Soseilut yms. Kiinteät ruuat

JAtkan tuota omaa kommenttiani lyijyhauleista sen verran, että niiden käyttö on tosiaan metsästyslaissa kielettyä vesilinnustuksessa. Silti jos täällä joku sattuu ostamaan/saamaan jostain vesilintuja, kannattaa kysyä onko niiden ampumisessa ollut lyijyhaulit. Vielä löytyy aika paljon sellaista vanhemman kansan väkeä, jotka lyijyhauleja käyttävät eivätkä teräs-, vismutti- tms. hauleja.
 
Mä olen antanut lounaalla maistaa kasviksia (porkkana, bataatti ja kesäkurpitsa) ja antanut iltapäivällä hedelmää (päärynä, banaani). Banaanista tosiaan naama punoitti ja kesäkurpitsa oli aika blaah. Täytynee sekoittaa se bataatin joukkoon, jos maistuisi paremmin. Meni siis yksinkin, mutta ilman riemunkiljahduksia.

Aika hitaasti etenee meidän maistelu. Vatsan toiminta ollut niin epämääräistä, että välillä ei maistella lainkaan. Viikon päästä 6kk täynnä. Täytyy sitten ryhtyä tosi toimiin. Maistoin itse kaupan persikkasosetta (Muksu) ja hyi ku oli pahaa. Ei tarvi lapselle syöttää. Ehkä annan hedelmiä verkkotutilla imeskeltäväksi...

Mitenkähän kauan soseet säilyy pakkasessa? Kuinka suuri satsi kannattaa tehdä kerralla? Onko joku pakastanut perunaa johonkin muuhun sekoitettuna?
 
Koska kannattaa alkaa antaan ohan normaaleita puuroja? Käytiin tytön kans lääkäris 5kk vanhana refluksivaivasta ja silloin vaan lääkäri totes että ei vielä gluteenia.. Enkä sit huomannut kysyä että koska voi alkaa antaa esim kaurapuuroa. Mä oon nyt koittanut lisäillä kiinteiden määrää tuon refluksin kaltaisen vaivan vuoksi ja ostin sit kaupasta noita vauvojen puurojauhoja (riisi ja banaani) kun eivät sisällä gluteenia. Ja on ne vaan niin helppoakin valmistaa kun vaan vesi lisätään ja sitte valmista:grin. Tyttö tälläviikolla jo 6 kk.

Aiemmin nuo soseet tyttö söi innoissaan, mutta nyt muutaman päivän on kiukutellut ja ei oikein oo suostunut syömään mitään. Nyt on kyllä alakulmahampaat puhjennut ja ne on vaivannut tyttöä, et toivottavasti tuo kiukuttelu syödessä loppuis kun hammaskutina helpottaa.

Vettä oon joka kiinteiden syötön yhteydessä koittanut antaa, mutta ei oikein oo onnistunut. Tuttipulloa tyttö ei ole huolinut lainkaan ja koitin eka ihan normi nokkamukista. Sen kanssa vettä on joka paikka piukassa ja suussa ehkä millio_O. Hommasin semmosen mistä pitää hiukan imeä ja sillä tyttö vaan hankaa kutiavia hampaitaan ja nakertaa ikenillä.. Ehkä siitäkin nyt hieman menee vettä mahaan, mut aika heikosti. Koska pitäis alkaa kunnolla juotetaan vettä noiden soseiden kanssa?
 
Tasse, mä tein usoimpana satsina 2,5 litraa kasvissosetta ja siitä riittää meille vielä varmaan kuukauden ruoat :). Tosin toki myös annoskoot kasvaa.

Mun mielestä kasvissoseita voi säilyttää pakastimessa 2-3 kk ja lihasoseita 1-2 kk.

Meille tuli myös mangosta vähän ihottumaa, mutta huomattavasti lievempänä kuin banaanista. Nyt menossa on päärynä ja oon ihan varovasti näitä yksi kerrallaan aloitellut tuon banaanireaktion takia. Onpahan sitten helppo havaita mikä mättää.

Mä reissussa syötin tytölle kaupan bataatti-kesäkurpitsa-sosetta ja se oli kyllä niin yököttävän näköistä...
 
Osa noista valmiista soseista on kyllä vähä semmosta ja tämmöstä...:yuck: hajut käy omaan nokkaan välillä. Kaikkea en oo kyllä ees tarjonnu oman maistiaisen jälkeen, esim piltin mansikkapilvi.
Voiku jaksais väsätä kaiken itse, bataatti ja porkkana tuntuu menevän pojulle hyvin pakkasesta:grin
 
Meillä on tekstiiliverkko. On saanut siitä banaania ja päärynää. Määrät on olleet niin pieniä, että tarvii välillä apua, kun hermot meinaa mennä ellei heti saa oikeaa kohtaa ikenien väliin. Mä olen kyllä tykännyt siitä. Sormiruokailu näin pienen kanssa pelottaa, mutta tutin kanssa saa itse harjoitella. Itku vaan tulee aina, kun se otetaan pois... sen takia saakin maitoa heti perään. Joidenkin mielestä verkkotutti on ollut turha ostos, mutta mun mielestä ollut hintansa väärti... saa kyllä olla aika pehmeää / mehukasta tavaraa, että menee verkosta läpi. Olen kyllä miettinyt, jos antaisin höyrytettyjä kasvissuikaleitakin tutin avulla, mutta neiti syö kiltisti lusikastakin ja se on siistimpää.
 
