Soseet ja vellit, kiinteiden aloitus!

Ai ja aiheesta, laitoin tänää aamupalalla levän palan tytön eteen ni se vaan heitteli sitä lattialle :D se siitä :D

Minä annoin tänään pojan mussutella baniinia. Oli ihan mielissään ku sai ite jäytää sitä ikenillään. Aika vähän se siitä irti sai mutta makua ainaki :)

Minä annoin tänään pojan mussutella baniinia. Oli ihan mielissään ku sai ite jäytää sitä ikenillään. Aika vähän se siitä irti sai mutta makua ainaki :)
Hetken piti miettiä että paniinia.. Ehkä vähän liian aikaista, mutta tajusin että banaania se varmaan oli :D
meillä on nyt sitä bataattia neljä päivää maisteltu. Tänään meni koko pikku kuutio. Kyllä tuo neiti siis taitaa olla niin valmis tähän. Mitään reaktioita ei onneksi ole tullut, kun sitä vähän pelkäsin kun tuntuu välillä niin herkkä olevan minun syömisien suhteen...

Haha! Empä ite ois ees hoksannu! Niin että banaania söi. Minä pidin kiinni ja vauva jyrsi ja imeskeli sitä minkä ehti

Joka päivähän sitä ei suositella. Mutta aina välillä voi antaa. Meillä on nyt myös päärynä ollu pari päivää. Menee 1/3 purkkia kerralla. 4 kuutiollista ruokaa menee jo. Illasta vielä 100-120ml velliä. Näillä luulis kasvavan :D

Maitoa tietenki myös! Melkeen litra menee korviketta vuorokaudessa.

Meillä on jo aamu- iltapuurot ja kaksi soseateriaa päivässä. :-) itse teen kasvisoseet ja kaupan purkeista lähinnä marjat ja hedelmät. Banaaniakin on maistettu. On syöty perunaa, bataattia,kukkakaalia,porkkanaa,maissia,luumua,omenaa,persikkaa ,päärynää,mangoa,vadelmaa,riisiä,kauraa,vehnää. Kaikki on sopinut hyvin, kakka vaan tulee harvemmin. Tänään tein pakastimeen kanaa,parsakaali- perunaa ja palsternakka- perunaa. Jääpalakuutioista on kyllä helppo yhdistellä erilaisia annoksia. :-)

Ai niin, puuroa menee puolisen desiä ja soseita kaksi kuutioita suunnilleen kerrallaan. Joskus kaipaa enemmän ja sitten hedelmää jälkkäriksi.

Neiti maistui tänään ensimmäisen kerran kiinteää, bataatista aloitettiin, niin kuin pojankin kanssa 2V. Sitten. Tyttö tykkäsi kovasti ja mitään ei työntänyt ulos suusta, kaiken söi :) nyt toivotaan, että masu ei tule kipeäksi tm. Muutama päivä mennään tällä, sit porkkanaa.

Rupes naurattamaan ku alotin lukemaan sormiruoka kirjaa (omin sormin suuhun) ja siellä luki näin, joka on ihan totta :) .. Ei saa nyt provosoituu, ei ole kettuiluna kellekään ;) .. Kohdassa luetellaan syitä mitä oletetaan merkeiksi vauvan kiinteiden aloitukselle niin hulluin on ehkä juuri tämä että iso vauva tarvii kiinteitä kun maito ei riitä..ImageUploadedByVau Foorumi1448955327.428321.jpg

Yomanda, samaa oon miettinyt. :-) siksi yritän tiukasti pitää imetyksestä kiinni, maitohan on rasvaisempaa. Tällä varhaisella ruokien syöttämisellä uskon että vältetään isoimmat allergiat, koska suolisto on vastaanottavaisin 4-6 kk ikäisenä. Olikos se Oulun yliopiston tutkimus, joka näin väitti. Olis myös kiva jos tulisi tytölle lisää painoa, kun käyrän alla mennään. Neuvolassa sanottiin että ruoka on parempi vaihtoehto kuin korvikkeet. Seuraavassa neuvolassa nähdään sitten paremmin miten ruoka on vaikuttanut kasvuun. :-)

Joo mie oon nyt päättäny että yritän tarjoilla lapselle pieniä makulusikallisia mutta en ruoea enemmin syöttämään ennen kuutta kuukautta, ellei tyttö itse sitten rupee selkeesti haluamaan. Sitte alotetaan sormiruokailu. Nyt ainaki bataatti maistelu päätty hirveeseen kahden päivän vatsakipuhuutoon ni kun ei ole mikään kiire ni antaa yhen lusikan siellä ja toisen täällä..

