Soseet ja vellit, kiinteiden aloitus!

tämä ei nyt tänne soseet ja vellit -osioon kuulu, mutta tuli vaan mieleen... kyllä sitä on nuorempana tottunu hyvälle kun saatto nukkuaposottaa siis itte vaikka 10h putkeen ja tuntu et vielä vois väsyttää. nyt sitten neljä kuukautta menty maksimissaan 3h putkeen nukkuen, herätyksiä yöunien aikana 5-9. ja päiväunet oon synnytyksen jälkeen tainnu nukkua kahdesti. että mistä tämä energia oikein äideillä tulee! eikä ees oo väsymystä, sukulaisetki sanonu että näytän niin hyvin levänneeltä aina :o ilmeisesti oon vähän arvioinu unentarpeeni pieleen ennen vauvaa ;)

Facebookista (Laktivistiäiti-sivulta) kopioitua kiinteisiin liittyen:
"Anna x kuukauden ikäiselle vauvalle maistiaisia niin hän saa maistella muutakin kuin äidinmaitoa" on vanhentuneeseen tietoon perustuva ohje. Äidinmaidon maku vaihtelee äidin ruokavalion mukaan: syö vaikkapa parsakaalia ja maista maitoasi jonkin ajan kuluttua jos et usko.

Maistiaiset = kiinteiden aloittaminen.

"Tutkimusten mukaan suomalaislapset alkavat saada ensimmäisiä lisäruokia ja tavanomaisia maitovalmisteita suositeltua aiemmin. Ensimmäisenä kiinteänä lisäruokana suomalaisvauvoille tarjotaan yleensä perunaa noin 3,5 kuukauden iässä." THL

Voihan peruna. Uskokaa tai älkää, kiinteillä ei ole mikään kiire, sekä THL että WHO suosittelevat kuuden kuukauden täysimetystä, vain D-vitamiini on terveelle, täysiaikaisellevauvalle tarpeellinen lisä äidinmaidon ohella. Ajatelkaa, miten uskomattoman hienoa on, että naisen keho voi jälkeläiselleen tuottaa täysin heidän tarpeisiin optimoitua ravintoa!

Huom. seuraavaksi tulee tekstiä, joka voi tuntua todella syyllistävältä. Se on kuitenkin vain tiukkaa tutkittua faktaa.

"Breastfeeding has an extraordinary range of benefits. It has profound impact on a child’s survival, health, nutrition and development. Breast milk provides all of the nutrients, vitamins and minerals an infant needs for growth for the first six months, and no other liquids or food are needed. In addition, breast milk carries antibodies from the mother that help combat disease. The act of breastfeeding itself stimulates proper growth of the mouth and jaw, and secretion of hormones for digestion and satiety. Breastfeeding creates a special bond between mother and baby and the interaction between the mother and child during breastfeeding has positive repercussions for life, in terms of stimulation, behaviour, speech, sense of wellbeing and security and how the child relates to other people. Breastfeeding also lowers the risk of chronic conditions later in life, such as obesity, high cholesterol, high blood pressure, diabetes, childhood asthma and childhood leukaemias. Studies have shown that breastfed infants do better on intelligence and behaviour tests into adulthood than formula-fed babies." UNICEF

Eli lyhyesti: älä kiirehdi kiinteiden kanssa.

http://www.unicef.org/nutrition/index_24824.html
http://www.thl.fi/fi/web/elintavat-...laisten-ravitsemus-ja-ruokailu/imevaisikaiset
http://pediatrics.aappublications.org/content/pediatrics/early/2012/02/22/peds.2011-3552.full.pdf

tämä ei nyt tänne soseet ja vellit -osioon kuulu, mutta tuli vaan mieleen... kyllä sitä on nuorempana tottunu hyvälle kun saatto nukkuaposottaa siis itte vaikka 10h putkeen ja tuntu et vielä vois väsyttää. nyt sitten neljä kuukautta menty maksimissaan 3h putkeen nukkuen, herätyksiä yöunien aikana 5-9. ja päiväunet oon synnytyksen jälkeen tainnu nukkua kahdesti. että mistä tämä energia oikein äideillä tulee! eikä ees oo väsymystä, sukulaisetki sanonu että näytän niin hyvin levänneeltä aina :eek: ilmeisesti oon vähän arvioinu unentarpeeni pieleen ennen vauvaa ;)

