suuri imetys ja korvike ketju :)

Kerrothan, Ruppuruusa, sitten, minkä merkkisestä pumpusta on kyse, kun saat sen. Kiitos!

Jakakaahan muutkin kokemuksia, siitä mikä on toiminut ja mikä ei. Varmasti ollaan tässäkin asiassa kaikki yksilöitä, mutta kiva ois silti saada suosituksia.
 
Sitten sellanen toive että kun vinkkaatte noista rasvoista yms. niin kertokaa myös mistä niitä vois lähtee hankkii. Mä kun oon nyt jo suurimman osan aikaa kotona niin auttaa hirveesti kun voi jo suunnitella vähän noita hankintareissuja.
Esim. "Rinnoille-voide on tosi hyvää jos menee rinnat verille, plus sitä saa ihan cittarin lastentarvikehyllystä"
"Musta parasta on Vauvan masulle-korvike, sitä tosin saa vaan apteekista"
jne. Lähinnä siis jos on apteekki/isompi marketti/pienempi ruokakauppa/lastentarvikeliike/verkkokauppa mistä ootte yleensä hankkinu.
:)
 
Lansinohia saa apteekista ja niiden omien sivujen mukaan nyt myös Prismoista ja hyvinvarustetuista S-marketeista kautta maan! http://www.lansinoh.fi/
Joo minäki sitä prismassa käsissäni pyörittelin mutten vielä ostanu. Muistelisin kyllä että sitä on meillä töissäki myynnissä ni voin ostaa sieltäki. En oo kyllä mitään vauvatarvikkeita vielä joutunu mistään erikoisliikkeestä ostamaan tai netistä tilaamaan. Aika hyvin on kaikkea ihan marketeissa yms...
 
Mulla hajos nännit ja kipeyty rinnat ekaa imettäessä, kakkosen kanssa ei tullut mitään :) oli vissiin jo niin karaistuneet.

Esikko pureskeli myös jo 4kk lähtien kun sai hampaita, silti imetin n.9kk asti häntä. Kakkosta imetin n.10kk. Lopetin aika samoihin aikoihin siis molempien imetykset.
Esikon imetyksen lopetin koska haluttiin heti hänelle pikkusisarusta eikä kiertoni alkanut ennenkuin lopetin imetyksen kokonaan. Pari viikkoa lopettamisesta paukahdin taas paksuksi :) Poitsu joi tuttipullosta/nokkamukista hieman reilu 1v asti kunnes siirtyi mukiin.
Kakkosen imetys loppui puoli vahingossa: olin pari vrk poissa hänen luotaan, jonka jälkeen ei tissi enää kelvannut: kiukutteli ja puri vain. Päätin, että se oli nyt siinä. Poika joi jo 10kk iässä nokkamukista itse ja osasi lusikkaakin käyttää, söi itse. Lopettaminen kävi luontevasti. Tuttia ei ollut ja tuttipullokin jätettiin jo reilusti ennen 1vuotis synttäreitä pois, ei siis juuri pulloa syönyt.
Tätä kolmosta olis tarkoitus imettää ainakin se sama 9-10kk, mutta katsotaan miten homma menee. En viitsi turhia suunnitella.

Mulla toimi hyvin Aventin käsipumppu alkuun, ja sit tehokkaampi on kuitenkin ollut Medelan sähköpumppu: maitoa tuli sillä tehokkaammin ulos kun ei tarvinnut itse siinä äheltää ja pumppailla. Voi rentoutua ja keskittyä maidon herumiseen.
 
Piti vielä sanomani, että kakkosen jälkeen oli jopa kivuliasta pari viikkoa kun ei maidontulo meinannut loppua millään! Mutta poika ei huolinut enää. Lypsin maitoja pois käsin kuumassa suihkussa iltaisin helpottaakseni oloa. Pumppaaminen kun olisi vain lisännyt tuotantoa :/
Vielä yli 6kk lopetuksesta tisseistä tuli puristettaessa maitoa!! Nyt raskaana, ja varsinkin alkuraskaudesta tulee taas maitoa, tai kolostrumia puristettaessa, eli maitoa kehitteillä jo :D en vois kuvitella olevani imettämättä tätö kolmostakin :Heartpink

Tosin esikon kanssa alkuun imetys takkuili...niinkuin usein saattaa käydä ensimmäisen kanssa. Kannattaa vain puhua ja ottaa selvää imetyksestä etukäteen mahd paljon, vertaistuki on myös tärkeää.
 
