Soseilut yms. Kiinteät ruuat

Mä oon tehny kesäkurpitsasosetta bataatin kanssa, porkkanan kanssa ja sit porkkana-bataatti-kesäkurpitsa. Ainakin minusta itsestäni ne maistuu hyvältä :). Ja siinä kesäkurpitsassa on niin paljon vettä itsessään, että ihan hirveesti ei tartte laimennusvettä sitten soseuttamiseen.

Mä tein tänään mustikkaomenasosetta. Katsellaan tuleeko omenasta samoja iho-oireita kuin banaanista, toivottavasti ei...
 
Sanoja, pakastatko mustikka-omppusoseen? Mä olin ajatellut, että ostaisin hedelmäsoseet valmiina, mut mietityttää vähän, kun luin niiden sisältöjä.
 
Joo pakkaseen pistin :). Musta kanssa niissä kaupan soseissa on aika paljon "muuta kuin aitoa tavaraa", en halua vauvalle syöttää säilöntäaineita enempää kuin pakollisissa tilanteissa. Aika puhdasta kamaa tulee, kun keittää omput vedessä ja lisää tuoreet mustikat :). Mutta en mäkään jaksa esim mangososetta alkaa tekemään. Lähinnä tämmösiä helppoja, mihin tulee marjoja.

Eli oisko hyviä ideoita millasia soseita tehä mustikasta, puolukasta, vatuista tai karpaloista?
 
Puolukan ja karpalon kanssa laittasin jotain makeempaa mukaan esim päärynä. Ja vadelmat ja mustikat laittasin joko keskenään tai vaikka omenan kanssa.
 
Miehän tein mustikka-vadelma-mansikka sosetta ja soon silti aika kirpeen makusta,vaikka vadelma ja mansikka ovatkin makeita.Banaani tasoitti jonkin verran sitä kirpeyttä. Btw,tosta marja yhdistelmästä tulis varmaan loistava mehujää noin tulevaisuutta ajatellen.On silleen hyvää,kun maistoin.
Nyt annoin kaupan päärynä sosetta teelusikallisen verran. Se meni paremmin kun mango.
Eilen annoin peruna-kesäkurpitsaa ja se meni kokonaan eli puolen jääpalakuution verran plus että sotkin siihen vähän korviketta mukaa. Tänää kokeilen uudestaan bataattia,se ei viime viikolla oikeen uponnu,kuten ei myöskään bataatti-kesäkurpitsa.

Edelleenkään meidän neiti ei oo niinkään innostunu tosta maistelusta.Ei oo ehkä vielä hiffannu tätä hommaa,mut sinnikkäästi koitan jatkaa vähän kerrassaan.
Mitään kaalia en ajatellu antaa vielä ainakaan kuukauteen.
 
Hitaasti etenee meillä tai poju on toooooosi tarkka:grin kurpitsa aiheuttaa puklailua, valmis sose mustikasta ei kelpaa ja taas tuoreet mustikat on namia. Veteen tehty kaurapuuro ei käy, mutta korvikkeeseen tehty ok. Pirkan päärynä on yäk ja taas ellas kitchenin nam. Tänään kokeilin päärynä-persikkaa ja se vissiin oli pahaa ku suu pysy tiiviisti supussa ekan lusikan jälkeen... tänään haen eri sortteja noita ellas kitchenin tuotteita ja mangoa.
Tänään ajattelin tarjota illalla korvikkeeseen tehtyä kaurapuuroa ja siihen tuoreista mustikoista tehtyä sosetta...
 
Meillä on maisteltu aikalailla jo kaikkea. Kaurapuuro mihin lisätään vadelmaa on ihan pop ja kaikki kasvikset menee etenkin jos ne on yhdistettynä bataattiin :) oon tehny kaikki maut ns. erikseen ja sit yhdistelen niitä ku lämmitän. Banaania likka vetäis vaikka kuinka paljon :) ens viikoksi olen valmistanut jauhelihaa annoksiin pakkaseen et voin sit lisätä kasvis soseen joukkoon.
 
Hiphei.Nyt meillä ollaan sunnuntaista lähtien ymmärrerty jutun juoni ja suukin aukenee jo seuraava lastia varten. Ja menee myös bataatti nyt alas.
Just uunissa kypsytän kanan fileesuikaleita ja alan tekee liha kuutioita joita ait kasvissoseiden kanssa maistellaa. Puuroja aletaa maistattaa varmaan vasta parin viikon päästä.
 
Ääh! Mun pikkuinen on NIIN iso!! Tänää täytti 5kk ja ei olla vielä kiinteitä aloiteltu. Tavallaan voisi jo nyt, mutta haluan vielä imettää. Se kiinteiden aloitus on jotenkin niin iso juttu, että tekee mieli lykätä sitä ikuisuus vaikka samaan aikaan olisi hauskaa alkaa jo syöttämään kiinteitä ja katsoa kun tyttö tutustuu ihmeelliseen maailmaan suupala kerrallaan! Onneksi tässä on nyt kuukausi vielä armonaikaa :p Varmaan joskus 5,5-6kk välissä aloitetaan sitten....:nailbiting:
 
Onks muuten kukaan valmistanut pakkaseen kasveista semmosia sormiruokailuun sopivia paloja?
Ajattelin ku nyt on kasvikset niin laadukkaita, että kannattaisko höyrytellä esim. porkkanatikkuja ja kukkaakaalinuijia pakkaseen valmiiksi.
Mäkin tässä pikkuhiljaa alan päästä vauhtiin kiinteiden alottamisessa.
 
