Soseet ja vellit

Meillä syö molemmilla ruoilla lihaa. Pilttejä jos syö niin molemmat liha/kana/kala pilttejä. Omaa jos syö niin lihaa on se rkl verran ruoalla.

Mä itse asiassa en tiedä tarkkaan noita määriä. Pakastan muffinivuoissa lihaa, jossa usein vettä ja joskus kasviksiakin mukana. Yksi kiekko on myös vaihtelevan kokoinen, välillä alle puoliin väliin asti täytetty, välillä melkein täynnä. Sitten lisään sen kasvissoseet, jota tulee määrällisesti vähintään tuplamäärä kiekkoon verrattuna. Ja se kiekko menee joskus päivässä, joskus useammassa.

Mutta edelleen mennään mutulla. En usko, että se voi olla gramman päälle, ja uskon että mittasuhteet on tärkeämmät kuin absoluuttisen määrät. Olis jotenkin tosi hölmöä jos samanikäinen 6 kg painava tarvis saman verran kuin 9 kg painava.

Moni urheilijahan syö liikaa proteiinia ja liian vähän (hyviä) hiilareita ja ehkä rasvaa/öljyjä.

Mutta niin, itsekin olen tulkinnut että jos sanotaan että aterialla 1-1,5 rkl lihaa niin se annetaan kahdesti päivässä kun liharuokaakin suositellaan kahdesti päivässä. 1 rkl = 15 ml, jolloin kononaismäärä päivässä olis se 30-45 ml eli 0,3-0,45 dl. Hieman vajaa puoli desilitraa. Ihan siihen me ei useinkaan päästä, koska mukana siis vähintään vettä ja usein jotain kasvista.
Muoks. Siis siihen puoleen desiin ei päästä, mutta todennäköisesti ollaan varsin hyvin tossa haarukassa.

Meillä näin:
Aamulla puuroa 1dl ja puoli purkillista hedelmäsosetta, sormiruuaksi useimmiten leipää
Lounaalla n. 1pilttipurkillinen sosetta, kurkkua / makaroneja tms
Välipalalla n. Puoli pilttipurkillista hedelmäsosetta, riisikakku tms sormiruokaa
Iltaruuaksi n pilttipurkillinen sosetta + jtn sormiruokaa
Iltapalaksi 1dl puuroa ja puoli pilttiä hedelmäsosetta + jtn sormiruokaa :)

Ja imetykset väliin <3

Meille kyl sanottiin neuvolas et kerran päivässä lihaa ja toinen ruoka ois sit kasvis. Aamulla ja illalla puurot ja yks välipala.

Meillä menee ihan hirveitä annoksia ruokaa. Aamulla 1dl puuroo puol purkkii hedelmäsosetta. Lounas 1-1.5dl lihaa ja kasviksia. Välipala 1 purkki hedelmäsosetta plus tuoreita hedelmiä ehkä maissinaksuja. Päivällinen 1-1.5dl kasvisosetta plus hedelmiä. Illalla puuroo 1.5-2dl plus hedelmäsosetta. Maitoo menee sit vaihtelevasti välillä enemmän välillä vähemmän. Ruokaa vois mennä enemmänkin mut en uskalla antaa koska varmaan loppuu tissittely kokonaan.

Muokattu viimeksi:
Meille sanottiin samalla tavalla ku Bluemoonille. Kattelin äsken neuvolasta saatuja lappuja ja niissä luki et sitte 10kk eteenpäin kaks liha ateriaa päivässä, määrästä ei samassa lapussa lue mitään. Tarvii varmaa yrittää muistaa 10kk neuvolassa kysyy paljon lihaa pitäs antaa ja millon määrää pitäs nostaa. Mut 1-1,5rkl lihaa päivässä se olis ennen vuoden ikää, sillä tiedolla toistaseks mennään.

