Suositukset/rajoitukset+terveysjutut

Siis tonnikalaa sais syödä mut pelkkä purkin näkeminen ällöttää :D
 
Mä oon tosi tarkka ollut nyt siitä et en syö mitään mitä ei suositella..
 
Mä kuulun kans tähän "syön mitä mieli tekee"-ryhmään. Mä en ylipäätänsä syö ikinä raakaa kalaa (sushia kylmäsavustettua tms) enkä liioin maksaruokia vaikka ne ihan hyviä onkin. Kahvia juon päivän aikana joko kupillisen tai viis kupillista. Salmiakki on ainut mitä voisin syödä enemmissä määrin, mutta sen suurin vaikutushan on lähinnä verenpaineisiin ja ne mulla oli edellisessäkin raskaudessa hyvät. :)
Itsellä laskee kaikki, mutta jos on oikeen julmetun pahat etomiset ja oksentelut nii pakkohan sitä on jotakin saada suustansa alas, on se sitten suositeltua tai ei :) Tupakkaa ja alkoholia en raskausaikana käytä, mutta ruokaa sitten sovelletusti. Jos on kyläilyreissulla kahvipöydässä tarjolla lakritsituorejuustokakkua nii kyllä syön :D
Aina oon sitä miettiny, että eipä ollu meidän tai meidän vanhempien tai kivikautisten esi-isien lapsuudessa odotusajan ruokaneuvoja juurikaan, ja ihmisiä on jokaisesta kasvanu. Aika hyvinhän se oma keho kertoo jos jokin ei sovi :)
Mutta jos jaksaa panostaa ruokailuun ja oma mielenrauha, hyvinvointi, verensokerit ja -paineet on tasapainossa, kun syö suositusten mukaan niin hyvä näin :)
 
Salmiakkihan ei ollut verenpaineiden takia kielletty, vaan sikiön aivojen kehityksen takia.
 
Salmiakkihan ei ollut verenpaineiden takia kielletty, vaan sikiön aivojen kehityksen takia.

Uusimpien tutkimuksien mukaan kyllä.
Neuvolassa mulle vaan sanottii että voi syödä lakua ja salmiakkia, jos verenpaineet pysyy hyvinä. En halua kyseenalaistaa ihmisten uskomuksia enkä tutkintatuloksia, mutta eiköhän meistä suuri osa olis sitten ADHD tai aivovammaisia, jos salmiakilla niin rajut vaikutuksen aivojen kehitykseen olisi sikiöaikana?
Mene ja tiedä. Onneksi meistä jokainen saa tehdä omat valintansa :)
 
Mä olen nyt parin päivän kuluessa tehnyt täyskäännöksen noiden ruokarajoitusten kanssa. Olo on ollut niin karsea, että päätin syödä tasan ja juuri sitä, mikä menee alas, kiellettyä tai ei. Olo on kuin suurellakin rikollisella :D

Aiemmin kirjoittelinkin toiseen ketjuun, että himojen myötä ruokavalioni on muuttunut raskauden aikana hurjan paljon terveellisempään suuntaan. Olen lisännyt hedelmien ja vihannesten syöntiä, mutta kuten sanottu, päätin, että suhtaudun rajoituksiin vähän rennommin ja maalaisjärjellä - niniska muotoili hyvin, en minäkään lakutuorejuustokakusta kieltäytyisi :) En jaksa uskoa, että viipale graavilohta leivän päällä tai pari fetajuustoa salaatissa ovat ratkaisevia. Jos ei muuta, ainakin vähenee stressaaminen niiden rajoitusten kyttäämisestä, sen luulisi olevan hyväksi!
 
