Soseilut yms. Kiinteät ruuat

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pippan
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sori pakko sanoo, mut mikä helvetintiukka raja toi 6kk on? lapsethan syntyykin + ja - 2vkoa tai enemmän lasketunkin ajan. Hirvee pilkun nussss...:D
Niin ja pitäskö noille tasan 6kk "täysimetetyille" antaa joku v***n rintamerkki ja pokaali "saavutuksestaan"? :D siitä on tehtykin niin naurettava rajapyykki että ihan piruuttanikaan en halua pyrkiä moiseen :D
(sitäpaitsi nykyään suositeltavaa on kokeilla makuja jo ennen 6kk allergioiden ehkäisemiseksi)

Hahha sori avautuminen. ..
 
Muokattu viimeksi:
Tietenkin noi on aina vaan viittellisiä aikoja! Aina vaan pitää olla viitteellisiä rajoja. En usko että kauheen moni just 18 vuotta elettyään yhtäkkiä muuttuu aikuiseksi yhdessä yössä ja eilen oli vielä ihan lapsi. 6kk on semmoinen tässä kohtaa suolisto on suurin piirtein valmis. Sitä ei oikeen voi tietää päälle päin että milloin on valmis. Ei oikeen lapsen käytöksestäkään, sillä vauvat alkaa kiinnostumaan ihan kaikesta, myös ruuasta, noin 4kk täytettyään. Jokaisen vanhemman pitää vaan itse tutkimusten ja suositusten valossa miettiä ja päättää milloin on oikea aika.

En ole jos tiukasti ajatellaan täysin ja pelkästään täysimettänyt. Synnärillä tyttö sai vähän lisämaitoa ja välillä olen pullosta antanut omaa maitoa ihan että pysyy taito yllä. Ja nyt tyttö on ruokaa imeskellyt. Maalaisjärjellä tämän voi kyllä silti luokitella täysimetykseksi. Vaikka kovin imetystä kannatan, niin on tollanen fanaattinen pelkkää tissiä kiihkoilu vierasta. Minusta on sitä parempi mitä enemmän vauva saisi äidiinmaitoa. Se on ihanteellista, mutta jos ollaan ihan rehellisiä, niin kuinka moni elää täysin terveellisten elämäntapojen suositusten mukaan. Enemmänkin pitäisi imetysta lähteä parantamaan kouluttamalla kätilöitä ja terkkoja ja antamalla naisille tukea imetykseen eikä syyllistää äitejä tai jostain täysimetyksestä vaahdota.
 
Meillä poitsu on pari päivää yli 4 kk ja annoin tuossa äskön lusikan kärjellä pikkuisen jotain mustikkapilttiä mitä miehen mummo oli ostanut. Vauva maiskutteli ja koitti ottaa multa rahkaa kädestä niin annoin sitten maistaa pilttiä ennenkuin söin ne ite. Suuhun meni ehkä puolikkaan herneen verran sitä mössöä, perään tuli irvistys :D En kyllä alota vielä noita kiinteitä, tuo oli vaan tämmönen iltanen pikku testi. Se täysimetyksen pokaali meni nyt sivu suun, too bad. :D Olihan tuo saanu synnärilläki jo vähän lisämaitoja, ja tänään anoppi oli antanut vettäki pullosta. En usko että imetyksen hyödyt vähenee jos vauva saa pienissä määrin jotain muutakin kuin tissiä jo ennen maagista 6kk rajaa.
 
Mulle on aivan sama mitä jotkut "säännöt" sanoo mut itse sanon että täysimetän vaikka likka saa päivässä 2 lusikallista sosetta maistettavaks. Itse olen sitä mieltä et maistelu ennen puolenvuoden ikää ehkäisee allergioita. Mulla on jopa tuttavapiirissä käyny niin et yks ei antanu vauvalleen mitään muuta kuin rintamaitoa ja on vaikka mitä allergiaa. Samoin mun äitini ei oo antanu mulle ja oon ollu allerginen lähes kaikelle mahdolliselle 2 vuotiaaks asti. Mun pikkusisko saikin maistella ja sille ei tullu mitään allergioita. Esikollekki aloitin 3kk jälkeen ja ei oo allerginen millekkään. Ja tottakai noi maistelut vaivaa vatsaa aina jonkin verran mut se et piereskeleekö yhtenä iltana normaalia enemmän ja vatsa vähän sattuu on pienempi paha kuin se että kieltää lapselta kaiken kun se on allerginen (viimeisin lause on mun äidin suusta)
 
