Soseet ja vellit, kiinteiden aloitus!

Mitä te teette ruuaksi kun teette koko perheelle samaa? Mä en oikein keksi mitä vois laittaa. Tykkään maustaa reilulla kädellä, pitäis opetella hillitsemään sitä. Kohta saa laittaa onneksi maitotuotteita ruokaan, se vähän helpottaa. :-)
 
Meil tehdää kyl melkei mitä vaan, korvaan vaan kaurakermalla tai maidolla maidon ja oon ostanu suolattomia yleismausteita ja yrttejä.. Viimeks esim jauhelijapannari mihi kaikenlaista, kanakeittoo, makaronilaatikkoo, uuniruokia yleensäki.. Lihapullii
 
Mä oon tenhyt niin että ennen kun lisään suolaa tai mitään tulisii maustei niin otan ruuasta osan sivuun tytölle niin sen jälkeen loput voi maustaa itelleen sopivaks :). Niin kyllähän sitä voi sit melkein mitä vaan ruokaa tehä koko perheelle. Ja jos tekee vaikka makaronilaatikon, niin oon tehnyt pieneen vuokaan tytölle oman version ilman maitoa ja suolaa, sit vaan yhtä aikaa uuniin.
 
Siis voi mikä paskaäiti fiilis. Meillä oli lapsiperhe viimeviikolla illalla kylässä ja vierailu venyi ja aloin tekemään koko porukalle mannapuuroa, ajattelin että nyt vauvakin saa ekaa kertaa mannapuuroa, tein ihan normisti tavalliseen maitoon, otin vauvalle oman satsin ennenku laitoin vähän suolaa ja vauvalle marjasosetta sekaan ja muille marjakeittoa. Ja siis nyt vasta viikon päästä tajusin että siinä oli tavallista maitoa :banghead:

Mutta muistanko oikein että kyllä sitä maitoa voi ruoanvalmistuksessa alkaa käyttämään ennen vuoden ikää? Normaalisti oon tosi tarkka kaikissa suosituksissa ja tosiaan vauva on 9 kk ja ei olla siis vielä mitään hapanmaitotuotteitakaan kokeiltu:facepalm:
 
Joo siis se olisi se 10kk että ruuanvalmistuksessa, mutta en usko että kannattaa potea huonoa fiilistä jos ei vauva mitenkään erityisemmin reagoinut maitoon eikä kyllä muutenkaan.
 
Ei oo mitään haittaa jos nyt vähän antaa ennen suositusikää.. Suurempi ongelma olisi päivittäin annettavalla maidolla
 
Tänä aamuna poitsu söi koko aamupuuronsa! Yleensä on hyvä jos muutaman lusikallisen saan ujutettua suuhun. Ja ilta puurokin maistui erityisen hyvältä vissiin, kun ei mennyt tällä kertaa leikkimiseksi/sotkemiseksi vaikka oli jo selvästi väsynyt. Voih kun söisi aina yhtä mielellään :) niin ja iltapäivällä annoin kanamunaa niin sekos siitä ihan täysin! Meni niin villiks etten muista onko meno ollut koskaan sellaista :hilarious: oli ihan yli virtainen seuraavan tunnin :wideyed:
 
Tuntuupa turhalta että on stressannut tytön syömismääriä kun paino nousee yhä hyvin vaikka tyttö on alkanut liikkumaan mutta ruokamäärät ei oo juurikaan kasvanu :D yhä 3-4 soseateriaa päivässä. Ehkä desi puuroa aamulla ja illalla, lihasose päivällä ja neljäs on rahka- tai kasvisvälipala alkuillasta.. Viimesintä menee yleensä max puolikas pikku purkki.

Tyttö osaa hyvin näyttää jo millon on syönyt tarpeeksi: laittaa suun suppuun ja kääntää pään pois päin :P ennen saatoin vahingossa ylen syöttää kun aukoi kiltisti suutaan ja lopulta oksensi osan pois :D
 
Meillä ei oo oikein viime päivinä puurot maistuneet, ennen olleet herkkua. Kävin ostamassa niitä talk muruja kokeeksi, saas nähdä miten kelpaa. Innostuin ostamaan myös jotain renkaan muotoisia mansikkaisia vauvakeksejä. Varmaan vähän turhakkeita, mutta oli kiva antaa sellainen välipalaksi vaunuretkellä. :-) Meillä ollaan totuteltu myös maitotuotteisiin. On maistettu jogurttia,rahkaa, vähän juustoa ja raejuustoa. Toissapäivänä uskalsin ekan kerran tehdä kaikille yhteisen muusin ja broilerijauhelihapihvejä.
 
Mä niin kovasti odotan sitä että saa antaa maito tuotteita! Toivottavasti ei oo mitenkää allerginen... :)
Mitenkäs kun ainakin bonan 8kk lohi peruna ruoassa on rasvatonta maitoa ja kermaa, niin onkohan se maito siinä sellaista että voi antaa :eek: kummiskin kun on +8kk ikäisille o_O vai eikö ne oo aina suosituksien mukaisia nämä kaupan valmis ruoat :wideyed:
 
Oliks ne keksit organixin (semperin) keksejä? Ne on meillä ollu ainaki suurta herkkua :) aiemmin niitä ei Suomessa myytykään
 
Juu, organixeja. :-) Hyvän makuisia munkin mielestä! Pitää vaan yrittää olla syömättä tytön keksejä kun ne on niin kalliita. :-D Mietin että onnistuisikohan vastaavien tekeminen kotioloissa. En oo ikinä tehnyt sokerittomia keksejä.
 
Miksei onnistus :) mansikkaa iteki maistoin ni oli ohan hyvän makunen, se mehuhan siinä makeuttaa. Meillä on myös banskun makusia, niitä en oo maistanu
 
Mietin vaan, kun se sokeri on aika oleellinen osa millä keksiin saadaan hyvä rakenne. Netistä löytyy vaan sellaisia ohjeita, joissa on banaania ja kaurahiutaleita, mutta en haluis sellaisia. Pitää ruveta kehittelemään. :-) Ajattelin tosiaan vaikka kuivattua mansikkaa laittaa taikinaan. Paketin kyljessä lukee rypälemehu, sillä ne on varmaan makeutettu.
 
Joo rypälemehulla makeutettu on ja tosiaan aika monet noista on banaanipohjasia ohjeita mitä on ja nehän jää pehmeiks
 
Mie tein ihan muuhun tarkotukseen munattomia munkkeja, ja niissä käytettiin sidoksena banaania ja vadelmaa, toimi ainakin siinä yhteydessä. Kekseissä voi kyllä olla vähän toinen juttu..
 
Haluaisin juu saada kekseistä rapeita, sokerittomia ja maukkaita. Mun leipurin ammattiylpeys kärsii jollen keksi jotain. :p
 
Onpa pojalla ollut nälkä jo muutaman päivän kun syönyt aivan hullun lailla. Eileen en kerinnyt aina edes laittaan lusikkaa sen suuhun ku se jo imaisi siitä ruoat :hilarious: äiti sano että kannattaa antaa ruokaa niin paljon ku vaa syö kun kummiskin tulee taas kausia kun ei ruoka maistu. Mietityttää vaan toi veden määrä mitä juo päivän aikana, kun sitä ei huoli kuin pari hörppyä ruoan kans ja nekin joskus vaan purskauttaa suustansa ja rintaa syö 3-4 vuorokauden aikana.. No kai se jois jos janottais... o_O
 
Takaisin
Top