Soseet ja vellit, kiinteiden aloitus!

Ai niin, minä kaadan maidon pojalle mukista.. se odottaa palvelua eikä ite viitsi. Ja meillä on mukit sillä asetuksella että maito tulee kaatamalla.. eli kaikki on pitkin syliä jos poika sen mukin ottais
 
Meillä ei oikein onnistunut toi nokkamukista juominen kun se oli liian kivan näköinen niin oli vaan sitä repimäs itselleen, sitten kun sai sen itselleen niin hakkas sillä pöytää :facepalm:

hörpytän siis muovisesta mukista :)
 
Meillä siirryttiin nokkamukista pillimukiin. Se on jotenkin kätevämpi meillä, kun siitä voi poika juoda ihan itse, eikä tule suupielistä ylimääräsiä ulos :D ..nokkamukista meni ihan kivasti joo, (avustettuna, kun sieltä tuli kans valtoimenaan), mutta poitsu harrasti sitä että otti suun täyteen vettä ja purskautti kaikki ulos. Pillimukin kanssa tätä ei tapahdu - ainakaan niin paljoa :)

Pitäis varmaan siirtyä pikkuhiljaa antamaan maitoakin siitä, tähän asti on maidot annettu aina pullosta. Sekin on kätsyä mulle, kun poika juo pullostakin itsenäisesti. Ehtii aina sitte vähintäänkin silloin syödä sitä omaakin ruokaa :D
 
Pillimuki meilläkin käytössä ja se on ihan loistava :) Poika oppi sen heti, nokkamukeja kokeiltiin montaa erilaista eikä mikään miellyttänyt.
 
Meillä on pillimuki tulossa mutta nokkamukin korvista pitää kiinni ja juo itse (pidän kiinni mukista) ilman nokkaa ja sit meillä on nukin taikamuki.. siitä ei vaan nyt haluta juoda ku tulee liian hitaasti
 
Meillä ei oo kellään oikein noi venttiilimalliset nokkamukit toimineet. Venttiilin ollessa paikallaan saa imeä pää punasena ja hermo menee. Ja jos ottaa pois, niin lorottaa kaiken päälle. Nyt löysin Mamin mukeihin pehmeän silikoninokan, jossa pieni viilto, niin ne on olleet hyvät. Ei valuttele pitkin ja poikin, mutta tulee imemättä kun pikkuisen puristaa. Ja itse niistä juo. Pillimukikin varmaan toimis, kun osaa smoothiepusseistakin imeä, mutta noilla nyt pärjätään.
 
Pillimukia vois testata. Meilläki meno hetki ennen ku tajus nokkamukin idean
Nyt osaa ryystää ite aika hyvin, jopa enemmänki kuin sen yhden hörpyn/kulauksen kerralla. Kaipa se on sama mistä sitä oppii juomaan maitonsa? Jossain vaiheessa kunhan pääsee tuttipulloista eroon..
 
Meil ei oo tajunnut pillimukin ideaa. Lähinnä vaan pureskelee sitä pilliä... No ehkä joku päivä!
 
Meillä menee aamulla ihan ekana aamumaito (noin 100ml, yömaitoa kun ei enää juo) 2-3dl puuroa puolikkaan hedelmä/marjasoseen kanssa. Lounaalla iso purkki sosetta, +sormiruokailee samalla jotain kasvista (lempparit on kukka- ja Parsakaali). Välipalana usein maitoa vaan, aterioiden yhteydessä juo noin 50ml nokkamukista. Päivällisellä usein pikkupurkin verran sosetta, usein sormiruokailee samalla jotain leivän palasta. Iltapuuro taas noin. 2-3 dl marja-/hedelmäsoseen kera. Meillä hoksas tosi nopeasti nokkamukin idean ja mullakin on ihan vaan sellainen mistä maito valuu jos kaataa. Toki innostui myös leikkimään ja paukuttamaan mukia, ei tarvinnut kuin muutama kerta sanoa ei ja ottaa nokkamuki pois, ja kyllä hoksas nopeasti jättää sen paukutuksen pois. Jotenkin tuntui alkuun pahalta kieltää, toinen kun vain haluais vähän leikkiä ja tutkia, siihen sitten viisaana yksi ystävä totesi, että miten meinaat sitten esim 1 vuotiaana alkaa kieltämään jotain mitä on saanut jo usean kk.den ajan tehdä. Jäipä mieleen soveltaa kaikessa muussakin toiminnassa jossa se kieltäminen tulee kuitenkin väistämättä eteen...
 
Toisaalta sanotaan että until 1 food is just 4 fun, nää on kuitenki vielä vauvoja.. Oon antanu leikkii pöydässä (tosin sormiruokailuun se kuuluu muutenki ideana) mutta jos jotain kovin epäsoveliasta tapahtuu ni ohjaan vaan tekemisen muuhun.. Voihan olla että meillä sit ei "kiellot" mene perille mutta ruokapöydässä en aio kieltää vaan muuten toimimalla ohjaan.. mitä tekee niin kehutaan siitä oikeasta ja muu jätetään huomioimatta.. Nyt jos paukuttaa ni hää vaan kokeilee minkälainen ääni mistäki lähtee, jos mikään ei mee rikki ni ei haittaa :)
 
Kyllä meilläkin muuten sotketaan ja touhutaan ruokapöydässä, etenkin juuri sormiruokaillessa. Ei niin justiinsa muuten ole, mutta jotain pieniä juttuja, niin kuin tuo nokkamuki. Muuten ideanahan on että leikin ja tutkimisen kautta ruokaan tutustutaan. Meillä tuo nokkamuki on muutoinkin pojan "suuri rakkaus", ei voi ottaa esiin kuin vasta silloin kun ruoka ei enää maistu, sillä muutoin ei enää ruokaa syö. Siitä tuli myös alkuun raivarit kun ruokailu loppui ja nokkamuki jäi pöytään. Nyt osaa sitä hienosti käsitellä ja malttaa jättää ilman itkua pöytäänkin, mutta edelleenkään ei passaa ottaa esiin ennen kuin ruoka on syöty. Mutta todella hyvä pointti Yomanda kyllä tuo...
 
