Soseet ja vellit, kiinteiden aloitus!

Piltin kaurapuurossa on vehnäjauhoja!!!. Vink vink'''

Ja Pikahiutaleet kun tavallisesta puurosta liottaa ja sitten keittää niin pehmeää tulee. Ei kaipaa edes sauvasekoittimella silennystä..

Mul ois kaapiss noita riisijauhoja. Onko kukaan niistä tehnyt ite puuroa? Velliä varten ne ostin, mut kai se on parempi siirtyä suoraan puuroon kun on se 5kk tullut jo täyteen.

Velliä yritin tehä mut puuroa tuli :hilarious:

Mul ois kaapiss noita riisijauhoja. Onko kukaan niistä tehnyt ite puuroa? Velliä varten ne ostin, mut kai se on parempi siirtyä suoraan puuroon kun on se 5kk tullut jo täyteen.
Meinasin ostaa ja ruveta kokeilee illalla puuroo jos unet vähän ees pitenis..

Eipä maistu kaurapuuro. Oon ihan hiutaleista tehnyt, enpä oo viittinyt soseutella kummemmin mitään....eilen söi perunaa lähes 2 tl! Tänään ei mitään oikeestaan. Huomenna sit rytmin opettelua ja selkeät ruoka-ajat. Meen nimittäin ens viikolla jo käymään kahtena päivänä töissä...

Täällä on jännästi ehkä n. kerran viikossa sellainen päivä, ettei sose maistu samalla tavoin kun muuten. Jos normaalisti menee puolitoista tai kaksi purkkia, niin silloin menee ehkä puolikas. Välillä tankkaa siis maitoa kokonaisen päivän ja sitten taas soseet on herkkua.
Hauska kyllä nähdä miten se puuro alkaa uppoamaan, kaikki muu kun on mennyt niin helposti.

Onko siihen jtn tiettyä ikää koska pitääs syödä kiinteitä pää asias, vai niinkö kauan maitoa kuin vaan pärjää? o_O koska kannattaas lisätä ruoka aikoja(aamu puuro lounas välipala jne).
Meillä viellä vaan kerran päiväs annan maistelu annoksen.

Meillä maisteltu nyt maissia ja se on uponnut melkeinpä parhaiten! Muut mitä maisteltu: bataatti, porkkana (molemmista tuli vatsanväänteitä, en sit antanut kj parina päivänä), avokaado, päärynä ja luumu. Seuraavaks ajattelin tehdä aamupuuroa riisijauhoista. Ostin kyllä kaurapuuroakin jo kaupasta.

Ja meil tosiaan kans vaan noita maisteluannoksia mennyt kerran päivään, mut jos nyt ottais sen aamupuuron sit vielä lisäksi.

Onko siihen jtn tiettyä ikää koska pitääs syödä kiinteitä pää asias, vai niinkö kauan maitoa kuin vaan pärjää? o_O koska kannattaas lisätä ruoka aikoja(aamu puuro lounas välipala jne).
Meillä viellä vaan kerran päiväs annan maistelu annoksen.
6kk jälkeen ei mm rautaa ole enää vauvan varastoissa tarpeeks joten sitä ois hyvä saada viljasta tai lihasta imetyksen ohella. Meillä on nyt syöty tattaripuuroa kaurapuuron jälkeen ja se on ollut valtava menestys! Eikä tarvi ees surauttaa pienemmäksi kuten kauraa. Itekkään en antanis 4-viljaa vielä kun se aakkosjärjestus ois hyvä pitää. Niissä on mm eri emästasapaino ja esim tattari emäksistä joten maha sietää hyvin tms. Vehnä myös tosissaan rasittaa enempi suolistoa, samoin ruis suurempina määrinä. Meille puurot sopineet hyvin ja viimein yöimetykset vähentyneet noin neljään.

Miusta se rautavarastojen ja muiden ehtyminen oli 7-8kk. Koska jos alottaa suositusten mukaanki 6kk ni ei sitä heti mee kumminkaan hirveetä määrää..

