Soseet ja vellit, kiinteiden aloitus!

Nannaniina, lihoissa on totutteluannos 1tl ainakin 7 kk asti, sitten määrää lisätään vähitellen 1-1,5 rkl päivässä. Näin oon lukenut. En osaa sanoa millaisella suhteella se pitäisi valmistaa,jos tekee ns. sekasosetta. itse tein viimeksi kalan niin, että pistin jääpalamuotin lokeroihin teelusikallisen mössöä, näin on ainakin selvillä määrästä. :-) Hedelmäsoseet säilyy varmaan 2 vrk kylmässä, kuten muutkin soseet.

Kiitos Lyydia vastauksesta! Ja ei kun sitten vaan kotona mössötettyä lihaa mussuttamaan! :) Tais tulla meikäläisen pakaste liha "annoksista" aikas reippaan kokoisia kun en tullut ajatelleeksi että määrä itsessään on noinkin pieni! Nooh... Eipähän ainakaan kesken lopu ;)

Minulla on siis kaikki kasvikset ym. pakkasessa ominaan, joista sitten otan sulamaan milloin mitäkin ja sekoittelen vasta siinä vaiheessa ;)

Nyt kun mietin tarkemmin tota hedelmäsose asiaa, niin en ehkä sittenkään säästäisi sitä kahta vuorokautta! Mietin sellaista kypsennettyä sosetta, mutta taidatkin tarkoittaa pakkasesta sulatettua? Siinä tapauksessa en antaisi enää seuraavana päivänä. :) Ei se välttämättä pahaksi mene, mutta vauvan kanssa pelaisin varman päälle.

Hedelmät oon soseutellut siis ihan tuoreena, eivät käy pakkasen kautta ollenkaan. En ole edes ajatellut että niitäkin voisi pakastella? En ole koskaan ainakaan kuullut? Mutta jotenkin kun ajattelee vaikka millaiseksi banaani muuttuu niin en oo kyllä uskaltanut antaa kuin vaan just soseeksi tehtynä, tai aamulla soseutettua vielä samana iltana. Onko muut soseutelleet itse myös hedelmiä??

Banaania mm löytyy smoothie marja seteistä pakkasessa joten voi pakastaakin.. Tosin en tiedä miten käyttäytyy jos soseena pakastaa

Voi vitsit mun aivopieruja! :-D Jotenkin näin mielessäni pakkasmarjoja, kun puhuttiin hedelmistä. :P Tai kaupassa myytäviä hedelmäpakasteita. Miks mä en muistanut että tuoreitakin hedelmiä on. :-D Oon liian väsynyt! Mut siis joo... En oo pakastanut hedelmiä, marjoja oon. :-D Jos keittäisin hedelmiä, niin voisin antaa vielä 2 vrk päästä. Tuoreina soseutettuja en. Näin teoriassa, en siis oo tehnyt hedelmäsoseita vaan toisinaan marjasosetta. En uskalla antaa enempää neuvoja, kun oon ihan pöhkö näköjään. :-D

Ihana Lyydia olet :D Yomanda, never heard pakkas smoothie marjaseteistä....? Kuulostaa hyvältä... :) Oon kuullut kyllä itseasiassa banaanijätskistä (siis sellasesta itse soosataan banaanit juttu) ja muuten kuulema pakastettu banaani pienille kipeille ikenille on hyvä ;) Voiko muita hedelmiä pakastaa? Mitä niille tapahtuu? Joo, jäätyy mut... :D

Hei! Banaani käyttäytyy hyvin pakastaessa, sulattaessa voi hitusen väri tummua jos se häiritsee niin soseuttaa ja pakastaa vaikka vadelman tai mustikan kanssa. Päärynä kä myös hyvin pakkassoseeksi.

Mää oon päärynää ja omenaa soseena pakastanu. En tiiä vielä mitä niille käy sulaessa :D

Lyydia, löytykö siitä mitään että kärsiikö ravintoarvot, häviääkö esim vitamiinit?

Tais olla että samalla tavalla haihtuu vitamiineja kuin marjoista. Mutta en muista montako prosenttia se oli. Ehkä jotain 15-20%?

Kävin pari päivää sitten ihmettelemässä prisman puurohyllyä. Siis sitä missä on pelkästään lasten puurot. Tämä mamma katto sitä hyllyä huuli pyöreenä varmaan 15min. Oli vaikka mitä ja vaikka minkä kokosille. Olin vähän yllättyny ku oli jo 4+kk ikäisille mutta toisaalta ne oli maissi- ja riisipuuroja. Eli miksei. Valikoimaa oli enemmän ku tarpeeksi. Siinä sitte yritin tehdä vertailua tuotesisällön, määrän, hinnan yms suhteen.. tarttu sieltä muutama puuropaketti mukaan, kaurahiutaleet tosin lähti sieltä normihyllyltä.
Pojalle on hyvin puurot maistunu. Huolettaa vähän tuo maidon vähentyminen mutta olen moneen kertaan täällä lukenut että 6-8dl /vrk riittäis ja se kyllä mielestäni tulee täyteen. Mutta ennen sitä meni vähän joka välissä ja 120-150ml kerralla. Ei enää!

Minä olin mennä eilen sekaisin ihan vaan siinä lastenruokaosastolla. Ostin parit hippin kasvissoseet ja kiireessä nappasin sitten piltiltä päärynän ja ruusunmarjaisen. Olipa pettymys huomata että ruusunmarjaisessa on vaikka mitä... Ja hippin peruna-parsakaalissa on riisiä...?
Palsternakkaa on nyt sitten hippiltä tänään maisteltu eikä muuten neitille riittäny se annos mitä eka annoin eli teelusikallinen, piti lisää saada eli hyvää oli. Ja kun itse maistelin niin eipä yllättäny. Olisin itekin voinu sitä syödä kun muuten noi tökkii..

Mie ostin riisujauhot ihan normijauhoista ku ne lasten jauhot on ihan samoja ja sika kalliita

Siis todellakin kannattaa lukea aina se purkin kylki, kun niissä voi tosiaan olla muutakin kuin mitä nimi sanoo. Esim. riisi- ja maissitärkkelyksiä soseissa ja tosi monessa puurossa maitojauhetta. Mäkin oon jo netissä kattonu valmiiksi mahdollisia vaihtoehtoja, koska se on siinä hyllyn edessä aika mahdotonta ja aikaa vievää.

minä oon just ton tuotesisällön takia huomannu että pääsee paljo vähemmällä vaivalla ku tekee ite. kaikessa on jotaki, jos ei muuta niin tapiokatärkkelystä. ja sitte tuntuu että meillä tuo ihan sileiden aika on jo ohi, niin hyvin maistuu puurot ja soseet joita en oo enää minkään siivilän läpi painellu :) mietin tehdä ite riisihiutalepuuroa, mutta sitte aloin miettiä että saako se vauva siitä mitään, siis eikö se oo ihan valkosesta riisistä tehtyä jauhoa vain? että onko juuri kuitua tai muuta, kannattaako pysytellä vaan noissa "ruskeissa" viljoissa?

Meillä oon kokeillu neitillä nyt maissinaksuja parina päivänä ja hyvin ne uppoo :)

Takaisin