Meillä kokeiltiin eilen 8kk sosetta jossa oli riisiä kokonaisena. Noh kuinkas kävi, oksun kanssa ulos. Välissä syötiin ihan sileää ja kokeilin uudestaan ni taas oksu. :cool:
 
Meillä ei oo sihtikurkku. Oon jo pari kuukautta tehnyt ruokia joissa on seassa kokonaisia herneitä, maisseja, riisiä, ohraa tai makaroonin puolikkaita. :) Hyvin menee. Tänään tarjosin korvikkeeseen tehtyä perunamuusia ja sen sivussa haarukalla ilman nestettä möyhennettyä, keitettyä kukkakaalia ja lohta. Ei pienintäkään kakomista ja maistui hyvin. :) Mut onhan niitä aikuisiakin jotka kuulemma yökkää jos jogurtissa tai muusissa on sattumia. Kuten yks mun kaveri. :D
 
Meillä ei yökitä sormiruokaillessakaa ellei oo suu aivan täynnä :D herneet, maissit ja riisit menee kokonaisena. Enkä oo koskaa soseuttanu kaura- tai ohrapuuroa. Yks päivä tunki kokonaisen seitikuution suuhunsa :D puolet tippu pöydälle ja poika siitä keräili loputkin suuhunsa. Lihapötköjä rakastas. Syö ne ekana! Muutoinkin kova syömään sormin nyt kun siihren vauhtiin päästiin. Oisko kuukauden verran vaiko sitäkään sormiruokailtu?
 
Meillä ei oo sihtikurkku. Oon jo pari kuukautta tehnyt ruokia joissa on seassa kokonaisia herneitä, maisseja, riisiä, ohraa tai makaroonin puolikkaita. :) Hyvin menee. Tänään tarjosin korvikkeeseen tehtyä perunamuusia ja sen sivussa haarukalla ilman nestettä möyhennettyä, keitettyä kukkakaalia ja lohta. Ei pienintäkään kakomista ja maistui hyvin. :) Mut onhan niitä aikuisiakin jotka kuulemma yökkää jos jogurtissa tai muusissa on sattumia. Kuten yks mun kaveri. :D

Ite oon kans just sellainen että yökin tosi helposti jos esim muusiin on jääny perunan paloja ja kauan aikaa pureskelen ruokaani->oon aina viimmeinen ruoka pöydäaaä... Ja lihassa jos on jänteintä niin :yuck: tosin nyt oon tehnyt hurjasti vuoden aikana parannusta tähän :grin ei ole poika ainakaan muhun tullut tässä asissa kun niin hienosti menee ruon palat kurkusta alas :rolleyes:
 
Mitähän mä tekisin toiseksi lämpöiseksi ateriaksi? Kun eikös se yks liha ateria oo lihan saamiseen riittävä? Kasvikset ei vaan maistu.. Sormiruokana menee yks porkkana, muttei muuta.. Oon kokeillut perunaa, porkkanaa ja parsakaalta haarukalla muusattuna. Keitin vettä, rypsi öljyä tai mun maitoa sekaan. Eileen kokeilin laittaa vähän paprikajauhetta sekaan. Eikä maistu! :confused: tätä on nyt jatkunut viikon verran... Sormiruokanakaan ei tosiaan mene kuin se 1 porkkana. Ei kai se siitä täyteen tule kun eileen annoin sitten hedelmä sosetta purkillisen päälle, että syö edes jtn...
 
Meillä on aterioiden "lihapitoisuus" sen verran pieni, että sitä samaa on yleensä molemmilla aterioilla... Joskus on kyllä semmosta kasvislasagnea tai jotain välimerenpaistostyylistä myös. Pojalle tuntuu riittävän, että kasvisruuassa on pastaa, niin jo menee :D
 
Itellä ei vaan oikein meinaa mielikuvitus riittää täs ruoka asiassa :banghead: pastaruokaa en ole viellä koskaan tehnyt pojalle. Pitäs olla joku keittokirja josta katsoa päivän ruoat :D
 
Rakettispagettia ja tomaattia joukkoon, niin a vot! (Tosin, tomaatista voi tulla sitä chilikakkaa)
:D
Ja meiralla ( olikohan se meira...) on tosi hyviä valmiita mausteseoksia joissa ei ole yhtään suolaa. Testasin niitä niin, että tein meille koko porukalle ihan samaa ruokaa, eikä mies edes huomannut ettei siinä ole suolaa. Kätevää, kun voi muussata pojalle oman annoksen siitä samasta mitä on ittelle tehny. Ja voi antaa omalta lautaselta sormiruokamaistiaisia myös.
 
Annoin eilen spagettia tytölle hypisteltäväksi. Muussas käteen ja jatkoi leikkimistä :D
 
Takaisin
Top