Soseilut yms. Kiinteät ruuat

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pippan
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei siemenet ole vaarallisia, mutta jotkut vauvat ei tykkää liian rakeisesta, ainakaan ensi alkuun. Eli huoletta voi syöttää! :)
 
Meillä on kyllä jotenki nihkeesti lähteny maistelut käyntiin tai en tiiä kuuluuko tää edetä näin? Bataatti meni 4pvää ja en tiiä menikö mahaan yhtään, jääpalaan sekotin korviketta ja en oo vieläkään uskaltanu syöttää koko satsia..ku en tosiaan tiiä paljoko menee mahaan vai meneekö mitää:grin nyt tänään oli 3mas päivä porkkanaa ja kakka oli tänää vihreetä? Huomenna vielä ja sitte varmaan perunaa tai kukkakaalta...
 
Mä oon nyt antanut vain maistiaisia. Et ei säännöllistä maistelua.
Mettällä kun ollaan mustikkaa maisteltu tuoreena et puristan marjan auki.
Eli mustikka,mustaherukka ja vadelma menee soseena hyvin alas. Eilen mummolassa maisteltii banaania. Jasmin oli et mitä mun pitäis tästä aatella. Oli semmoinen ilme kasvoilla. Et pitääkö syyä vai mitä. No kuitenkin välipalaks annan maissi naksuja. Eli niit mauttomii (juusto naksujen näköisii).
Ne maistuu ja osaksi kivakin antaa niitä kun itse nappaa pöydältä suuhun. Maha on kestänyt kaikkea noita hyvin.
 
Meiän neiti ei oikeen diggaa tosta peruna porkkanasta.Oon sekottan kans korviketta joukkoo mut en oo antan koko satsia. Huomenna lähtee kokeiluu peruna kesäkurpitsa. Oon antan banaania maistaa tai lähinnä nuolaista ja metsämansikkaa.Kummastakaan ei mitään,ilme oli vähän et mitäs tää nyt on xD
 
Ensimmäisen vuoden vauvan pääasiallinen ruoka on maito, äidin tai kovike. Siihen aletaan sitten vaan lisäilemään niitä kiinteitä. Neuvolan ohjeiden mukaan joskus 8kk alkaen pitäs mennä jo joku 1dl, mutta esim minä olen vauvana syönyt ihan maks 1tl päivässä kiinteitä ja hyvin kasvoin. Tosiaan jos vaiva kasvaa omalla käyrällään, niin ei ole hätiä mitiä. Itse aloin vasta päälle vuosikkaana kiinteitä oikeesti syömään ja siinä samassa vierotin itteni äidinmaidosta. Äitini oli ensin yrittänyt kaikilla kikka kolmosilla syöttää kiinteitä mulle ja vähän vierottaa, mutta mä en vaan suostunut. Neuvola painosti, äiti yritti ja minä voitin :D
 
Meille sanottiin 3kk neuvolassa, että jos kiinteät maistuu ja ei tuu oireita, voi niitä puoli pilttipurkillista kerrallaan antaa jo. Ja meidän typy on kyllä alkanut tästä tykkäämään. Tänään alotettiin kukkakaalin kokeilu ja olis halunnu paljon enempi kuin ne 2 teelusikallista :)
 
Meillä syötiin ensin viikon verran porkkanaa, yhden jääpalan koitin antaa, siitä ei päätynyt mahaan asti edes yhtä teelusikallista, tyttö oli sen näkönen ettei vissii ollu hyvää. Toinen viikko ollaan menty bataatilla ja se näkyy olevan herkkua, suuttuu kun loppuu. :D tänään maistettiin myös banaania hiukan, se oli kans hyvää. :)
 
Mä annoin tänään maistaa omalla maidolla lantrattua bataattia. En antanut kuin pienen teelusikallisen ja kaikki meni. Kastoin vielä lusikan uudestaan siihen mössöön ja oli innoissaan siitä. Ei työntänyt ruokaa kielellä ulos eikä kääntänyt päätä pois missään vaiheessa. Olisi varmaan mennyt se koko jääpala, mutta en uskaltanut antaa. Tarkoitus on nyt vaan maistatella makuja, ei sen enempää. En ollut edes ajatellut maistattaa vielä, mutta nykyiset yöheräilyt ja vatsavaivat on saaneet miettimään, jos kuitenkin koittaisin antaa jotain täytettä. Mietin jo, tuleeko enää tarpeeksi maitoa, kun rinnat on ihan tyhjän oloiset usein. Vähän oli kyllä haikea olo. Lilliputti on jo iso tyttö. Nyyh.... no, isi oli innoissaan uudesta vaiheesta.
 
