Soseet ja vellit, kiinteiden aloitus!

Meillä sai kans esikoinen kolmekuisena lutkuttaa vesimelonia äitin sylissä. Ei kuollut. Pahinta noissa syömishommissa on se kakominen, meillä mies ei kestänyt sitä yhtään ja leikkasi kaikki tosi pieneksi.

Mitenkään kantaa ottamatta puoleen tai toiseen kiinteiden sopivasta aloitusiästä haluaisin jakaa kokemukseni nyt poitsun kanssa:
Korvikkeilla menty alusta asti, oma maito kun ei koskaan edes noussut :( (tästä onnistuin alkuun kehittämään ihan kauhean kriisin itselleni..) kasvukäyrät alusta alkaen olleet jossain miinus miinus (jotain on pielessä) miinus käyrillä. Pienen syntymäpainon johdosta myös kiinteiden aloitus 3kk ikäisenä. Rautalisä teki kauheasti mahavaivoja, ja siinä 2,5kk iässä aloitin vellit, kun ei korvikkeesta näyttänyt saavan enää mahaa täyteen. 3kk neuvolassa käytiin läpi kiinteiden aloitus, paino noussut hyvin, mutta pituus edelleen suhteessa painoon oli niin persiillään, että tutkittiin kaikki mahdolliset mikä voisi olla sen takana ettei korjaavaa kasvua ole tapahtunut. 3kk aloitettiin "maisteltu" parin viikon päästä menikin jo 1/2 dl sosetta päivässä kerta-annoksena. Raudan aiheuttamat vatsaongelmat alkoivat jo vellin myötä helpottaa, mutta kiinteiden aloituksen jälkeen voitiin rauta-annoskin nostaa ohjeiden mukaiseksi annokseksi, kun aikaisemmin piti antaa pienempää annosta, käytännössä sen verran mitä maha silti. Nyt 4kk neuvolassa meinasin alkaa itkemään, kun pituus jouduttiin mittaamaan 3:een otteeseen ettei kyse olisi mitta virheestä. Ei ollut, vaan se korjaavan kasvun hyppy pituuskäyrällä oli vihdoin ja viimein tapahtunut, ja pituutta oli tullut liki 6cm 4vk.ssa, ja painoa noin 1kg! Lääkäri liputti kiinteiden aloituksen vaikutuksesta korjaavaan kasvuun, ja nyt aloitetaankin sokeiden antaminen 2krt pv.ssä. Tähän mennessä on maisteltu/syöty bataattia, perunaa, porkkanaa, kukkakaalia, parsakaalia ja avokadoa. Mistään ei (ainakaan vielä) ole ilmennyt vatsaoireita tai muita ongelmia, ainoastaan että nälkä kasvaa syödessä, ja että nuo jääpalakuution kokoiset annokset olivat alle viikon sopivia ;) Tämä siis vain meidän tilanne kiinteiden suhteen, itse olin raskaana varma että täysimetän 6kk asti ja näin pois päin, mutta eipä aina kaikki mene niin kuin oppikirjan ja omien suunnitelmien mukaisesti meidän ruokailut, mutta tällä hetkellä syöttelen sosetta hymyssä suin eikä kasvukäyrät aiheuta enää unettomia öitä! Jokainen omaa lastaan kuunnellen ja tarpeita tarkkaillen. Ei ehkä kannata pilkun tarkasti joka tutkimusta ja suositusta lukea, niistä voi saada yllättävän paljon myös itselleen paineita.

Asiallinen kirjoitus Nannaniina! :-) hyvä että pikkunen on alkanut kasvamaan noin hienosti ja voi hyvin. :-)

meillä menty täysimetyksellä, alussa oli lisämaitoo iltasin n 40-60ml mut jäi pois.. viikonpäästä ollaan 4kk. ja rehellisesti voin kertoa että ollaan alotettu kiinteitä. kasvu ollut hyvää ja 3kk neuvolas sanottii ettei tartte kiinteitä antaa. en jaksa mitää "niin millin tarkkaa" että mitä millonki ja kuinka paljon. meillä annettu perumaa maissi sosetta ja porkkanaa. ei oo tullu allergioita noista. lapsi kyllä kertoo millon on valmis tähän uskon sen. suu aukee hyvin ja varmasti söis enemmän mitä annan.. määrät on pieniä mutta kai ne tässä kasvaa. musta tää tuntuu vaa luonnolliselta meille nyt että aletaan syömään. oisinham voinut oottaa siihen 4kk asti mutta meni nyt näin. jokainen tehköön tyylillään. onhan se hyvä jos täysimettää 6kk mut ei meillä ois toiminu se :) jotenki vaa näin, tissitellään samaan tapaa kummiski aina ku haluaa

Meillä on syöty kiinteitä muutaman viikon. Aloitettiin 3kk. Neuvolassa olivat sitä mieltä että on ok alkaa maistelemaan kun korvikettakin menee se yli litra päivässä. Kerran päivään annan tällä hetkellä ja menee sellanen 5-10 vauvalusikallista, innoissaan syö :) Maitoa sen jälkeen ei mene kuin 80ml kun normaalisti menee joskus jopa yli 120 ml kerralla. Kasvaa täysin nollakäyrillä, ei heittoa mihinkään suuntaan. Luotan täysin äiteihin että juuri he tietävät mikä on omalle lapselleen parasta ja osaavat lukea vauvaansa paremmin kuin mikään tutkimus. Esikoinen on 9 vuotta eikä ole minkäänlaista allergiaa ja samalla tavalla "lastaan kuunnellen" olen myös mennyt hänen kanssaan :)

