Soseet ja vellit, kiinteiden aloitus!

En tosiaan vain ollut koskaan kuullut vastaavaa, mutta Windy87, kiitos pointista, erittäin tärkeä näkökulma. Jotenkin tuntuu välillä että kun pohditaan vauvaa ja vauvan hyvinvointia, niin tuppaa unohtumaan miten tärkeä osa (vauvankin kannalta) on äidin jaksaminen ja hyvinvointi!

Joo niinpä. Meidän vauva on ollut aina tosi tiheäsyöntinen, normaali heräily yöllä n. 6-8krt. Päivällä muutama tunti aina väliä. Aina ollut sellainen, ei mitään syytä. Mahan syö aina täyteen, sen tiedän kun pullosta menee helposti 80-100ml jos olen pois ja mies ruokkii.. olen aina kokenut että pärjään imetyksen kanssa ja olen itse kyllä tottunut näihin lukuunottamatta muutamaa epätoivon päivää kun mielessä käynyt että tuleeko sieltä tarpeeksi kun koko ajan syö, kasvaako riittävästi. No, turha huoli. Päiviäni on kuitenkin helpottanut nyt kovasti soseiden aloittelu, se pidentää hieman imetysvälejä. Koen jotenkin että poikakin pidempiä aikoja tyytyväinen. Mutta sitä taasen en ymmärrä ollenkaan kun olen kuullut (itseänikin) neuvolassa neuvottavan juurikin että voit syöttää reilusti enemmän soseita kun on noin iso jo! Ei tosiaan kovin loogista. Eikä me soseita oltais alotettu jos poik ei olis ollut valmis syömään niitä, ja tarpeen vaatiessa imettäisin vieläkin tiheämmin, mutta hyvä näin :)

Neuvola täti kysyi että oonko antanut maidon lisäks mitään, vastasin että vähäsen oon bataattia, porkkanaa ja perunaa. Kysyi viellä että "onko mennyt puol desiä vai enemmän", siihen sitten vastasin että "ihan pari pientä vauvan lusikallista oon antanut". Nauroi siinä sitten mulle ja sano että "täysimetyksellä siis ihan mennään". Tuli vähän tyhmä olo, olis varmaan pitänyt vähän tarkentaa sille että ihan vaan on maistellut. Eikä oo tarkoitus mahan täytteeksi viellä antaakkaan :rolleyes:

Minä en ole koskaan kuullut että joku perustelee kiinteiden aloitusta vauvan isolla koolla?? Eikö se ole juuri niin päin että jos vauva on kovin pieni? :O Eihän tuossa ole mitään järkeä :D jos vauva kasvaa imetyksellä isoksi, niin eihän siihen mitään tarvita :D
Mie oon kuullu et neuvoloissa saatetaanki sanoo ja tietenki vanhempi kansa on kovia sanomaan. On tää muuten Suomen neuvolatoiminta erikoista (vaikka arvostanki) mut neuvoja tuntuu olevan asiaan ku asiaan niin monta kun on antajaakin. Vaikka luulis et yleiset ohjeet olis samat ni tuntuu et on aika paljon myös neuvolayädin persoonasta kii mitä se sanoo

Joo niinpä. Meidän vauva on ollut aina tosi tiheäsyöntinen, normaali heräily yöllä n. 6-8krt. Päivällä muutama tunti aina väliä. Aina ollut sellainen, ei mitään syytä. Mahan syö aina täyteen, sen tiedän kun pullosta menee helposti 80-100ml jos olen pois ja mies ruokkii.. olen aina kokenut että pärjään imetyksen kanssa ja olen itse kyllä tottunut näihin lukuunottamatta muutamaa epätoivon päivää kun mielessä käynyt että tuleeko sieltä tarpeeksi kun koko ajan syö, kasvaako riittävästi. No, turha huoli. Päiviäni on kuitenkin helpottanut nyt kovasti soseiden aloittelu, se pidentää hieman imetysvälejä. Koen jotenkin että poikakin pidempiä aikoja tyytyväinen. Mutta sitä taasen en ymmärrä ollenkaan kun olen kuullut (itseänikin) neuvolassa neuvottavan juurikin että voit syöttää reilusti enemmän soseita kun on noin iso jo! Ei tosiaan kovin loogista. Eikä me soseita oltais alotettu jos poik ei olis ollut valmis syömään niitä, ja tarpeen vaatiessa imettäisin vieläkin tiheämmin, mutta hyvä näin :)
Siulla se äidinmaito on varmaan kermaa :D mutta ymmärrän kyllä tilanteesi kun meilläkin on nää yöheräilyt edelleen sitä 1-2 tuntia. En kirjotellukaan tässä kenestäkään mein ryhmäläisestä ja on hyvä jos teillä auttaa nuo kiinteet vähän edes pidemtämään välejä. Ja sinänsä vaikka kirjassa soimattiin laihdutusruuaksi noita ruokia niin onhan niissä taas kuituja ja muuta joka nimenomaan pitää nälkää, jos ei niinkään ketään lihota tai ruoki mutta onhan siinä muita juttuja mihin vaikuttaa.
Mutta meillä ei selkeestikään olla valmiita syömään yhtä lusikallista (vauvalusikka) enempää eikä välillä sitäkään, niin en aio tuputtaakaan. Annan niitä makuannoksia sillo ku siltä tuntuu ja sit siirrytään suoraan sormiruokiin kun alkaa istuminen onnistua paremmin.