Meillä on tällä hetkellä kutakuinkin näin:
- aamupuuroa noin 0,5-1dl, hedelmäsosetta / samalla tyttö sormin syö talk-muruja, leipää, maissi- tai ruisnaksuja
- lounaalla liha-kasvissose n. 0,75-1,25dl / leipää, naksuja
- välipalana hedelmäsose n. puoli pilttipurkkia tai pussia ja sormiruokaa (banaania, talk-muruja, riisikakkua tms)
- päivällinen kasvissosetta määrällisesti kuten lounaalla / leipää, naksuja ym.
- iltapuuro kuten aamulla

Imetän vain ruokien jälkeen, ja nyt vajaan viikon lisäksi laittanut korvikejauhetta puuron sekaan, ei edelleenkään tyttö suostu korviketta juomaan pullosta/mukista vaan valuttaa kaiken suusta.

Mun pitää varmaan kans lisätä korviketta puuroo tuntuu että Maitoo menee niin vähän. meillä on sama juttu ettei se kelpaa pullosta.

Meille ei o puhuttu mitään lihan määristä. Liha-kasvissosetta menee lounaalla ja päivällisel se pilttipurkillinen, mut tuskin siitä nyt haittaa on. Täytyy kysellä vissii 8kk neuvolas.

Netistä löytyy myös tieto, että 8-12 kk iässä kahdesti liha-ateria päivässä.
No, meillä on ilmeisesti vahingossa mennyt oikein kun aiemmin yksi pilttipurkillinen (eli mikä tahansa valmispurkki liha-kasvissosetta) jakautui kahteen ruokailuun. Nyt omia soseita menee määrällisesti enemmän, mutta just tänään totesin "hups" kun lihan joukkoon tuli laitettua niin paljon perunaa, ettei lihaa tahdo nähdä koko soseessa.
No, toisaalta nyt juo maitoa n. 6,5 dl päivässä (laskin keskiarvon useamman päivän kulutuksen perusteella).

Vanhempain netissä lukee että 1-1,5rkl on 15-25gr lihaa. Yhdessä piltissä äkistään laskettuna on 10gr - 12,5gr lihaa joten sikäli 2 pientä pilttipurkillista on hyvä määrä päivässä liharuokaa...

Mä en ole edes koittanut tarjota pojalle kaupan kasvissoseita, kun ei maistunut pojallw ekalla kerralla ja mies ei voi sietää niiden hajua :P Hedelmä soseita ostelen joskus, vaikkakaan eivät ole pojan lemppareita :)

Onko muilta kysytty 6kk neuvolassa muuten, että syökö valmisruokaa vai itsetehtyä?

Joo itse olin silloin vaan vähän ihmeissäni, kun kysyttiin ja kirjasi sen koneelle o.O

Ei meiltäkään kysytty. Ei kyllä syö kumpaakaan hyvällä ruokahalulla... Ei kelpaa äitin ruoat eikä kaupan ruoat :( Kaikki menee hedelmän kanssa mut ei sellasenaan. Ainoo mikä menee sellasenaan, menny 6kk iästä asti, on pirkan broileripasta 8kk, mut siinäkii taitaa olla omenaa mukana.

Suoraan sanottuna mä en muista, kysyttiinkö noista ruoista mitään, toisaalta 8 kk neuvola on vasta edessä.
Sen sijaan ollaan tutkimuksessa, josta lähetetään kyselyitä säännöllisesti. Siinä kysymyksenä mm. että syökö valmissoseita ja jos syö, niin mitä merkkiä.
Ei kysytty, että syökö sekä valmiita että äidin soseita....
Ja merkkejä käytän melkein kaikkia. Muksu suurinpiirtein ainoa, mitä en ole kokeillut.

Jos me käytettäisiin vaikka kerran viikossa valmissosetta, niin samalla lailla sen olisi joutunut kirjaamaan. Ärsytti jotenkin :grin

NiBaBa, oletko jo kokeillut luumusoseen tekemistä? On kyllä niin tujua tavaraa jos ei laimenna kovasti, että suosittelen vain pieniä määriä jos vatsa toimii valmiiksi hyvin :wink

Ei olla vielä keritty kauppaan mistä saisi luomu luumuja, hupmenna mennään! Joo ajattelinkin, että on tujua tavaraa! :P meidän poitsulla massu toimii kyllä hyvin taas (kakkaa 3krt/pv) mutta poika tykkää luumusta kovasti, niin olisi kiva tehdä sitäki itse :)

Takaisin