Oon huomannu kans saman ilmiön että jaksaa vähemmillä unilla. Sitten toisaalta tulee näitä päiviä/viikkoja kun päätä särkee 24/7, tuntuu että maailma kaatuu päälle ja kesto alakulo jota kukaan muu ei huomaa kuin itse koska vaistomaisesti hymyilee ja kuulumisia kysyessä tulee automaattivastaus "hyvää hyvää! Lapsi kasvaa ja blablabla".. Vaikka väsyttää ja on univelkaa niin unettomuus on hiipinyt tähänkin kämppään, eilen sänkyyn puol 11 ja vielä puolen yön jälkeen etsiskelin unta :facepalm:

Ehkäpä nuo päänsäryt ja alakulot on seurausta siitä että mies on sallinut minulle aikaa pysähtyä ja levätä tms. Oonkin pohdiskellut että pitäiskö vaan vähentää miehen lapsen hoitoaikaa että pitäis ittensä täydessä työssä ni ei olis aikaa potea huonoja oloja :meh:

tämä ei nyt tänne soseet ja vellit -osioon kuulu, mutta tuli vaan mieleen... kyllä sitä on nuorempana tottunu hyvälle kun saatto nukkuaposottaa siis itte vaikka 10h putkeen ja tuntu et vielä vois väsyttää. nyt sitten neljä kuukautta menty maksimissaan 3h putkeen nukkuen, herätyksiä yöunien aikana 5-9. ja päiväunet oon synnytyksen jälkeen tainnu nukkua kahdesti. että mistä tämä energia oikein äideillä tulee! eikä ees oo väsymystä, sukulaisetki sanonu että näytän niin hyvin levänneeltä aina :o ilmeisesti oon vähän arvioinu unentarpeeni pieleen ennen vauvaa ;)
Miulleki on sanottu etten näytä ees väsyneeltä .. Vaikka yleensä tosiaan herätään 5kertaa yössä. Ja miten sitä oli ennen kärttynen yhden huonon yön jälkeen. Ja aamuvuorojen jälkeen aina vedin päikkärit. Nykyään ei päivisin nukuta yhtään..
Tosin mielialat kyl vaihtelee enemmän ku ennen

Rintaruokintut lapset on fiksumpia kuin korvikeruokitut sanoo siis Unicefin tutkimus. Hitsi, mitenhän fiksu sitä olisi itsekin jos äidiltä olisi tullut sitä maitoa aikoinaan... Nyt on ÄO vain 151 (mikä ei kyllä oikeastaan älykkyydestä kerro yhtään mitään, enemmän ehkä koulutuksesta mun mielestä)
Ja sama kohtalo pojalla, kun ei maitoa riittänyt kuin vajaa 4kk korvikkeen rinnalla.
;)

No juu... Voihan se olla, että kun on jo korvikkeen tielle joutunut lähtemään alusta asti, niin soseisiin on helpompi siirtyä myös siinä paria viikkoa ennen neljää kuukautta. Varsinkin jos neuvolasta niin suositellaan.

Jos tisseistä tulisi maitoa, niin sitähän sitä mieluiten antaisi - ilmaista ja (useimmiten kai) helppoa.
Vaikea näistä on olla kokematta jonkinlaista syyllisyyttä. Lapsen kehitys kun "ei tiedä" tai tee eroa siinä, onko kyseessä valinta vai "pakko".

Muokattu viimeksi:
Ainakin yhden tutkimuksen mukaan rintaruokittujen ÄO on 4 pistettä isompi, en tiedä onko niitä tutkimuksia useampia. Ei siis mikään valtava ero. Enkä tiedä, onko korvike vai soseet parempaa ravintoa nelikuukautiselle, yksiselitteisesti parasta on kuitenkin rintamaito jos sitä suinkin pystyy vauvalleen tarjoamaan. Se ei ole syyllistämistä, vaan fakta.

Nyt nousi niin niskakarvat pystyyn että pakko nostaa esiin otteita Erkki Suvilahden artikkelista...

"Rintamaito ja korvike ovat pitkälti samanveroisia

Erkki Savilahti, Kirjoittaja on professori ja lastentautien erikoislääkäri Hyks-instituutin lastentautien laboratoriossa.

Imeväisikäisten ruokintaan liittyy paljon tunteita, asenteita ja uskomuksia. Tutkimusten mukaan rinta- ja korvikeruokinnalla ei kuitenkaan ole kehittyneissä maissa lapsen terveyden kannalta ratkaisevaa eroa.

.....

