Soseilut yms. Kiinteät ruuat

Meillä ei mitään minuutilleen tarkkaa noissa soseissa,syö tissiä enimmäkseen, lounaalla n.klo.11-12 syö vihannes/liha. N.klo.16-17 päivällinen marjaa tai hedelmää. Klo 20-21 puuro. Vettä menee heikosti... onko se 6kk ku voi lisätä aamupuuron ja välipalan? Vai sitte ku vauva rupee syömään urakalla soseita:grin Imetättekö ruokailun päälle?

sanoja: meillä on tullu vähä ton tapaseks illalla puuron jälkeen, mutta se ongelma on tissi... nälkä on mutta syömisestä ei meinaa tulla mitään! Huutoa ja raivoa:android: oon onnistunu saamaan syömään pilkko pimeessä makkarissa ja täydessä hiljaisuudessa ja siihen sitten nukahtaakin...
 
Meillä kiinteitä on mennyt tosi vähän ja olen aina imettänyt jälkkäriksi. Nyt kun pitäisi lisätä kiinteiden määrää, tuntuisi hölmöltä imettää ensin ja sitten antaa sosetta. Ei varmaan uppoaisi mikään, kun on napa torvella maidosta. Toisaalta tuntuu hölmöltä, täyttää vauvaa kiinteillä, kun maito kuitenkin se pääasiallinen energianlähde. No pakko kai se on myöntää, että meidän mini on jo niin iso tyttö, että on annettava masussa pidempään viipyvää täytettä.

Seuraavana meillä varmaan vuorossa lihaan tutustuminen. Minkä kanssa olette antaneet kanaa? Riisiä ei ole vielä saanut. Täytynee lisätä sekin ruokalistalle... voi olla, että täytyy siirtyä kaupan soseisiin. Kasvissyöjä äidillä voi mennä lihojen kanssa sormi suuhun. Kauanko olette keittäneet kanaa ja miten pienissä paloissa? Oletteko lisänneet nestettä soseuttaessanne lihoja? Uusavuton kyselee. :p
 
Imetyksen ja ruokailun voi pitää ihan erillisinä tapahtumina, jos niiden yhteen sovittaminen tuntuu vaikealta. Eikä tämän ikäiseen tarvitse sitä ruokaa upota kauheesti. :)
 
Tasse, mun mielestä Valion sivuilla oli oikein hyvät ohjeet lihasoseiden tekemiseen. Me alotetaan ylihuomenna. Tänään otettiin parsakaali ja karpalo uusina juttuina mukaan.
 
Tasse, mun mielestä Valion sivuilla oli oikein hyvät ohjeet lihasoseiden tekemiseen. Me alotetaan ylihuomenna. Tänään otettiin parsakaali ja karpalo uusina juttuina mukaan.
 
Tasse, mun mielestä Valion sivuilla oli oikein hyvät ohjeet lihasoseiden tekemiseen. Me alotetaan ylihuomenna. Tänään otettiin parsakaali ja karpalo uusina juttuina mukaan.
 
Tasse, mun mielestä Valion sivuilla oli oikein hyvät ohjeet lihasoseiden tekemiseen. Me alotetaan ylihuomenna. Tänään otettiin parsakaali ja karpalo uusina juttuina mukaan.
 
Ruokailuja ollaan nyt pyritty vähän rutinoimaan (vai miten sen nyt voi sanoa) et kaks lämmintä ruokaa toinen aamupäivällä ja toinen illan iltapäivällä.Illalla sit jotaa hedelmä tai marjasosetta.Väleissä ja ruokailujen jälkee tietenki korvike. Muutaman päivä sit hokas viimein tän ruokailun idean ja nyt aukasee suun jo seuraavan lusikallisen tuloa odotellen.

Me ollaan nyt noita kaupan valmislihasoseita annettu ja mistään lihastakaan ei oo mitään tullu.Aiemmin tein kanan ite ja sekin meni alas,mut en saanu sitä niin sileeks,pientä kakomista välillä.Ens viikolla kokeillaa varmaan jo kalakin ottaa ruokavalioon mukaan.
 
Me kin soseita nyt pari viikkoa tehty yhdeksältä puuro puoleltapäivin maitoja pieni hedelmä annos. 14-15 kasvis/lihasose. N. 17 joku heĺdelmäsose ja maito ja 19 puuro.
Hyvin on masu toiminnu.


Puuron sekaan lisää marjoja maustamaan puuroa ja pirkalla on maukas mango luomu sose mikä on tosi hyvää.