Voi olla että oli noin..enikeis meiän pikkuset alkaa kohta kaikki olla maisteluiässä.. hurjaa ku tollekki menis jo pilttipurkillinen ketralla, ja ihanaa kun ei silti ikinä tissistäkään kieltäydy :)

Meillä herkuinta on ollut ehkäpä po-pe ! :) hedelmäsoseita oon maistattanu pari hassua kertaa, sit ku aletaan kunnolla syömään ni voi ottaa yhdelle ruualle tms.. jos laps yhtää on äitiinsä tullu ni makeat syrjäyttää kunnon ruuat alta aikayksikön :D luumua menee joka toinen päivä kakkausapuna. Kaks kertaa päivässä syödään sosetta, tänään on mennyt yhteensä varmaan 1,5pilttipurkillista :o

Meillä on vähentyny sakeuttajan määrä puoleen / nollille maidossa kiitos soseiden. Tai soseita kun alettiin syömään vähän enempi ni puklua ei juuri enää tullut ja sakeutettu paksumpi maito ei enää oikein kelvannut :) hyvä näin, on huomattavasti iisimpää antaa maitoa ilman sakeutusrumbaa :P yömaitoa vielä sakeutan että pitäis nälkää paremmin ja saatas nukkua pidempiä pätkiä!

Meillä syödään ihan urakalla. Aamuin illoin puuroa desin verran ja siihen kylkeen hedelmä/marja sosetta jopa puoli purkkia. Kerran päivässä kanaa/munaa /kalaa teelusikallinen ja kahdesti kasvissoseita n. 1/2 tai 3/4 piltillistä. :-) ikää reilu 5,5 kk, 4 kk aloitettiin.

Meillä tänään syötiin eka aamupuuro! Hyvin upposi. Kaurapuuroa keitin itselleni samalla, vauvan puuroa jatkoin korvikkeella. En erikseen soseuttanu puuroa. Luumusosetta kaverina jotta massu toimii. Katsotaan mitenkä vaikuttaa ja seuraavaksi lisätään puuro iltaanki. Viikon tai parin päästä lihat mukkaan.

Poika kyllä tykkää kovasti syömisestä ja kaikki uppoaa! Yks suosikki on jäiset mansikkapalat. Niitä on kiva jäytää ikenillä, maistuu hyvältä ja "riekaleetki" menee alas kakomatta. Ei oo sihtikurkku niinku siskonsa...

Päästiin kotio helsingistä ni pikkumuija veti (piltti)purkillisen sosetta :o :joyful: se oli miksaus kaupan vihannessoseesta, luumusta ja ite tekemästä po-pesta. Lusikallisen oksensi pois sit :D paljonkoha 5-6kk ikäselle ois hyvä määrä sosetta per päevä..

En tiedä mikä olis sopiva määrä, mutta oon antanut sen verran kuin napa vetää, neljästi päivässä. Neuvolan täti sanoi,että " joillakin on ihan ruoka- ajat ja ruokailukertoja viisi tai kuusikin päivässä. " Vaikutti hienovaraiselta vinkiltä. :-)

Heipsan! Mehän tosiaan aloitimme soseiden syönnit jo 3 kk.n iässä sairaalan ohjeistuksen mukaisesti. Ikää jouluaattona tulee tasan 6kk. Nyt ollaan päästy viiden aterian rytmiin; Elikkäs kaksi lämmintä ateriaa, toinen kasvis ja toinen liha, välipala ja aamu+iltapuuro(+2rkl.pvä.ssä Öljyä lisänä). Puurot olen ihan normaali kaurahiutaleista keitellyt ja sauvasekoittimella vielä survonut vähän sileämmäksi. Nuo ruokaöljyt olen lisännyt sitten aina aamu- ja iltapuuroon, kun jotenkin tuntuu että pilaakohan se maidon makua (kun siis alkuun ohjattiin maitoon lisäämään se 1rkl. öljyä aamuin illoin). Kaurapuuron kaverina on sitten vähän marja/hedelmä sosetta. Päivällä annan liha aterian, välipalana joko ihan vain maito (jos ei ruoan tai puuron kanssa ole uponnut) illemmalla sitten kasvissose ja ennen nukkumaanmenoa vielä puuro. Kasvikset olen itse pääosin soseutellut, mutta lihat tarjonnut purkista. Nyt kuitenkin innostuin kanaa ja lammasta myös itse tekemään mutta jäimpä sitten miettimään minkä verran sitä lihaa voi tarjota aterialla??? Siis kasvisten/potin/bataatin tai muun vastaavan suhde lihaan ateriassa? Toinen kysymys: surauttelen aina aika ajoin myös hedelmäsoseita itse (samalla kun teen itselleni smoothieta), niin mitenköhän pitkään sellainen säilyy? Uskaltaako yönyli jääkaapissa pidettyä tarjota?

Takaisin