Muistakaa et kana kannattaa keittää kattilassa jos haluu sit lihaa jossai vaihees ruokaan lisätä.
Ja sen jälkee soseuttaa kasvisten ym sekaan.

Meillä menee kyl tuo ruokailu viel nii hitaasti kans. Ulkona maistellaan marjoja. Mustaherukka nyt hetkullista neidin mielest. Niitä maistellaan.
Ollaan nyt maisteltu kukkakaalia viikon parilusikkaa. Banaania 6t lusikkaa. Mannapuuroa 8lusikkaa. (Iha ihmeen makusta,ostin vauvojen ruokahyllystä)
Peruna ei menny alas. Porkkanaa tuoreena maistellaan. Soseena maistuu.

Viikonpäästä puolivuotias. Imetys on selvästi vähentynyt kun on lisätty päivän aikana 2 ruoka hetkeä. Ruoka hetket onnistutaan tai ei.


Puolukka /karpalo sopii omenan tai pääryn kanssa hyvin. Jos ei banaani sovi.

Mä keitän viikon loppuna vähän isompia paloja vihaneksista ja laitan pakkaseen.
Jos pelkää et tukehtuu niihin paloihin ni ne kannattaa keittää kunnolla kypsäksi et on pehmeitä. Ja jos isompikin menee kurkusta alas ni sulaa masussa paremmin.
Ite teen porkkanat suikaleeksi siitä saa hyvän otteen. Kaali vihannekset kannattaa myös keittää hyvin kypsäksi niistä lähtee se kaasua mustava aines pois. Eli porkkanaa parsakaalia perunaa pataattia helppo sit lämmittää kun ruoka hetki tulee. Sormi ruokailu on kyl lapsesta kivaa.

Mä ostin Pakaste maissia . Et sitä lisään ruokaan makua antamaan. Maissia ja perunaa. Sopii hyvin. Siis se pitää soseuttaa.
 
Oletteko ruvenneet antaa myös vettä? Jostain luin että soseen päälle olis hyvä antaa hörppy, mutta jossain sitä ei vielä suositeltu... pitäiskö vesi keittää?
 
Vettä ei tarvi keittää enää sen jälkeen kun on kiinteet aloitettu, näin sanoi neuvolan täti. Mä luulen, että otetaan harjoituksen vuoksi vesimuki pöytään kun aloitellaan syömisharjoittelut. Se on luonteva hetki harjoitella mukista juomista.
 
Tosta kanan (tai mikä vaan liha)keittämisestä.Ei ole pakollista,voi kypsentää myös uunissa kun kysyin neuvolassa asiasta. Grillaus ja pannulla paisto tietysti on pois suljettu.
 
Onko teillä tietoa riistalihan sopimisesta vauvoille? Eli voikohan esim. sorsaa tai metsäkanalintuja kypsentää vauvalle kuten muutakin lihaa? Kun tässä muutama sorsa on jääkaapissa niin sillä mietin...
 
Mulla on sellanen Marttojen vauvansoseruokaopas niin siinä lukee että vou antaa "poroa, hirveä ja muuta riistaa".
 
Eiköhän ne haulit kannata sieltä kaivaa pois, oli sitten mistä tahansa riistasta kyse :grin
 
HoosiAnna ei ole, lyijyhauleja ei saa käyttää vesilinnustuksessa ja minä ja mieheni ammutaan vaan teräshauleilla. Ja tosiaan ne haulit tottakai poistetaan ennen syömistä :). Mutta sikäli hyvä huomio, että ei välttämättä kaikille tulisi asia mieleen.
 
Voihan puklu:yuck: edelleen kaikki missä on vähäänkään kurpitsaa niin tulee ylös ja saman kohtalon sai kukkakaali...en tiiä voiko allergia reagoida näin vai mikä noissa pukluttaa?!? Peruna ei kelpaa niin mitäs sosetta sitten ostaa valmiina ku ei sais sisältää kurpitsaa, kaalta, perunaa:hungover:
pojun vatsa on ruvennu hidastuu, mutta eiköhän luumu tehoa:joyful:

onko teillä jotain tiettyä rytmiä ruokailuissa/maisteluissa?
meillä mennään näin: lounaalla vihannesta, iltapäivällä hedelmää/marjaa ja illalla puuro soseella. Tänään otettiin lisänä vesi tai hörppäys jokaiselle maistelulle, vesi ei kyllä ollu pojun mieleen:confused: imetän tietysti lisänä vielä.
 
Takaisin
Top