Soseet ja vellit, kiinteiden aloitus!

Ai niin! Ja meidän täti puhui iltavellistä! Ja kesäkurpitsasta. Molempia suositteli. Olin yllättynyt, mutta en jaksanut keskustella asiasta enempää. Niillä oli niin kiire ku oltiin 5min myöhässä! !

Tuo kurpitsa asia ei varmaan ole vielä ollut esillä koulutuksissa kun on tulossa vasta niihin uusiin suosituksiin.. Tosin on siitäki tieto kulkenu ku mm. toukokuisten soseketjussa (ja naamakirjan ruokaryhmissä yms.) oli siitä jo aiemmin puhetta (ennen ku täällä piti siitä riidellä ;)).. mut velleistä luulis niiden tietävän ku on nii monta vuotta ollu jo suosituksissa se puuro ennemmin

Me oltiin myös eilen pediatrin kontrollikäynnillä Lastenlinnassa, jossa saatiin ohjeena aloittaa 5 ruoan ruokarytmi; aamiainen, lounas, välipala, illallinen ja iltapala. Kaks lämmintäateriaa, toinen kasvis ja toinen liha, sekä aamu- ja iltapalaksi alkuun kauravelli josta siirtyminen sitten puuroon, ja välipalana hedelmäsose, tai jos maito jää vähäiseksi soseiden lisäyksen myötä, niin välipalana korvike.

Mä oon nyt ottanu tytön mukaan lounaspöytään istumaan ja oppimaan ruokailuetikettiä, syliin siis. Illallisaikaan hän on jo nukkumassa. Jos viikonloppuna keittelis sitte kasviksia, niin voi tytön eteen laittaa palasen ja katsoa, jos se uppois (mies loukkaantuis, jos tyttö söisikin ensimmäisen kiinteänsä hänen poissaollessa :D). Hauska, kun on nyt maannut lattialla mun syödessä, niin tuijottaa mua pöydän ääressä ja aukoo suutaan :D On ku kala kuivalla maalla..

Me yleensä otetaan tyttö sitteriin keittiöin pöydälle (tiedän juu, ettei sais pöydälle nostaa sitteriä, mutta vahditaan kyllä) kun syödään. Syötetään myös keittiössä ja ainakin aamupalan syön samalla kun lusikoin tytölle puuroa. :)

Millasella puurolla ootte alottanu? Meille suositeltiin puuron aloitusta ennen 5kk ikää niin jäin sitä miettiin. Ei kyllä vielä oo kiire ku eilen tuli vasta 4kk täyteen :)

Me on nyt kokeiltu viikon verran riisihiutalepuuroa (hienoksi jauhettua) ja eilen sekä tänään aamulla myös maissipuuroa/-velliä. Ei uppoa kumpikaan, hirmuisia irvistyksiä vaan tulee vaikka on reilusti tuoretta rintamaitoa seassa. Mitään ei mene alas, poika pullauttaa kielellä kaiken pois, työntää lusikkaa sivuun ja lopulta yritys päättyy aina hermostumiseen. Juuri näin mä en tätä missään nimessä halunnut aloittaa. Meillä on ensi viikolla 5 kk neuvola, jos paino nousee ihan ok näillä eväillä (eli käytännössä edelleen pelkällä tissillä), niin jätetään varmaan suosiolla puuroilut tauolle ja odotellaan kuukauden verran, jotta voidaan aloitella sormiruokailua. Mun mielestä poitsu ei vaan ole vielä valmis ja tuntuu ikävältä tyrkyttää väkisin.

Meillä on aamupuurona Piltin kaurapuuroa ja laitan sekaan aina hieman makeaa sosetta. Illalla sitten kauravelliä maidon kanssa. Puuro ja velli maistuu tosi hyvin! Neidin suu on heti auki ko näkkee lusikan. Lounas meinaa välillä huonommin maistua....

