Soseet ja vellit, kiinteiden aloitus!

Juuri näin. Ite oon tehnyt kans eri yhdistelmillä soseita: tyyliin keittänyt kattilassa perunaa, porkkanaa, nokare jauhelihaa/kanan pala, maustanut yrteillä. Sit joko sosetta tai antanut syödä sormin paloja. Ton ihmeempää se ei ole. Banaanin on antanut kokonaisena käteen puolvuotiaana ym. Tänään just mietin, kun tein lasagnea, et toi tomaattikastike on helppo suolata vasta lopussa ja ottaa sivuun desi + keittää (kaura)pastaa , ni on ruoka siinä.

Tänään maistettiin luumusosetta :) tytöllä oli naama kurtussa kun maisteltiin "paljaana" mutta kun lirautti nannia sekaan ni johan ilme kirkastui :P luumusoseen jälkeen tyttö päästi ensimmäiset kunnon kikatukset äitin 'namnamnamnam' hoennalle ja äitillähän tuli onnen kyyneleitä siinä kaiken naurun lomassa:smiley-ashamed004

Mää oon antanu ekka maitoa ja sitte sosetta. Ja sen jälkeen vielä hetken päästä maitoa jos on halunnut. Tosin meillä sosetta edelleen maks yks jääpala.

Minä ostin kaupasta nyt Muksun ensipuuroni sarjan riisipuuroo. Ne on sellasia hileitä joka sekotetaan maitoon tai veteen. Esikoinenkin aloitti sillon samalla puurolla ja siitä sitten myöhemmin siirryttiin muihin puuroihin. Tosta riisijauhostakinhan tosiaan saa paksuakin tavaraa tehtyä. Keitän joka ilta itse ton riisivellin ja tulee kyllä paljon edullisemmaks kun jos ostasin valmiita riisivellejä. Olikohan toi riisijauho pussi jonkun 2,50e ja riittänyt jo kohta kuukauden ja vielä on jauhoo reilusti jäljelläkin. Oon välillä laittanut vähä bataattia tai jotain sekaan tuomaan makua :)

4kk tuli mittariin ja tänään sitten söi vauvalusikan kärjellisen kesäkurpitsaa. Pahaahan sen tietty oli. Makustellaan rauhassa. Huomenna samaa, sit bataatti kaks päivää ja sit en tiedä vielä. Tissimaito maistuu. Nyt jo kaks kakatonta päivää eli luumu vois olla kova juttu.

Po-pe sose jätetään ainakin tänään välistä. Vaikutti aiheuttavan pieruähinää illalla ja yöllä (sai eilen vasta iltapäivällä maisteluannoksen) :/

Meillä on nyt bataatti ja kukkakaali menossa. Bataatista tykkää kovasti. Seuraavaksi keittelen parsakaalia. Porkkanaa kokeiltiin aikasemmin mutta se tais aiheuttaa vatsavaivaa. Ehkä pian kokeillaan uudelleen..

Peruna-porkkana aiheutti täällä vatsavaivaa (ja kakka oli tiukemmassa), mutta palsternakka-porkkanasta ei tullut mitään. Oletan että perunassa on niin paljon tärkkelystä, että on vähän vaikeempi tapaus sulattaa...
Kokeiltiin omenaa tuossa viikolla.. Ei ollu pojan lemppari. Saatiin ekat kunnon irvistykset ja sellainen "mitä hittoa sä tunget mun suuhun"-ilme.

Tyhmä kysymys: kuoritaanko bataatti ennen vai jälkeen kypsennyksen vai onko mitään väliä? Ajattelin siis tehdä huomenna bataattisosetta itse mutta en ole ikinä mitään bataatista tehnyt (enkä muistaakseni edes maistanutkaan). On siis ihan vieras laji..

Ite kuorin ennen keittämistä, perunat ja porkkanat myös :)

Kantsii kuorii ennen, ku sit jos sosettaki tekee ni saa suoraa soseeks ja menee keittämises vähemmi aikaa ku pilkkoo. Keitinvesi kannattaa käyttää soseen notkistuttamiseen ja sithä siin on likaa jos kuorineen keittää.. Bataatis on muuteki miust aika paksu kuori et mie oon veitsel vedelly ronskisti, tekee sit itelle tai vauvalle.

Sose on helppo tehdä ku kuutioi ja sit vaa vettä just sen verran et peittyy, mitä sit tekeeki.. Bataattii ei kauaa tarvi keitellä. Sit kaataa veden johonki toiseen astiaan ja lisää sitä soseeseen kunnes on mieleistä.

Meillä maisteltiin tänään ekaa kertaa bataattisosetta. Aika ihmeissään oli tyttö eikä oikein tiennyt mitä sille ois pitänyt tehdä, halusi vaan ottaa lusikkaa omaan käteen :) No kaipa sitä ruokaa sinne mahaankin asti pari tippaa meni.

Meillä menee edelleen ihan säälittävät määrät kiinteitä,kun eihän niitä vauvan masuun mahdu imetyksen jälkeen. Määrät on vajaa kaksi kuutiota parhaimmillaan, joka on ehkä 2-3 rkl. Nyt olen ottanut iltapäivään mukaan hedelmäpiltin, mitä menee ehkä kolme vauvan lusikallista... Soittelin viisaammalle siskolleni ( neljän lapsen äiti) että uskallanko antaa iltapuuroa jo, kun yötäpäivää pitää imettää kahden tunnin välein, varmaan on nälkä. Sanoi kanssa aloittaneensa kiinteet ajoissa ja nopeasti on mennyt puoli pilttiä kerralla. Meidän tytöllä on ikää viikon päästä 5 kk. Tästä rohkaistuneena annoin bataattia ja hedelmää imetysten välissä illalla ennen unia. Niitä menikin ihan hyvin, ehkä yhteensä sen kaksi kuutiota. Ei sylkenyt ruokaa pois, enkä väkisin syöttänyt, mutta oli vähän itkeskelevä koko ajan. En sitten halunnut syöttää enempää, jos itku olikin sitä ettei halua syödä. Sitten itkun syyksi osoittautui nälkä, koska halusi tissiä. Ei tää pieni taida tajuta että soseet on ruokaa. Kokeilin nyt tänä aamuna maistattaa riisipuuroa. Vähän maisteli ja kohta itki taas tissin perään. Iltaruoka pidensi ekaa unipätkää hieman, 21.30 oli vika imetys illalla ja klo 2 seuraava.

Takaisin