Joo ja siis minuakin kyllä huvittaa se teksti kyllä ja en niinkun yhtään aiheesta ärsyynny :D jokainen tekee toki tilanteen vaatimalla tavalla ;) mutta aattelin tuoda tämänkin näkökulman esiin.. en tiiä miten tuo on tommonen syömämies, jollaki käy niin että paino notkahtaa kiinteistä kun ne on tosiaan "pupunruokaa", eikä niissä taida olla energiaa varsinkaan kun meilläkin ne on vielä aika ohueksi lantrattu ihan veellä, silti oli tullu 100g enemmän painoa ku viime neuvolassa :D hirvittää mitä sitte kun lihat joskus alottaa, vaikkei niihin keittämällä juuri rasvaa jääkkään..

Vähän ehkä jännittää se 5kk neuvola juuri siinä, että onko meidän ruipelolle tullut yhtään paremmin painoa nyt kun jätkä syö vähintään purkillinen sosetta päivässä (joskus puolitoista, riippuen ruokahalusta ja siitä onko se hyvää sosetta vai ei :P ) Maitoakin onneksi menee ihan samoja määriä kuin ennenkin, eli soseet on enemmän lisänä kuin korvaavana.

Mutta jos tuosta soseista ei nyt muuta hyötyä ole, niin ainakin vatsa on toiminut paljon paremmin kuin ennen. Korvikkeen kanssa tuli ehkä yksi kakka kahdessa tai kolmessa päivässä (ja tiukassa oli), kun nyt tulee aamukakka ja iltakakka ihan helposti, ilman että tarvii naama punasena tikistää... (Vaikka onkin jo usein ihan kunnon pökäleitä). Kuitu tekee vissiin tämän kaverin vatsalle vaan hyvää.

Pojan kohdalla aloitettiin kiinteiden maistelu heti 4kk, neuvolan suosituksesta, vaikka meilläkin poika oli iso ja mun maito mitä ilmeisimmin juurikin lähellä kermaa :D Juurikin tuolla sitä neuvolassa perusteltiin, että maito ei riitä samalla tavalla pitämään nälkää, ja kun poika oli kovin aktiivinen liikkumaan, niin tarvitsi sitten jo vähän tuhdimpaa tavaraa, jotta ei tarvitse koko ajan olla tissi suussa.. aika pitkältihän sen ekan kuukauden se oli vain maistelua.
Nyt neidin kohdalla neuvolatäti sanoi jo 3kk neuvolassa, että kannattaa 4kk aloittaa maistelut, kun tämäkin tapaus on liikkeiltään aktiivinen.

Meillä menee aamupäivällä 1/2 purkkia kasvista ja iltapäivällä 1/2 hedelmää. Suu aukiaa reippaasti! :) ikää nyt reilu 4kk

Myö kans aloitettiin soseet heti 4kk ikäisenä.. Tällä hetkellä (5kk) menee päivässä 1 purkki kasvista ja 1 hedelmää, aamu- & iltapuuro ja korviketta 600-1000ml :) Tuntuu et kaikki uppoo neidille, eikä onneks oo mahavaivoja tullu.

No meillä on lisäksi iltaisin velli joka varmaan parin viikon sisällä vaihdetaan puuroon. Ja hiljalleen sitten lisätään aamuunkin.

Nyt on alkanut meillä imettäminen vähentyä. Yöimetyksiä on edelleen kaksi. Tänä aamuna ei suostunut millään rinnalle, joten annoin sitten puuroa, eikä tietenkään senkään jälkeen tissi maistunut. Saattaa mennä niinkin, että tyttö ottaa tissiä klo 8 aamulla, ja seuraavan kerran vasta 15-16. Ruokia tarjoilen suunnilleen klo 9, 12-13, 15-16, ( klo 18 välipalaa, riippuu unista),19-20. Pyrin imettämään aina ensin, mutta tissi ei vaan tahdo kelvata. Paljonko imetyksiä pitäisi olla kun syödään ruokia? Meillä on ehkä viisi kertaa ollut muutamana päivänä. Pitäiskö tarjota jotain muuta nestettä, korviketta tai vettä aterioilla, ettei muksu kuivu? Joka vaipassa on edelleen pissaa, sentään.

