Soseilut yms. Kiinteät ruuat

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pippan
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Saatiin lahjaksi noita valmiita jauheita ja voi taivas mikä hinta tosiaan!! Pisti silmään ku tutkin soseita:hilarious: kun tulee 5kk täyteen ni het kokeiluun, meinaan tehä pumpattuun, vaikka oli ohjeet vaan veteen. Vai onkohan sitä haitaa koostumukselle??

voiko valmiita soseita pakastaa? Löysin sellasia ella's kitchen pussukoita ja niissä
het luki että voi pakastaa. Kyllä mulle tietysti uppoo soseet hedelmästä, mutta ei noi missä on hedelmää ja vihannesta yhessä:shifty:

Tällä hetkellä namia on bataatti ja mustikka, niille avaa suuta. Porkkana on vähä kiikunkaakun. Peruna ei uppoa, työntää ulos.. rupeen luultavasti yhistää bataattia nyt muihin vihanneksiin tai sitten hedelmää.
 
Toukokuisista taas huutelen... Teitä maaliskuisia on niin kiva lukea, kun teillä on aktiiviset keskustelut. :) Mulle on neuvottu, että puuron voisi tehdä veteen paksuksi puuroksi ja ohentaa ja samalla jäähdyttää pumpatulla maidolla. Näin äidinmaidon kaikki hyvät aineet säilyy parhaiten eikä tuhoudu kuumennettaessa.
 
Mä olen aina tehnyt vauvojen puurot kattilassa veteen. En ole sauvasekoittimella muussannut ollenkaan. Kun ne jyvät laittaa kylmään veteen, niin melko silosta puuroa tulee. Meillä esikoinen aloitti kiinteät 5kk, kakkonen 6kk ikäsinä ja viljat tuli kuvioihin varmaan jossain 1.5-2kk aloituksen jälkeen.
Nyt ajatteli että viljoja en kiirehtis vaan syödään kasveja ja lihaa aluksi. Hyvin todennäköistä, että asiat menee jollain toisella tapaa kuitenkin. Niin ku aina kaikessa mitä tarkkaan suunnittelee.
 
Millon maistelun määriä voi lisätä? Nyt maisteltu lähes 1kk ja mennään vielä lusikallisella-3 lusikallista.
 
Meillä tyttö syö purkin päivässä. Eka päikkäreiden jälkeen puol purkki ja sit vika päikkäreiden jälkeen puol purkki. Sit ku tulee ikä 6kk alan antaa aamu ja iltapuuron.

Mutta jos saa jotain uutta makua mihin ei ole tottunut saa sitä ensiks vaan lusikallisen päivässä ja seuraava päivä kaksi lusikallista jne.
 
HoosiAnna puhui toisessa ketjussa siitä öljylisästä. Meillekin neuvolassa siitä puhuttiin että sitä voisi harkita sitten kun alottelee kiinteitä jos pojan paino ei nouse. Meillähän on tosi hoikka kaveri. Niin mitä öljyä tai öljyjä sitä voisi ja kannattaisi vauvalle antaa? Mä oon niin huono niitten kanssa. Ite lorauttelen omaan salaattiruokaani oliiviöljyä.
 
Meille niitä rasvoja suositeltiin soseen joukkoon ihan sen vuoksi, että vauva saisi pehmeitä rasvoja.
Mä ajattelin, että kylmäpuristetut neitsytöljyt on hyviä. Kaikki teollisesti pilatut rasvat saa jäädä kauppaan. Lisäksi kiinnitän huomiota siihen, että rasvassa ei olisi ihan hirveän paljon monityydyttymättömiä rasvahappoja, koska ne hapettuu niin herkästi ja siten ovat kyseenalaisia terveysvaikutuksiltaan, esim pellavansiemenöljy. Oliiviöljyllä ajattelin aloittaa. Täytyy tehdä syvempää tutkimusta aiheesta, kunhan jaksaa.
 