Mä en ymmärrä mun tyttö ei syö mitään missä on perunaa. Se sylkee heti pois. Sit kokeiltii makaroonia ja riisiä se uppos heti.

Välipaloina soseutan banaania ja puolukoita sekaan. Hyvin maistuu.

Muuten meidän neti on kaikki ruokanen.
 
Mä olen nyt yrittänyt opettaa juomaan nokkamukista. Vesi lirisee ulos suusta tai neiti vetäsee kerralla liikaa. Ostin peruna-porkkanavelliä, kun ajattelin että se saattaisi upota paremmin kuin vesilitkut (oma maito kelpaa vain perinteisesti tarjottuna). Ja nyt vihdoin näyttää siltä, että meillä opitaan vielä joskus juomaan. :happy: Tyttö oikein ryysti velliä... ei ehkä ravintoarvoa sinällään, mutta kelpaa juomisen opetteluun hyvin.

Itsellä kovin ristiriitaiset tunteet nyt kun pitäisi syödä jo enemmän kiinteitä. Alkuun laskin päiviä ja mietin, milloin voin lopettaa imettämisen ja nyt on haikea olo, kun tiedän että meidän maitohetket vähenee / lyhentyy. No, turha kai se on surra. Imetän niin pitkään, kun neidille maistuu, ja onhan ruokahetketkin kivoja.
 
Tänään otettiin kaurapuuro mukaan kuvioihin aamupuuron merkeissä. Ihan muutaman lusikallisen annoin.Ei ollu erityistä herkkua vaikka sekotin vähän hedelmäsosetta antamaan makua.Muutoinkin neiti tykkää enemmän syyä ruokaa kun hedelmä tai marjasoseita.
Nyt vaan miettin et milloin sitä annosta alkais nostaa. Nyt menee vähä reilu puol pilttipurkkia yhteensä kiinteitä ja 6-7dl korviketta päivässä
 
Meille sanoi th neuvolassa, että joka päivä yks lusikka enemmän, ja että tämän ikäinen voisi jo syödä kerralla pilttipurkillisen ja päivään pitäisi sisältyä kolme ateriaa. Tuntuu itsestä valtavalta määrältä.

Lilliputin herkkä masu tekee tästä kiinteiden syömisestä hankalaa. Luumua menee joka aterialla ja silti ei saada välillä mitään ulos kolmeen päivään. Tuntuu myös, että kanan lisääminen sapuskoihin on aiheuttanut kovia ilmavaivoja, sama juttu huomattiin omenan maistelun jälkeen. Onko muilla huomattu vastaavaa? Omenan ymmärrän, mutta kana ihmetyttää. Ehkä on vaan niin erilaista, että systeemillä kestää hetki tottua.

Porkkana ja bataatti on herkkua, peruna maistuu porkkanan kanssa, kanakin uppoaa vaikka on aika karkeeta (tarvii vähän enemmän aikaa nielemiseen). Kesäkurpitsa ja parsakaali eivät olleet hyviä. Hedelmäpuolella omppu on ollut parasta (harmi, ettei oikein sovi), mustikka, puolukka ja päärynä maistuu. Luumu tökkii toisinaan. Koskaan en ole pakottanut, jos ei kiinnosta... nälkäisenä syö aina innolla ja parhaiten menee, kun saa itse ottaa lusikasta kiinni (äiti tai isi tietenkin avustaa). Tähtää hienosti ja avaa suun, ei vaan malttaisi ottaa lusikkaa pois suusta. Imeskelee sitä niinku tikkaria.

Maksimissaan meillä on mennyt neljän jääpalan verran ruokaa kerralla. Täytyy varmaan testata purkkien kanssa, paljonko pitäisi mennä. Jääpalat ja lusikat on niin epämääräisiä mittoja.
 
Kumminkin se maito on pääasiallinen ''ruoka'' sinne vuoden ikään, joten ei tarvii vaatia vauvaa syömään valtaisia määriä jos vauva ei halua.