Suositukset muuttuu ja tehdään uusia tutkimuksia, mutta eiköhän jokainen äiti hoida parhaiten lastaan. Säännöt ja rajoitukset on olemassa, mutta niinku joku jo laittoikin että synnytään n.-/+ 2 viikkoa. Kokeilemallahan sen näkee onko kiinnostunut soseista, kestääkö vatsa ym...
Ja tämä "väittely" vellistä:facepalm:, on sitä ennenki syötetty ja tullaan jatkossakin syöttämään. Joku ei tahdo sitä antaa koska on kuulemma maustettua korviketta ja taas toiselle se takaa hyvät unet.
Nyt ärsyttää muutaman kaverin (lapsettoman) mielipide valmiista soseista,"myrkkypiltit"....kun kerroin että meillä tulee ne kokeiluun jossain vaiheessa.
 
Ei ne piltit mitään myrkkyjä ole:hilarious: tää on taas tällästä että tunteet kuumenee ja ihan pikku asioilla on suurta väliä kun on kyse vauvoista ja vanhemmuudesta. Mä aattelin tehä vauva ruuat ite, koska katson säästäväni rahaa siinä. Tietty jos on tarve niin ostan kaupasta.
 
Mun on tarkoitus tehdä kasvissoseet itse, mutta sit kun tulee lihat ja muut, niin ne kyllä ostetaan valmiina. Ja siirrytään sitten siinä vuoden iässä syömään samaa ruokaa meidän kanssa. Tänään tein porkkana-kesäkurpitsa-sosetta, hitsi se kesäkurpitsan siemenhomma...yritin parhaani mukaan poistaa niitä. En mä tiedä tuleeko se loppupelissä halvemmaksi kuin valmissoseet (koska ainakin meillä noi vihannekset on kohtuulilsen arvokkaita ja annoksen hinta on ehkä sama kuin valmiin soseen), mutta musta on kiva syöttää puhdasta kasvista tytölle. Oon hieman pettynyt siihen, kuinka vähän sitä oikeaa tavaraa noissa pilteissä ja vastaavissa on.

Mä olen vellin puolesta puhuja ja just toissapäivänä puhuttiin siitä mummoni kanssa. Että sitä on ikiajat syötetty vauvoille ja vanhuksille. Jos joku ei halua sitä syöttää niin ei ole multa pois, mutta meillä on ilta- ja aamuvellit tytöllä ja hyvin maistuu. Etenkin toi peruna-porkkana-velli on vähän tukusampaa tavaraa, sitä annan iltaisin. Puuroja aletaan syömään heti, kun se 5 kk tulee täyteen. Niitä tosin on tarkoitus tehdä itse Mammasmurffin vinkistä tehosekoittimella. Ne valmiit Pilttipuurot on megakalliita! o_O

Kaikkein parastahan näissä keskusteluissa on sellaiset henkilöt, joilla ei ole lapsia, ja jotka kertovat "totuuksia" kuten Nodde totesi.... :grin
 
Meillä on nyt 3 viikkoa maisteltu soseita; porkkanaa, bataattia, perunaa ja perunaporkkanasosetta. Pakastimessa odottaa kukkakaali, parsakaali ja luumusose. Tyttö on alkanu oikee tykkää soseista, suu aukee kun näkee lusikan. Mulla ei oo missään vaiheessa ollu edes haaveena se täysimetys, kuitenkin meillä on pääsääntöisesti imetyksellä menty.

Mä oon sitä mieltä että suositukset on suosituksia, niiden kanssa kannattaa käyttää omaa järkeä. Niin kuin nuo vellit esimerkiks, mä ajattelen että kokeilen antaa niitä jos yöunille meno alkaa takkuaan vaikka niitä ei suositeltaskaan, tyttö on kumminki nukahtanu hienosti ja jopa ihmisten aikoihin tissille niin ei oo tullu kokeiltua. Sanojan kanssa samaa mieltä että ainahan niitä on syötetty. :)

Mun kaverini jolla vajaa 4v lapsi katto mua ihan kieroon kun kerroin tekeväni soseet ite, kysykin lopuksi että olenko hullu et pitäs ostaa purkissa. Hän näki myös kun annoin tytölle sellasen jääpalan sosetta, hirvee paasaaminen kuinka pitäs antaa ainaki semmonen pilttipurkillinen, hänki on antanu jo 3kk ikäselle sen verran. No nää on näitä, jokanen tavallaan. Mulla ei oo mitää niit purkkisoseita vastaan, tykkään vaan tehdä itse. :)
 