Mä oon kans jo valmiiks haikein mielin ku en haluais myöntää että poika on jo niin iso että saa kohta kiinteitä ruokia :shy:

Tasse sen takia ne tissit tuntuu "tyhjille" koska se maidontuotanto on nyt tasaantunut sen alun jälkeen vastaamaan sitä kysyntää mikä on :) Eli maitoo on siellä ihan varmasti niin kauan kun vaan imetät :)
 
Tyhjän tuntuiset tissit ei ole merkki maidon loppumisesta vaan tasaantumisesta. Kun lapsi kasvaa omalla käyrällään jonkun vähintään 500g/kk mielellään, niin maito varmasti riittää. Jos kumminkin huolettaa ja haluaa maidon tuotantoa tehostaa, niin vaihda imetyksessä usein rintaa. Heti kun nieleminen alkaa loppumaan, niin heti vaihdat toiseen rintaan ja sitten taas toiseen rintaa jne kunnes vauva ei halua enää. Itse voi myös lypsää/pumppailla, jos vauva ei jaksa kaikkea syödä. Mitä tyhjemmät rinnat sitä enemmän ne pyrkivät tuottamaan maitoa. Tulokset näkyvät yleensä vasta pari päivän päästä (noin 2-4), joten ei kannata luovuttaa heti päivän jälkeen. Yöimetystä ei kannata jättää pois, jos maitoa tuntuu tulevan liian vähän. Yksi imetys yöllä ainakin, niin pysyy maidontuotanto hyvänä! :)

Meillä nyt imeskelty porkkanaa, kurkkua, avokadoa, persikkaa ja banaania. Kaikki on ollut tytöstä ihan hyvää etenkin persikka oli hänen juttunsa. Vielä ei ole saanut mitään masuun asti, mutta tarkoitus onkin täysimettää sinne 6kk asti. Yrittää noita imeskeltäviä syödä kuin tissiä kieli kouruna. Sitten kun vaihtuu sellaiseksi ison vauvan syömiseksi, niin voisi aloitella.
 
Tuntuu ettei poju oo valmis soseille...kaikki pukkaa ulos (annettu nyt 11 pvää) ja 3 viimestä päivää on suu ruvennu olee supussa...saa yhen lusikan annettua ja sitte ei enään avaakkaan suuta, en tiiä onko ne maut vai mitkä..sunnuntaina oli peruna ja se jäi siihen yhteen lusikalliseen, ilme oli suorastaan järkyrtynyt. Eilen kukkakaali ja se oli ilmeisesti vielä hirveempää. Tänään
kesäkurpitsa ja se ei uponnu myöskään ja sen jälkeen puklut tuli kaaressa:meh:
pitäisköhän tässä nyt pitää paussia vai siirtyä takas bataattiin ja porkkanaan, vaikka eipä nekään vissiin hirveen hyviä ollu. Marjoihin/hedelmiin en tahtois siirtyä ku tuskin sitte enää mikään muu kelpaa? Ikää tänään 4,5kk ni pianhan ne puurotki pääsee kokeiluun vai oliko ne 5kk iässä?
 
Nodde, kaikki ei kauheesti innostu kiinteistä ja muutenkin ollaan vasta maisteluvaiheessa. Itse varmaan syöttäisin niitä makuja, jotka maistuvat ja aina silloin tällöin maistattaisin muita myös. Tyrkyttämään en lähtisi vaan pelkästää antaisin tarjolle ja vauva saa jättää syömättä, jos ei maistu.
 
