Soseet ja vellit, kiinteiden aloitus!

Varmaa lähinnä se et sit ne ei o niin ravinteikkaita ja ostat kaupasta vettä purkissa :wink
Mut tosiaa ite meinaan kokeilla jotain soseita, saa nähdä jaksaaks niit pidempää tehdä

No voiii hyväne aika :D
 
No voiii hyväne aika :D
Ne on niitä kukkahattutätien juttuja jotka ei haluu lapsille syöttää mitään kaupan juttuja :wink

Ite oon kyl nii laiska et jaksan varmaan nyt tehdä ne elat satsit mut sit ku rupee menee enemmän ni ostan kaupasta ruuat.. Ei jaksa viettää kaikkea aikaa keittiös :)
 
Ajattelin tehdä itse niin pitkään kuin jaksan. :) torstaina aloitetaan perunalla. En oo vielä pakkaseen tehnyt mitään, kun peruna ei kuulemma yksinään pakkasesta tykkää. Teen sit tarpeen mukaan pakkaseen kun saadaan lisää makuja. :) En löydä mistään kaupasta silikonisia jääpalamuotteja. Tietääkö joku mistä saa?

Meillä löytyi kyllä ihan pienemmästäkin marketista (Halpa-Halli), oli normaalien vieressä. olivat niin kalliita että ostin ihan normimuotteja, ja nuo sosekuutiot kyllä lähti tosi hyvin irti niistäkin.. ja jos ei meinaa irrota niin laskee pari sekuntia kuumaa vettä muotin takapuolelle niin johan lähtee :)

Minäkin oon aina pitänyt itseäni tosi laiskana, mutta kun sain yhden päivän aikana tehtyä viittä eri makua tosi pienellä vaivalla noin 20 palaa per maku, niin en kyllä nää tuota kovin vaikeena.. aikaahan se vie kun keittää mutta enpä kyllä jaksanut vieressä vartoa :) ja luulen että isompi satsi menee ihan samalla vaivalla suuremmassa kattilassa. ja hintaa tuli tosiaan näin satoaikaan noin 4e koko hommalle.. tossa on alkuun nyt varmaan yli kuukaudeksi soseita.
 
hei ja nyt kaipaisin neuvoja! minulla ois kotimaista itsepoimittua mustikkaa ja vadelmaa pakkasesta ja näistäkin haluaisin tehdä sosekuutioita, mutta pitäskö ne kiehauttaa, jos niin missä määrässä vettä ettei mee ihan mehuksi? ja riittääkö sellanen metallisiivilä ettei menis siemenet ja kuoren palat läpi, voiko käyttää blenderissä, mitä ihmettä :D kun mietin että elintarvikkeita ei yleensä saa sulattaa ja pakastaa uudelleen ilman kuumentamista, muutenhan niistä sais tuoresoseenkin paineltua varmaan..
 
Oon etsinyt Anttilasta, Prismasta, Cittarista, Class Olsonilta.. Löytyy vain tavallisia. Pitää varmaan mennä Halpa- Halliin sitten. :) Olen ajatellut kans hyödyntää pakkasessa olevia marjoja. Ajattelin sulattaa tarpeen mukaan ja painella sitten metallisiivilän läpi. Siinähän ne menee soseeksi. :) Valmiita kuutioita en ole ajatellut niistä tehdä, mutta helpottaisihan sekin arkea. Ehkäpä teen kuitenkin. :D Marjat päästää aika paljon mehua kun niitä keittää, joten varmaan ihan pikkuinen vesi tilkka riittää ja muutaman minuutin kiehautus. Sitten sen siivilän läpi, jäähdytys ja pakkaseen. Siitäkin huolimatta että ovat kotimaisia marjoja. Ulkomaalaisia en edes uskaltaisi käyttää, vaikka miten keittäisin.
 
hei ja nyt kaipaisin neuvoja! minulla ois kotimaista itsepoimittua mustikkaa ja vadelmaa pakkasesta ja näistäkin haluaisin tehdä sosekuutioita, mutta pitäskö ne kiehauttaa, jos niin missä määrässä vettä ettei mee ihan mehuksi? ja riittääkö sellanen metallisiivilä ettei menis siemenet ja kuoren palat läpi, voiko käyttää blenderissä, mitä ihmettä :D kun mietin että elintarvikkeita ei yleensä saa sulattaa ja pakastaa uudelleen ilman kuumentamista, muutenhan niistä sais tuoresoseenkin paineltua varmaan..
Mie kyl tekisin niiden kanssa niin et teen soseen suoraan sit sielt pakkasesta sulattamalla ja painelemalla siivilän läpi sitte. Nyt jos käyt keittelee ja pakastat viel uudelleen ni kaikki ravintoaineet häviää kyllä, luulisin. Ite ainaki sain hyvän soseen ku otin sulamaan pakkasesta puolukat ja sit survoin ne siivilästä läpi, tosin puolukkaa ja mustikkaa ei kyl silleen siemenettömäksi saa, mutta tarviiko ihan niin sileetä ollakaan :)
 
Mie meinaan tehdä soseet nyt sillee et paan ne pursotinpussii ja tökkään kertakäyttösii jääpalapusseihin :) itellä on tupperin silikonimuotteja mut aattelin et noista olis helpompi ottaa ja pakastaaki ..
 
