Soseet ja vellit, kiinteiden aloitus!

Millä työ soseutatte ne soseet, sauvasekottimella, blenderillä, monitoimikoneella vai millä?
 
Minä oon sauvasekoittimella surauttanut, mutta esim sellaisen siivilän/sihdin läpi vois kanssa lusikalla painella kuulemma niin jäis vähän enemmän suutuntumaa..
 
Mä en oo vielä soseita tehnyt, mutta sauvasekoittimella on tarkoitus soseuttaa sit kun teen.
 
Tein tänään bataattisosetta valmiiksi. Sauvasekoittimella soseutin.
 
Mää oon blenderillä laittanu ja on tullu tosi sileää! Oon tehny bataatti- ja porkkanasosetta ihan kivasti pakkaseen. Eilen ostin neidille silikoonisen ensilusikan, tai siis kolme. Ihan älyttömiä hintaeroja niissä! Ainun kaks lusikkaa makso yli 4€, joku randomin lusikka makso melkein 5€ ja ostamani Emman 3kpl makso vähä reilu 3€.... Ei mulla talous konkurssiin mee eurosta eikä kahesta, mutta silyi mietin mistä hintaerot johtuu ko ihan samannäkösiä ne kaikki on :D
 
Annoin viime viikolla ja tällä viikolla pari kertaa pikkusen sosetta pojalle, ihan mielissään sitä maiskutteli. Kakka muuttu ihan veteläksi (imeytyi vaippaan) ja iltaan tuli itkua. Yksi yöherätyskin tuli yöhön/ eka unipätkä lyheni. Nyt en oo yhtään antanu soseita ja kakka on palannut normaaliimpaan, joskin märkiä pieruja tulee tavallista enemmän. Yöunet menee paremmin ja ilta on rauhallisempi. Eli tästä viisastuneena me ainaki ootellaan vielä. 3kk neuvolassa ei olla vielä käyty joten en kasvusta tiedä. Mutta eihän tässä kiire ole, ehtii myöhemminkin tutustua jänniin makuihin! Eikä se syöttäminen alkuhuuman jälkeen oo kovin jännää. Sotkua vaan :D
 
Nii turha on kiirehtii jos ei ole syytä.. Suolisto ei kumminkaan ole valmis ottamaan vielä vastaan kaikkea kolmen kk iässä..
 
Teillähän on kaikilla jo vauvat täynnä soseita :D meidän tättärä tänään meinas isin sylissä istuessaan pölliä siltä paistetut perunat lautaselta. Määhän sanoin, että sormiruokailija tulee :D
 
En nyt kuitenkaa tiiä tuliko mahavaivat ja itkuisuus niistä muutamasta soseen maistelemisesta. Viimeksi maanantaina tai tiistaina aamupäivällä annoin ja kakkaa tulee edelleen joka vaippaan. Märkiä pieruja siis. Vaippaa saa olla koko ajan vaihtamassa ku pylly punottaa. Itkujaki on ollu normaalia enempi. Eli onko nää nyt vielä siitä soseesta vai niitä 3kk hulinoita? Ens viikolla tosiaan vasta ne rokotteet ja neuvola.
 
Veikkaisin kumminki sosetta.. Suolisto ei tässä iässä ole tarpeeks kehittyny ruoille ja oireet ruoka-aineista voi olla 2 viikkoa
 
Eikse oo et vauvan suolisto ei kehitykseltään 3 ja 4kk iässä juuri erotu..
 
Meillä muuttui kakka vähän vihreähköksi (olettaisin että) bataattisoseesta, myöskin mahan puruja taisi vähän tulla. Eilen ei maisteltu ollenkaan ja oli tyytyväisempi tyttö, jätetään nyt bataattipökylät pakkaseen vielä ainaski pariks päivää :)
 
Niin just. En tiiä oliko näitä jo ennen maiateluja vai ei mutta päätettiin odotella nyt jonkin aikaa ihan rauhassa. Pakkasessa odotelkoot rauhassa. Oma maito vaan on vähentyny ihan tosissaan niin ois ollu mukava jos ois niitä soseita voinu vähän antaa. Täytyy varmaan pian alkaa etsimään sopivaa korviketta :sad001 vielä siis pakkasesta sulateltu maitoja lisäksi.
 
