Suositukset/rajoitukset+terveysjutut

Mä käytän raskausaikana ainoastaan sävytteitä tai siis sellasta sävyte shampoota en siis kestovärejä, tekee hiuksillekkin hyvää olla raskausaika värjäämättä :)
 
Ai jestas tää duunireissu on ollut hankala! Kyllä on katottu pitkään kun suomalainen ei juo illallisella alkoa! :wink Kyllähän siinä muutamat sai tietää syyn.

Yhdellä dinnerillä oli tarjoiltuina annoksina alkupalana mozzarellaa, pääruoka oli kovinkin punertavaa lihaa, jälkiruoka tuorejuustopohjainen :wacky::woot:
Mozzan sain skipattua ja muut söin. Ja eilisen sillialkupalan.

Onneksi tänään pääsee kotiin.
 
Voi voi. Tänää oli työkaverin synttärit ja pomo oli ostanut kakkua. Enhän voinu alkaa kyseleen mitä siinä on ja onko tuorejuustoa yms :D oisin heti paljastunut.. siinä sitten otin pienen palan ja sivusilmällä pelokkaana silmäilin tuoteluetteloa. Onneksi silmään ei sattunut mitään superkiellettyä.. nää tilanteet on pahoja ja lisää varmaan tulossa. Kananmunajauhe on varmaan sallittujen listalla?:)
 
Mulla on ihan jäätävä juurikasvu, ja olen lukenut aika ristiriitaisia kommentteja hiistenvärjäämisestä.. ainakin ekan kolmanneksen aikaan pitäisi välttää vai koko raskausajan.. on meinaan sika huikea tukka joulukuussa jos sille ei mitään tee. Nyt ruskeahiuksinen ja blondi väri kasvaa juuresta. Mitä mieltä värjäyksistä?

Mä värjäsin hiukset pari viikkoa sitten... Tyven jätin kuitenkin oman väriseksi. Lisäksi hiuksiin laitettiin sävytys, joka sit kuitenkin kosketti päänahkaa. :facepalm: En tiiä nyt teinkö kamalan virheen, mut vielä en oo saanu siitä stressiä itselleni aikaiseksi. Ihme kyllä. :woot: Tuun varmaan vielä kerran värjäämään hiukset raskauden aikana, mutta silloin tuun ottaa vaan raitoja. :) Onhan siitä tullu luettua kaikkea ja ei suositella hiustenvärjäystä, mutta..
 
Värjäsin hiukset samana päivänä kun plussasin, ja nyt jo ihan kamala juurikasvu. En tiedä vielä oonko koko raskauden värjäämättä, mutten todellakaan voi värjätä päätä kuukauden välein!

Ja ite oon syönyt Felixin majoneesia jossa oli pastöroitua kananmunaa, voikohan sitä jatkossa syödä hyvällä omallatunnolla?
 
Mä meinaan kyllä syödä tuorejuustoa yms. jos on suomalaista ja pästöroitua. Hiuksia en ole värjännyt muutamaan vuoteen kuin kerran, silloinkin se harmitti. Ihanan turhalta tuntuu, kun oma värikin on hyvä. Sitten saatan alkaa uudestaan värjäämään (kampaajalla), kun harmaita alkaa tulemaan. Ennen olen värjäyttänyt säännöllisesti, mutta nyt on ihanaa kun ei tarvitse edes miettiä.
 
Reissaamisesta :) jos kunto antaa periksi niin reissuun vain!
Esikoisen aikaan alkuraskaudesta Karibialla ja aivan loppuraskaudessa Jenkeissä. Itse asiassa vkoja oli +30, kunto mitä mainioin ja ruokailut on juuri niin helppoa tuolla maailmalla kuin mitä niistä tekee.
Tässä raskaudessa juuri olin Qatarissa, lisäksi lähdetään kesäreissuun. Kohde tosin on vielä auki. Ja äitiyslomasta meinataan ottaa kaikki irti; reissuun! :)
 
Meritähti90
Oon ainakin siinä uskossa että saa syödä. EU-maissa vaaditaan, että maitotuotteet pästoroidaan. Näin ainakin oon lukenut ja siinä uskossa ollut. Ystävä oli taannoin raskaana kun oltiin Kyproksella ja silloin otettiin asiasta selvää. Sehän on jogurttipohjaista. Majoneesia en uskaltaisi siellä syödä edes ei-raskaana.
 
Hauskaa, kun ihmisillä on niin erilaista suhtautumista. :)

Itse kuulun "hällä väliä" porukkaan, eli olen oikeastaan syönyt ihan kaikkea mitä mieli tekee. :joyful: Rakastan esim sushia, ja sitä olen syönytkin raskaudesta huolimatta. Samoin raejuustoa, mozzaerellaa, fetaa, tuorejuustoa.. Elimistö on myös aika viisas, ja vähemmän sopimattomat asiat ällöttävät. Nää suomalaiset suositukset ja rajoitukset perustuu usein vaan siihen, ettei ole tarpeeksi tutkittu. Ajattelen, että on lähes yhtä todennäköistä että kukkaruukku putoaa päähän, kuin saada listeria raejuustosta.
Ruotsissa esim inkivääriä suositellaan pahoinvointiin, eikä raa'an kalan syöntiä ole kielletty. Tai kuinkakohan moni japanilainen raskaana oleva on syömättä raakaa kalaa.. Joten tuntuu että täällä tosiaan ollaan aivan super tiukkiksia.
Alkoholia ei ole tarvinut miettiä, kun hyvin harvoin juon muutenkaan.

