Soseet ja vellit, kiinteiden aloitus!

Eikös korvikkeet ole tehty lehmän maitoon o.O ei siis kaikki tietenkään :) nan1 pakkauksessa lukee 'rasvaton maito' .

Jostain muistaisin lukeneeni, että kiinteiden aloitus ennen 6 kk ikää vähentää todennäköisesti allergioita vain, jos ollaan oltu ylihygieenisiä. Eli vauvan pitää tavalla tai toisella altistua vähän pöpöille. Itse suosin metodia "normaali elämä", ei siivota päivittäin eikä lotrata käsidesiä tms. :D Tutkimuksethan näistä toki on kesken...

Tuosta tutkimuksesta itsekin olen lukenut ! Ja vauvan suolisto ei kehitä uusia bakteereita jos sitä ei altista, siksi korviketta syöneen vatsa yleensä kestääkin paremmin kiinteisiin siirtymisen.. Kumpa muistaisin linkin ni voisin liittää :P (olen lukenut paljon näistä kiinteistä jne jne mutta välttelen puolustelevia sivustoja suuntaan tai toiseen, luen niitä mutten ota niistä itselleni pylväsvirstaita joilla edetä tässä hommassa..)

Oma äitini kysyi täällä vieraillessaan että miksi ihmeessä en ole jo aloittanut kiinteitä (infosin että ei kai tässä kiire ole) , hän kun aloitti meille (4 lasta) 2,5-3kk iässä :o ainoastaan esikoisella on kissa- ja heinäallergia todettu..

Korvikkeet on tehty lehmänmaitoon joo, mutta se on käsitelty (en muista tarkemmin miten, maitoproteiini pilkottu?) vauvan suolistolle sopivaksi, ei siis ole sama asia kuin muut maitotuotteet.

Korvikkeet on tehty lehmänmaitoon joo, mutta se on käsitelty (en muista tarkemmin miten, maitoproteiini pilkottu?) vauvan suolistolle sopivaksi, ei siis ole sama asia kuin muut maitotuotteet.

Höh eiksen pitäis lukea siinä sitten :o lisäksi on myös hydrolysoitua hera(ako se oli)jauhetta mikä siis käsitelty juurikin tuallai et proteiinit pilkottu..

Tuolla yomandan laittamassa linkissä lukikin että korvikkeeseen on lisätty myös muita ravintoaineita (joita normi maidossa ei oo) , jos juottaa normimaitoa ni on vaara että ruokavalio on liian ravinneköyhää . Tossakin linkissä on muuten että paras ikä aloittaa kiinteet (yhdessä äidin maidon kanssa) on 4-6kk :)

Joo, ei ole ihan samaa lehmänmaitoo korvikkeissa mitä sieltä tissistä tulee :) prosessoitua on..
Linkissä myös luki et liika lehmänmaito rasittaa vauvan munuaisia jne.
Mitä tulee tuohon että äidit sanoo että miksei ole jo alotettu ni voi sanoo et se mitä on tapahtunu 70-90 luvuilla, ei ole enää nykypäivän ohjeistus ;)http://pisaroita.fi/faq/isovanh.php tuo nyt koskee imetystä mutta päteviä asioita korvkeruokituillekin mm. entisistä ohjeistä lihan syöttämisestä

Ja jokainenhan päättää itse millon kiinteet alottaa mutta elkää nyt kiirehtikö ennen 4kk, älkääkä suuttuko miun toppuutteluista :) hyvällä mie vaan :D

Meidän kokemuksia : esikoiselle aloitin soseet kun oli juuri ja juuri 4kk. Oli huono nukkuja, mutta uniin ei ollut mitään vaikutusta ja hirvittävät ihottumat saatiin vaan kaveriksi. Kakkonen oli hyvä nukkuja ja kasvoi hyvin, kiinteät aloitettiin, kun oli himpun vajaa 6kk. Ei mitään ongelmia. Kolmonen oli just 5kk. Olis pitempäänkin pärjännyt, mutta kova rintatulehdus verotti maitomäärää, eikä korvikkeet sopineet. Nytkin on tarkoitus mennä mahdollisimman pitkään imetyksellä, vauvaa kuunnellen tietysti.

