Soseet ja vellit, kiinteiden aloitus!

Neuvolan täti vastasi sähköpostiin imetyksen ja ruokien yhdistämisestä . :-) Sanoi, että 4-5 imetystä riittää takaamaan nestetarpeen, koska soseetkin on melko vetisiä. Ruokailun yhteydessä voi antaa nokkamukista vettä tai maitoa ( korvike tai tissimaito). Puolivuotiaalle riittää 6-8 dl maitoa päivässä.
Hyvä ni ei tarvi ressailla :)

Mustikka-vadelma-omenasose oli aika kirpsakka maku omaankin suuhun ni silti tyttö söi kyllä mielellään vaikka selkeesti oli kirpsakkaa hänenki mielestä (laitoin maitoa vähän sekaan "makeuttamaan" ) ilmeistä päätellen :D

Onko täällä enää ketään kuka ei ole vielä aloittanut vauvalle kiinteitä? :anyone
Meillä odottaa sosepalat vielä pakastimessa.

Täälläkin mennään yhä tissillä, hätäkös niillä kiinteillä kun ikää ei oo vielä ihan viittä kuukauttakaan. 6 kk täysimetykseen pyritään. :)

Meillä mennään melkein ilman kiinteitä. Puol lusikkaa pari kertaa viikossa jostai banaanista raavittuna esim ei hirveesti ole mut eipä myö virallisesti olla täysimetyksellä enää

Onko täällä enää ketään kuka ei ole vielä aloittanut vauvalle kiinteitä? :anyone
Meillä odottaa sosepalat vielä pakastimessa.

Hep! 6kk mennään täysimetyksellä. :) paniikki tulee, kun sehän on ihan kohta! Ajattelin, että sinne on vielä pitkä aika, mutta tällä viikolla tulee jo 5kk täyteen!

Meillä mennään melkein ilman kiinteitä. Puol lusikkaa pari kertaa viikossa jostai banaanista raavittuna esim ei hirveesti ole mut eipä myö virallisesti olla täysimetyksellä enää
Sano viralliset tahot mitä tahansa, ite oon sitä mieltä että jos maito on se ainut Ravinto ja sit jotain hitusia maistellaan ni kyllä se täysimetystä on :) oon teistä kyllä ylpeä, ite tein eri ratkaisun omasta tahdosta, mutta jos ja kun saadaan toinen lapsi niin luultavasti alotetaan soseet myöhemmin kun nyt on alotettu. Sillä oletuksella että imetys onnistuu ja kaveri ois vähänkään pienempi ruokanen kuin tämä sankari ;)

Eikä sillä että soseista ois ollu mitään haittaa, päin vastoin, mutta sitte kaikki ei oo niin uutta ja ihmeellistä niin ehkä malttaakin paremmin :)

Sano viralliset tahot mitä tahansa, ite oon sitä mieltä että jos maito on se ainut Ravinto ja sit jotain hitusia maistellaan ni kyllä se täysimetystä on :) oon teistä kyllä ylpeä, ite tein eri ratkaisun omasta tahdosta, mutta jos ja kun saadaan toinen lapsi niin luultavasti alotetaan soseet myöhemmin kun nyt on alotettu. Sillä oletuksella että imetys onnistuu ja kaveri ois vähänkään pienempi ruokanen kuin tämä sankari ;)
Nii mut sit taas jos vauva on valmis niin mikä jottei vaikka alotitki aiemmin kun soseet maistuu. :) Meillä tuo vatsavaivanen tarvii enemmän totutteluu ja sit ei myöskään tykänny yhtään kun yritin yks päivä enemmän antaa ni koin ettei ole valmis. Menee se yks vauvalusikan puolikas sillo tällö ni se riittänee kun imetys taas sujuu paremmin (miehä olin valmis lopettamaan jo kaks kuukautta sitte ku sain tapella niiden ainaisten tukosten ja kivun kanssa). Yks ilta annoin nyt makututissa pakastettuu porkkanasosetta ja se tuntu olevan mieluisa tapa maistella :) ja nyt jos tällä selvitään 1kk ni sit voiki sitä sormiruokaa miettii..

