Soseet ja vellit

Meillä aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Aamupuuro menee tosi huonosti, yleensä joku desi uppoaa. Lounasta menee sit se iso pilttipurkillinen, välipalaa pieni pilttipurkki, päivällistä taas iso purkillinen ja iltapuuroa iso kasa. Nyt syö jo meidän kanssa samaa ruokaa ja oppii maistelemaan lehmänmaitoa jota menee vielä aika pieniä määriä alas asti. Lisäksi syö hedelmiä, leipää, maissinaksuja yms :) nyt siis taas ruoka maistuu, parisen viikkoa sitten söi tosi huonosti yhden viikon ajan.
 
Meillä menee aamu- ja iltapuuroa sellainen satsi, jossa 2 dl maitoa ja 1 dl hiutaleita, marjoja ja 1 tl öljyä ja aamulla sormiruokailee samalla raejuustoa. Lounaalla ja päivällisellä syö 150-160g itsetehtyä kasvissosetta ja lihaa/ kalaa noin 1 ruokalusikallinen ja öljyä. Joskus syö lisäksi leipää, kurkkua tms ja jälkkäriksi hedelmäsosetta, jos tuntuu vielä nälkäiseltä. Välipalaksi banaani, marjoja/ hedelmäsosetta ja reilu desi jogurttia. Juo jo aivan täysillä lehmänmaitoa ruokajuomana. Pikkuhiljaa olen yrittänyt jaksaa tehdä itsellekin ruokaa, jota sitten syötän pojallekin, mutta vielä tulee helposti vetäistyä pakasteesta vain nuo soseet, kun ne saa nopeasti tarjolle. :rolleyes:
 
On muuten hankalaa kun pitäisi tehdä samaa ruokaa koko perheelle. Kuitenkin toi poika tarvitsee ainakin osasoseutuksen, ja mitään ei saisi oikein suolata.
Jotain olen tehnytkin, mutta ehkä alan tehdä jotain laatikkoruokia. Lihaperunasoselaatikkoa (perunoilla tai bataatilla tm.) ym.
Kookoskanakin vois olla hyvä, soseuttaa vaan kevyesti. Mutta jotenkin on helpompaa antaa pojalle valmiiksi tehtyä sosetta ja miettiä sitten, että mitä sitä itse oikein söisi.

Pitää varmaan skarpata. Tää raskaus ei kyllä auta asiaa.
 
Meillä syö ihan samaa. Ei lisätä suolaa, mutta ei vältetä muuta. Haarukalla muussaan.
 
Meillä jauhelihakin niellään aika vaihtelevasti, kun en saa sitä ihan muruksi. Eli lihaa pyöritellään suussa kunnes on täysin mauton ja sitten se tungetaan suupielestä ulos tai kaivetaan sormilla.

Onhan se aika hankala syödä, kun on vaan jotain 6 etuhammasta.

Mitä ruokaa te muut syötte? Kanamakaronilaatikkoa olen antanut pojalle, aika suolatonta oli omaan suuhun vaikka oli maustettuja kanasuikaleita. Ei kuitenkaan lisätty sen lisäksi suolaa. Porkkanaraastetta ja yrttejä oli kyllä mukana.

Sosekeittoja on aika helppo tehdä, mutta sitten se proteiini puuttuu, kun ne on kasvissosekeittoja. Melkein kaikkeen lisään kyllä raejuustoa pojalle.

Pitsaa ei nyt voi pojalle antaa. Oletteko antaneet wokkia? Se on kuitenkin aika lailla rasvassa paistettua.

Välipalaksi sai smoothieta jossa oli jugurttia. Tykkäsi kyllä, mutta melkein olis saanut sen juoda kun koostumus jäi löysäksi ja lusikalla oli vaikea antaa. Me odotetaan nyt siis sitä tarjotinosaa Tripp trappiin, ja vasta sen jälkeen annetaan enemmän syödä itse.
 
Meillä on nyt joku ongelma kokkareiden kanssa, jauhelija esim tuottaa ongelmia, ja leipä syljetään pois.. Puuro menee taas hyvin ja sose missä on pastaa seassa.
 
