Soseet ja vellit, kiinteiden aloitus!

Meillä menee nyt viikon maisteluiden jälkeen maksimissaan se vauvan lusikallinen. Ei paineita. :) ja ei oo joka päivä ees, kun on nukkunut, esim. Klo 10-17....kivat päikkärit ja sit klo 19.30 yöunille ;)

Me annettiin tänään aamulla tytölle bataattisosetta ekaa kertaa. Ilme oli sellainen "mitä te teette mulle??!?" ja tyttö katteli kauhistellen vuorotellen meitä vanhempia. Oli kyllä huvittavaa :D mitenköhän usein tässä alussa noita soseita kannattaa antaa? Eli monta kertaa päivässä? Onko liikaa jos annetaan vielä illalla toinen maistiainen? Vai voiko mahdolliset allergiareaktiot tulla vasta myöhemmin eli kannattaisi odotella vielä huomiseen?

Siinä imetyksessä ennen on juuri se että ei imetys kärsisi vaan toimisi päätoimisena ravintona. Mutta jos Lyydia haluut ni voitha jollain kerralla antaa ensin sosetta ja imettää sit päälle. Siulla selkeestiki vauva haluu viel syödä mieluummin sitä ämmää :) illallaki puuron päälle sit vaikka imettää nukkumaan mennes.
AnniPanni, kyl ne huomiseen mennes näkyy reaktiot mut voiha illallaki antaa, jättää sit huomen antamatta jos tulee jotai.

No, minä nyt sitkeästi tarjoilen muutaman kerran päivässä ruokia, jos jossain vaiheessa alkaiskin maistumaan paremmin. :-) mutta tosiaan oon iloinen että maitoakin riittää ja sitä mielellään ottaa. Ne rintaraivarit kun kesti sen pari kuukautta... Olis vaan kiva jos yöllä sais nukkua. Joskus sekin aika koittaa. :-)

Me annettiin toista kertaa äsken sosetta. Meni jo paremmin ja mielestäni aika paljon meni mahaankin asti. Loppuvaiheessa tyttö tarttui itse lusikkaan ja vei sitä aina itse suuhun (minä tietenkin avustin kun tähtäys ei vielä ihan toimi). Sitten kun sai itse syödä, ei enää naamakaan mennyt kurttuun :) Ikää 4kk 1vko. Iso tyttö <3

Minusta se 2 kuutiota on aika paljon. Eihän sitä pidä maitomääriin verrata kun on paljo tuhtimpaa :) meillä toimitaan niin, että imetän ja noin vartin viiva puolen tunnin päästä annan soseen. Ei ole imetystä häirinnyt millään lailla. Sitten meneekin yleensä useempi tunti ennen ku on maitoa vailla. Niin vielä siitä sosemäärästä niin jos vatsalaukku on kananmunan kokoinen niin kyllä 3rkl sen aika hyvästi jo täyttää. Ja siinä on nuorelle suolistolle paljon purettavaa.

Nojoo, ehkä toi kaks annosta oli turhaa ja yksikin kuutio riittäisi, mutta halusin kokeilla nukkuuko lapsi yön paremmin jos illalla antaa sosetta. Meillä herätään nimittäin öisin tunnin - kahden tunnin välein syömään. Jossain vaiheessa väli oli kolmekin tuntia, mutta viimeisen kuukauden tilanne on ollut taas huonompi :( jospa kiinteiden aloitus toisi muutosta asiaan

Meillä menee sellainen pilttipurkillinen tällä hetkellä päivässä. Aamupäivällä annan kasvissosetta ja iltapäivällä hedelmäsosetta, noin 1/2 purkkia kerralla. Pääasiassa omia soseita, mutta myös kaupan purkkeja. Me toki aloiteltiin jo silloin 3kk ikäisenä, ja n. viikon päästä onkin sitten jo 5kk mittarissa (voi kauheeta miten tää aika hurahtaa... :O ) mut nyt oon miettiny miten tuohon poikaan mahtuukaan enää puuroa aloittaa sitten 5kk.n iässä! Tällä määrällä ollaan ihan hyvin menty, tottakai tuo korvikemäärä radikaalisti vähentynyt (mitä väliin päihkäillyt onkohan kuinka huono juttu, tai lähinnä että paljonko pitäis vielä mennä?), mutta mukana on tullut kahdet säännölliset päikkärit ja kaks kakkaa päivässä kuin kellonlyömänä aamulla ja illalla :D

Meillä menee jo purkillinen kasvissosetta ja ehkä 1/3 purkillista hedelmä- tai marjasosetta päivässä, kolmessa erässä. Uskalsin lisätä määrää, kun neuvolatäti siihen rohkaisi. Maitoa menee soseiden päälle vielä reilusti (n. 130-160ml soseiden päälle, vähän enemmän silloin kun ei ole sosetta ensin), itseasiassa se maitomäärää on kasvanut vaan sen jälkeen kun soseita on aloiteltu.
Poika vetää siis ruokaa ihan huolella. Mikä on kyllä kiva, kun tuo on niin laiheliini :D
Poika siis nyt 4kk ja viikko päälle.