Lisäksi joissain tutkimuksissa on liitetty rintaruokinta lapsen parempaan älylliseen suoriutumiseen. Rintaruokintaa pitkään jatkavat äidit ovat kuitenkin keskimääräistä koulutetumpia, vanhempia ja ylempiin sosiaaliryhmiin kuuluvia. Pitkäaikainen rintaruokinta kuvastaneekin lähinnä äidin ominaisuuksia, jotka tarjoavat lapsen älylliselle kehitykselle paremmat edellytykset.

Rintaruokinta on ihanneoloissa paras ja luonnollinen tapa ravita vauvaa. Suomessa virallinen suositus on kuuden kuukauden yksinomainen rintaruokinta.

Ohjeistus ei perustu tieteelliseen näyttöön vaan Maailman terveysjärjestön WHO:n suositukseen. Se on laadittu erityisesti kehittymättömiä oloja varten. Suomen kaltaisissa hygieenisissä oloissa riittää usein selvästi lyhytaikaisempi yksinomainen rintaruokinta.

Suomalaiset äidit ovat yleensä erittäin motivoituneita rintaruokintaan ja pitävät helposti rintaruokinnan lyhytaikaisuutta suurena epäonnistumisena. Tällainen kielteinen kokemus voi heijastua ikävällä tavalla lapsen kehitykseen ja perheen vuorovaikutukseen."

Ja itse en voi käsittää, että uskooko joku todella, että täällä joku jolla Rintamaito tulee riittävästi tai lapsi kasvaa pelkän imetyksen turvin hyvin niin antaisi lapselleen ihan vain huvin vuoksi korviketta tai kiinteitä yhtään varhaisemmin kuin on tarve???!!! Siksi ihmettelen noiden ÄO tutkimusten ymv. esiin nostamista, mikä niiden tarkoitus on jos ei sitten jollain tasolla "syyllistää" tehdä merkittävä ero "rintaruokitut" ja muut vauvat välillä???? Harvoin näin kovasti provosoidun mutta nyt taisi päästä täältä sellaiset kommentit että huomenna jo harmittaa... AAAARHG!!!

Nämä on itselle olleet niin vaikeita asioita, että on helppo provosoitua. Samat tunteet täällä... Ja samaa täällä mietin, että ei kai kukaan oikeasti ajattele että sitä niinkun huvikseen jätetään lapsi ilman äidinmaitoa. Vai onko sellaisia? Vai luokitellaanko siis imetyksessä epäonnistuneet joidenkin silmissä laiskoiksi ja välinpitämättömiksi? :/

On kyllä tullut podettua huonoa omatuntoa taas imetyksen epäonnistumisesta. Voi sitä intoa ja onnen tunnetta odotusaikana "MINÄ ainakin imetän puoli vuotiaaksi asti!!". Jebujee..

Imetys on aivan varmasti se paras mahdollinen vaihtoehto, sitä tuskin kukaan kieltää, saatikka olisi siitä tietämätön. Eniten minua harmittaa, ettei meille "korvikeäidelle " ole mitään asiallista tiedon saanti kanavaa, tukiryhmää, tai muuta konkreettista tahoa jakamassa tukea ja tietoa. Esimerkiksi tahdistetusta pulloruokinnasta olisin enemmän kuin mielelläni lukenut jo paljon aikaisemmin, kuin siinä vaiheessa kun vauva on ollut jo hyvän aikaa pulloruokinnalla. Ja siitäkin luin jostain "imetystuki" -palstoilta. Tuntuu että on vain ja ainoastaan se imetys, kaikki muut onkin sitten jotain epäonnistunutta, hävettävää ja joka kerta kun minunkin kohdalla nousee kysymys imettäminen suhteen esiin, niin huomaan miten tärkeää on että saan kertoa tarinani yksityiskohtia myöten "miksi imetys ei kohdallani onnistunut". Olen tästä niin suuren kriisin kantanut ja käsitellyt, yhtä lailla kuin soseidenkin aikaisen aloituksen (noudattaen sairaalasta annettuja ohjeita) kanssa, niin nyt vain tuntui että on pakko saada sanoa nämä ajatukset ääneen.

Ja vielä haluan lisätä: en missään nimessä kenenkään mieltä halunnut kommenteillani pahoittaa, ja edelleen on myös mielestäni tärkeää jakaa tutkittua tietoa josta voi jollekin todella olla hyötyä tai tietämätön saanut uuden näkökulman. Mutta ihan pientä tutkimuskriittisyyttä saatikka taustoihin perehtymistä suosittelen jokaiselle, joka faktana jakaa tai lukee jotain, joka on jossain jollain tavalla tutkittu olevan "niin tai näin"....