Juu luin just aamulla tosta neuvolasta saadusta ruokaopaslehtisestä jotenkin niin että jos joku maku ei miellytä niin pitää siitä pienen tauon ja yrittää sit uudestaan :)
 
Ehdottomasti tahdon pitää nää "maistelut" mielekkäinä, enkä tuputa väkisin lusikkaa suuhun... harmi ku ei saatu mitään ohjetta neuvolasta!:sour: siirryn takas bataattiin ja katotaan käykö enää sekään...
mutta voi tuon pojun lumoutunutta ilmettä ku ite syö jotain missä on kunnolla ruuan tuoksua! Esim.nuudelit:laughing001 tuolle mikään haiseva kukkakaali käy ku on haistellu parempaa:laughing001
 
Nodde toi meidän neuvolasta saama opas löytyy ihan pdf:nä kun laitat googleen "mll ensimmäinen ruokavuosi" :)
 
Mä kunnostauduin jo kokeilemaan paria makua ( tässä viikon verran kokeillut)...päärynää ja luumua olen antanut :) mustikkaa nyt seuraavaksi!
Tuo päärynä löysi ihan sattumalta tiensä tuon kohta 5kk suuhun ku oli niin makeaa ja vetistä :D söin sitä siis itse mutta tyttö maiskutti siihen malliin että annoin hällekin sitä suuhun lusikalla :) raapustin siis päärynää lusikkaan ja siitä suuhun. Tykläsi niin kovin että ihan alkoi komentamalla huutamaan että Lisää!! :D

Semmonen 1 ruokalusikallinen mennyt nyt per päivä hedelmää...ensi viikolla ajattelin tarjota saman määrän 2 x päivässä. Bataatti ja palsternakka sitten seuraavana jonossa.
Meidän pojat ei ole nirsoutunut vaikka heilläki aloitin lähinnä marjoilla ja hedelmillä. ...
 
Täysimetykseksi lasketaan vain jos vauva syö maitoa, se että antaa maistella niin ei silloin voi sanoa täysimettävänsä 6kk. :)

Meillä odotellaan siihen saakka että vauva osaa istua ja saa sitten aloittaa syömisen.
 
Oikeestihan se täysimetyksen määritelmä on tosi tiukka. Jostain vau.fi keskustelusta luin, että joku äiti neuvolassa th:n mukaan täysimetti kun vauva sai, jos en väärin muista, pari desiä korviketta päivässä. Mun mielestä se on jo puhtaasti osittaisimetystä tai ainakin vaan pelkkää imetystä.

Imetyksen tuki ry:n sivuilta:
Täysimetys tarkoittaa sitä, että vauva saa ravintonsa täysin äidin rinnasta. Tieteellisiä tutkimuksia arvioidessa Maailman terveysjärjestö WHO käyttää termiä "täysimetys" (exclusive breastfeeding), kun vauva ei saa mitään muuta ruokaa tai juomaa, ei edes lypsettyä äidinmaitoa - mutta voi saada tarvittavat ravintolisät kuten vitamiinit tai lääkkeet......Tavallisen imettävän äidin ei tarvitse ajatella asiaa tieteellisellä tarkkuudella. Vauvaansa voi pitää terveellisyyden, turvallisuuden ja helppouden kannalta täysimetettynä, vaikka tämä olisikin saanut synnytyssairaalassa pieniä lisämaitoannoksia tai satunnaisesti korviketta pullosta...

Mulle itelleni riittää, että imetän, jotenkin se täysimetyksen korostaminen on turhaa. Neuvolassa ja synnärillä sitä jotenkin korostettiin, että imettääkö vai täysimettääkö.

Mikskäs sitä aikaa muuten kutsutaan kun imettää ja lapsi syö kiinteitä? Osittaisimetys? vai? Kun mulle tulee osittaisimetyksestä mieleen se, että kuvioissa on rinta ja pullomaito, muttei vielä kiinteitä.
 
Kyllä mä ainakin itse lasken vielä täysimetykseksi meidän menon. Kerran saanut suuhunsa maidolla lantrattua bataattia, ja vaikka se upposi hyvin, annan masun vielä kypsyä. Porkkanaa on imeskellyt ja annoin nuolla banaania. Lilliputti on kyllä innostunut, kun jostain irtoaa makua. Purulelu ei ole ollenkaan niin hyvä kuin kylmä kuorittu porkkana.
 
Ai niin, Lilliputti harrastaa jo sormiruokailua. Sellanen imu ja pureskelu, että pois alta. Nykyään omat ei edes riitä, kun yrittää välillä väkisin järsiä isinkin sormet. :grin äsken hävetti kaupassa, kun vaunuista kuului järjetön imeskely parin metrin päähän.
 
Takaisin
Top