Eikse oo et vauvan suolisto ei kehitykseltään 3 ja 4kk iässä juuri erotu..
Lapsen suolisto on kokonaan valmis kouluiässä. Alle kolmikuiselle kiinteistä on enemmänki haittaa suolistolle ku hyötyä. Vaikka neljästä kuukaudesta eteenpäin voi ruveta tarjoamaan kiinteitä (suositus on edelleen se 6kk, ellei ole joku syy aikaistaa) niin se ei tarkoita että suolisto on valmis vastaanottamaan niitä ruoka-aineita, lehmänmaitoa ei saa antaa ennen 10kk ja sittenkin hapanmaitotuotteina. Alkuun kiinteistä tulee varmasti vatsaoireita, ennen kuin suolisto tottuu.
http://www.vau.fi/Meilla-on-lapsi/Terveys/Ravinto-ja-syominen/Vauvan-kielletyt-ruoka-aineet/
Tuolta kopioitua:
"Todennäköisesti liian varhainen aloittaminen lisää ruoka-aineallergioiden ja keliakian riskiä"
 
Nyt kun niitä kiinteitä niin kovasti aloittelette nii kannattaa tutustua siihen milloin lapsi oikeesti on valmis aloittamaan ne kiinteet, siis jos mennään lapsen tahtisesti. Myös se mitä lapselle saa ja ei saa antaa esim ennen vuoden ikää on semmonen mihin kannattaa tutustua. Netistä löytyy miljoona sivustoa missä kerrotaan asiasta. Se on eri asia jos on joku syy miksi neuvolasta esim. suositellaan aikaisempaa aloittamista mutta senkin suhteen saa olla kriittinen..
 
Komppaan Yomandaa, ei niiden kiinteiden kanssa kannata hoppuilla! Jos vauva kasvaa hyvin pelkällä maidolla niin en minä aio antaa mitään muuta ennen 6 kk ikää.
 
Onko siitä meneillään olevasta tutkimuksesta mitään tietoa missään? Siis liittyen kiinteiden aloitukseen ja allergioihin.
Tuttavapiirissä yleisempää se, että 6kk täysimetyksellä olleet on niitä moniallergisia. Varmaan sattumaa, mutta pistää miettimään..
 
Uudet suositukset ei ainakaan vielä muuttuneet, juuri tulleissa ikä on edelleen 6kk.
Itse veikkaan allergioiden syyksi ihan muuta kuin kiinteiden aloitusta. Nykyiset lisäaineet yms mitä väkisin tulee joka paikasta varmaan yksi suuri syy
Ja siinä suosituksessa siis lukee näin:
Joustava kiinteiden lisäruokien antaminen lapsen tarpeiden, kasvun ja valmiuksien mukaan, viimeistään 6 kk iästä alkaen, mutta ei ennen 4 kk ikää
 
Jostain muistaisin lukeneeni, että kiinteiden aloitus ennen 6 kk ikää vähentää todennäköisesti allergioita vain, jos ollaan oltu ylihygieenisiä. Eli vauvan pitää tavalla tai toisella altistua vähän pöpöille. Itse suosin metodia "normaali elämä", ei siivota päivittäin eikä lotrata käsidesiä tms. :D Tutkimuksethan näistä toki on kesken...
 
Me ollaan vähän maisteltu, lähinnä olen kastanut lusikkaa soseeseen ja siitä on saanut tyttö maiskutella. Ehkä teelusikallinen mennyt päivässä. Paljoa enempää en aio vielä antaa. Ennen 4 kk ikää en antaisi soseita jos ei ole pakko. Oireita ei ole meidän vauva pottumössöstä ainakaan toistaiseksi saanut. Itse uskon että vauva tottuu paremmin ruokiin kun saa niitä ajoissa. Meillä kun on imetys aina pientä taistelua, niin neuvolassa sanottiin, että voidaan jo maistella. On sitten tottuneempi kun tulee oikeasti tarve syömällä syödä niitä. Uskon asioitahan nää maallikoille lähinnä on. Vauvaa kuunnellen. :-)
 
Takaisin
Top