Mun esikoinen synty keskosena ja oli kaksi viikkoa keskolassa. Mulla nousi maito hyvin ja yritin imettää mutta vauva ei vaan saanut imettyä rinnasta. Mitään imetyskumeja ei sillon ehdotettu (14 vuotta sitten) ja hän saikin pääasiassa maidon nenä-maha-letkulla keskolassa. Tuttipullosta oppi sit imemään mun lypsämää maitoa. Ja sitä maitoa tuli niin että kun lypsin toista rintaa, maidonkerääjä toisessa rinnassa piti välillä tyhjentää kun tuli täyteen. Mulla oli Medelan sähköpumppu ja se oli huippu! Jatkoin lypsämistä ja syöttöä pullosta eikä se tuntunut mitenkään hankalalta. Maitoa tuli sit niin paljon että luovutin TYKSiin kans. 1,5 kk keskola-kontrollissa vasta lääkäri huomas että vauvalla oli niin lyhyt kielijänne että se esti saamasta kieltä painamaan nänniä, pullosta tuli helpommin, siks ei imetys ollut onnistunut. Kielijänne napsaistiin heti ja samantien onnistu imetys! Mutt olin niin tottunut lypsämiseen ja pullorumbaan et jatkoin sitä myös imetyksen rinnalla. Sillon pysty myös mies ja muut halukkaat syöttää vauvaa. :) Vauva kasvoi kuitenkin niin hitaasti että alettiin jo 4 kk iässä antaa kiinteitä että kasvu kiihtyisi ja puolen vuoden iässä maidon tuotanto hiipui, varmaan osittain siksi kun oli älyttömän kuuma kesä enkä ilmeisesti juonut tarpeeksi.
Toisen kanssa tein samoin, sekä imetin että lypsin maitoa. Mutta hänen kohdallaan mulla kyllä maidon tulo loppui kuin seinään hänen ollessa 4 kk kun sain rajun vatsataudin! Sit ei mikään auttanut, maitoa ei vaan tullut enää.
Mä pakastin maitoa sellaisiin Ainun maitopusseihin ja ne oli kätevä pakastaa pystyasennossa sellaisessa oluttölkin jäähdyttäjässä. :D Mulla oli jonkinlainen steriloija pulloille enkä missään vaiheessa kokenut sitä hankalaksi. Maito lämmitettiin välillä vesihauteessa, välillä mikrossa.
Oletan (kuvittelen...) että nytkin tulee maitoa reilusti ja olen jo ostanut Medelan sähköpumpun. Tosin ongelmana mulla on nyt vasen rinta, josta leikattu tulehtunut kysta (jouduttiin leikkaamaan kolme kertaa) ja sen jäljiltä puolet nännipihasta puuttuu ja itse nännikin on epämuodostunut. En siis tiedä onko maidolla ylipäätään ulostuloaukkoa. Tunnen jo välillä sellaista tuttua kihelmöintiä rinnassa kuin maidon noustessa rintaan mutta pisaraakaan ei ole tullut siitä rinnasta ulos. Mikäli maidolla ei yksinkertaisesti ole tietä ulos rinnasta joudutaan maidon tuotanto estämään lääkkeellisesti. Eikä sitä valitettavasti ole mahdollista tehdä vain toisesta rinnasta vaan sitten ei tule kummastakaan.
Tämän takia aion kyllä ostaa korviketta varuiksi kotiin. Ja vaikka imetys onnistuisi ongelmitta aion myös lypsää maitoa niin että mies ja sisarukset voivat auttaa syötöissä. :)
Imetysasennoista vielä sen verran että mulla ei jostain syystä koskaan onnistunut tuo kyljellään syöttäminen. Imetystyyny oli aivan ehdoton apu ja siksi koinkin muualla imettämisen hankalaksi kun en jaksanut raahata isoa imetystyynyä mukana joka paikkaan. Oli helpompi ottaa pullo mukaan. :)