Meillä lähtenyt ihan hyvin kiinteet käyntiin. Bataatti on alkanut nyt viikon jälkeen maistumaan vähän paremmin. Aloitettiin siis bataatilla ja sitten porkkana-parsakaalta ja nyt tänään avokadoa. Uutta makua joku 2tl päivässä ja vanhaa makua olen antanut sen verran kuin uppoaa eli 2tl yleensä sitä. Seuraava uutuus olis sitten se luumu. Avokado on meni tänään sormiruokana. Se oli ihan taivaallista. Bataatille vieläkin välillä irvistää. Porkkana-parsakaali on ihan ok, muttei mitenkään ihmeellistä. Syö siis kahtena kertana päivässä. Mitään kiirettä ei ole ja mikään pakko ei ole syödä. Oon yrittänyt pitää kiinteitä ja imetystä ihan erillisinä tapahtumina, mutta välillä tyttö haluaa palan painikkeeksi maitoa. Vettä olen tarjonnut ruuan kanssa, mutta vesi saa tytön kummastumaan ja irvistämään:p
 
Meillä menee (5,5 kk) aikalailla se pieni pilttipurkillinen (eli jossa siis kaikki hedelmäsoseet yms. myydään) lounaalla, iltapäivän välipalalla ja varmaan iltapuurolla. Iltapuuroa teen aina semmoisen 2 dl vettä - 0,5 dl hiutaleita annoksen, siitä menee yleensä noin puolet. Mutta joskus menee vähemmän, joskus enemmän, ei oteta siitä ressiä. Eihän aikuisillakaan ole aina kova nälkä.

Miehen pojan kanssa oli suunnattomia vaikeuksia saada syömään muuta kuin velliä ja puuroa, käytännössä ei muuta syönyt meillä. Silti siitä on kasvanut ihan reipas nuorukainen.
 
Otettiin 4:äs ateria pe kuvioihin ja hyvin uppoo. Ymmärsin kitinästä että tarvitsi enemmän ja tissillä edelleen lakkoillaa jos yrittää antaa sitä enemmän... soseet ja imetys yhdessä ei enää toimi...yö ja aamu kelpaa ja muuten on yhtä rimpuilua ja puremista. Lounas ja päivällinen menee 1/2 purkkia vihannes/liha/kana/kala. Hedelmäsose välipalana ja illalla puuroa. Öljyä annan lounaan seassa.
onko kukaan antanu korviketta vierotusvalmisteena ??
 
Kysyin viime neuvolassa noista määristä että paljonko tämän ikäselle pitäs kiinteitä antaa, sain sellaisen epämääräsen vastauksen että ei se paljoo tarvi kun imetän vielä, 8kk iässä vasta tarvis lisätä. Meillä syödään aamupuuro, päivällä 3 pientä jääpalaa 2 kasvista ja 1 liha, ilt
 
Lähti sit vahingossa keskeneränen :D

Iltapäivästä 1 jääpala hedelmää ja illalla puuroa. Puuroo menee joku vajaa puol desiä kerralla. Meidän tytölle on kyllä kaikki maistunut hyvin. Jokin marjapiltti oli sellainen lemppari että meteli tuli kun loppu :D viljat meillä on käyty läpi, kaikki näytti sopivan ja maistuvat hyvin. Ja vesi on namia, sitä kyllä ihmettelen. Toinen ihan innoissaan kun saa vettä ruuan päälle. :)
 
Meillä ei pallerolla ole oikein mitään kiinnostusta kiinteitä kohtaan. Ollaan kohta 2 viikkoa aamupäivin maisteltu mössöjä ja paloja. 12 ruoka-ainetta on nyt kuvioissa.

Varmaan olis sallittua lisätä toinen ateria illansuuhun kun on jo 6 kk täynnä. Ei tullu siitä neuvolassa kysyttyä mitään kun täti vaan sanoi, että reippaasti saa ottaa uusia makuja, mutta aterioiden määrä lisäämisestä ei olut puhetta.

Täällä näyttää muut vetävän jo jopa 4 ateriaa.
 
Mä otin jo viikon jälkeen sen toisen aterian. Ei sillä mun mielestä ihan kauheesti ole väliä monta ateriaa on päivässä (1-5) jos määrät ei ole ihan hurjia. Jos kiinteet ei uppoo hyvin niin mielestäni huoletta voi useamman kerran päivässä tarjota. Toisaalta ei tässä mikään hoppu ole, joten rauhassa voi määrää lisäillä. Jos imetyksen/korvikkeet lopettaa 1v. iässä, niin on tärkeää alkaa "tosissaan" kiinteitä syöttämään siinä 8-10kk iässä. Muuten voi ihan rauhassa kattella miten menee :)
 
Me on aateltu ottaa kohtapuoleen aamupuuro mukaan, kun aamuisin tuntuu olevan niin kova nälkä. Miten te muut aamupuuron kanssa, mua vähän mietityttää se miten sen ehtii jäähdyttämään, kun nälkä on?
 
Takaisin
Top