Just joo. Ärsyttävää ettei äitien anneta tehdä omia valintojaan...:shifty:
 
Noi ohjeet ja suositukset on varmaan laadittu esim neuvolatyötä ajatellen sen vuoksi, että kaikilla olis edes jonkinlainen käsitys siitä miten vauvaa hoidetaan. Ei voida lähteä siitä olettamuksesta, että kaikilla joku maaginen äidinvaisto osais kertoa miten missäkin tilanteessa toimitaan. Tälläkin palstalla olen huomannut, että moni sieltä neuvolasta + muilta äideiltä loppupeleissä tietoa kysyy ja saamiinsa neuvoihin luottaa. Kaikkien meidän tietämys on kuitenkin jostain lähteestä peräisin. Toiset on niin tunnollisia, että haluaa pilkun tarkasti saamiaan ohjeita noudattaa ja toiset soveltaa niissäkin paikoissa kun siihen ei olisi syytä.

Mäkin haluan osallistua vellikeskusteluun sen verran, että ne mummovainaan aikaiset vellit oli tehty veteen vehnäjauhoista tai muusta täysin vauvoille sopimattomista aineksista. Siihen maailman aikaan lapsikuolleisuuskin oli ihan toista luokkaa ku nykyään. Sellasia vellejähän ei tänä päivänä toivon mukaan kukaan vauvalleen syötä. Jos korvikevauva syö korvikepohjaista velliä, niin ei varmaan oo paha juttu. Mä en näe siinä mitään vikaa tai ihmeellistä. Imetetylle vauvalle katsoisin niiden olevan täysin turhia ja jopa haitallisia, koska se vie tilaa rintamaidolta joka on kuitenkin monin verroin parempaa ravintoa kuin korvikevelli.

Mua ärsyttää sellaset neuvot, jotka on tämän päivän tietämyksellä hyvinkin kyseenalaisia. Ja kun neuvoja närkästyneenä valistaa kuinka huonoja tämän päivän höpötykset onkaan. Esim jos saisin mummolta jotain näppäriä vehnävellin keitto-ohjeita, kehotuksia neljän tunnin syöttöväleihin tai että vauvaa pitää huudattaa, jotta keuhkot vahvistuu kun sillein ne lapset ennenkin elossa pidettiin. Tämän päivän tiedolla on ennemminkin todettu, että sillein ne lapset ennenkin hengiltä saatiin.
Mutta ihan semmonen vinkkien jako mikä on todettu, että näinkin voi halutessaan tehdä vaikkei se sovi omaan ajatusmaailmaan, niin se on ok.
 
Ihan hyvä kirjoitus Hoosianna.

Ei mulle ainakaan ole neuvolassa sanottu vaikka sitä, että lapselle ei ennen vuoden ikää saa antaa lehmänmaitoa. Tai sitä, että maitoon tehtyä velliä ei saa enää uudelleen lämmittää ja niin edespäin.

Me ei mummon kanssa noista vellienteoista sen tarkemmin juteltu, kun sanoin että ostan ne valmiina. Sen sijaan mun mummoa kiinnosti kovasti, millasia ohjeita ja suosituksia nykyisin on. Imetetyllä vauvalla on jutut erilailla ja varmaan silloin vellit ei olekaan hyvä idea. Meillä on se juttu niin erihommaa, kun ei tyttöä imetetä enää.
 
Sulla on Sanoja mitä ilmeisemmin mummo, joka on kiinnostunut muutenkin nykyajasta. Mun oma mummo oli jymähtänyt kaikissa asioissa sinne vanhaan hyvään aikaan ja joka asiassa haikaili paluuta sinne. Silloin oli kunnon ruokaa, mahtavat vaatteet ja pukeutumissäännöt, kunnon musiikkia (nuoretkin lauloi niin mielellään pelkkiä virsiä), kunnolliset lapset, oikeanlaiset isät kun selkää lapsilleen antoivat, koulukin oli niin hyvä ja sitä rataa. Jos mummo eläis vielä niin olis jo 103 vuotias.
Mun äiti on varmaan saman ikäinen kuin monien mummot ja siltä tulee sellasia neuvoja ja sellaseen äänensävyyn, että meinaa alkaa otsan patti kohoamaan. "kyllä lapsen täytyy nukkua ainakin kolme tuntia päiväunia. Panet nyt sen lapsen nukkumaan!" Onhan toi ihan hyvä neuvo, enkä käy väittämään, että ei tekis lapselle hyvää, mutta kun en saa tota pienokaista nukkumaan ku 3 x 30 min päikkäreitä.

