suuri imetys ja korvike ketju :)

Sori kommentti aiheen vierestä, mutta Touhottimen viestistä tuli mieleen, että mä pakastin soseet jääpalamuotteihin (en siis pusseihin, vaan sellaisiin muovisiin muotteihin). Ruokamäärät on aluksi tosi pieniä, kun kyse on enemmänkin maistelusta, niin tuollainen yksi jääpala riittää hyvin. Jääpalasysteemillä saa myös helposti vaihtelua aterioihin jo kiinteisiin tottuneen vauvan kanssa, kun tekee soseen yhdestä tai kahdesta ruoka-aineesta kerrallaan ja sitten sulattaa ateriaa varten sopivan valikoiman, esim. yksi kuutio possua, yksi parsakaalia ja yksi bataattia ja seuraavalla aterialla sitten jotain muuta.
 
No mulla ei ollut ihan onnistunut tuo imetys tän esikoisen kanssa. Mulla tuli nännit tosi kipeiksi ne meni ihan totaalisesti rikki ja niihin tuli sellasia kunnon "verenpurkaumia" yms.. Ja olivat sitten niin kipeet ettei toivoakaan että niillä olis imettänyt.. Koitin rintakumeilla mutta ei onnistunut, sitten koitin tuttipullon sillä tutti osalla , ja se oli ainut jolla onnistui edes jotenkin.. Mulla maitoa tuli ihan hulluna , jos neiti söi esim vasemmasta rinnasta niin oikea vuoti kuin vesiputous :D jouduin sairaalassa olessa vaihtamaan sitä paitaa ainakin 4kertaa päivässä hyvä kun en useamminkin kun maitoa tosiaan tuli niin vauhdilla.. Mutta en täys imettänyt kuin sen 2kk ja samalla pumppasin maitoa ja annoin sitä myös pullosta , en yksinkertaisesti jaksanut imettää tuon kauempaa koska sen kumin kanssa oli ihan sika vaikia imettää.. Ja neidillä meni hermot kun joutui hetken imemään sitä "tyhjänä" ennenkun maitoa alkoi tulemaan suuhun asti.. Mutta sen 2kk jälkeen vielä satunnaisesti pumppasin omaa maitoa jota sai n.2-3krt päivässä. Ja muuten mentiin korvikkeella.. Yleensähän sanotaan että täysimetyksellä olevat lapset on terveempiä kuin ne joita ei imetetä , meillä ei ainakaa oo pitänyt paikkaansa :) tyttö on tosiaa nyt 1v5kk ja ei oo ollut kertaakaan kipeä , ja mun mielestä se pullo rumbla ei ollu mitenkää vaikeeta tai rasittavaa tms, siihen tottui tosi nopeeta ja meillä edes mennyt kauaa kun joi korviketta joka oli huoneenlämpöistä/jääkaappi kylmää..
Tämän toisen kanssa koitan tuota imettämistä, mutta en ota siitä liikaa stressiä/paineita, imetän jos onnistuu mutta jos ei ja on samanlaista kuin esikoisen kanssa niin sitten teen samallalailla :).
Ja tosta maidon tuotannosta.. Mulla on maitoa tullut koko ajan siitä kun alko esikoisen synnyttyä ja tulee siis edelleen :D toki nyt on ruvennut tulemaan sitä keltaista muutamia tippoja (en nyt muistanu millä nimellä sitä keltaista maitoa kutsuttiin :D ) että se on totta että maidon tuotanto tosiaankaa lopu kuin seinään.. Ja mulla oli muuten helpotus kun tyttö osas myös juoda pullosta.. Oon tällänen joka ei tykkää julkisilla paikoilla kaivaa tissiä esiin mielummin annoin pullosta :)

Ja tuosta pyyhkeellä hankaamisesta oon kans kuullut , en vaan harmi kuullut esikoisen odotus aikana niin en voinut koittaa, nyt oon yrittäny vähä hankailla jos auttais edes vähän :D