Vauva nyt 4.5kk, sai maistaa mauksi perunaa, tykkäsi ja tänään kokeilen porkkanaa. Samoilla linjoilla kuin Yomanda. Maistellaan rauhassa teelusikka päivässä kun tissi on päasiallinen ravinto kokoajan. Haluan kuitenkin että saa jo makuja, ja siksi en ns. täysimetä 6kk asti. Vaikka todellisuudessa teelusikallisen ravintoarvo ei vauvaa kyllä hetkauta ennen kuin sitä lisäillään pikkuhiljaa. Yritän muistaa nauttia siitä että on vaan kerran noin pieni ja ehdin kyllä häntä vielä syöttää monta vuotta, vaikka hauskaahan se syöttäminen on

Samoilla määrillä mennään. Ja tässä kiireessä kyl unohtuu noita päivän maistiaisia...Kalan haluan nyt 5-kuisena ruokavalioon, kun sen aloittamista ajoissa oli joku tutkimus (hehe, siitäkin), et olis kala-allergian kannalta sit ehkäsevä. Jossain sivulauseessa oon siihen törmännyt esikoisen aikana. No kuitenkin.

Eilen meni kaks jääpalallista porkkana-kesäkurpitsaa. Syötin niin kauan ku suu aukeaa. No ennätys tämäkin. Tänään sit söi ehkä yhen tl päärynää...

Rupes naurattamaan ku alotin lukemaan sormiruoka kirjaa (omin sormin suuhun) ja siellä luki näin, joka on ihan totta :) .. Ei saa nyt provosoituu, ei ole kettuiluna kellekään ;) .. Kohdassa luetellaan syitä mitä oletetaan merkeiksi vauvan kiinteiden aloitukselle niin hulluin on ehkä juuri tämä että iso vauva tarvii kiinteitä kun maito ei riitä..View attachment 24924
Minä en ole koskaan kuullut että joku perustelee kiinteiden aloitusta vauvan isolla koolla?? Eikö se ole juuri niin päin että jos vauva on kovin pieni? :O Eihän tuossa ole mitään järkeä :D jos vauva kasvaa imetyksellä isoksi, niin eihän siihen mitään tarvita :D

Minä en ole koskaan kuullut että joku perustelee kiinteiden aloitusta vauvan isolla koolla?? Eikö se ole juuri niin päin että jos vauva on kovin pieni? :O Eihän tuossa ole mitään järkeä :D jos vauva kasvaa imetyksellä isoksi, niin eihän siihen mitään tarvita :D
Se on varmaan se kun meillä on nyt herra 5kk ja yhdeksän kiloa, syö edelleen parin tunnin välein ja yöllä tiheemminkin, niin alkaa äitin univelka olla sellanen että tuntuu ettei maito riitä siinä mielessä että syö niin tiheesti. Kasvun puolesta vähintäänkin riittävä eväs, äidin mielenterveys taas sanoo muuta ;) eli siis ymmärrän ajatuksen niin että maito ei ole riittävä(n tuhti) eväs pitämään nälkää poissa. Eri asia sitten on kärsiikö vauva lainkaan tästä jatkuvasta nälän tunteesta tai siitä että nukkuu yönsä kahdeksassa tunnin pätkässä :)

Joo, voihan se tosiaan olla niin,että vauva ei tarvitse, mutta äiti tarvitsee vauvalle tuhdimpaa ruokaa, jotta saisi vähän enemmän unta ja jaksaa olla sitten parempi äiti. Ei kukaan jaksa pitkään heräillä kahden tunnin välein imettämään.

Takaisin