Mun veikkaus on, että neuvolassa puhutaan lehmänmaidosta varmaan sitten lähempänä 8 kk ikää, kun asia tulee ajankohtaisemmaksi. Tietty on tätikohtaista mistä muistaa puhua ja mitkä jää sitten sanomatta. Mutta tuo maitoasia tulee varmaan kerrattua kaikille.
 
Sanoja ei kesäkurpitsan siemeniä tarvitse poistaa. Ne on niin pehmeitä jo valmiiksi ja kun vielä keittää niin ihan soseeksi menee nekin soseuttaessa. :)
 
Lehmänmaitoa mielestäni vasta sitten vuoden tai päälle ikäisenä. Sitä ennen korviketta tai rintamaitoa. Jos imettää, niin ei sitä lehmänmaitoa ole mikään pakko ottaa kuvioihin.

Tosiaan kesäkurpitsasta, kiivistä yms ei tarvii niitä siemeniä poistaa :) Ihan samaan tapaan siemenet pois kuin aikuisten ruuistakin.

Ja vielä tohon päikkäri asiaan, jokainen lapsi on yksilönsä, joten unen tarve on kaikilla eri, ihan kuin aikuisillakin! Toiset saattaa nukkua ihan kauheesti ja toiset vaan vähän ja se vähäkin vain vaivoin.
 
Suositus imettää 6kk on ihan maailmanlaajuinen suositus, perustuu tutkimuksiin ja siihen että vauvan suolisto on kehittyneempi silloin, samaten turvaa imetyksen jatkumista kiinteiden aloittamisen jälkeenkin.
Varmasti ollut helpompi antaa tälläinen suositus kuin +- sitä tätä. Sama kuin se LA on sillä 40+0 ei +- 2vko. :)

Tutkimus jossa puolletaan kiinteiden aloitusta aikaisemmin on vieläkin(?) kesken, eli ei ole mitään varmuutta että se tulee muuttumaan/vähentää allergioita.Onko muuten jollain jtn tietoa tuosta tutkimuksesta?? Tuntuu että jokapaikassa siitä puhutaan/kirjoitetaan muttei kukaan osaa kertoa enempää, kuka tutkii/miten tutkii/rahoittajaa?
Rintamaitoa juovathan saavat jo eri ruoka-aineita sen mukaan mitä äiti syö, niin musta on tosi hassu et pitäisi muka aloittaa aikasemmin syömään jotta vauva saa niitä itselleen, korvike ruokitut toki eri kun se maitoa ihan aina samanlaista eikä allergeenejä mukana.


Osittaisimetys on silloin kun saa jotakin muutakin kuin rintamaitoa, myös silloin kun alkaa syömään "oikeasti" ja syö vielä rintaa niin puhutaan osittaisimetyksestä jokukun sitä aikasemmin mietti mitä se on.

Mulle on itselleni ihan sama milloin kukakin antaa kiiniteitä, pisti vain silmään kun kirjoittaa meillä maisteltu sitätätätota, mutta täysimetän siihen asti. Aina kun vauva saa suuhunsa jotakin muuta ruokaa kuin rintamaitoa niin on osittaisimetystä.:)

Itse henk.koht uskon että vauva valmis (suolisto valmis) silloin kun vauva osaa itse sen ruoan viedä suuhun ja suullaan käsitellä/niellä (ei työnnä kieltä eteen/sylje).
Mutta jokainen tekee omat valintansa, meillä tähdätään siihen noin puolenvuoden ikään jolloi tuo yleensä on mahdollista, jos vauva aikaisemmin osaa niin sitten aloitetaan. Itselläni rajana on toki myös se että osaa istua, olen niin laiska etten ala soiseita tekemään (purkki ruokaa en ruuaksi laske) että vauva syö itse sitä mitä mekin, turvallisuus tekijänä siis että on suorassa eikä esim. sitterissä.