Windy onnistuisko höyryttäminen marjoille? En tiiä tällasista asioista yhtää mitään mut tuli ekana mielee et höyrytyksessä ei ehkä menis mehuksi :)

Meille löyty silikonimuotti prismasta, oon nyt pessy sen käsin ja kaatanu kuumaa keitettyä vettä muotteihin sisälle ('sterilointi', ei mahtunu kattilaan). En tiiä olisko ollu tarpeellista :D huomenna kokkaan bataattia pottua ja porkkanaa sitte :P
 
Mä ostin kaappiin valmiiks 3 erilaista sosetta. Tosin ajattelin kyllä tehdä noi ekat soseet ite, mut onpa jotain kaupan purkkejakin sit valmiina :)
 
Mä ajattelin tehdä osan itse ja osan ostan valmiina kaupasta. Varmaan aluksi siis niitä itse tehtyjä. Lihat tein myös esikoisen kanssa pakkaseen, hyvinä pysyivät. Olen kuullut, jos antaa vain itse tehtyä ruokaa ei meinaa kaupan ruoat maistua enään. Tiedä sitten, mutta saattaa matkoilla vaikeuttaa. Siksi siis aion myös "totuttaa" myös kaupan makuihin. :)
 
Bataattia on täällä jo parina päivänä maisteltu, ja hauskaa on ollu. Se on ihanaa kun saa lusikan suuhun!
Itse keittelin ja iskin silikonimuotteihin. Joskus bileiässä Ikeasta ostettuja, kivoja erimallisia jääpalamuotteja olikin.. :grin
Sen verran helppoa on näitä ekoja soseita tehdä, että luulen tekeväni niitä vielä enemmänkin.
Ehkä kuitenkin marjat ostan purkissa, kun niitä ei mulla pakkasesta löydy.
 
Mekin aloitellaan varmaan n. 4kk iässä maistelut. Eli hyvin ehdin jo valmiiksi tehdä jotain sosekuutioita pakkaseen. Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä.
Moni kaveri kertonut, että kokeilivat alkuun tehdä itse, mutta nopeasti siirtyivät kaupan valmiisiin.. Saas nähdä miten meillä käy :)
 
Jooh yhdestä bataatista tuli 35 kuutiota :D kyllä riittää.. Peruna-porkkanakuutioita sit teen kans.. Jossai vaihees, ei oo kiire :P
 
Tein porkkanaa eilen ja annoin pienen maistiaisen pojullekki. Oli aika ihmeissään! Laitoin sekaan äm niin johan rupes maistumaan. Ei kyllä tainnu edes teelusikallista mennä alas vaikka monta mini lusikallista tarjosin ja makusteli niitä pitkään
 
Ootteko laittanut korviketta sinne sekaan vai tehnyt sen ihan siihen keitinveteen?
 
Molempia. Ensin vähän keitinvettä. Sellaisenaan voi pakastaakin. Lämmitettyyn sitten korviketta sekaan sen verran millaisen löysyysasteen haluaa :)
 
Molempia. Ensin vähän keitinvettä. Sellaisenaan voi pakastaakin. Lämmitettyyn sitten korviketta sekaan sen verran millaisen löysyysasteen haluaa :)
Minä tein nuin kans. Soseutusvaiheessa laitoin keitinvettä ja tarjotessa maitoa että tuli juoksevampaa
 
Ajattelin ottaa kahden päivän varaslähdön ja aloin innoissani keittää perunaa. Noh, nälkä tuli ja rintaraivarit ennen kuin pottu oli kypsä. Raivoomisen ja tissin päälle sitten nukahdettiin. Jäi potut sitten jääkaappiin...Uskaltaakohan sitä enää tänään maistattaa, jos menee kovin iltaan? Keitinvettä laitoin vähän ja puristin tissistä tuoretta maitoa sekaan. :)
 
Miä yritin eile illalla vielä maistattaa mutta ei siitä tullu mitää (aika väsyny tyttö). Tänää sit maistettiin bataattia eikä tosiaan kyllä menny ku murto-osa kuutiosta kurkusta alas :D noh, hiljaa hyvä tulee :)
 
Takaisin
Top