Toi on tosiaan kurjaa, että korvikeäideille ei ole samanlaista tukea tarjolla. Niinkuin sanottu, niin harva sitä huvikseen kalliisen korvikkeeseen vaihtaa. Ikävä kyllä olen tällaisistakin kuullut (sanoin kai jo aiemmin täällä?) että koittavat rintojaan säästää ja siksi ei imetä.. Huh heijaa. Voisko tuossa imetyksen tuputtamisessakin kuitenkin olla se kaunis ajatus takana, ettei kukaan ns. liian helposti luovuta? EN NYT sano, että tämä koskisi teistä ketään. Jokainen tietää oman tilanteensa ja oli este sitten fysiologinen tai henkinen, se on äidin ja lapsen välinen asia.

Kurja on kyllä huomata, että monet aina selittävät syyn pulloruokinnalle ihan kysymättä. Siitähän se kai kertoo, että kokevat ihmisten tuomitsevan.. Minä en ainakaan, olen onnellinen että meillä rintaruokinta sujuu, kaikilla ei suju that's it.

Mä oon kyllä ollut huomaavinani, että siellä imetyksen tuki ryhmässä ihan asiallisesti neuvotaan myös korvikkeiden käytössä? Ehkä, saatan olla väärässäkin :)

Kyllä mäkin ehdin itkeä epäonnistumista synnärillä, kun pari kätilöä siellä sanoi, että tuskin onnistut täysimettämään (olivat lopulta kyllä väärässä). En missään nimessä halua syyllistää ketään, eikä tuo kopioimani teksti ollut mitenkään osoitettu korvikeäideille. Just niin kuin Aubrey sanoi, imetykseen liittyvän tiedon jakaminen tähtää siihen, että mahdollisimman moni siinä onnistuisi. Ilman riittävää tietoa maidon kehityksestä, maidon riittämisen merkeistä jne. minä en ainakaan olisi onnistunut, vaan niitä synnärillä aloitettuja lisämaitoannoksia olis varmaan jatkettu ja lisätty kunnes olisin lopulta siirtynyt kokonaan korvikkeeseen.

Samoin tää kiinteisiin siirtyminen, jos ei tietoa asioista olisi niin saattaisin ihan hyvin jo nyt olla tuputtamassa sosetta ettei tarvis olla tunnin välein tissi esillä.

Ja vaikkei täällä kukaan olisikaan itse valinnut korvikkeita, niitäkin äitejä on, mulle ainakin on raskausaikana jopa neuvolassa sanottu että vaikka kannustavat imetykseen, hyväksyvät myös jos ei sitä halua yrittääkään. Synnäriltä saa lääkkeet joilla maito ei nouse sitten. Näitäkin tapauksia on, ja taatusti tuntuu kurjalta jos joku olettaa moista taustaa niillekin äideille jotka tosissaan halusivat ja yrittivät imettää.

WHO:n suositukset eivät ole vain kehitysmaihin. THL:n suositus on ihan sama.

Hyviä ihmisiä korvikkeellakin kasvaa, ei tässä siitä ole kyse. Kopioimani tekstin pointti tiivistettynä oli: jos imetät, älä hoppuile kiinteiden kanssa. Jos kiinteiden aikaisempaa aloitusta on jostain poikkeussyystä suositeltu, se on asia erikseen.

Älkää nyt liikoja provosoituko, jookos. :)

Muokattu viimeksi:
Nämä on itselle olleet niin vaikeita asioita, että on helppo provosoitua. Samat tunteet täällä... Ja samaa täällä mietin, että ei kai kukaan oikeasti ajattele että sitä niinkun huvikseen jätetään lapsi ilman äidinmaitoa. Vai onko sellaisia? Vai luokitellaanko siis imetyksessä epäonnistuneet joidenkin silmissä laiskoiksi ja välinpitämättömiksi? :/
Kyllä nykyään on sitäkin että joku ei halua imettää, eikä edes yrittää, turhamaisuuttaan tai ties mistä syystä