Oulun yliopistossa on menossa tutkimus siitä miten aikainen kiinteiden aloitus vähentäisi allergioita. Siinä aletaan melko nopeassa tahdissa 4kk eteenpäin antaa oikeastaan kaikkea, jopa niitä maitotuotteita. Minusta kuulostaa vähän hurjalta. Ja täälläkin jo 1kk neuvolassa "suositteli" aloitusta 4kk iässä. :confused:

Ittekkin haluaasin jo kokeilla kiinteitä kun tuntuu jo niin isolta pojalta, mutta se on vasta kohta 3kk niin ei viellä viitti. Olis vaan ittelle helpompaa kun poika ei olisi niin riippuvainen mun tisseistä :grin
Mutta pitääs osata nauttia tästä ajasta!

Kuulemma suositukset muuttumassa, että saa antaa uusia makuja nopeemmassa tahdissa. Meillä alotellaan soseet 4kk iässä. Maistuu jos maistuu, ei kuitenkaan piiiiitkään aikaan täytä vatsaansa kuin maidolla...tai niin kävi esikoisen kanssa ainakin...

Olipas hyvä linkki tuo imetysopas isovanhemmille! Täysimetyksellä mennään, vauva 3,5kk ja toinen mummo kyselee, vieläkö maitoa riittää? Ym hänellä itsellään on kuulemma "maito loppunut" niin ehkä siihen aikaan ei ole saanut ohjeistusta tunnistaa mm tiheän imun kausia ja jos kellon kanssa on pidetty välejä niin ei oo ihme että on loppunut. Hyvää tietysti tarkottaa mutta aionkin tuon tulostaa niin on ehkä helpompi ymmärtää että vauvalle ei jouluna vielä anneta tuuvinkia tai kinkkua että jaksaa kasvaa . Vielä ei ole saanut kuin tissiä ja aion imettää ainakin vuoden vauvaa jos ei mitään ihmettä tule miksi ei onnistu. Soseita voin alkaa ihan maistelun vuoksi antaa teelusikallisen sillon tällön sitten kun on täyttänyt 4kk tai yli. Ravinto on pitkään maito. Uskon kyllä että on silti hyvä alkaa vähän saada makuja ja tosi pikkuhiljaa suolistokin alkaa sitten niihin tottua.

Meillä ei vielä ajankohtaista, mutta aion tehä pääasiassa itse. Paitsi hedelmäsoseet (niitä vauvasoseita syön itsekin usein). Enhän mä itsekään syö eineksiä kuin satunnaisesti ja tosi valikoiden. Ja ajattelen et itse tehty on halvempaa, ravitsevampaa ja paremman makuista. Eikä noita vauvak ruokia nyt kovin vaikee oo tehdä eikä kovin pitkään tarvii tehdä eri ruokaa. Maisteltiin muuten tossa omatekosia ja kaupan vauvan soseita. Oli ihan hirveen makusia ne kaupan.

Muokattu viimeksi:
Lienee eroa tossa että maistellaanko vai siirrytäänkö niihin kiinteisiin.. meillä nyt maisteltu pari viikkoa, kerran päivässä jääpalakuution verran. Hyvin maistuu ja söisi aina enemmänkin mutta kun maidolla hyvin kasvaa ja rintatukoksestakin selvittiin onneksi säikähdyksellä (tuotanto tosin kerkes laskea ainakin toistaseks tästä tissistä) niin tossa maisteluannoksessa pysyttäydytään lähemmäs sitä 6kk ikää. Meillä ei oo noin vähästä tullut mitään suolisto-oireita, päinvastoin tuntuu että kakka tulee nyt tasasemmin eikä ilma jää kiertään vaan tulee ulos samantien. Eri makuihin ja raaka-aineisiin nyt vaan hiljokseen totutellaan. Niin ja maistotilanteeseen liittyy sit aina joko ennen tai jälkeen imetys. Minulle tää on ollut iso juttu, vaikka imetän saman verran ku ennenki, tuntuu että nyt sitte osataan syödämuutakin kun aika koittaa. Kiva ollut myös huomata ettei ole vielä ainakaanreagoinut huonosti mihinkään. Yhtenä päivänä kun tuntu batsa olevan tukossa annoinkin luumusosetta sen kaks lusikkaa ja johan lähti taas koneisto käyntiin :) kokonaista ateriaa ei sius meilläkään tulla vielä pitkään aikaan korvaamaan.