Jokainen tekee omat valintansa! Toivon että joku kanssasisar saa tästä tsemppiä, ettei ole yksin paheidensa kanssa. :wink
 
Hauskaa, kun ihmisillä on niin erilaista suhtautumista. :)

Itse kuulun "hällä väliä" porukkaan, eli olen oikeastaan syönyt ihan kaikkea mitä mieli tekee. :joyful: Rakastan esim sushia, ja sitä olen syönytkin raskaudesta huolimatta. Samoin raejuustoa, mozzaerellaa, fetaa, tuorejuustoa.. Elimistö on myös aika viisas, ja vähemmän sopimattomat asiat ällöttävät. Nää suomalaiset suositukset ja rajoitukset perustuu usein vaan siihen, ettei ole tarpeeksi tutkittu. Ajattelen, että on lähes yhtä todennäköistä että kukkaruukku putoaa päähän, kuin saada listeria raejuustosta.
Ruotsissa esim inkivääriä suositellaan pahoinvointiin, eikä raa'an kalan syöntiä ole kielletty. Tai kuinkakohan moni japanilainen raskaana oleva on syömättä raakaa kalaa.. Joten tuntuu että täällä tosiaan ollaan aivan super tiukkiksia.
Alkoholia ei ole tarvinut miettiä, kun hyvin harvoin juon muutenkaan.

Jokainen tekee omat valintansa! Toivon että joku kanssasisar saa tästä tsemppiä, ettei ole yksin paheidensa kanssa. :wink

Aamen! :D
 
Sammaa mieltä! Tsatsikia aion hyvillä mielin vettää niin että napa paukkuu. Maalaisjärki mukana toki. :) Jos tsatsikia ei sais syödä, pitäis jättää myös jäätelöt väliin ja muutkin maitotuotteet.
 
Samaa mieltä Pulskutin kanssa.
Tämä toinen raskaus nyt tuntuu jotenkin helpommalta ja ei kyllä niin välttelekään kun ajattelee että jos jotain sattuu niin varmaan sattuis vaikkei söis mitään vältettävää. Oon nyt hyvillä mielin vetäny majoneeseja (useimmat on vieläpä tehty munajauheestakin eli en usko niissä olevan mitään). Ja söinpä graavilohtakin hautajaisissa ja niiden jälkimainingeissa ihan hyvin, vasta viimeistä suupalaa syödessä tuli mieleen että ai niin enpä sais syödä tätä, mutta eipä sekään omaa tuntoa liiemmin jäänyt kolkuttelemaan. :) ja taisin seuraavana päivänä napata vielä pienen palan :wink
Eli aika rennoin meiningein syömisen suhteen mennään, vaikka viikonloppuna kyllä pastillihyllyllä valitsin ne missä ei lakritsia olekaan... jotain tälläisiä valintoja tulee tehtyä sen kummemmin ajattelematta ja osan kanssa sitten vähän enempi pohtii.. lakritsitkin olisin voinu ostaa kun verenpaineet on suht alhaiset ja ei sitä niin paljoa itsellä tulisi syötyä että haittoja suuremmin olisi.
 
Minä oon syöny lakritsaa ja salmiakkia. Ajattelin että jos kerran viikossa ostan irtokarkkeja ja siellä on esim. 50g lakritsaa niin ei oo haitallista! Ei sitäkään tartte päivittäin isoja määriä syödä. :)
 
Mä olen tässä raskaudessa ottanut aika rennosti noiden syömisten kanssa. Tosin menee vähän kausittain että miten tarkkana olen. Metukkaa syön, pari kertaa sushia ja pehmeitä juustoja menee. Olen tarkkana että hygienian pitää olla hyvää ja kylmäketjun kanssa kunnossa. Ollaan menossa laivalle kesällä ja siellä buffetti. Aattelin siellä olla normaalia tarkempana, koska siellä just saattaa olla lihat tuntikausia hautumassa bakteerien kanssa kun joku on vähän pärskässyt jne. Ja ulkomailla myös miettisin tarkemmin. Mutta tosiaan todennäköisempää on joutua autokolariin kuin saada listeria ruuasta ja sit siitä keskenmeno.

Toki jos sitä on kova stressaamaan, niin on ihan hyvä olla tarkkana oman mielenrauhan vuoksi :)
 
Mä kanssa en nyt mieti syömisiä kun tässä pahoinvoinnin kanssa on syötävä just sitä mitä tekee mieli eli tällähetkellä menee raejuusto, mozzarella tomaatin ja kurkun kanssa ja varrasleipä, kivasti saa jopa proteiinia ja tulee päivän toimeen tonnikalaa oisin ton raejuuston kaa halunnu mut vauva on toista mieltä joten ainakin vielä hyvin niukalla ruokavaliolla mennään :D
 
Takaisin
Top