Soseet ja vellit, kiinteiden aloitus!

Mä olen ainakin saanut tästä ketjusta hyviä vinkkejä ja tietoa.:happy:

Näiden mainittujen suositusten, kokemusten ja tutkimusten pohjalta me lähdetään maistelemaan soseita - mutta tod.näk. vasta siinä 4,5-5kk kieppeillä.:p

Iso peukku siitä, että tuodaan eri näkökulmia asioihin.:thumleft

Muokattu viimeksi:
Joo, itse kanssa mielenkiinnolla luen eriäviäkin näkemyksiä asioista ja se että näitä tutkimuksia, suosituksia yms. jaetaan täällä on hyvä juttu, välillä hektisessä arjessa ne eivät välttämättä muuten tulisi ollenkaan tietooni :)

Itse oon tyytyväinen meidän neuvolan terkan ohjeistukseen kiinteiden suhteen - Voitte aloitella sitten kun vauva vaikuttaa olevan siihen valmis. Ja sitten käytiin läpi merkkejä tästä syömisen herkkyyskaudesta eli vauvan kiinnostus ruokaan sekä aikuisten syömiseen, se että vauva alkaa viedä asioita suuhun ja esim. availla suuta kun aikuinen vie ruokaa haarukalla/lusikalla omaan suuhunsa. Jotenkin olin positiivisesti yllättynyt ettei asiasta annettu tarkkaa ohjeistusta vaan nimenomaan kehoitettiin itse tarkkailemaan omaa lasta ja toimimaan sen - eli oman vauvan - mukaisesti!

En minäkää ois tienny ettei kesäkurpitsaa kannata välttämättä antaa. Ja en taida antaakaan kun kyllä sitä muutakin ruokaa on, mitä voin lapselleni syöttää.

Voi kesäkurpitsa sentään. En tiennyt kurpitsoista tuota nitriittihommaa, aattelin et nehän on mietoja ja kivoja makuja... mitähän nyt sitte seuraavaks? Miten avokado, saako antaa? Siinähän ois kivasti ravintoarvoja?

Mitenkä tuo maissi? Kaupan 4kk purkeissa ja velleissähän sitä on. Mitä sille pitää tehdä? Tuntuu aika vaivalloiselta :D tai onko joku antanu riisiä?

Kai maissi pitäis vaan keittää ja soseuttaa?

Ite ajattelin syöttää vauvalle lähinnä samoja kasviksia/hedelmiä/marjoja mitä itsekin syön (koska niitä tulee syömään kuitenkin sit kun siirtyy samoihin ruokiin), turha kai pientä totuttaa semmosiin makuihin mitä ei jatkossa tarjottais kuin kerran-pari vuodessa? Eli en usko, että soseutan esim. maissia, aprikoosia tai mustaherukkaa, kun en itsekään niitä yleensä syö.

Uskaltaakohan sitä sanoa, että riisistäkin tuli joku rajoitussuositus uutisissa jokunen aika sitten :D No joo se tais kyllä olla, että ei suositella joka päivälle tms. Jotakin myrkkyä siihenkin kertyy ilmeisesti.

Uskaltaakohan sitä sanoa, että riisistäkin tuli joku rajoitussuositus uutisissa jokunen aika sitten :D No joo se tais kyllä olla, että ei suositella joka päivälle tms. Jotakin myrkkyä siihenkin kertyy ilmeisesti.
Arseeniahan siinä on joo, mutta ei sentään ole kokonaan kiellettyä kamaa. ;)

"Lapset ovat pienen painonsa vuoksi herkin ryhmä ravinnon haitta-aineiden vaikutuksille.Siksi Evira on antanut vuonna 2013 suosituksen, että pikkulapsilla (alle 6-vuotiaat) ei käytettäisi riisijuomaa yksinomaisena juomana. Muita riisipohjaisia ruokia, vellejä, puuroja, riisilisäkkeitä yms. voi käyttää normaalisti osana vaihtelevaa, monipuolista ja kohtuullista ruokavaliota. Suomessa ei pidetä tarpeellisena antaa tämän tarkempia suosituksia riisin käytön rajoittamiseksi, sillä esimerkiksi riisikakkujen käyttö lapsilla on Suomessa vähäistä."

Aion alotella sillä riisipuurolla nyt 4kk iässä. Maissia ei meilläkään käytetä juuri koskaan. Sit 5 kk iässä kaurapuuro.

Hmm, miten tuo riisipuuro ihan käytännössä, sehän on aika ryynistä? Saako vauva sitä alas

Windy, ehkä jos tekee riisihiutaleista? Ei siis kokemusta mullakaan.

Mä tein ihan riisijauhoista aikanaan ne ekat puurot. Löytyy ainakin isommista marketeista, yleensä jauhohyllystä tai sieltä missä on esim soijat ym.

Tuo kesäkurpitsa on kyllä uus juttu. Ennen se on ollut ihan sallittujen listalla ja meidän vauvojen herkkua. Siinäpä yksi syy taas viivyttää kiinteiden aloitusta (siis sikälimikäli ei tule mitään erityistä vastaan miksi olisi pakko), kun ei jää montaakaan meille sopivaa mietoa kasvista jäljelle.

Kai tavallisen riisipuuronkin voi vetää sileäksi sauvasekoittimella? Tai sitten tosiaan käyttää riisijauhoja.

Tai jos hiutaleista tekee, niin voi ensin jauhaa niitä hiutaleita vähän pienemmiksi esim sillä sauvasekoittimella.

joo no ihan totta :) käsitin vaan riisipuuron riisipuurona :D eiköhän mitä vaan saa sauvasekottimella sileeks.. se on muuten kätevä kone tossa soseiden teossa. mutta nyt on minun pää ihan tyhjä, mitä makua alettas seuraavaks maistella, haluaisin taas tehdä paria kolmea valmiiks pakkaseen. maistettu siis on bataatti, peruna-porkkana, kukkakaali, pienissä määrin mustikka ja banaani. Mitä seuraavaksi! sitä avokadoa harkitsin mutta kun itte maistoin eka kertaa elämässä niin joko se on helkkarin pahan makusta tai sitte nuo ei ollu ihan tarpeeks kypsiä.. maissisosetta en välttämättä haluais maistattaa ollenkaan kun se on ihan periaatteellisesti mielestäni vaan turhake ;) ja mitään viljoja en myöskään vielä anna, ei riisiäkään.. eli mitä kasviksia voisi nelikuiselle antaa ?

Minä laitoin sekasin porkkanaa ja palsternakkaa, kukkakaalia oli tarkoitus, mutta kaupassa oli niin huonon näköistä tavaraa, ettei tehnyt mieli ostaa... Parsaa vois kai myös sekoittaa vaikkapa perunaan?
Minäkään en oikein osaa syödä avokadoa, ällö koostumus mun suun mielestä, joten ei tee sitäkään mieli antaa pojalle :P
nimim. "Ruokarajoitteinen mamma opettaa omat ennakkoasenteensa myös pojalleen :D"

Parsakaalia. Sekoittaa aikasempia ja pelkkä peruna tai porkkana. Tomaattia sekaan? Kurkun siemeniä muistaakseni annoin maistaa hienoksi sössättynä, mut iästä ei oo hajua. Parin päivän päästä alkaa sit makustelut. Suosittelen kyllä maistattaa niitä omia inhokkejakin.

Takaisin