihin on täys 0:finger:
 
Jep... hyvä alku joo mut ei sillä syntyvyys nouse! Muistelen esikoisesta aikanaan saaneeni yli 100€/kk (104?:bookworm:)lapsilisä jossain kohtaa.. nostaisivat lapsilisiä sen 20€/lapsi tai edes sen 10€ alkaen ensimmäisestä lapsesta ja tietysti kotihoidontuki/ vanhempain päiväraha semmoselle tasolle että sillä pärjää... jos ei miehellä olis hyvät tuolit ja meillä pienet menot niin enpä olis näin kauaa kotona ollut saati lapsia näin montaa tehny! Mut mihinkään turhaan ei kyl oo varaa ja edes osamaksuja ei voi ottaa... ei oo varaa maksaa korkoja et jos jotain halutaan ja just sillon oo rahaa maksaa niin sit säästetään!
Meidän vyönkiristely ei kyl lapsilla näy kun vaan niin että ei käydä ravintoloissa syömässä kun kesäloma reissuilla (joita ei tänä vuonna ollut niitäkään kiitos muuton joka imi hyvän osan säästöistä) ja mitään turhaa muutenkaan ostella...
mut toisaalta oppiivatpahan että ilman Lol palloja (yms muuta pikku kiinasälää) pärjää vallan mainiosti. Esikoista harmittaa että ei pääse mäkkäriin niin usein kun koulukaverinsa... mä koen tämänkin vaan hyvänä asiana:hilarious:
Nyt tää juttu lähti rönsyilemään... yritin vaan sanoa että lisää rahaa lapsiperheille ja muille vähä osaisille, myös tukien hakeminen helpommaksi! Kiitos! Päästäis useammin mäkkäriin:p:excited001
 
Jep... hyvä alku joo mut ei sillä syntyvyys nouse! Muistelen esikoisesta aikanaan saaneeni yli 100€/kk (104?:bookworm:)lapsilisä jossain kohtaa.. nostaisivat lapsilisiä sen 20€/lapsi tai edes sen 10€ alkaen ensimmäisestä lapsesta ja tietysti kotihoidontuki/ vanhempain päiväraha semmoselle tasolle että sillä pärjää... jos ei miehellä olis hyvät tuolit ja meillä pienet menot niin enpä olis näin kauaa kotona ollut saati lapsia näin montaa tehny! Mut mihinkään turhaan ei kyl oo varaa ja edes osamaksuja ei voi ottaa... ei oo varaa maksaa korkoja et jos jotain halutaan ja just sillon oo rahaa maksaa niin sit säästetään!
Meidän vyönkiristely ei kyl lapsilla näy kun vaan niin että ei käydä ravintoloissa syömässä kun kesäloma reissuilla (joita ei tänä vuonna ollut niitäkään kiitos muuton joka imi hyvän osan säästöistä) ja mitään turhaa muutenkaan ostella...
mut toisaalta oppiivatpahan että ilman Lol palloja (yms muuta pikku kiinasälää) pärjää vallan mainiosti. Esikoista harmittaa että ei pääse mäkkäriin niin usein kun koulukaverinsa... mä koen tämänkin vaan hyvänä asiana:hilarious:
Nyt tää juttu lähti rönsyilemään... yritin vaan sanoa että lisää rahaa lapsiperheille ja muille vähä osaisille, myös tukien hakeminen helpommaksi! Kiitos! Päästäis useammin mäkkäriin:p:excited001

Tuli kertomuksestasi lapsuus mieleen. Hieman kuulosta samalta kuin mitä itselläni oli.