Me aloiteltiin kiinteet esikoiselle maistellen 3kk iässä. Nyt oon ehkä viis kertaa antanu maistaa jotain pikkusen. Ei siis mitenkään säännöllisesti peräkkäisinä päivinä vaan sillon ku poika on ihmeissää seuraillut syömisiä. Hyvin on maistunu. Mietityttää et alkaisko tarjoo säännöllisesti tai sit jos kuitenki kokeilis sitä velliä päivällä. Vois tietenki odotella viikon että rotan aiheuttamat vatsaoireet helpottaa. Mitään tarvetta ei oo yöunia pidentää ku käytännössä nukkuu jo koko yön tai herää 6-7 aikaan. Lähinnä kun äm menee kerralla 160ml tai enemmänki. Tissillä ei meinaa viihtyä tietenkään ku on pulloruokittu paljon. En oo koskaan laskenu vrk kulutusta, kun aina imetän jonkin verran. Mutta pari viikkoa oon jo joutunu sulatteleen pakkasesta lisämaitoa ja jossain vaiheessahan ne loppuu ja korviketta joutuu miettiin.

Alicee ny mä oon kade , olin viime yönä ihmeissään että vauva nukku neljä tuntia putkeen :rolleyes: sen jälkeen 2h+1h..

Noin kuukaus meillä on jo nukuttu kokonaisia öitä. 21-23 menee nukkumaan ja heräilee tosiaan 6-8 aikaan yleensä. Ja nukkuu vielä aamusta parin tunnin unipätkän :)

Meilläkin ollaan ihmeissään jos vauva nukkuu neljä tuntia syömättä tai ilman että tuttia pitää antaa..

Mitä hittoa alicee teillä on kyllä ihana nukkuja! Oliko esikoisennekin?

Jep. Molemmat on hyviä nukkujia. Tämä kakkonen vähän parempi vielä. Ei tartte tuttiakaa nostella ku aamuyöstä kerran tai kaks. Tosin nyt alkaa olla ongelma tuo mönkiminen.. poika on yöllä poikittain ja aamulla saattaa olla jo pää jalkopäätyyn päin!
a25ed68ccc431f74ad2e07b4f0107945

Mä en voi kans käsittää tätä meidän nukkujaa, vetää heräämättä sellaset 10-12 tuntia unta kuulaan yöllä. Esikoinen nukku ensimmäisen kokonaisen yön 8kk ikäisenä joten tämä tuntuu ihan uskomattomalta :D

Baah meillä on alettu heräämään tosi usein tohisemaan, varmaan kaikki opittu pyörii mielessä. Osuvasti vertasi eräs nainen, että jos itse järjestää isoja juhlia, niin kyllähän se mielessä on yöt päivät. Sama vauvalla, kun oppii uutta ja maailma ihmetyttää.. Ihana, että äiti on täällä taas, tänäänkin tuli hakee vauvan leikkimään seiskan maissa, kun yritin sitä kuudesta eteenpäin sada tuloksetta takaisin nukkumaan :)

Täällä sama juttu, hyvin ja pitkään nukutut yöt on vaihtuneet 1-3 tunnin välein heräilyyn ja aamulla ollaan virkeänä hereillä jo 7 maissa. Ennen oli eka unipätkä 6-8 h ja senkin jälkeen unta riitti vielä parissa pätkässä pitkälle aamuun, yleensä yhdeksään asti... näin on menty nyt joitakin viikkoja ja pojalla tuli juuri 4 kk täyteen. Päikkärit poika onneksi vielä nukkuu useimmiten hyvin, voi siinä sitten itsekin torkahtaa. Tsempit teille joilla on ollut alusta asti paljon yöherätyksiä, tämä on aika uuvuttavaa... jospa ne hyvin nukutut yöt vielä tulevat. Kaikille meille :)

Jep, yhden käden sormilla on mein reilu kolmekuisen öissä laskettavissa sellasia 4-5 tunnin pätkiä. Viime yökin mentiin 3h ja sit 2,1,1,1,1. Hohhoijaa. Että ei ole paljo tarvinu nukkuu.. Ku tietäski et nää kiinteet olis oikotie siihe onneen ni alottasin heti.

Ohhoh. Meillä nukuttiin viime yönä 21.30- 3.00, 3.15- 6.00, 6.15- 9.00. Olisin siis saanut kunnon unet,jos en olis tillottanut silmät auki... Unettomuus vaivannut nyt toisinaan mua. Varmaan alitajuisesti odotan miestä töistä kotiin ja kun se tulee niin kuuntelen mitä se tekee keittiössä. Kun se tulee viereen, niin jutellaan,mies nukahtaa, ja minä jatkan pyörimistä ja mietin kaikkea. Imettäjän tila vastaa kuulemma vaihdevuosia joiden yksi oire on unettomuus. Äidin kanssa naurettiin kun näin ollen me ymmärretään nyt toistemme oloja hyvin. :-D

Takaisin