Me aloitettiin Muksun riisipuurolla. Sitä menee hyvinäkin päivinä puolikas annos melkein, useimmiten oon tehnyt vaan 1/4 annoksen. Siihen sitten luumu- tai muu hedelmäsosesilmä. Aloitettiin viikko ennen kuin täytti 5kk. Tosiaan kehotettiin antamaan muitakin viljoja rohkeesti, niin aamuun on nyt otettu Piltin kaura- vehnäpuuro. Nämä on siis kumpikin puurojauheita, joihin voi laittaa vettä tai lapsen käyttämää maitoa. Kaurapuuroa meni heti ekalla maistelulla enemmän kuin riisiä ikinä. :) Meidän muksu selvästi tykkää että ruuat maistuu joltakin. Pyrin aina imettämään ennen kiinteiden antamista. Ei olla erikseen kehotettu antamaan kiinteitä, mutta sanottiin että saa antaa jos haluaa. Nyt siihen on rohkaistu vaan enemmän. Meidän tytön paino on vähän käyrän alapuolella ja siroksi sanoi. Ei olla peloteltu sillä ettei kasvaisi, mutta taitaa olla tarvetta lisäruualle.Imetykseen ei ole vielä kauheasti vaikuttanut, imetän edelleen n. kolmen tunnin välein.
Muistui mieleeni, että äiti kertoi että mulle on annettu joskus muutaman kuukauden ikäisenä nakki ruuaksi. Oli nälkä iskenyt kesken jossain reissussa, eikä jostain syystä ollut mitään muuta. Sitten olin tyytyväisenä natustanut sitä nakkia. :grin Terve olen ja hengissä oon pysynyt.:joyful:

Ehkä se hannanna on kuitenki koostumukseltaan ollu liian paksua? Ja varmaan se marjan tai hedelmän kanssa meniski.. Joihinki makuihin voi vaatii sen 15 kertaa tottuu. Mut en miekää väkisin syöttäs..

Meillä menee nyt puol desiä lounaalla kasvissosetta ja puol desiä päivällisellä hedelmä tai marjasosetta. Välillä vähän enemmänki jos oikein maistuu. Eli ihan syömään on nyt alettu :) 5kk tulee täyteen ja neuvola maanantaina, niin aattelin kysyä noista puuroista. Imetys on ehkä päivällä vähän vähentyny, kerrat siis, mutta yöllä syö edelleen 6-8krt. Ihana kun ollaan saatu alotella ihan omaan tahtiin, poika tykkää soseista kovasti ja marjoja baananin kanssa muussattuna syödään oikein silmät kiinni ommommom äänen kera.. alkaa vinkeitäkin löytyä, suosikkisoseista ei valu pisaraakaan ohi ja tuntuu loppuvan aina kesken, kun taas muutamaa vähemmän suosiossa olevaa makua syödessä nauretaan, jokellellaan, huitaistaan lusikkaa "vahingossa" tai päristetään sose äitin päälle - kunnes nälkä vie voiton ja loput syödään ilman kommervenkkejä :) viime neuvolassa jo kehotettiin lisäämään paljonkin soseen määrää, mutta otan ne vaan neuvoina etenkin kun laps kasvaa tasaseen, ja lisättiin nyt vasta tällä viikolla ja edelleen syödään aika maltillisia määriä. Kyllä koen että saan nämä itse päättää äitinä, joten lapsentahtisesti mennään. Sitten kun taas alkaa näyttää että jää aina kaipaamaan lisää, lisätään määrää, ei sen mukaan montako viikkoa mittarissa. Puuro ois siinä mielessä kiva että saatais aamullakin se yhteinen ruokahetki keittiössä. Meilläkin sitteri pöydällä valvovan katseen alla :)

Ehkä se hannanna on kuitenki koostumukseltaan ollu liian paksua? Ja varmaan se marjan tai hedelmän kanssa meniski.. Joihinki makuihin voi vaatii sen 15 kertaa tottuu. Mut en miekää väkisin syöttäs..

