Soseet ja vellit, kiinteiden aloitus!

Samaa myös mietin, että varmasti se maitomäärä täyttyy. Vaikka yöllä olis tosiaan mukava nukkuakin. Mutta jospa se siitä tasaantuis. Mietin sitäkin, että jos ei maito päivällä maistu ja on noinkin pitkä väli, niin ei varmaan olis haittaa pikku tilkka vettä tarjota ruuan kanssa.

Mutta kannattaa varmaan vielä kuunnella mitä ne sieltä neuvolasta sanoo.

Voi ei, kaikkee säkin yöllä mietit. :-D onneksi tosiaan syö edes yöllä kunnolla tissiä, vaikka toisaalta silloin olis myös kiva nukkua joskus.
Joo, en kyllä yleensä mieti muiden imetyksiä :D mut viime yö oli poikkeus, pyöri ihan kaikki päässä ;)

Ootteko vielä lihoja tai kaloja tehny soseeks valmiiksi? Pari päivää oon täs tuumaillu ruokaa laittaessa et pitäiskö laittaa jo erilleen osa lihasta/kalasta että olis sitte valmiina eri makuja. Esikoisen aikaan en niitä ekoja lihoja jaksanu tehä ite vaan purkista sai ne. Sitte ku alko syömään enemmän sanaa ruokaa ku ne niin toki siirtyi niihin. Lihat vissiin pitäis keitellä? Kalan voi ainaki höyryttää tai paistaa.

Mä tein kanaa pakastimeen, taidan aloittaa huomenna laittamaan ruuan sekaan. Silppusin kuutioiksi ja keitin. Pistin pikkutilkan keitinvettä sekaan ja sauvasekoittimella mössöks. Taputtelin lusikalla ohueksi levyksi pakastinrasian pohjalle ja yritän siitä sitten lohkoa pikku paloja.

Mää laitoin kalaa tänään. Ja ihan samallai jääpaloiksi muottiin mutta en täyttäny ihan niin täyteen asti. Aluksi kun se annos on niin pieni ja myöhemmin voi laittaa useamman.

Mitään ei sais paistaa vissiinkää muuta ku uunissa. Keittää tai höyryttää tai uunissa nopeesti tekemällä. Pannulla paistaessa tulee aina karsinogeeneja. Mie en meinaa tehdä lihoja valmiiks ku niit menee kumminki alkuun niin pieni määrä, oliks se teelusikka vai ruokalusikka päivässä? Ja muutenkii jos sormiruokaillaan heti ku menee muutaki ku maisteluannoksia ni tekee sit aina samalla. Mut jos tekisin ni varmaan tekisin valmiit soseet missä liha on jo joukossa. Tai sit just tekee et liha kuutioks ja sit aina sopiva määrä ruuan joukkoon..

Teelusikallinen päivässä se mun muistaakseni oli ihan sinne vuoden ikään. :)
En ajatellut tehdä valmiiksi niitä, voipi olla että menee kaupan purkeista..

Juu, mäkin luin että teelusikallinen päivässä vaan. Sen takia just tein valmiiksi, kun en kuitenkaan jaksa niin pientä määrää erikseen tehdä. Mulla kun on nyt erilaisia kasvissoseita kuutioina valmiina,niin miksailen sit niihin. Aion kun puoli vuotta on tullut täyteen, alkaa tekemään ihan kunnollisia ruoka- annoksia, joissa liha on seassa.

Juotin eilen tytölle korvikkeet, mitkä oli jääny miun ollessa pois kotoa, ni iän kaiken vanhalla nokkamukilla. Hyvin tuo sitä imutteli, osa meni ihan suuhunki ;) (en muista missä se nokkamuki keskustelu oli). En jaksanu ottaa pulloo mukaan ku sitä ei ollu desiäkään. Oon miehelleki sanonu et hörpyttämällä voi juottaa, silleeki menee hyvi.

Tai mein äiti sanoi sitä vippamukiks. En ymmärrä miksei sellasia enää myydä, siin on paino pohjas ja pyöristetty pohja ni se ei kaadu ihan herkästi vaan keikkuu sit vaan

Mää oon soseiden kans hörppäyttäny nokkamukista korviketta. Osa valuu suun pielestä mutta suurin osa ei. Poika tykkää kovasti! Ja välillä oon ottanu sen "venttiilin" pois eli kallitaessa valuu maito suuhun. Sillon ei tietty voi antaa pojalle itselleen mukia.

Eilen oltiin kyläilemässä tytön isosedän luona ja siellä oli isotätikin niin tuli tietty puheeksi syömiset. Ensinnäkin jotenkin minua ahdistaa se että kaikki kyselee aina riittääkö tissimaito... Ok no se ei ollu se mitä tulin tänne kertomaan :) mutta siis se että kerroin että ollaan maisteltu ja kun kysyttiin että mitä ja vastailin että mitä on menny niin seuraava kysymys että niistä purkeistako. Kerroin tehneeni ite niin hyvä ettei isotäti huokaissu helpotuksesta. Jotenkin tuli tunne että olisko leimattu jotenkin huonoksi äidiksi jos olisi ollu valmiit eväät.. En kyllä muutenkaan hirveesti tykkää kyseisestä ihmisestä (miehen täti) eikä se kauheen suosittu oo sukunsakaan keskuudessa muutenkun perintö mielessä :D "ituhipiksi" sitä on tituleerattu jossain vaiheessa.

Tänään maistatin kukkakaali-peruna sosetta ja ajattelin ettei varmaan mee alaha kun poika oli jo muutenki kovin väsy ja kärttyinen. Mutta tykkäs tosi paljon! :eek: ja olis varmasti halunnut lisää mutta annoin vain yhden lusikallisen, ettei kovin pahasti tulisi maha vaivoja.

Täällä alko neiti muuten tänään kun seurasi sitterissä minun syömistä niin huutamaan ja huuto loppu kun laitoin hälle ruokalapun kaulaan. Suu aukesi ku lusikan näki :D

Pitää käydä kattoos ku tuo crocoliini mis niitä näytti olevan on juurikin Lappeenrannassa

Neuvolan täti vastasi sähköpostiin imetyksen ja ruokien yhdistämisestä . :-) Sanoi, että 4-5 imetystä riittää takaamaan nestetarpeen, koska soseetkin on melko vetisiä. Ruokailun yhteydessä voi antaa nokkamukista vettä tai maitoa ( korvike tai tissimaito). Puolivuotiaalle riittää 6-8 dl maitoa päivässä.

Takaisin