Pakko vielä lisätä, että meillä ei ole unimäärissä tapahtunut juurikaan muutosta. Ei kyllä syö kuin kerran yössä (joskus kaksi), mutta heräilee hulinoimaan sitten muuten... Kai se tästä joskus rauhoittuu, niin näkee sitten onko kiinteillä oikeasti mitään vaikutusta yöunien pituuteen...

Nannaniina, en tiedä mikä se maitomäärä nyt pitäs olla mutta puolesta vuodesta eteenpäin 5-6 desii päivässä ja siihen toki lasketaan ruoan seassa oleva maito. Että varmaan sen verran pitäs nytki tulla, ainakin :)

Annatteko lapselle vettä ollenkaan? Jos annatte niin milloin ja mikä verran about? :) iha tällane yleinen mielenkiinto kysely kun anoppi toitottaa että SILLÄ VAUVALLA TÄYTYY OLLA JANO!! (vauvalla on aina jano , astma ja allergia jos anopilta kysyy)

Tännän maisteltiin puuroa ekaa kerta ja hyvin upposi mangososeen kanssa ;) tarkoitus olisi alkaa antaa iltaisin velliä, jos ruokailuvälit pidentyis sillä. Plus hampaita puskee niin on syöny kiinteitä huonommin viikonlopusta lähtien..

Annatteko lapselle vettä ollenkaan? Jos annatte niin milloin ja mikä verran about? :) iha tällane yleinen mielenkiinto kysely kun anoppi toitottaa että SILLÄ VAUVALLA TÄYTYY OLLA JANO!! (vauvalla on aina jano , astma ja allergia jos anopilta kysyy)
Mun anopin mielestä vauvalla oli jano jo viiden päivän iässä... Nykysuositusten mukaan täysimetetty vauva ei kuitenkaan tarvitse vettä, joten ei oo sitä edelleenkään saanut. Kiinteiden kanssa kai voi antaa huikan vettä syönnin jälkeen? Mut pääasiallinen neste on kuitenkin vuoden ikään asti rintamaito tai korvike.

Mää oon antanu ruuan jälkeen maitoa. Joskus ottaa kulauksen ja joskus enemmänki. Riippuu miten nälkä tietty. Vettä en oo antanu. Ja soseetki on välillä aika velliä tai laitan lusikkaan maitoa lisää. Muistan että esikoinen oli myöhemmin aika hankala opettaa juomaan vettä kun maitoon oli niin tottunut.

Mullekin kaikki vanhemmat sukulaiset väittää että vettä pitäisi antaa. Selitin sitten mm. anopille, ettei kannata koska vauvan maha on niin pieni, ettei sinne sitten mahdu maitoa ja saattaa jopa kasvu hidastua,kun vedestä ei saa mitään energiaa. Maito riittää nälkään ja janoon.

Äh, just eilen kehuin kun maito maistuu. No, tänään ei oo tissiä huolinut klo 9 jälkeen. Oon antanut sitten vähän mössöjä sen sijaan, kun tissille vaan huudetaan selkä kaarella. Jospa kunnon unet auttaisi asiaan.

Meillä nyt ekojen kiinteiden maistelujen jälkeen tyttö on ollu tosi itkuinen :( yölläkin heräsi sellaiseen paniikki-itkuun eikä rauhottunut pariin minuuttiin millään. Tuntui ikuisuudelta nuo minuutit, kun normaalisti lapsi hiljenee viimeistään kun laittaa tissin suuhun. Varmaan masua vääntää. Yöllä sieltä masusta kuuluikin aika hurjia ääniä. Samoin kaulan ihottuma helahti pahaksi. Tytöllä siis ollut koko ikänsä punainen kaula eikä sitä ole saatu millään kokonaan terveeksi. Nyt yksi mönjä pitää sen kohtalaisen hyvänä, mutta tänä aamuna tuli takapakkia. Nyt pidetään pari päivää taukoa soseissa.

Onko muilla vastaavia kokemuksia? Soitin neuvolan neuvontapuhelimeenkin mutta siellä jotenkin vähäteltiin koko juttua. Sanoi että kaikki on ihan normaalia. Jostain joskus luin että kun kiinteät aloittaa, niin naaman yms. lievä punoitus olisi ihan ok. Onko tosiaan näin? Vaikea uskoa että tyttö olisi bataatille allerginen..

Bataatti aiheutti meilläkin eka vatsan väänteitä (ihossa ei mitään, aina ollut hyvä iho). Pidettiin viikko taukoa ja uus yritys ni ei tullu enää väänteitä :)

Takaisin