Soseet ja vellit

Mä teen puuroa kaksi hiukan reilua maitojauhemitallista itse hienonnetuista hiutaleista (menee tiiviimmin eli tavallisia hiutaleita menee enemmän tuohon mitalliseen), valmista puuroa tulee köyhyyspaketissa* riippuen 0,5-1 dl. Siihen mukaan 2 tl - 1 rkl omatekoista (eli tönkköä) luumusosetta. Lisäksi maitoa. Nää menee aamuin illoin.

Lisäksi liha-kasvissosetta 2-3 kertaa päivässä, kerrallaan ehkä 1 dl. Lisäksi maitoa. Joskus myös hedelmäsosetta erikseen. Maissinaksuja en juurikaan laske, kun ne eivät paina juuri mitään niin määrät eivät ole huimat. Monesti jos meidän ruokailu on eri aikaan kuin pojan, niin poika saa itse syödä maissinaksuja.

* tää autocorrect oli pakko jättää. Löysyysasteesta riippuen siinä kyllä piti lukea.

KoBe miten oot ite tehnyt luumusosetta? :)

Mäkin oon harkinnut tota 5 ateriaa, mutta kun poika on alkanut mennä jo 19-19.30 nukkumaan, niin ei keretä syömään enää mitään välipaloja :/ Toisaalta syö tietty maitoa. Välillä oon antanut vielä ruuallakin maitoa pullosta. Nyt oon koittanut pumpata maitoa talteen pakkaseen, niin ei ole saanut maitoa ruualla..

Meillä vedetään aamulla ennen ylösnousua maidot. Sit desiin vettä teen jauhepuuron, jauhetta 2-3rkl ja rinnalle sosetta 0,5desii.
Lounaaks on nyt menny 1-1,5 pilttipurkillista ruokasosetta. Pilttipurkki = 1,25 dl
Välipalaks 0,5-1 pilttipurkillinen hedelmäsosetta. Omia ja kaupan.
Päivälliseks sama setti, ku lounaaks.
Illalla sama setti, ku aamul.

Maitoa yleensä joka aterian jälkeen, ei ihan heti tosin. Vettä ruokien kanssa.
Joskus tietty nirsotaan ja esim. aamupuuro ei kelpaa lainkaan. Mut välil hirvittää, ku oot syöttäny purkin kasvislohivuokaa ja sit korkkaat seuraavan purkin ja suu vaan aukee. Joku kasvu pyrähdys varmaan. :)
Ja meillä omat ruokasoseet menee nihkeesti, kaupansoseen kera saattaa kelvata.

NiBaBa, se on meidän helpoin sose :grin

Otan kerrallaan yhden Pirkka luomuluumupussillisen ja laitan pieneen kannelliseen kattilaan, olisko toi 1-2 l. Laitan sen verran vettä, että luumut peittyvät, ja annan pehmentyä pari tuntia (en tiedä tarvisiko, mutta uskon että liottaminen pehmentää luumuja ilman että aineita häviää). Sitten keitän 15 min. Tarkistan välillä, ettei vesi lopu vaikka käytänkin kantta.
Annan jäähtyä ja laitan sauvasekoittimen kulhoon.

Tarvittaessa voi laittaa lisää vettä, mutta itse pidän siitä että sillä saa paksunnettua puuroa tarvittaessa.

Meillä menee aamulla puuroa max. 50g + hedelmäsosetta ehkä 30-40g.

Lounaaks kasvis + hedelmä yhteensä max. 100g.

Välipalalla hedelmää menis niin paljon kun antais syödä mut yhen pussin tai purkin oon antanu eli 90-120g. Välillä kasvissose + hedelmä, tätä menee alle 100g.

Päivällisenä kasvis-liha + hedelmä n.100g.

Illalla puuroa n. 100g + hedelmää ehkä 50g.

Meiän poika ei siis vieläkään suostu syömään pelkkää kasvissosetta tai kasvis-lihasosetta, joka aterialla on hedelmää tai marjaa mukana. Puuroakaan ei oo montaa kertaa suostunu syömään sellasenaan, aina tarvii olla hedelmäsose kaverina. Tissimaitoa saa joka aterian jälkeen.

Puuroa menee aamuin illoin aikuisen annos hedelmä-/marjasoseen tai omien marjojen kera. :D Mikrossa siis puoli desiä hiutaleita ja pari vettä (teen aika löysää + keitän kauan) tai kattilassa desi ja reilu pari desiä vettä.
Saatan antaa aamupäivällä välipalan puuron (klo 8-9) ja ruuan välillä, mutta aika hyvin rintamaito menee vielä välipalasta. Nyt varmaan, ku maidontulo vähentyny, siirryn antamaan myös välipalan. Lounas sitten klo 11.30-12.00. Päikkäreiden jälkeen välipala n. klo 15 ja päivällinen klo 17 ja sit taas iltapuuro klo 19.30.