Meillä on maisteltu porkkana-peruna,bataatti,bataatti-kesäkurpitsa,banaani,mustikka-vadelma-mansikka yhdistelmiä. Mikään ei oo sellanen herkku,et suu auki odottais seuraavaa lusikkaa ja työntää edelleen ulos suurimman osan.Oon siis itse tehnyt nuo soseet. Tänään ajattelin kokeilla mango pilttiä ihan kaupasta et miten se uppoaa. Ja oon sen puolikkaan jääpalakuution verran vielä korvikkeella vähän ohentanut,et olis helpompi niellä. Paitsi ton marjasoseen on antanut sellaisenaan,melko kirpsakan makuista et jos kokeilis siihen banaania tuomaan makeutta.
Meille neuvolassa suositeltiin aloittamaan lihat ennen puuroja raudan takia.
 
Kaveri sanoi et se teki itse soseita eikä kelvannut ja joskus osti sit kaupan vastaavaa jotain missä lihaa niin uppos heti...
 
Meillä pirpana täytti juuri pari pvää sitten 5kk ja useampi viikko nyt maisteltu :) istuu jo ihan pöydän ääressä meidän muiden kanssa. On sen verran jäntevä tapaus että voi pitää tuossa Stokken tuolissa(osaa ryömiäkin jo hieman ym.)...alusta asti osannut niellä mössöt hyvin.

Pääosin ite teen hutut mut välillä sit noita luomu-marja/hedelmä soseita annan myös (Ella's kitchen, pirkka luomu ym.). Menee ruoka alas vaihtelevasti, tarjoan 2-3 krt/pvä...iltasin ja aamuisin ja joskus keskellä päivääkin. Kerralla uppoo typylle n.1-3 rkl tavaraa, välillä ei ollenkaan. Aika vähän siis...

Noita puffattuja maissinaksuja tykkää yhen myös silloin tällöin mutustella! Esim.jos käydään ravintolassa lounaalla tai illallisella ni saa semmosen ku muut syö. Harjoittelee ahkerasti tarttumista joten kohta saa marjat ym syödäkin jo itse.

Mä oon antanu jo mm.: luumua (tuore), banaania, luomu kaurapuuroa (gluteeniton), omenaa, päärynää, mustikkaa, viinimarjoja, karviaisia, karpaloa, puolukkaa, mansikkaa, vadelmaa, bataattia, porkkanaa, palsternakkaa....eli joka päivä mitä sattuu kaapissa oleen tai mitä esim. sulatan muulleki perheelle pakkasesta :D
 
...nii ja myös vähä vesimelonia, appelsiinia...ja nyt en edes kaikkea muista :D ei olla maisteltu mitenkä viikkoa yhtä sorttia. en ymmärrä pointtia...

mut joo ja öljyistä ite suosin just kans noita "puhtaita" öljyjä ja rasvoja. henk.koht.en käytä mm.rapsi/rypsiöljyä kun ne kemiallisesti tehtyjä ja kyseenalaisia,sanoi THL mitä tahansa ;)
 
hei muute tuli mieleen vielä, piti ihan palata sanoon :D että useimpiin mössöihin lypsän hiukan maitoa sekaan ennenku tarjoilen. En muista miksi, tai mistä saanu päähäni :D ehkä maistuu paremmin kun sitä seassa? pehmentää maun kuin maun makeudellaan?
Puristelen siis vaan tissistä maitoa ja sekotan. Puuron keitän veteen ja suuri osa muuta kuin puuroo esim.marjaa/hedelmää..

Muoks* niin ja kun jossain välissä alotellaan lihat niin tuoreyrteillä saa tosi hyvän maun vauvanki ruokiin! aattelin pihalta kerätä mm.rosmariinia, korianteria, kehäkukkiaki löytyy...ja nokkosta kuivattuna myös...tosin yrttejä vähän kerrassaan ja vaihdellen
 
Mä just tein 2,5 litraa kasvissosetta, vähän lähti käsistä toi määrä... :grin mut on vaan niin helppoa tehdä paljon kerralla ja nyt ei tarvi taas kuukauteen varmaan tehdäkään. Laitoin porkkana-bataatti-kesäkurpitsa.