Mä oon viisilapsisesta perheestä, maalaistalosta. Meidän äitiä ei päästetty kouluttautumaan, joten etsi maajussin puolisokseen ja hoitivat maalaistaloa lehmineen ja peltoineen yli 10 vuotta. Meillä oli käytetyt vaatteet ja jos äiti jotain vaatetta joskus osti, osti hän sen Anttilan postimyyntiluettelosta. Kaupassa oltiin tarkkoja, mitään ylimääräistä ei ostettu. Lukioon äiti kuitenkin meidät kaikki halusi laittaa ja sinne kirjat ostettiin. Emme reissanneet sukulaisilla käynnin lisäksi missään muualla. Äiti ja isä tekivät reissunsa ennen lapsia. Mä en voinut kuvitellakaan toisenlaista elämää olevan. Kaverin mukana pääsin välillä esim. Kaustisen kansanmusiikkijuhlille ja luonnonpuistoretkille sekä kuoron mukana Särkänniemeen useana vuonna. Hurjin reissu mulla oli 9lk luokkaretki Tukholmaan, eikä sielläkään tapahtunut mulle oikeesti mitään hurjaa :grin

Lapsena ja nuorena oli vaikea ymmärtää, miksi toisten perheiden lapset saivat sitä sun tätä. Nyt ymmärrän oikein hyvin ja arvostan lapsuuttani. Opimme oikeanlaisia arvoja turhien sijaan. Respektiä äidille ja isälle :Heartred
 
Meillä kans samanlaista, äiti teki pienellä rahalla töitä ja isäpuoli oli aika viinaanmenevä. Jos ei laske niitä alkoholiongelmia, niin meilläkin käytiin kerran vuodessa joku pikkureissu jonku sukulaisen luona ja yhtenä kesänä käytiin Vaasassa Wasalandiassa, se oli tosi hauska reissu. Meillä oli silleen puitteet lapsena kunnossa, että syksyisin saatiin kouluun aina Cittarista uudet vaatteet, muuten mentiin käytetyillä aika lailla.

Nuoruudessa sit äitillä meni huonommin kun erosi ja me oltiin pikkusiskon kans aika heitteillä, isommat siskot asu jo pois kotoa. Selvittiin kuitenkin suht hyvin.

Nyt asiat on niin, että en hemmottele lapsiani jatkuvasti, mutta on kuitenkin hyvä tilanne, että jos pitää ostaa vaikka uusi pyörä niin periaatteessa sen voi käydä hakemassa uutena. Suosin aina käytettyä ja vaatteet ostan aina kirppikseltä, mutta monesti ostan sit sellaista suoraan uutena, minkä tarvii kestää kulutusta ja jossa on hyvä vaikka olla takuu.

Oon tosi onnekkaassa asemassa, ei oo tarvinnu mistään luopua ja rahaa saa säästettyäkin. Mutta annan kyllä sitä myös niille tarvitseville. Mulla on ollut 2v kummityttö Kambodzasta ja lahjoitan Hopelle rahaa taikka tavaraa. Oon lahjoittanut kypylälippuja yh-äidille ja aina jotain pientä auttanut jos oon voinu. Ja opetan lapsilleni, että raha ei silti kasva puussa :)
 
Tosi mielenkiintoista lukea teidän perheistä :) meillä on ollu perus keskituloinen perhe, mutta molemmat vanhemmat niin työorientoituneita, ettei meidän kanssa ole niinkään vietetty aikaa. Kaikki kesälomat koulusta ollaan oltu mummolassa plus muut koulun lomat, harvoin käytiin missään. Ainostaan jos oikein pyydettiin niin käytiin huvipuistoissa joskus ja kylpylässä. Äiti varas jotain seurakunnan retkiä meille, vaikka olis ollu kiva mennä vain oman perheen kesken. Sen vuoksi mä haluan kotona lasten kanssa niin kauan ja paljon kun on mahdollista. Sitä osaa arvostaa enemmän kuin materiaa. Ja toivottavasti myös lapsetkin. Toisen palkalla kyllä pärjää kun elää säästäväisesti :)
 
Minä en tiiä miten me pärjätään, jos jään tulevan vauvan kanssa pitkäksi aikaa kotihoidontuelle. Nyt on niin totuttu isompiin tuloihin, jotka 7-henkisessä perheessä uppoavat ihan arkeen. Pitää säästää rahaa etukäteen ja tarkkaan sitten laskea menoja. Olen ollut 4 vuotta töissä, eli sen ajan kun ollaan nykyisessä kodissa asuttu. Lainojen lyhennykset on mitoitettu sen mukaan, enkä halua niitä tiputtaa. Mutta on meillä mahdollisuus tinkiä elintasosta, kunhan saa tilalle aikaa käydä enemmän kirppiksillä ja laittaa ruokaa rauhassa edullisista raaka-aineista. Nyt ei ole lapsilla kalliita harrastuksiakaan kun esikoinen lopetti ratsastuksen omasta tahdostaan.