Muokattu viimeksi:
Niin ja faktahan on että Suomessa täysimetetään vain ja ainoastaan 1% kuuteen kuukauteen asti. Koska se yksikin lusikallinen tarkoittaa kiinteiden aloittamista. Enpä itsekään ole varmaan täysimettäjä kun meillä tyttö saa korviketta niinä satunnaisina kertoina jolloin olen muualla ja oonhan mie puolukkaa sille suuhun pistäny ku epäilin sitä sammasta.. Että oon mie sen suoliston jo tuhonnu, kun niin jotkut kiihkoilijat sanoo että suolisto muuttuu heti kun sinne tungetaan muuta kuin ämmää ja niinhän se on.
Harmi kun ei voi linkittää tänne mutta siellä imetystukiryhmässä oli eilen jaettu eräs kirjoitus tästä kiinteiden aloituksesta ja suosituksista. Että tämä Oulun tutkimus tosiaankin on vain 1 tutkimus ja maailmalla sekä Suomessa noudatetaan silti sitä 6kk suositusta. Korvikevauvoista siinä luki sitä että heille on olennaisempaa aloittaakin 4-6kk, lapsen taitojen mukaan, koska eivät saa maidon joukossa altistusta. Kun taas ämmäläiset saavat jo siinä maidossa altistusta niin ei ole niin kiire. Mutta loppukaneettina siinäkin oli että kun lapsi on valmis kiinteisiin. Silloin kun osaa istua, edes tuettuna ja itse vie ruokaa suuhun, eikä sylje sitä pois vaan nielee sen..

Aiheeseen liittyen oli ylellä ohjelmakin, Maria Hintikan ohjelmassa häntä pakkosyötettiin.. En ole itse katsonut, mutta jos se löytyy niin pitää vilkaista.

Tää on varmaan sama teksti mistä Yomanda puhuu:
Hei pikkubebejen mamat! Paljon puskee nyt joka tuutista "uusia suosituksia" kiinteiden aloittamisesta 4kk iässä allergioiden ehkäisemiseksi. Laktivisti sisälläni kiljuu joten hoidetaan oma tontti ja levitetään faktaa

- Suomen ja WHO:n suositus on edelleen täysimettää 6kk.
- Vauva altistuu äidinmaidon kautta kaikelle äidin syömälle eli siedättyy hyvin kaikelle jo imetysaikana.
- Mikäli vauvasi saa korviketta voi olla ihan fiksua antaa makuannoksia 4-6kk iässä sillä korvike on tehdastuotettua ja näin ollen aina "samaa kamaa" eikä samanlaista altistusta jonka imetyksessä saa tule ollenkaan.
- "Uusi tutkimus" josta nyt kovasti kohistaan on yksi yksittäinen _keskeneräinen_ Oulun yliopiston tutkimus jossa hypoteesina on että 4-6kk iässä reippaaseen tahtiin aloitetut kiinteät (nykyinen ohje yksi maku per muutama päivä ennen uuden mukaan ottamista) vähentävät allergioita. Huomioi sanat yksi tutkimus, hypoteesi ja keskeneräinen!
- Suomessa täysimetetään tällä hetkellä 6kk ikään 1-2% vauvoista. Täysimetys kestää Suomessa keskimäärin 1,4kk. Näiden faktojen valossa maamme pitäisi jo olla allergiavapaa.
- WHO:n suositus 6kk täysimetyksestä (ja imetyksen jatkamisesta ainakin kahden vuoden ikään) koskee aivan koko maailmaa ja perustuu lukuisiin tutkimuksiin joissa huomioidaan vauvan terveys, äidin terveys ja kansanterveydelliset aspektit.

Kuule äiti, tiesitkö että sinulla on sylissäsi maailman viisain tyyppi? Hän kyllä osaa. Ja tietää. Aivan itse. Heivaa siis romukoppaan tiukat aikamääreet ja kuukausi-iän tuijottaminen. Katso sen sijaan vauvaasi. Hän kyllä kertoo kun on valmis aloittamaan kiinteät. Kun hän on valmis hän tekee omassa tahdissaan, noin 5-7kk iässä _kaikki_ seuraavat asiat joista tiedät hänen olevan valmis:
- istuu itse tai vain vähän tuettuna
- on kiinnostunut ruoasta
- tarttuu ruokaan ja vie sen suuhunsa
- ei sylje tai työnnä kielellään ruokaa pois suustaan
- maistelee ja pyörittelee ruokaa suussaan ja ennen pitkää nielee sen

Joten, huoli pois, vaadi hyvää ja faktaan pohjautuvaa imetysohjausta, älä suotta stressaa turhista ja tärkein: luota vauvaasi

En oo tosiaan minäkään tilastoissa täysimettäjä ja suolisto on vauvalla jo synnärillä pilattu, kun sai sitä lisämaitoa muutamana päivänä painonlaskun takia. :P

Voi vitsit, meillä ei syödä vielä sitä yhtäkään kuutiollista,mutta nyt oon alkanut miettimään näiden juttujen perusteella, että pitäisikö se maistelu lopettaa. Imetän edelleen ihan samalla tavalla kuin ennen.

Takaisin