5-6 desiä olis se maidon tarve mut vaikeetahan sitä on arvioida rinnasta. Laskennallisesti imetetty juo 30ml/ tunti, että jos on useampi tunti taukoa ni sit pitäs tuolla laskee ja kerralla ei vissiin 90ml enempää sais antaa. Eli kaiketi vois päätellä et 3-4 tuntia vaan väliä vois olla. Et pitäskö siun kokeilla tarjota sit muutaki ku tuos aamu ja iltapäivän välis tulee pitkä väli..? 5pissa vaippaa jos tulee ni sithän saa tarpeeks nestettä, kun ruoassakin sitä on mutta se ravintoaineiden saanti on ruoasta vähäisempää kuin maidosta (oli se sit korvike tai äm)
Eli siis sekavasta selostuksesta: maitoa pitäs antaa se 5-6desiä, vesi ei ole vielä ruokajuoma vaikka sitäkin voi vähän antaa

Meillä kyllä menee kerralla maitoa 120-150ml. On hiukan vähentyny tai siis just käy samoin ku lyydia kirjoitti. Eli tarjoan maitoa mutta ei maistu ja sitte vetää sosetta yli puoli purkkia.. maitoa meillä tosin menee vielä se 8dl ainaki, lähemmäs 10dl. Yöllä ei ollenkaa herää syömään. Ja soseruoka kertoja meillö vasta 2-3/vrk.

Vaikeatahan se on sanoa mitä tissistä tulee, mutta pumpattua saan yli desin rinnasta, ja ainakin yöllä lomottaa rinnat ihan kunnolla tyhjäksi. Ei jaksaisi koko aikaa olla pumppaamassakaan. Pitänee kysyä neuvolasta miten tässä pitäs toimii. Kai se olis tarjottava pulloo ja korviketta silloin kun ei tissiä ota.

Meillä kyllä menee kerralla maitoa 120-150ml. On hiukan vähentyny tai siis just käy samoin ku lyydia kirjoitti. Eli tarjoan maitoa mutta ei maistu ja sitte vetää sosetta yli puoli purkkia.. maitoa meillä tosin menee vielä se 8dl ainaki, lähemmäs 10dl. Yöllä ei ollenkaa herää syömään. Ja soseruoka kertoja meillö vasta 2-3/vrk.
Se onki (täys)imetetyille tuo 30/h korkeintaan 90ml

Niin ja tiedän kyllä äidinmaidon tai korvikkeen tärkeyden, sehän tässä ahdistaakin ja kiristää hermoja, kun muksu ei suostu ottamaan. :( Aina ollut meillä murheena tää tissin kelpaaminen, vaikka maitoa riittäis ja hyvällä vauhdilla heruu.
Meillähän ei olla enää täysimetyksellä oltu yli kuukauteen, joten en tiedä onko toi suositus enää pätevä tässä kohtaa. Mutta pistin just neuvolaan sähköpostia. :)

Vaikeatahan se on sanoa mitä tissistä tulee, mutta pumpattua saan yli desin rinnasta, ja ainakin yöllä lomottaa rinnat ihan kunnolla tyhjäksi. Ei jaksaisi koko aikaa olla pumppaamassakaan. Pitänee kysyä neuvolasta miten tässä pitäs toimii. Kai se olis tarjottava pulloo ja korviketta silloin kun ei tissiä ota.
Jos niin paljo saat pumpattuj ja jaksat pumppailla ni senhä vois hyvin antaa vaikka puolilta päivin ja muullonki (ku muistasin ettet korviketta halunnu antaa?). Voihan se olla että siun vauva on vierottamassa itseään rinnasta ku ruokaki maistuu ni ei niin tarvii. Ehkä muutenki ku tein imetystaival on ollu rankka ni ei ole niin innokas sen rintamaidon perään..

Niin ja tiedän kyllä äidinmaidon tai korvikkeen tärkeyden, sehän tässä ahdistaakin ja kiristää hermoja, kun muksu ei suostu ottamaan. :( Aina ollut meillä murheena tää tissin kelpaaminen, vaikka maitoa riittäis ja hyvällä vauhdilla heruu.
Meillähän ei olla enää täysimetyksellä oltu yli kuukauteen, joten en tiedä onko toi suositus enää pätevä tässä kohtaa. Mutta pistin just neuvolaan sähköpostia. :)
No neuvolasta saat varmaan ohjeita. Voishan sitä maitoo ujuttaa sit puuroon ja ehkä soseeseenki jos ei muuten maistu ja juottaa vaikka sit sitä vettä jos se menee :).. Kyllä mie myöski oletan et lapsellaki on joku janon tunne että juovat jos on jano.

Äläkä Lyydia turhaan ressaile. Oot niin hyvin pärjänny kaikista ongelmista huolimatta :) ja laps kasvaa hyvi :)

Takaisin