Joulukuussa siis syntyy vauva. Uskon että lähden töihin joko tammikuussa tai elokuussa 2021, kun open työt menee lukukausien mukaan. Kauanko lie äippärahaa mulle maksavat, en muista miten se menee...

Mun lapsuuden kodissa meillä oli iso perhe ja sen mukaan ei mikään superleveä elintaso. Pääsin kerran oikein etelänlomalle ja kesällä tehtiin aina joku reissu laivalle, mökille, huvipuistoon tms. Lisäksi käytiin pari kertaa tuetulla lomalla kylpylässä ja mummolareissuilla tietenkin. Vaatteita oli vähän, eikä muutakaan tavaraa kertynyt niinkuin omille lapsille tuntuu kertyvän. Kaupungilla ja syömässä käytiin äidin kanssa silloin tällöin, en tiedä kävikö muut perheet sen enempää. Tosi tyytyväinen oon lämpimään ja turvalliseen lapsuuteeni, vaikka ei materiassa kierittykään. Hyvin oppi arvostamaan kaikkea hyvää mitä elämässä saa.
 
Minä en tiiä miten me pärjätään, jos jään tulevan vauvan kanssa pitkäksi aikaa kotihoidontuelle. Nyt on niin totuttu isompiin tuloihin, jotka 7-henkisessä perheessä uppoavat ihan arkeen. Pitää säästää rahaa etukäteen ja tarkkaan sitten laskea menoja. Olen ollut 4 vuotta töissä, eli sen ajan kun ollaan nykyisessä kodissa asuttu. Lainojen lyhennykset on mitoitettu sen mukaan, enkä halua niitä tiputtaa. Mutta on meillä mahdollisuus tinkiä elintasosta, kunhan saa tilalle aikaa käydä enemmän kirppiksillä ja laittaa ruokaa rauhassa edullisista raaka-aineista. Nyt ei ole lapsilla kalliita harrastuksiakaan kun esikoinen lopetti ratsastuksen omasta tahdostaan.

Joulukuussa siis syntyy vauva. Uskon että lähden töihin joko tammikuussa tai elokuussa 2021, kun open työt menee lukukausien mukaan. Kauanko lie äippärahaa mulle maksavat, en muista miten se menee...

Mun lapsuuden kodissa meillä oli iso perhe ja sen mukaan ei mikään superleveä elintaso. Pääsin kerran oikein etelänlomalle ja kesällä tehtiin aina joku reissu laivalle, mökille, huvipuistoon tms. Lisäksi käytiin pari kertaa tuetulla lomalla kylpylässä ja mummolareissuilla tietenkin. Vaatteita oli vähän, eikä muutakaan tavaraa kertynyt niinkuin omille lapsille tuntuu kertyvän. Kaupungilla ja syömässä käytiin äidin kanssa silloin tällöin, en tiedä kävikö muut perheet sen enempää. Tosi tyytyväinen oon lämpimään ja turvalliseen lapsuuteeni, vaikka ei materiassa kierittykään. Hyvin oppi arvostamaan kaikkea hyvää mitä elämässä saa.

Sehän tässä open hommassa on, kun mäkin useita vuosia tehnyt määräaikaisia lukuvuoden pestejä ilman palkkaa niin, että olen äitiysloman jälkeen heti aloittanut elokuussa työt ja isä jäänyt kotiin vielä kuukaudeksi. Olen yrittänyt kerryttää työkokemusta. Onneksi kuopusta odottaessa sain viran niin, että olin heti ekan vuoden äitiyslomalla. Vuoden pesteistä en olisi halunnut jäädä kesken pois. Onneksi on asiat lutviutuneet :happy:
 
Unohdin mainita, että isäni jatkoi maatalouslomittajana sen jälkeen, kun lehmät jouduttiin laittaan pois. Elettiin lama-aikaa. Vieläkin tekee sitä työtä, vaikka selkä vihoittelee.
 
Takaisin
Top