Tänää just jätkän vaippaan kurkatessa totesin, että ei hän taida olla täysimetyksellä enää, sillä sieltä löytyy usein valtava määrä koirankarvaa kakan seasta. :D
Ne on ne ekat maisteluateriat :D

Millasella puurolla ootte alottanu? Meille suositeltiin puuron aloitusta ennen 5kk ikää niin jäin sitä miettiin. Ei kyllä vielä oo kiire ku eilen tuli vasta 4kk täyteen :)

Me aloitettiin ihan tavallisella kaurapuurolla.
Hyvin on mennyt.

Tuota puuroasiaa oon itsekin tässä miettinyt, että pitääkö olla jotain Piltti-kaurapuuroa, vai meneekö ihan tavallinen..
Sunnuntaina tulee 5kk täyteen, ja veikkaan että "saadaan lupa" maanantain neuvolakäynnillä sitten aloittaa aamupuuroon opettelu.

Koskahan voi siirtyä neljän viljan puuroon.. Itse kun kammoan kaurapuuroa, mutta neljän viljan puuro meillä on porisemassa joka aamu. Ei tarvis sitten tehdä monia eri puuroja..

Mää ostin eka Piltin kaurapuuroa, mutta kohan tuonon syöty niin siirryn neljän viljan puuroon. Ja taian vaan ne Nallen hiutaleet vetää sauvasekottimella hienommaksi niin ei oo tytölle liian kokkareista ;)

Kummallista kun muutamana kertana käynyt niin että poika ei ole suostunut syömään tissiä vaikka olis jo ruoka aika (syö yleensä 2tunnin välein) oon sitten tarjonnut sosetta niin sitä syönyt mielellään ja sitten tissiä päälle hetkenpäästä... Välillä huolestuttaa että huoliiko se kohta ollenkaan tissiä jos haluaa vaan sosetta? ja ikää vasta 4kk ja reilu viikko :confused:

Marsupilami, meillä oli tollainen vaihe, kesti ehkä viikon. Sitten tissi alkoikin taas yllättäen kelpaamaan. :-)

Tehtailin tänään vauvan ruokia. On alkanut niin hyvin jo syömään, että pakastin suoraan pieniin pilttipurkkeihin jotkut ruuat . Täytin ne tosin vain 3/4. Purkkeihin meni porkkana- palsternakka- omena- rakuunaa ja fenkoli- perunaa. Sai näitä syödä jo tuoreeltaan ja maistui hyvin. Jääpalakuutioihin tein seitiä maustettuna timjamilla ja maustepippurilla. Sekin maistui hyvin. Tein myös bataattia, jossa seassa vähän ylijäämä palsternakkaa. Saldona 12 pilttipurkkia, kolme jääpala- astiaa ( joka kolossa 1 tl) kalaa ja 2 jääpala- astiaa bataatti- palsternakkaa. :-) näillä on hyvä aloittaa maukkaampien ruokien syönti.

Tuota puuroasiaa oon itsekin tässä miettinyt, että pitääkö olla jotain Piltti-kaurapuuroa, vai meneekö ihan tavallinen..
Sunnuntaina tulee 5kk täyteen, ja veikkaan että "saadaan lupa" maanantain neuvolakäynnillä sitten aloittaa aamupuuroon opettelu.

Koskahan voi siirtyä neljän viljan puuroon.. Itse kun kammoan kaurapuuroa, mutta neljän viljan puuro meillä on porisemassa joka aamu. Ei tarvis sitten tehdä monia eri puuroja..
Puurot kannattaa kuulemma alottaa aakkosjärjestyksessä eli kaura, ohra, ruis, vehnä.. Siinä on joku taika ja vehnä on kuulemma se joka eniten tekee suolisto-ongelmia.. Että suoraan en alottas neljää viljaa vaan vaikka viikko per vilja ja sit jos ei tuu mitää oireita ni sit sitä neljää viljaa..

Meillä on syöty nyt muutamana päivänä vauvojen kaurapuuroa rintamaidolla jatkettuna ja ai että se onkin herkkua! En ole uskaltanut vielä antaa ihan niin paljoa kuin poika söisi. Kädet ojossa ja suu auki odottaa lisää, ottaa lusikasta kaksin käsin kiinni ja massuttaa oikein antaumuksella. Kova kilohinta noissa vauvojen puurojauheissa, syököön nyt tuon pois ja sitten kokeillaan tavallisia hiutaleita jauhettuna.

Mul ois kaapiss noita riisijauhoja. Onko kukaan niistä tehnyt ite puuroa? Velliä varten ne ostin, mut kai se on parempi siirtyä suoraan puuroon kun on se 5kk tullut jo täyteen.

Takaisin