Soseet ja vellit, kiinteiden aloitus!

Minä oon toisenlaisesta pullosta tarjonnut pari kertaa vettä ruuan päälle. Ei sitä mee ku tilkka. Toisinaan taas on ollu maitoa valmiina pullossa niin sitä tarjonnu. Kumpakaan ei kunnolla juo mutta vähän huuhtois suuta ees. Välillä suihkutan maitoa lusikkaan jos ei pulloa huoli :)

Mun mielestä vesi on hyvästä kun määrät on vähäisiä :) nään veden puhdistavana asiana. Jotkut ovat alusta asti hörppyyttäneet tilkan vettä maidon syömisen jälkeen, vähentää mm. sammaksen muodostumista :)

ite en oo vielä alottanut veden antamista muuta kuin ihan satunnaisesti mutta on kyllä käynyt mielessä kun tyttö on vetäny "ison" satsin sosetta . Maitoa oon sit tarjonnut mutta eiköhän tässä kuukauden sisällä kaiveta nokkamuki paketista ja aleta harjottelemaan veden juontia :P
Tuo sammas juttu on ihan hölynpölyä ;) se tulee jos tulee eikä vedellä ole siihe mitään vaikutusta

Tänään poika otti itse lusikan käteen missä oli porkkana sosetta ja ensin osu otsaan,leukaan ja poskeen sitten suuhun :) ja kyllä oli tyytyväinen kun sai maiskutella sitä lusikkaa :grin

Olen tosiaan itsekin sitä mieltä, että veden juotto vie tilaa maidolta, joka on kuitenkin se paras ravinnon lähde. Mut oon niin laiska, etten oo sen parin tilkan takia , mitkä vauvalle ruuan päälle haluun antaa, ryhtynyt rintoja lypsämään. Korvikettakaan en oikein haluisi antaa. Olis helppoo jos vauva olis innokas ottamaan suoraan siitä rinnasta maitoa ruuan päälle, mutta tää ei harmikseni oo sellainen vauva joka tissin aina innolla ottaa. Pyrin tosiaan antamaan rintaa ensin, mutta aamulla ei oo kovin innostunut siitä.

Minkähän ikäisenä laps oppii sitä nokkamukia käyttään? Voisko siitä maitoa opettaa juomaan, kun isi antaa aina pumpattua kun oon tallilla

Meil ainaki tuo 4kk piti kädes ja työns nokan suuhun, tosin ei siin juotavaa ollu mut ois varmaan onnistunu juomaanki :)

Mulle ei ole tullut mieleenkään nokkamuki vielä, oon aina ajatellut sen olevan jotenkin isojen vauvojen juttu. Mutta viimeksi kaupassa hoksasin, että niihin on niitä "suulakkeita" 4kk + merkinnällä!
Ehkä semmonen pitäis sitten joskus hommata, ettei meidän "petteri" vedä maitoa vielä koulussakin tuttipullosta.. :P

Meillä on aventin nokkamuki, joka on 6+ kk. Silikooninen nokka, joka mun mielestä muistuttaa litteää nänniä. :playful: Meidän 5 kk muksu tarttui siihen jo toisella kerralla innolla kaksin käsin ja imeskeli vettä. :)

Joo, siinä 4-5kk iässä on meillä jo suuhun osanneet mukia kipata. Tietty niitäkin on monenlaisia, kannattaa varmaan alkuun olla sellanen, josta tulee vaan vähän kerrallaan.

Sitten semmonen kysymys että voiko banaania antaa liikaa? Kun nyt on banaanit tosi halpoja ja kun ei sokeria saa lisätä niin oon antanu n. Joka toinen pv päivän toisena soseena muussattua banaania ja esim luumua, mustikkaa ja vadelmaa seassa kun ovat silleensä tosi kirpeitä. Vatsa toiminut hyvin mutta voiko siitä olla jotain muuta haittaa?