Sitä syötyä määrää olen miettinyt. Kun meillä (ei siis imetetä) menee suorastaan huutaen jo kerralla se puoli purkillista tuota kasvissosetta. Että kehtaiskohan jo vähän nostaa annoksia, kun tyttö siitä niin kovasti tykkää. Syödään toistaiseksi kerran päivässä, vähän aikaa kokeiltiin banaania, mutta siitä tuli tosi rajua ihottumaa. Mahtaakohan tuommonen reaktio olla ns. vauva-aikainen vai onkohan pysyvämpi homma? Osaatteko sanoa?
 
Mä annoin kerran maistaa banaania niin, että meni masuun asti ja tuli kanssa punaista laikkua naamaan. Luulisin, että suurin osa tällaisista yliherkkyyksistä menee ohi hiljalleen. En muuten tunne ketään, joka olisi allerginen banaanille...

Meillä maistettiin tänään porkkanaa ensimmäistä kertaa. Eilinen bataatti ja tän päivän porkkana upposivat tosi hyvin. Jalat heiluen otti lusikasta kiinni ja veti suuhun. Harmitti, kun ei saanut enempää. Mä ajattelin seuraavaksi laittaa joko porkkanaa ja perunaa tai lisätä bataattiin kesäkurpitsaa. Oliskohan sitten kukkakaalin vuoro sen jälkeen? Tuleekohan kaaleista paljon masuvaivaa (kukka + parsa)?

Hedelmistä ja marjoista en sitten oikein tiedä. Banaanista naama punaisena, niin ei ehkä heti uudestaan, vaikka olikin suurta herkkua. Ehkä koitetaan päärynää tai jotain melonia. Ai niin, kannattaako avokadoa antaa sellasenaan jossain vaiheessa vai pitäisikö se sotkea jonkun kasviksen kanssa samaan? Sormiruokailu vielä hieman pelottaa, jos saakin isomman palan jotain kurkkuunsa...
 
Meille tuli just myös naamaan rajua punaista laikkua ja käsiin samoin. Nyt on naaman punotus laskenut (banaania annoin 2 päivää sitten) ja käsien vähän, mutta edelleen punottaa kyllä ne. Tänään varmaan laitan kortisoonia, jotta helpottaisi tuo. Ja määrällisesti sitä banskua oli ehkä 1 tl...

Me kokeiltiin kukkakaalia, kun oli mennyt peruna, porkkana, bataatti ja kesäkurpitsa ilman ongelmia. Se oli vähän huono idea yksinään. Söi kyllä, mutta maha tuli vähän kipeäksi ja kakka haisi niin voimakkaasti hapolle (kaalille) ja iho meni ihan rikki pepusta. Niin ei olla kokeiltu vielä. Onhan se kaali aika ärtsyä.
 
Ilmottaudun banaani allergiseksi! Mulla tulee ihan sika kipee vatsa siitä. Oon muilta kohtalontovereilta kuullut, että menis joskus ohi, mutta jää nähtäväksi.
 
No niin. Löytyyhän niitä. Ja siis kyllähän banaani voi aiheuttaa vatsaoireita, mut oikeaa allergiaa varmaan harvoin. Me siirretään banaanin syömistä muutamalla viikolla.

Tänään meni taas porkkanaa onnellisen höpötyksen säestämänä. Kun on aiemmin imeskellyt porkkanaa ja eilen ei tullut mitään oireita, uskaltauduin maistattamaan myös vähän päärynää. Se oli tosi hyvää. Mies kuvasi koko touhun. Tyttö oli onnesta soikeena.

Ostin keräkurpitsaa, eli sitä varmaan höyryytetään seuraavaksi. Oletteko antaneet pelkkää kesäkurpitsaa vai sekoittaneet jonkun muun joukkoon? Kaupassa näin bataatti-kesäkurpitsaa. Sopiikohan ne yhteen? Yksinään se ei varmaan ole suurta herkkua.
 
Takaisin
Top