Mä kuulun kans tähän "syön mitä mieli tekee"-ryhmään. Mä en ylipäätänsä syö ikinä raakaa kalaa (sushia kylmäsavustettua tms) enkä liioin maksaruokia vaikka ne ihan hyviä onkin. Kahvia juon päivän aikana joko kupillisen tai viis kupillista. Salmiakki on ainut mitä voisin syödä enemmissä määrin, mutta sen suurin vaikutushan on lähinnä verenpaineisiin ja ne mulla oli edellisessäkin raskaudessa hyvät. :)
Itsellä laskee kaikki, mutta jos on oikeen julmetun pahat etomiset ja oksentelut nii pakkohan sitä on jotakin saada suustansa alas, on se sitten suositeltua tai ei :) Tupakkaa ja alkoholia en raskausaikana käytä, mutta ruokaa sitten sovelletusti. Jos on kyläilyreissulla kahvipöydässä tarjolla lakritsituorejuustokakkua nii kyllä syön :D
Aina oon sitä miettiny, että eipä ollu meidän tai meidän vanhempien tai kivikautisten esi-isien lapsuudessa odotusajan ruokaneuvoja juurikaan, ja ihmisiä on jokaisesta kasvanu. Aika hyvinhän se oma keho kertoo jos jokin ei sovi :)
Mutta jos jaksaa panostaa ruokailuun ja oma mielenrauha, hyvinvointi, verensokerit ja -paineet on tasapainossa, kun syö suositusten mukaan niin hyvä näin :)

Joo haha naurattaa aina kun mun äidin suuri himo mua odottaessa oli maksalaatikko, veti sitä melkein joka päivä, pian mun syntymän jälkeen tuli suositus että maksaa ei sais syödä.. :grin
Ihan käypä ja terve kansalainen on mustaki tullu kuitenki! :wink
 
Raa'an kalan kyllä todella suosittelen jättämään pois. Katsokaapas, kun esim. Vakuumipakatussa graavilohessa tavataan listeriabakteeria. Pitoisuudet ovat aluksi pieniä, mutta kasvaa kokoajan enemmän ja enemmän siellä vakuumissaan ja kuluttajalle asti kun pääsee niin on jo hyvät mahdollisuus sairastua listeriaan. Normaali EI-raskaana oleva ihminen hyvin epätodennäköisesti siihen silti sairastuu vaikka söiski, koska on melko immuuni sairaudelle. Mutta raskaana ollessa vastustuskyky listeriaakin kohtaa heikkenee huomattavasti, joten oikeasti on jo suuressa vaarassa sairastua, jos vetää raakaa vakuumipakattua kalaa.

Osa sitten suosituksista on sellaisia, että hyvin epätodennäköistä sairastua. Esim. Juurikin meetvursti. Saa olla huono tuuri, että siitä saa sen toksoplasmoosin, mutta pakastamalla siitäkin riesasta pääsee :) itse aika tarkkaan olen lukenut tutkimuksia ja osa näistä suosituksista on tosiaan aika ylivarovaisuutta mutta osa suosituksista kannattaa ottaa tosissaan. Juurikin raaka kala ja salmiakki/lakritsi ja tietenkin päihteet.

Toki jokaisen oma valinta mitä suuhunsa pistää, mutta suosittelen lämpimästi ottamaan oikeasti selvää riskeistä ennenkuin alatte sanoa "Suomi on sääntöjen maa, ei näistä oikeesti kukaan sairastu", sillä se yksikin kerta sitä raakaa kalaa leivän päällä voi aiheuttaa lapsen menetyksen. Kannattaako sitä riskiä tieten tahtoen ottaa?
 
Niin, toki olisin voinut kirjoittaa auki, että me graavaamme aina itse lohemme. Vakuumipakattuna en kalaa syö, olin raskaana tai en. Käytän paljon lähiruokaa, oma kasvimaa on jälleen kesää ajatellen perusteilla jne.

Tällä hetkellä noita kiellettyjä ruoka-aineita ei edes juuri tee mieli. Kahvikin jäi pois päivärytmistä kokonaan metallisen maun vuoksi, ja pikkuhiljaa alkaa löytyä ruoka-aineita, joita saan syötyä ja pidettyä sisällä pahoinvoimnista huolimatta. Toki on rehellisyyden nimissä sanottava, että joka päivä on myös jäänyt jotain ruokavaliosta pois - kaikki kun ei maistu niin hyvältä enää tullessaan ylös :sad001
 
Hei tyhmä kysymys mut rupes kaupassa lyömään tyhjää... pakastemarjat on keitettävä joo (ulkom), mut mites tuoreet ulkolaiset marjat esim mansikat? Tekis mieli tehdä äitienpäiväksi mansikka kakku mut voiko noita ulkomaan mansikoita käyttää?
 