Banskuha joko jumittaa tai liukastaa vatsan toimintaa (riippuen kypsyydestä), eikai muuta ongelmaa ole jos maistuu :)

Meillä ekan kanssa nokkamukiin vaihdettiin ihan kerrasta n. 1v 2kk iässä. Syitä, miksei aiemmin, ei ole :D

Mäki mietin, että mielummin antaisin vettä nokkamukiat harjoitellessa kun arvokasta rintamaitoa, koska se kuitenki päätyy todennäkösemmin pitkin poikin. Ostin just nokkamukin, bussissa kotiin tullessa tuli kiukku ni annoin sen tutkittavaks. Saman tien meni oikein päin ja nokka suuhun :)

Luulin että banaani kovettaa vatsaa, kumpaa kypsä banani tekee?

Kunnolla kypsä banaani saattaa löysyttää vatsaa, raaka tai keltanenkin kuoreltaan ei ole vielä niin kypsä ni se voi kovettaa. Mut nääkin toimi yksilöllisesti kuten luumu, aina ei ole vaikutusta..

Nokkamukikeskustelun inspaamana kaivoin lahjaksi saadun nokkamukin ja tutkiskelin, emma ensimuki luki paketissa. Testasin miten toimii ni ylösalasin käännettäessä päästää vähän vettä läpi ja sit stoppaa .

Nyt se on pesty ja keitettyä vettä käytetty hetki seisomassa (tuntui tarpeelliselta kun kemikaalijäämät kummitteli mielessä :D) mukissa. Tyttö saa alkaa tutustumaan siihen ehkä jo tänään, että mikäs kapistus se on :)

Pitäisköhän itekki antaa jo tutustuttavaks.. tuosta rintamaidon arvokkuudesta, onhan se niinki mutta kun lypsän sitä joka tapauksessa 80ml 2-3krt viikko niin raskis varmaan kokeillakki. Vitsi oon kyllä ilonen ensinnäkin siitä, että oon löytäny vanhan hevosharrastuksen uudelleen, ja siitä, että mieheni tukee tätä henkireikääni täysin ja saan pari kertaa viikossa viettää muutaman tunnin erossa tästä rakkaasta mutta kovin vaativasta lapsesta. Tänään oli muuten eka kertaa miehellä msitopullon lisäksi sosetta mukana anoppilassa, ja hyvin oli mumminkin syöttämänä syönyt ! Oli vaan eväs loppunut kesken kahden ja puolen tunnin aikana vaikka oli 80ml ämmää ja puol desiä kasvissosetta mukana.. ja kiitos jälleen yomanda täsmätiedosta, en oo hoksannu aatellakkaan että sillä banaanin kypsyydelläkin on merkitystä; itsehän syön banaanin mieluiten vähän vihertävänä :)

Pitäisköhän itekki antaa jo tutustuttavaks.. tuosta rintamaidon arvokkuudesta, onhan se niinki mutta kun lypsän sitä joka tapauksessa 80ml 2-3krt viikko niin raskis varmaan kokeillakki. Vitsi oon kyllä ilonen ensinnäkin siitä, että oon löytäny vanhan hevosharrastuksen uudelleen, ja siitä, että mieheni tukee tätä henkireikääni täysin ja saan pari kertaa viikossa viettää muutaman tunnin erossa tästä rakkaasta mutta kovin vaativasta lapsesta. Tänään oli muuten eka kertaa miehellä msitopullon lisäksi sosetta mukana anoppilassa, ja hyvin oli mumminkin syöttämänä syönyt ! Oli vaan eväs loppunut kesken kahden ja puolen tunnin aikana vaikka oli 80ml ämmää ja puol desiä kasvissosetta mukana.. ja kiitos jälleen yomanda täsmätiedosta, en oo hoksannu aatellakkaan että sillä banaanin kypsyydelläkin on merkitystä; itsehän syön banaanin mieluiten vähän vihertävänä :)
Joo, ite oon tuon bansku asian joskus kuullu töissä ku mietittii mitä mummoille syötetään luumun lisäks et saaha kakka tulemaan :D

Mulla tulee banaanista yökkörefleksi, paitsi jos se on hyvin kypsynyttä :D Tuli ihan tosta sanastakin jo, vihertävä, yyiii :D

Takaisin