Soseet ja vellit, kiinteiden aloitus!

Mitä ja paljon teillä nykyään syödään? :) Meillä syödään klo07 1dl puuroa marjasoseen kanssa, klo11 pieni piltti purkillinen liha sosetta, klo14 hedelmäsose, klo17 1dl kasvissosetta ja klo19.30 1,5dl puuroa marjasoseen kanssa. Ajat saattaa vaihdella tunnin suuntaan tai toiseen riippuen nukkumis ajoista.
Mietityttää että pitäisikö antaa enemmän ruokaa kun monesti jää suu auki odottamaan lisää :wideyed: ja rintaa ei huoli enää kuin 3-4 krt +1yö syöttö...
Ens viikon sunnuntaina tulee 8kk täyteen ja ajattelin piankin siirtyä karkeampiin ruokiin. Joskus jäänytkin soseisiin vähän paloja eikä ole yhtään yökkinyt. Pureskeleekin naksuja ja banaania hienosti vaikkei ole kuin 2 hammasta :joyful:
 
Parhaimmillaan (tai enimmillään), puoli desiä puuroa aamulla, lounaaksi puolitoista (pientä) purkkia lämmintä sapuskaa, välipalalla purkillinen hedelmää tai tais välipalatuotetta, päivälliseksi puolitoista purkkia lämmintä sapuskaa ja iltapalaksi puolitoista desiä puuroa.
Sitten taas tulee kausia kun ei oikein mene mitään. Että on vähän vaikeuksia aina miettiä, paljonko lämmittäisi, jos ei oo just tehtyä tarjolla.

Itse tehdyissä on jo semmosta herneen kokoista palaa, ja kaupan sapuskoista syödään niitä 8kk merkinnällä olevia.
 
Meilläki on siirrytty karkeempaan ruokaan. Sormiruuat toki on karkeita mut lusikkaruokaanki oon yrittäny esim riisiä, pottu- tai porkkanakuutioita laittaa. Herneitä vois kokeilla. Esikoinen 4v ei syö edelleenkään. Mutta siks voiski nyt pienemmän opettaa syömään kaikkea kun kaikki on tähän mennessä niin hyvin maistunu eikä todellakaan oo sihtikurkku!
 
Menee puoli desiä aivan maksimissaan kerralla sosetta tai puuroa. Ja jos niin paljon syö yhellä aterialla, niin loppupäivän paastoaa...nyt vielä hammashommia, joten puuroa meni tänään 4 lusikallista suuhun. Lapsihan ei jääkaapin eteen voi kuolla, syö kun maistuu. :)
 
Meillä sosemäärät on ollu pari päivää suuria, aamupuuroa menee melkein kokonainen purkki (onnipuuro) , lihasose ja jälkkäri 1,5-2 pikkupurkkia , kasvissosepurkki ja iltapuuro vajaa onnipuuro purkillinen. Maitoa menee just ja just 5dl, vaihtelee.. Tänään syötiin kokkareisempaa puuroa, eka yski niitä paloja , on aika sihtikurkku vielä :P
 
Ei ole yhtään sihtikurkku meidän poika :) tänään annoin ekaa kertaa piltin +8kk broileri kasvis sosetta, eikä yhtään edes meinannut yökkiä. Pakkases on viellä viikoks ihan sileää kasvis sosetta. Ens erän saakin jättää vähän karkiammaksi :)
 
Meillä tais mennä eilen samanlainen purkki eikä mitään eroa syömisessä oo huomannu. Lisäksi sormiruokailee nyt vähintään yhdellä aterialla eikä yöki yleensä. Vielä kun pinsetti otteen sais reenattua toimivaks nii sais vähän lisää vaihteluu ja helpottais pojan syömistä.
 
Ei meilläkään oo sihtikurkku. :) Oon jo ainakin kuukauden tehnyt soseet niin, että olen vaan perunamuusisurvimella survonut, enkä sen kummemmin soseuttanut enää. Seassa on vielä riisiä, ohraa tai makaroonin palasia. Keitinvettä kuitenkin on vielä seassa ollut. Puuro on syöty ihan kokkarepuurona jo 6kk iästä asti.:D Sormiruokailee myös toisinaan. Makaroonilaatikkoa veti ilman mitään vaikeuksia. Itse oon laiska sormiruokailun suhteen sen sotkemisen takia.
 