Hei tyhmä kysymys mut rupes kaupassa lyömään tyhjää... pakastemarjat on keitettävä joo (ulkom), mut mites tuoreet ulkolaiset marjat esim mansikat? Tekis mieli tehdä äitienpäiväksi mansikka kakku mut voiko noita ulkomaan mansikoita käyttää?

Mulla ei oo mitään faktatietoa, mut mä oon syöny kyllä espanjalaisia mansikoita.
Oli aika kun olisin voinu elää erilaisilla meloneilla ja mansikoilla :rolleyes:
Ja viime viikonloppuna tein mansikkakakun..
 
Eiköhän niissäkin samat kasteluvedet ole, kuin pakastemarjoissakin. En siis välttämättä söisi. Tai ainakin hyvä pesu tehtävä ennen...
 
Eiköhän niissäkin samat kasteluvedet ole, kuin pakastemarjoissakin. En siis välttämättä söisi. Tai ainakin hyvä pesu tehtävä ennen...

Joo samat kasteluvedet, mutta pakasteissa ne pöpöt pääsee muhimaan ihan eri tavalla kuin tuoreissa.
Mä ainakin pesin mansikat ja tyytyväisenä söin.
Entäs viinirypäleet? Eikö kukaan syö niitäkään kun ne on ulkomailta kuskattu ja huonolla vedellä kasteltu?

Mä ajattelisin tässäkin, et ulkomaiset pakastemarjat on ehottomasti kuumennettava ja se on eviran suositus. Tuoreista ulkomaisista marjoista/hedelmistä ei taida olla mitään suositusta? Eli katsoo miltä tuote näyttää ja pesee huolellisesti.

Kunpa sais jo suomalaisia mansikoita!!:p
 
No viinirypäleitä tosiaan oon pestynä syöny kyllä ihan ajattelematta asiaa sen kummemmin. Ehkä siis kakun uskaltaisin vääntää mansikoista :) kiitos taas vastauksista!
 
Mäkin söin ihan innoissaan omatekemää mansikkakakkua espanjalaisista mansikoista kunnes mun kaveri totes että ei oo varma oisinko saanu raskaana syödä :D onneksi olin pessyt ne kuitenkin.
 
Mun mielestä on vähän huono perustelu että kivikaudellaki on ihan hyviä ihmisiä tullut. Kun silloin ihmisten elinikä oli noin 30v (jos sitäkään) keksenmenot, kohtukuolemat, kuolleena syntyneet vauvat, korkea imeväiskuolleisuus ja äitien kuolemat synnytyksen takia oli hyvin arkisia asioita, jotka ollaan juuri hygienialla, parantuneella terveyden hoidolla ja juurikin suosituksilla miten syödä ja elää.

Itse otan tietoisia riskejä, koska mielestäni mahdollisuudet että jotain kävisi on niin pienet niissä asioissa mitä teen vastoin ohjeita.
 
Mun mielestä on vähän huono perustelu että kivikaudellaki on ihan hyviä ihmisiä tullut. Kun silloin ihmisten elinikä oli noin 30v (jos sitäkään) keksenmenot, kohtukuolemat, kuolleena syntyneet vauvat, korkea imeväiskuolleisuus ja äitien kuolemat synnytyksen takia oli hyvin arkisia asioita, jotka ollaan juuri hygienialla, parantuneella terveyden hoidolla ja juurikin suosituksilla miten syödä ja elää.

Itse otan tietoisia riskejä, koska mielestäni mahdollisuudet että jotain kävisi on niin pienet niissä asioissa mitä teen vastoin ohjeita.

No, eipä kivikaudellakaan oo syöty graavattua kalaa tai salmiakkia. Myönnän, oli huono heitto multa verrata kivikautisiin raskauksiin. :D
Meillä on Suomessa loistava ja kehittynyt terveydenhuolto ja ruoka-aineiden suositukset, siitä saadaan olla kiitollisia. :)
 
Takaisin
Top