Täällä mennään myös maisteluannoksin. Ehkä teelusikallinen menee vatsaan saakka, jos sitäkään siitä yhdestä jääpalakuutiosta. Maha toimii ehkä jopa paremmin kun aikaisemmin. Tykkää tuo poika itse kovasti tästä maistelutouhusta :)
Ei ole kiire sen enempiä alkaa soseiden kanssa sörssimään lähiaikoina. Kuhan maistellaan erilaisia makuja ja totutellaan pikkuhiljaa.
Saisihan sitä painoakin tietysti tulla, mutta ei siihen tämä maistelu kyllä auta :D

Me kun käytiin lastenlääkärillä just painokontrollissa niin hän meille sano että nyt ollaan ottamassa taantumaa kiinteiden aloituksessa. Sanoi että ei muutakun soseita vaan tytölle ja säännöllisesti lisätä määriä ja uusia makuja. Hän meille piti pitkän sepostuksen siitä miksi näitä kiinteiden aloitus aikoja pyritään aikaistamaan ja ihmetteli miksi jotkut suhtautuu siihen niin aggressiivisesti. Se sanoi että mitä lähemmäs 4kk ikää vauvan elimistö tulee niin sitä vastaanottavaisempi se kaikelle uudelle on. Nykyäänhän ei muutenkaan suosita allergioissa välttämistä vaan siedätystä. Meidän pimu siis maistoi ekan lusikallisen bataattia tasan 3kk iässä sen heikon painonkehityksen vuoksi ja en kyllä oo yhtään pahoillaan siitä. Tyttö itsekin on ihan hymy korvissa kun saa maiskuteltavaa suuhun. Varmasti jos meille vielä kolmas joskus tulee niin samoihin aikoihin aloitellaan sillonkin :)

Ootteko muuten minkä verran antanut ekoina päivinä soseita? Tai lähinnä et ootteko yhden kerran päivässä antanut sen maisteluannoksen (noin t-lusikallinen) vai useamman kerran päivässä? Jos nyt ihan ensimmäisistä päivistä puhutaan. Ja millä olette aloittaneet? Neuvolasta sanottii et peruna saattais aiheuttaa ummetusta ja suositeltiin aloittamaan esim.bataatilla, mutta ite mietin et ku bataatti kuitenkin paljon makeampi kuin peruna, et kelpaako se peruna sit enää myöhemmin... Voi olla et näistäkin on jo ollut puhetta tässä ketjussa, mutta muisti nykyään niin hatara ettei tuolla mikään pysy :hilarious:

Oon antanut ekana sellasen t-lusikallisen. Kun se lähinnä vaan menee suuhun ja valuu suupielistä pihalle. Bataatilla alotettiin ja kyllä ne perunat yms maistu kuitenkin sen jälkeen :) Tänään just soseuttelin kesäkurpitsaa ja se on sit seuraavana vuorossa.

meillä tykättiin kovasti nyt kukkakaalista! siinä tuntu olevan mieluinen rakennekkin. me mennään edelleen sillä pari lusikkaa kerran päivässä -annoksella ja tullaan meneenki. syöminen on kyllä ihan ton hommaa, osaa jo aukoa suuta kun eka lusikka tulossa kohti :) oon yrittänyt aika nätisti suuhun laittaa ettei kärsis se luontainen yökkirefkeksi, eikös se ollut niin että se on vauvalla kielen etuosassa? poika tykkää myös ottaa ite ihan lusikkaosan vierestä ite kiinni ja mäklyttää lusikkaa omasta kädestä pitkään ja hartaasti :)

Ei menny nyt ihan tiukkisäidin ohjeiden mukaan, omenanpalaa imeskeltiin viime viikolla ja tänään söin appelsiinia vauva sylissä niin sai sitäkin imuttaa. Menipä hartaasti :p Ei kai niitä lasketa heh :p

Takaisin