Meilläon tuo puuron syönti takkuillu jo pidemmän aikaa mutta tänään se meni... Ja vain siksi että sai hämmentää puurokuppia kädellä samaan aikaan kun äiti lusikoi :D ei onnkesi lentäny sitä puuroa minnekään eikä edes yrittäny sormilla suuhun laittaa.
 
Meillä kans menee ohra puuro paremmin. Kaura puuro on ollut huonoiten kelpaava ruoka, mutta syö kummiskin.
 
Meillä sillon alussa kun kokeiltiin niin ohrapuuro ei maistunu. Pitäs varmaan kokeilla uudestaan..
 
Annoin tänään pojalle sosetta niin ennen puolta väliö alkoi yökkiä ja yskiä ja niin lensi kaikki ruoat pihalle... Siivosin ja jatkoin syöttämistä ja kohta sama toistu. :eek: muutenkin on nyt tällä viikolla tullut joka päivä puklu, vaikka ruokailusta on ollut aikaa. Mites teillä muilla? Onko puklailu loppunut?
Onneks ens viikolla neuvola niin saa sieltä kysyä voisko olla jtn refluksia esim?
 
Aina välillä on meillä kausia ku tulee nuita pukluja vaikka ois syömisestä pitkäänkin. Mutta eivät poikaa millään tavalla haittas niin ilmeisesti sillon on ihan ok.
 
Joo eipä ne oikeen sitä haittaa, jää vaan ihmettelemään mitäs sieltä suusta tuli :rolleyes: olin jo aivan ajatellut ettei enää puklaile kun oli reilu viikon tauko ettei tullut. Mutta varmaan vois johtua väsymyksestä että tulee puklu? Ainakin kun tällä viikolla ollaan kyläilty paljon ja jäänyt päikkärit vähemmälle niin on sitten puklannut.
 
Meillä tulee puklu jos ylensyöttää :D tai jos kovin lähtee jumppaamaan heti ruokailun päälle
 
Ehkä yks random puklu viikossa joka yllättää eli siis ei tiedä miksi puklasi , ruokailusta aikaa jnee..
 
Täällä tulee joskus iltaisin, Iltamaidon jälkeen, kätevästi joko melkein heti äidin syliin tai sitten kivasti suoraan sänkyyn. Poika vissiin tankkaa niin huolella, että vetää övereitä. Hampaiden teon aikaan sattuu enemmän näitä. Eilen vetäs kunnon oksut illalla kylvyn jälkeen, tuli päivälliset ja puurot ja kaikki... No tänään onkin sitten nenä valunu valtoimenaan, että oisko ollu jo alkusoittoa sille (plus että tekee kulmahampaita)
 
Meillä siirryttiin suoraan nuihin 8kk purkkeihin. Ei mitään ongelmaa palojen kans. Ja purkkikokokin on sopiva. Teen kyllä suurimman osan ruuista itse mutta välillä (esim kylässä) tulee anettua kaupan valmiita. Sormiruokaa menee se vähintään kerran päivässä. Tuntuu että ihan älyttömästi syö tuo poika jo! Maitoa menee ruualla yleensä se noin 60ml (vaihdellen tosin) nokkamukista. Aamuisin ja iltaisin menee pullosta vielä lisäksi, toisinaan vähän muulloinkin. Ihan yhtäkkiä vähentyny tuttipullosta juodun maidon määrä ja ihan hyvä niin. Hyvä vaan jos nokkamuksista kelpaa maito :)
 
Alicee wau! Mulla on 8kk purkkeja kaapissa odottamassa mutta vieläkään en oo rohjennut antaa ! Ehkä tänään jos kokeilis.. :P nokkamukista juodaan jos ite kaadan tytön suuhun ja jos ite saa pitää ni nokkaosaa pureskellaan, käännetään nokkamuki ylösalaisin (toinen nokkamuki vuotaa sillai) ja lopulta heitetään lattialle :D
 
Takaisin
Top