Ei ole ainakaan liian paksua ollut, tosi löysäksi olen rintamaidolla lantrannut. Kestäähän se makuihin tottuminen. Ehkä tosiaan jonkun makean kanssa voisi mennä, ajattelin josko rintamaidon makeus olisi auttanut... no, katsellaan rauhassa :)

Windy tarviiko lantrata soseita enää ollenkaan (maidolla tai vedellä)? :) meillä ekat maistelukerrat oli ihan yhtä vetelässä muodossa kuin sakeutettu maito mutta olen vähentänyt maidolla löllöttämistä tytön syömistaitojen kehittyessä . Nyt vedetään kahta jp-kuutiollista kerralla (+maito sekaan) kaks kertaa päivässä..

SeEnsimmäinen; Täällä ainakin vähenneltiin maito pois soseista asteittain kun maku oli tuttu ja syöminen alkoi sujua kuin vanhalta tekijältä ;)

Me tänään nyt sitten maisteltiin bataattia.
Tuli nyt sitten mieleen että miten "laihaa" te siitä soseesta teette? Meillä oli sellasta vähän ohuempaa ehkä kun mitä esim noi hedelmäpiltit on. Ei sillä ihan hyvin sinne massuun vissiin pikkulusikallinen meni.

Meilläkin on nyt alkanut maistumaan ruuat niin hyvin, että syömiseksi voisi kutsua. :) Jotkut päivän ateriat uppoo paremmin kuin toiset. Joskus menee kaksi jääpalaa kasviksia ja hedelmäsosetta päälle viisikin teelusikallista tai puoli desiä puuroa+ sosetta. Toisinaan ei mene juuri mitään. Oon antanut nokkamukin jossa on vettä kahdesti vauvalle, heti ekalla kerralla otti siitä kiinni ja pisti suuhun kuin vanha tekijä. En tiedä sitten onko veden antamisessa jotain pahaa? Ihan pikkutilkkoja on sitä saanut ja sellaisissa tilanteissa kun ei ole tissiä halunnut ottaa ennen tai jälkeen sosetta. Olen ajatellut että janokin saattaa olla. Aamupäivällä ei tissi oikein entiseen malliin kelpaa. Eikä tää muutenkaan tissin perään oo ollut, saattaa suuttua jos sitä tarjoaa kun ei ole nälkä.

En oo ekojen maisteluiden jälkeen pahemmin jaksanut lantrata soseita. Joskus jos oon tehnyt puurosta turhan tönkköä olen puristanut suoraan tissistä vähän maitoa sekaan. :) Ehkäpä ne meidän soseet ja puurot on sellaisia piltin paksuisia.

Se vesi on vissiin vähän turhake. Mieluummin tissi tai sit korvike, varsinki ku on kyse alle puol vuotisista. Vesi vie vaan turhaa tilaa niiltä ravintoaineilta mitä pieni vielä tarvii maidosta, ämmästä tai korvikkeesta. 1vuotiseks asti pitäs kumminki antaa niiden ravinteiden takia jotain maitoo (ei lypsykarjan)

No, meillä on ruvettu harjotteleen nokkamukista veden juomista, kun kiinteitä aloiteltu. Määräthän on siinä vaiheessa tosi tosi pieniä ja lähinnä harjottelun vuoksi. Kaikki tytöt onkin osanneet juoda nokkamukeista melko aikaisin. Veden juonti ei oo mitenkään pakollista, mutta tuskin pienistä tipoista haittaakaan on. Ja voithan Lyydia kokeilla, jos joisi vaikka tilkan maitoa siitä mukista.

Mun mielestä vesi on hyvästä kun määrät on vähäisiä :) nään veden puhdistavana asiana. Jotkut ovat alusta asti hörppyyttäneet tilkan vettä maidon syömisen jälkeen, vähentää mm. sammaksen muodostumista :)

ite en oo vielä alottanut veden antamista muuta kuin ihan satunnaisesti mutta on kyllä käynyt mielessä kun tyttö on vetäny "ison" satsin sosetta . Maitoa oon sit tarjonnut mutta eiköhän tässä kuukauden sisällä kaiveta nokkamuki paketista ja aleta harjottelemaan veden juontia :P

Takaisin