Minä olen tehnyt silloin harvoin kun olen tehnyt yhteistä ruokaa, niin lohikeittoa, makaronilaatikkoa, lihapullia, broilerin minuuttipihvejä pannulla, uunikalaa/-kanaa. Meillä kyllä syö esim. lohikeiton, kun vain haarukalla muusaa, mutta peruna menee yksistään haarukalla muusatessa semmoiseksi laataksi, ettei sitä suostu syömään. Jotain hyviä kastikevinkkejä otettaan siis vastaan. :) Usein annan kasvissosetta pakkasesta ja sitten tuota proteiinipuolta tuosta "yhteisestä" ruuasta.
 
Meidän oma ruoka on yleensä sen verran maustettua ettei siitä oikein voi antaa. Mies on intialainen joten kaipaa ruokaa makua, ei vältsisti mitään chiliä siis muttei mitään ns. perinteisen mautonta
suomalaista ruokaakaan syödä..
Joten olen antanut vielä omatekemiä soseita tai kaupan purkkiruokia. Kovin karkeaa ei vielä syö. Sormiruokailee jo kivasti, mutta jostain syystä pasta ei kelvannut pojalle palasina, vaikka soseessa olen sitä antanut.
 
Meillä neiti syö pääsääntöisesti samaa ruokaa kuin me ja monesti sovellan ruoasta neidille sopivan version :happy:
 
Nyt sitten päätin, että tällä viikolla poika saa alkaa syödä itse. Siis kaikkea. Vuorasin pöydän ja syöttötuolin alusen vahakankaalla ja laitoin tarjotinosalle ruokakipon. Yksi lusikka äidille ja yksi pojalle. Maanantain aamupuurolla poika tökki sitä puuroa, kunnes ihan lopussa se lusikka alkoi eksyä suuhun.

Nyt siihen lusikkaan jo saadaan jotain ja lusikan pesä alkaa olla oikein päin, mutta mun on todella vaikea olla, kun sitä ruokaa on joka puolella. Välillä syödään sormin, välillä sitä läästitään pitkin tarjotinta,... Joka paikka ruoassa, vaatteissakin on vaikka ruokalappu levitetty mahdollisimman suojaavasti. Mutta ensimmäistä kertaa poika haluaa syödä itse! Tähän asti ei ole osoittanut mitään kiinnostusta (paitsi naposteltavia sormiruokana kohtaan), nyt ei suostu syömään kotona ellei itse saa lusikkaa myös. Muualla sentään antaa syöttää vaikkei omaa lusikkaa olisikaan.

Se siivo on vaan jotain käsittämätöntä. Mies ei tahtonut myöskään sitä kestää. Olin sitä ennen yrittänyt selittää, miten vaikeaa on antaa pojan onnellisena lusikoida ruokaa suuhunsa, kun sitä on ihan joka puolella, eikä mies oikein tajunnut mitä tarkoitin. No, nyt tajuaa.
 
Annoin kanssa yhtenä päivänä lusikan tytön käteen ja päätin, että nyt aletaan treenaamaan itse syömistä.. Kyllä se tyttö innokkaana kokeilee ottaa ruokaa lautaselta lusikkaansa ja ruoka maistuu paremmin syötettynäkin kun saa itse samalla touhuta jotain kun ei oikein sormiruokailukaan aina samalla kiinnosta. Lopputulos oli ensimmäisellä kerralla se, että huusin miehelle että tuo pyyhkeen melko pikaisesti.. :grin Neiti sai iskettyä toisen kätensä kokonaan lautaselle ja sillä kerralla oli valmisruokaa joka on mukavan löysää kun huitaisee sitä ruokaista kättänsä sitten vauhdilla.. Syöttötuolissa istui pöllähtäneen näköinen tyttö jolla roikkui ruokaklimppejä ympäri hiuksia :hilarious: Oli sitä sitten äidin vaatteilla ja lattiallakin.. Mutta se ilme :hilarious:
 
Olihan se alku sotkemista ja on edelleen, mutta eikai se auta. Meillä syöty itse nyt pari kuukautta, mutta toisella lusikalla autan tarpeen tullen ja jos tahallinen sotkeminen alkaa, lautanen lähtee nokan edestä. Tänään viimeksi keräilin riisiä ja kananpalasia lattialta, kun otti molempiin kouriin ja heitti tahallaan lattialle. :D No syöntikin loppui siihen. Ilmeisesti oli maha täynnä. :P
 
Olen nyt tehnyt turhankin tanakkaa kaurapuuroa ettei olisi ympäri syliä :grin
Jugurtti on myös aika sotkevaa, viili on nyt saanut kokonaan hetkeksi jäädä. Sitten välillä poika syö hämmentävän siististi, ja nyt siis 5. päivä menossa.