Meillä aamulla puuroa, jossa hiutaleita 3/4 desiä ja vettä/ maitoa vajaa 2 desiä sekä lisäksi pari jääpalakuutiota Bonnen sosetta.

Lounaaksi (ekojen päikkäreiden jälkeen) jos itsetehtyä: kasvissosetta reilu 100g ja lihaa noin ruokalusikallinen tai sitten pieni pilttipurkillinen.

Välipalaksi (ennen toisia päiikkäreitä) usein puolikas banaani ja lisäksi marjoja. Ehkä noin desi yhteensä.

Päivälliseksi (toisten päikkäreiden jälkeen) kuten lounas, mutta lihaa teelusikallinen.

Illalla puuro, kuten aamulla.

Maitoa noin 6-7 kertaa vuorokaudessa lisäksi. Yritän nykyään päivällä imettää mielellään joko ennen tai jälkeen ruokailuiden, koska hampaat. :grin

Käääk miten teidän vauvat syö noin paljon :O

Siis mä oon koittanut mennä vähän niiden pilttipurkkien mukaan ja antanut about pilttipurkillisen.

Koska 8kk purkit on isompia, niin olen alkanut pikkuhiljaa nostaa annoskokoja.

Eipä poika kyllä nälkääkään itke, ja saa maitoa kyllä niin useasti. Annan kyllä extraa ruuan jälkeen, jos vaikuttaa edelleen nälkäiseltä.

Ajatuksena itsellä on ollut, että en halua viedä suurilla annoksilla maidolta tilaa. Ja tosiaan aina pojalle ei maistu edes koko ruokaannos..

Sen olen huomannut, että vaikka annoskoon eivät radikaalisti ole nousseet (toki oikeaa tavaraa nyt kun syö omatekemää sosetta taas), niin tarvitsee kunnon tankkauksen useammin kuin klo 11 ja 16. Joku hedelmäsose (jotka siis pääasiallisesti ovat valmiita, mutta välillä itse tehtyjä ja keittämättömiä) ei vie yhtä hyvin nälkää kuin ruokasose.

Lihaa ei saa jättisuuria määriä, mutta se ei haittaa. Uskon, että saa riittävästi, arviolta 0,5 dl päivässä. Liiallinen proteiininsaanti on kuitenkin yhdistetty myöhempään lihavuuteen, joten ainakaan en aio sitä tuputtaa. Sitten toisaalta kun annan sitä munakas-banaania, niin siinähän on paljon proteiinia. Uskon, että keskimäärin määrät on oikein vaikka yksittäisinä päivinä näin ei olisikaan.

Eikö lihan määrää lisätä pikkuhiljaa, jotta vuoden iässä söisi noin 1-1,5 ruokalusikallista/ ateria?

Alle vuoden ikäisen pitäisi syödä 1-1,5 rkl lihaa päivässä. Mie oon 6kk eteenpäin antanu kerran päivässä 1rkl tai vähän reilu, yhdellä aterialla yleensä koko määrä, välillä jaettuna kahdelle aterialle.

Mä en tienny mitään noista määristä. Meille vaan sanottiin et yks liha ateria päivässä niin oon sit antanut yhden ison jääkuution lihaa aterialla. Vauva nyt 7 1/2 kk on syönyt tähän asti sen 1-1,5 rkl lihaa. Hyvin on ainakin maistunut. Massaa on nyt tullut kunnolla kun kasvu oli melkein pysähtynyt ennen kiinteitä.

Aika jännä jos ei oo neuvolassa oikeeta lihamäärää neuvottu antamaan. Voi tietty olla et olettavat että kaupan ruoilla mennään ja niissähän on se oikea määrä lihaa yhdessä ateriassa.

Joo meillä on neuvolassa annettu ohje et osaa antaa oikeen määrän lihaa. Neuvolan kautta kävin myös vauvanruokakurssin helmikuussa.

Ai, meille on annettu tuollainen "Ensimmäinen ruokavuosi" -vihkonen neuvolasta ja siinä sanotaan, että liha-annosta kasvatetaan ensimmäisen elinvuoden aikana 1-1,5 ruokalusikalliseen ateriaa kohti. Oletin, että molemmilla soseaterioilla annetaan.

Takaisin