Noista hankinnoista on aina välillä hankala tietää mikä osoittautuu turhaksi ja mikä ei. Onneksi se verkkovempele oli suht halpa, ettei sen puolesta haittaa vaikka käyttämättä jäisikin.

Mä meinasin ostaa sen silikoonisenkin, mutta päädyin kuitenkin jostain syystä pelkkään verkkoon. Kuvista nätytti, että se silikooninen olisi pitänyt täyttää soseella ja verkkoon voisi laittaa vaikka viinirypäleen.

Parin viikon päästä meillä vesseli on jo 6kk, niin testaan stten. Sopiikohan avokaado verkkoiluun. Kuvittelin, että sinne verkkoon voisi laittaa ison lihan palan imeskeltäväksi vaikkei mitään läpi tulekkaan, toimiskohan se....nooh, aika näyttää.
 
Kerro HoosiAnna sitten lisää verkkokokeiluja! Mä meinasin kanssa sitä kokeilla. Meillä vaan ei ole vielä mitään maistelua alotettu. Kohta kai pitäis. Poika tulee sunnuntaina 5 kk. Onko täällä muita vielä jotka on pelkällä tissimaidolla?
 
Kitty, meillä ollaan pelkällä tissimaidolla. Poika ei ole kertaakaan maistanut edes mitään muuta. Reilun 3 viikon päästä tulee 6kk täyteen ja sitten aletaan maistelemaan ja syömään.
 
Meidän pikkuinen on saman ikäinen kuin Mustikan ja vielä mennään tissimaidolla.:) Istuu jo hyvin tuettuna ja syöttötuolissa istuu hienosti. Varmaan sen kolmen viikon päästä aloitetaan. Laiskottaa, niin en jaksa sitä ennen mitään ruokaa alkaa säännöllisesti tytölle väsäilemään. Sittenkin kun aloitetaan, niin sormiruokaillaan varmaan soseiden rinnalla ja kun hampaat tulee, niin siirrytään ehkä enemmän sinne sormiruuan puolella:)
 
Onko kukaan alotellu vielä lihoja? Onko siinä joku "järjestys" :grin
 
Mie oon maistattan jo lihoja.Kanaa ensin sen miedouden takia ja sit on kaupan jotaa karjalanpataa mis on naudanlihaa.
 
Meillä syötään sitä kasvisbroileri sosetta ja nyt oon alkanut pikkuhiljaa antaa myös naudanlihaa.
 
kokeiltiin tänää sellanen ku broileria ja riisiä. Hyvin uppos pojulle:happy:
 
Meillä mennään kans pelkästään tissimaidolla ja ikää nyt 5 kk. Sekottaako kukaan öljyjä tai rasvaa soseiden mukaan?:) Monelta oon kuullu, että näin tekee. Neuvolassa taas sano, että ei tarvi ellei oo alhainen paino
 
Viimeksi saatiin neuvolasta ohjeeksi lisätä rypsiä soseeseen kerran päivässä. Sisältää hyviä rasvoja ja auttaa vatsaa toimimaan. Ostin kylmäpuristettua kotimaista rypsiöljyä, meniköhän ihan mettään? Vai oliskohan pitäny ostaa extra neitsyt?
 
Mä oon lisäillyt oliiviöljyä aina silloin kun olen muistanut.

Meillä on mennyt hippasen vaikeaksi erityisesti iltapuuron syöminen. Likka on keksinyt jostakin, että se on hyvä hetki alkaa protestoimaan aivan kaikkea. Järjetön huuto ja vääntö ja itku joka suuntaan. Puuro kuitenkin uppoaa samalla eikä ole mitään allergiaa aiheuttanut, joten ollaan poissuljettu se etät tuo johtuisi puurosta. Samaa vääntelyä on myös päiväsoseella ja marjasoseella, mutta ilman palosireenimäistä huutoa. Please, kertokaa että täällä on jollakin samoja hulinoita???
 
Onko teillä jonkinmoista tasaista rutiinia noissa syömisissä? Meillä ei, vaan maistellaan sillon tällön kerran päivässä, välillä on päiviä ettei syödä muuta ku tissiä. Poika reilut 5 kk. Aattelin että jos lähempänä 6kk alkas rutinoitumaan (esim. aina päivällä jotkut mössöt jne). Tuntuu jotenki hankalalta tuo syömisten ajoittaminen kun meillä ei ole mitään arkirutiineja muutenkaan, vaan meidän päivät kulkee sen mukaan miltä itestä ja vauvasta tuntuu.
 
Meillä on aika tasainen rutiini,9.30 aamupuuro,12.30 välipala,14.30 lounas, 17 päivällinen ja 20 iltapuuro. Ennen syömistä imettän ja ennen päikkäreitä. Ruokajuomana juo vettä :)
 
Takaisin
Top