Julkisesti tuota syömistä ei voi tehdä, mutta kotona on hyvä harjoitella. Ehkä me kuukauden päästä voidaan kokeilla jossain muuallakin - tai sitten ei.
 
Me saatiin noottia neuvolasta, kun tunnustin, ettei olla vielä hirveästi syötetty pojalle samaa ruokaa, mitä itse syödään. :p Nyt ollaan sitten yritetty parantaa tapamme. Ja kieltämättä helpompaa, kun pienii palasia vaan sen verran, että poika saa itse syötyä, niin ehdin itsekin syödä samalla. Lusikka on tarjolla, mutta ei ole selvästikään vakuuttunut sen kätevyydestä, vaan tunkee ruokaa molemmin kourin suuhun. :grin Osaa kyllä viedä lusikankin suuhun, jos täytän sen valmiiksi, muttei ole itse kiinnostunut vielä muuta yrittämään.
 
Meillä poika syö kun koirat, suoraan työntämällä pään lautaselle :hilarious: syö kyllä onneksi myös lusikalla jos antaa :)
 
Mä uskon vahvasti, että taito tulee nopeasti sitten kun sen aika on, oli kyse sitten lusikan käyttämisestä tai kävelemisestä. Tänään mun vanhemmat tuli hoitamaan poikaa pariksi tunniksi, ja antoivat iltapuuron.
Sain kuulla mm., että toisin kuin äitinsä, poika vei lusikan nätisti suuhun eikä kääntänyt sitä just ennen suuta alas rinnuksille. Syöminen oli varsin siistiä ja poika otti mummin tarjoamasta lusikasta omalla lusikalla puuroa, jonka vei suuhun.
Kun puuro oli loppu, maidon kanssa alettiin leikkiä.

Alle viikko harjoiteltu, ja siihen lusikkaan saadaan jo ruokaa muutenkin kuin dippaamalla ja poika on oppinut nostamaan lusikkaa suusta ulos vetäessä, jolloin saa huulilla tyhjennettyä lusikkapesän.
Ja ruoalla leikkiminen on merkki siitä, että ruokailu saa loppua, ei ole enää nälkä.

En usko, että kaikki ruokailut silti sujuu noin hyvin. Välillä on sormet jogurtissa ja sormia nuollaan puhtaiksi. Annan tehdä sen, niin kauan kuin selkeästi syö.

Ja itsekin oon huomannut, että vaikka usein annan pojalle omaa ruokaansa mutta samaan aikaan kuin meille, niin saan syödä rauhassa koska poika keskittyy omaan ruokaansa. Mä oon vaan nyt niin onnellinen, että tää ei olekaan kuukausien projekti (kuten pelkäsin). Tai sitten tää hehkutus kääntyy itseään vastaan, ja syöminen ottaakin taas takapakkia, mikä ei sekään niin yllättävää olisi. Välillä kun asiat sujuu paremmin ja sitten taas huonommin.
 
  • Tykkään
Reaktiot: DT
Onko kellään tullu normi maidosta mitään ongelmia?
Ollaan nyt jokunen viikko annettu korvikkeen seassa tavallista maitoa ja aluks meni ihan ok. Nyt parina päivänä poika on juonu enemmän niin tissiltä ku mukistakin (maito-korvike nyt 50-50) ja nyt on pari päivää oltu kakkaamatta. Pieruja kyllä irtoo. Syöminenkin on ollu vähä huonoa. Poika on ollu myös aika känkkäränkkä.
Voikohan toi johtuu siitä maidosta... Toisaalta rokotukset annettiin ti...

Sit toinen pohdinta. Kaupan suomalaiset pakastemarjat, ootteko antanu vain keittämisen jälkeen vai ihan sellasenaan?
 
Takaisin
Top