Tulipas paljon sekavaa tekstiä toivottavasti ymmärrätte :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mun esikoinen synty keskosena ja oli kaksi viikkoa keskolassa. Mulla nousi maito hyvin ja yritin imettää mutta vauva ei vaan saanut imettyä rinnasta. Mitään imetyskumeja ei sillon ehdotettu (14 vuotta sitten) ja hän saikin pääasiassa maidon nenä-maha-letkulla keskolassa. Tuttipullosta oppi sit imemään mun lypsämää maitoa. Ja sitä maitoa tuli niin että kun lypsin toista rintaa, maidonkerääjä toisessa rinnassa piti välillä tyhjentää kun tuli täyteen. Mulla oli Medelan sähköpumppu ja se oli huippu! Jatkoin lypsämistä ja syöttöä pullosta eikä se tuntunut mitenkään hankalalta. Maitoa tuli sit niin paljon että luovutin TYKSiin kans. 1,5 kk keskola-kontrollissa vasta lääkäri huomas että vauvalla oli niin lyhyt kielijänne että se esti saamasta kieltä painamaan nänniä, pullosta tuli helpommin, siks ei imetys ollut onnistunut. Kielijänne napsaistiin heti ja samantien onnistu imetys! Mutt olin niin tottunut lypsämiseen ja pullorumbaan et jatkoin sitä myös imetyksen rinnalla. Sillon pysty myös mies ja muut halukkaat syöttää vauvaa. :) Vauva kasvoi kuitenkin niin hitaasti että alettiin jo 4 kk iässä antaa kiinteitä että kasvu kiihtyisi ja puolen vuoden iässä maidon tuotanto hiipui, varmaan osittain siksi kun oli älyttömän kuuma kesä enkä ilmeisesti juonut tarpeeksi.
Toisen kanssa tein samoin, sekä imetin että lypsin maitoa. Mutta hänen kohdallaan mulla kyllä maidon tulo loppui kuin seinään hänen ollessa 4 kk kun sain rajun vatsataudin! Sit ei mikään auttanut, maitoa ei vaan tullut enää.
Mä pakastin maitoa sellaisiin Ainun maitopusseihin ja ne oli kätevä pakastaa pystyasennossa sellaisessa oluttölkin jäähdyttäjässä. :D Mulla oli jonkinlainen steriloija pulloille enkä missään vaiheessa kokenut sitä hankalaksi. Maito lämmitettiin välillä vesihauteessa, välillä mikrossa.
Oletan (kuvittelen...) että nytkin tulee maitoa reilusti ja olen jo ostanut Medelan sähköpumpun. Tosin ongelmana mulla on nyt vasen rinta, josta leikattu tulehtunut kysta (jouduttiin leikkaamaan kolme kertaa) ja sen jäljiltä puolet nännipihasta puuttuu ja itse nännikin on epämuodostunut. En siis tiedä onko maidolla ylipäätään ulostuloaukkoa. Tunnen jo välillä sellaista tuttua kihelmöintiä rinnassa kuin maidon noustessa rintaan mutta pisaraakaan ei ole tullut siitä rinnasta ulos. Mikäli maidolla ei yksinkertaisesti ole tietä ulos rinnasta joudutaan maidon tuotanto estämään lääkkeellisesti. Eikä sitä valitettavasti ole mahdollista tehdä vain toisesta rinnasta vaan sitten ei tule kummastakaan. :sad001 Tämän takia aion kyllä ostaa korviketta varuiksi kotiin. Ja vaikka imetys onnistuisi ongelmitta aion myös lypsää maitoa niin että mies ja sisarukset voivat auttaa syötöissä. :)
Imetysasennoista vielä sen verran että mulla ei jostain syystä koskaan onnistunut tuo kyljellään syöttäminen. Imetystyyny oli aivan ehdoton apu ja siksi koinkin muualla imettämisen hankalaksi kun en jaksanut raahata isoa imetystyynyä mukana joka paikkaan. Oli helpompi ottaa pullo mukaan. :)
 
Annees, ota tällä kertaa rintakumi heti käyttöön ki ei kerkee mennä se rinta rikki, ja viikon-kahen päästä alkaa vierottamaan kumista pois niin ei tarvii jatkaa sen kaa koko aikaa. Ite imetin esikon kumin kanssa koko ajan, ei se herkkua ollut mutta tottu siihen, ei paljoo paremmasta tiennyt. Kukaan ei osastolla kumin annon jälkeen sanonu et siitä täytya jossai välis vierottaitua. Sit ku luvin siit netistä ni neiti oli jo niin vanha ettei onnistunu enää vierotus. Toisen ja kolmannen kohalla homma toimi ku junan vessa, alkuun alotin kumilla ja viikon kohalla vierotin pois. Siin ajas imuote oli kehittyny ja rinta kesti hyvin. Se rikkoutuminenhan yleensä johtuu väärästä imuotteesta. Siksi ite aijon hommata rintakumin jo valmiiks koska nään sen tarpeellisena itselleni ja hyvänä apuna imetyksen alkuun.
 
aivan huikeen hyvä idea :) eipä tarvi kokata onnettomia annoksia, kun voi tehdä pakkaseen kuutioita valmiiks kaikesta. Ihania neuvoja kaikilta :)
 
Onko näin ettei Bebanthenia tarvi pestä pois rinnasta ennen imetystä? Miks mulla on sellanen mielikuva että se tarvis eikä saa imettää jos rinnassa on sitä?
 