Joillekkin neuvotaan neuvolassa lehmänmaitotuotteita aloittaen hapanmaitotuotteilla 8kk alkaen toisille 10kk, mikähän mahtaa olla suositus tänään? Ihan normimaito vasta 1v.
Mulle ei hirveästi ole neuvoja tuputettu eikä vihkosia jaettu (ei esikonkaan aikaan). Minä teen näin asenteella menty, eikä hoitaja ole siihen puuttunut. Vähän 1v. puhui että pitäisikö mun mennä ravitsemuterapeutille kun en lehmänmaitoa juota, en keksinyt yhtäkään syytä juottaa kun lapsi joi vielä rintamaitoa ja sanoin etten tosiaankaan lähde kuunteleeman paljonko mun pitäisi juottaa rasvatonta maitoa, jos lapsi joskus maitoa juo niin se on kevyttä tai täysmaitoa, vettä tulee hanastakin. ;D Ei ole sen jälkeen neuvonut.
 
Viime viikolla neuvolan lääkäri kertoi, että uuden tutkimuksen mukaan kiinteitä kannattaisi alkaa maistelemaan 4 kuukauden iässä allergioiden vähentämiseksi. En tiedä milloin tuo tutkimus on valmistunut ja kuka sen on tehnyt, mutta kysyttäessä varmaan saa asiasta parempaa tietoa. Ja kyse on tosiaan maistelusta, ei vielä mahan täyttämisestä. Nämä ohjeet itse sain asiaa kysyessäni. Kukin sitten tekee miten itselleen parhaaksi näkee.
 
Meillä nyt 5kk ollaan maisteltu porkkana, kesäkurpitsa,peruna ja maissia. Maistelu aloittiin 4kk ikäisenä ja nyt syö päivässä n. 8 pikku lusikkallista. Mä olisin halunnut 6kk täysimettää mutta pikkuinen raivosi niin usein päivisin tissille että alkoi paino hitaammin nouse ja öisin heräilee tunnein välein syömään niin päättin että nyt kiinteät aloitettava. Ei ole tullut mahavaivoja vaikka pienenä paha koliikki olikin. Neiti tykkää soseista, avaa jo suun enne kun ehdin lusikkan suuhun laittaa :D että me nyt sitten mennä osittainimetyksellä. Mulle kyllä aivan samat kaikki suositukser, lapset on yksillöitä ja jokaisen lapsen äiti itse tiedä parhaiden milloin on hyvä hetki aloittaa : )
 
Mitäs sitä mitään ohjeita toljaamaan, toljataan mieluummin ihania pikkusiamme!Lapsesta kyllä näkee kun se on valmis ruokailemaan. Syljeneritys ( kuolaaminen) alkaa, refleksi joka työntää kielen ulos ( eli myös lusikan, mikä sotku) on sammunut, vauva kannattelee päätään tarpeeksi istuakseen sylissä, kiinnostuu perheen ruokailusta ja katselee kun muut syövät...Nämä merkit ilmaannuttua meillä ainakin ryhdyttiin syömään ruokaa ja mutkitta on mennyt. Ikää oli reilu 4 kk. Nyt menee avocadoa, linssejä, perunaa, kasvissosekeittoa, nektariinia, banaania ymym mitä nyt perheen lounaspöydästä liikenee. Saipa tyttö jo imeskellä pientä grillikanan palaa ja voi että se oli onnellinen! Luottakaa itseenne ja höpönlöpnnassuihinne ja nauttikaa yhteisestä opettelusta!
 
Hah, viime lauantaina kirjoitin etten ala lihakalakana-juttuja tekemään itte. Nyt oon aatellukin että tekisin itte kuitenkin :grin. Me ollaan kohta kuukauden verran maisteltu jo, tyttö aloitti sen siis 3,5 kk iässä. Nyt ollaan tultu siihen pisteeseen, että kieli ei juurikaan työnny ulos ja sosetta menisi paljon enemmänkin kuin se puolikas purkillinen. Maistuu siis! Mun syöminen on tytön mielestä todella mielenkiintoista ja seuraa sitä silmä kovana.

Mites te muut olette noista puuroista ajatelleet? Kun mulla olis vähän semmonen ajatus päässä, että viljat otetaan mukaan kun se 5 kk tulee täyteen. Iltapuuron muodossa. Mut mikä on sopiva määrä, millä olette aloittaneet? Puuron aion tehdä itse Mammasmurffin vinkistä, eli teharilla Elovenahiutaleet vaan hienoksi. Ei jessus miten kalliita ne Pilttipuurot on! (240 g maksaa yli 3 €, Elovena 1 kg maksaa 1,15 €). Tai onko muita vinkkejä sen puurohomman suhteen; teettekö veteen vai maitoon, mikrossa vai miten?
 
Takaisin
Top