Kertokaas hyviä vaihtoehtoja lanoliinivoiteelle. Tarvisin siis jonkun suosituksen jossa EI ole lanoliinia ja jota ei tarvisi pestä pois ennen imetystä. Olen siis allerginen lanoliinille, eikä huvittaisi tissejä verille ja ihottumalle siksi saattaa että käytän sellaista voidetta.
 
Aadaeveliinan kirjotus on hyvä esimerkki siitä ettei maito vaan lopu!! Luottakaa siskot siihen! :)
Käviskö pepsu? En kyl oo lukenu sen tuoteselostusta. (Bebanthen taojotai..) ja siis maitohan on lääkettä myös! Imetyksen jälkeen putistaa tipan nännille ni sekin auttaa! Esim. Alkavia silmätulehuksia voi hoitaa tissimaidolla.. :)
 
Minäkin olen kokenut imettämisen helpoksi ja vaivattomaksi. Maito on aina mukana, steriiliä ja oikean lämpöistä. Itselläni ei ole ollut ongelmia imetyksen aloittamisessa eikä itse imetyksessäkään, mutta tosiaan sairaalassa todella hyvin opastaa ja nimenomaan patistavatkin imetykseen. Lastenhoitajat sairaalassa saattaavat olla todella hyökkääviä niitä äitejä kohtaan jotka jo lähtökohtaisesti eivät halua imettää. Jokainen sitten tekee kotonaan niinkuin itselle parhaalta tuntuu.

Itse olen tosi herkkä saamaan rintatulehduksen, mutta siitä huolimatta olen jatkanut imettämistä. Vahingosta viisastuneena olen tyhjentänyt rinnat syöttöjen välillä ainakin alussa, koska meikällä ne menee todella koviksi kun maito nousee niin äkäseen rintoihin.

Rintapumppu ei ole mun juttu. Käsin pumppaamalla olen saanut maidon nopeammin ulos ja sitä on tullut myös reilummin kuin pumpulla. Sitten vaan jääkaappiin tai pakkaseen jatkokäyttöä odottamaan.

Mulla ainakin on ollut alussa rinnat todella kipeät viikon verran ilman tulehduksiakin. Rasvoista saa helpotusta kipuun, tosin sen verran aikaa edellisestäkin, että mieleen tulee vain Bepanthen.
 
AadaEveliina, kiva kuulla et tokan kanssa ei välttämättä oo samat tuskat nännien kanssa! :) Mä käytin esikoisen kanssa kuukauden rintakumia ennenku nännit karastui, imetys loppui tän vuoden alkupuolella joten toivotaan et ne viel muistais eikä kipuilis :wink

Elya, yls lanoliiniton "nännivoide" on ihan perus bepanthen :)
 
Nyt vähän tyhmä kysymys: miten maito pakastetaan? Pussiin pakkaseen ja mikron kautta pulloon? Vai ei missään tapauksessa mikroon vaan vesihauteeseen?
 
Itsellä ei pakastettavaksi viimeksi riittänyt, mut kai sitä pakastetaan esim. pullopusseissa? Tai pienissä minigrip-pusseissa?
 
Pienissä minigripeissä pakkaseen ja sieltä vesihauteen kautta pulloon.
 
Jääpalapussit on huippuja maidon pakastukseen ainakin alkuun! Helppo ottaa oikee määrä maitoo ku napsii vaan paloja pussista! Sit ku määrät alkaa olla desiä kahta ni sit minigripit parempia. Ja sit jos maitopaloja jää ni ne on näppärä laittaa soseitten sekaan kun se aika tulee.
 
Takaisin
Top