Muistaakseni mulle sanottiin esikoisen aikana et Bebanthen pitää pestä pois, lansinohia ei..
 
Pakkausselosteesta: Raskaus ja imetysEi ole viitteitä siitä, että valmisteen käyttöön raskauden tai imetyksen aikana liittyisi riskejä. Valmistetta tulisi kuitenkin käyttää raskauden aikana vain lääkärin suosituksesta.
Jos valmistetta käytetään imetyksenaikaisten nännihaavaumien hoitoon, se on syytä levittää heti imetyksen ja nännialueen huuhtelun jälkeen ja huuhdella pois ennen lapsen seuraavaa imetyskertaa.

Lansinohin lanoliini:

Ota puhtain käsin pieni määrä lanoliinia sormien väliin ja levitä nännin alueelle rintaruokinnan jälkeen tai silloin kun sitä tarvitset. Lanoliinia ei tarvitse poistaa ennen imetystä.
 
Niijjust, eli Bebanthen on poissa laskuista. Mä en halua joutua peseen tissejä joka välissä, siinä menee koko imetyksen helppouden pointti. Ja se lanoliinivoidehan ei käy missään muodossa mulle allergian vuoksi.

Vinkkejä siis edelleen kaivataan rasvoista joita EI tarvi pestä pois ja joissa EI ole lanoliinia.
 
Meille sanottiin neuvolassa, että bepanthenista poistetaan se pesusuositus, eli sitä ei tarvis enää pestä pois. Ihan kuulemma uus juttu.
 
Mäkin kyl väitän saaneeni ohjeen esikoisen aikaan (-13) että bepanthenia ei tarveis pestä pois...
 
No tarviipa kysyä neuvolasta tuosta Bebanthenista, ja apteekista myös. Kaakaoöljystä ja sheavoista tuskin menee nämä Body Shopin hajustetut versiot? Esim niistä se kaakaovoi on hyvinkin kehuttua raskausarpien hoidossa ja sitä multa löytyykin, mutta ei taida nyt tässä kohtaa sopia siihen "ei tarvi pestä pois" -kategoriaan, uskoisin...?
 
No joo, mullekin 20v sitten sanottiin, kun esikoinen synty, ettei bepanthenia tarvi pestä pois... En ole edes ajatellut, että ohjeeseen olisi matkan varrella tullut muutos. Neljää oon imettänyt bepanthenit pari ekaa viikkoa tisseissä. Alun jälkeen en ole tarvinnut enää mitään rasvoja, kun rinnat ovat tottuneet imuun.
 
En kyllä hajustettuja uskaltaisi jättää.. Jospa se bebanthen kävisi, ois aika kätevä.
 
Bepanthenissa on kai lanoliinia. Se voide jopa haisee lampaan rasvalta. Ja sekä sen että emulsiovoiteen sisällysluettelossa mainittiin villarasva, jonka oletan olevan lanoliinia.

Voiko vaseliinia käyttää? Ja noi karitevoit ym. tietysti.
 
Jaa että Bebanthenkin siis on poissa laskuista, kiva. Enpäs ookaan koskaan lukenut tuoteselostetta kun en sellaista ole omistanut koskaan. Vaseliini on ok ja kaikki muut kyllä. En mä tietenkään ihan orjallisesti välttele sitä lanoliinia, esim käytän kyllä satunnaisesti jotain sellaisia voiteita tai pesuaineita tai muita itselläni, mutta en ehkä tissejä viitsisi uhrata koekaniineiksi jos joka päivä ja paljon pitää käyttää, ettei vaan imetys vaarannu. Muuten mua ei itseäni niinkään haittaa, onhan se joo kivuliasta kun nahka on verillä ja ihottumalla, mutta se paranee. Mutta vauvaa mä ajattelen ettei se ruokaa silloin kyllä saa jos tissit on verillä.
 
Takaisin
Top