Soseet ja vellit, kiinteiden aloitus!

Hassua kun tuossa listassa sanotaan kurpitsa (eikä kurpitsat), koskeekohan tosiaan kaikkia kurpitsoita? Neuvolan esitteessä ei kurpitsoita mainittu, mut esim. lanttu ja nauris mainittiin, jotka taas tosta listasta puuttuu. Hmm.

Mä olen antanut kesäkurpitsaa bataatin kanssa sekoitettuna? Olen tsekkaillut vinkkejä noista kaupan pilttipurkkien sisällöistä ja sekoituksista ja sieltä juurikin bongasin tuon sekoituksen? Siis bataatti-kesäkurpitsa? Oli 4kk siinä purkin kyljessä myös?

Meillä on myös parskaalit ja kukkakaalit maistuneet pojulle, ainoa mitä olen tässä miettinyt, että tällä hetkellä ruokavalio tosiaan koostuu täysin kasviksista ja juureksista, en ole hedelmiä tarjonnut vielä ollenkaan, kun jostain muistan joskus lukeneeni, että ei sit kävis niin et makeiden jälkeen ei oikein maistuiskaan nuo kasvikset enää? Onko kenelläkään tästä mitään kokemusta? Vai pitäiskös alkaa antamaan siinä missä muitakin? Kokemuksia? Vinkkejä? Ku nyt jäin miettimään että voisikohan tuollainen vaikutus olla vielä todennäköisempää jos noita hedelmiä "panttaa" myöhemmäksi...?

Meillä ei ole kakkavaivoja tai muita reaktioita noista soseista tullut, toki uloste on erilaista kuin maitokakka, mutta hyvin on sen kummemmin pungertamatta saanut vähän kiinteämmätkin kakat vaippaan väännettyä ;)

Hassua kun tuossa listassa sanotaan kurpitsa (eikä kurpitsat), koskeekohan tosiaan kaikkia kurpitsoita? Neuvolan esitteessä ei kurpitsoita mainittu, mut esim. lanttu ja nauris mainittiin, jotka taas tosta listasta puuttuu. Hmm.
Kurpitsa ku kurpitsa, ne kasvaa kaikki kumminki maassa ja ovat koostumukseltaan ja kasvutavoiltaan samanlaisia.. On kuulemma kurpitsat tulossa listaan. Nitriittinä haittaa lapsen hapensaantia ja on siksi vauvoille vaarallista. Sormiruokailijoista bongattua tietoa. Pienet määrät nyt ei varmaan haittaa mut suuremmissa määrin en pakastais. Varmaa just tuollee ku Nannaniina ehdotti ni vois käyttää. Mikä se määrä sit on mitä sitä niistä purkeista löytyy...?

Muokattu viimeksi:
Ei niil hedelmil o varmaa enää sit vaikutusta ku on jo tottunu muihin makuihin.

Ei niil hedelmil o varmaa enää sit vaikutusta ku on jo tottunu muihin makuihin.
Kiitos, ihan totta varmaan tuo, kas kun en itse hoksannut edes ajatella noin! :)

Mä oon noihin "bataatti+jotakin" niin aika vähän laittanut sitä "jotakin" just lähinnä sellasia minkä pakastuksesta en oo niin saletti + et masu voi totutella uusiin juttuihin sillai et on vanhaa ja tuttua mukana. En tiedä minkä verran tossa Piltin seoksessa sitä on, täytyy vissiin käydä katsomassa. Mä vaan itse kun mietin niin kyllä Kait kurpitsalla ja kesäkurpitsalla on kuitenkin jokseenkin iso ero...? En tiedä? Mut taitaapi tuo kesäkurpitsa jäädä nyt meidän soseista kans vielä pois tuon tiedon valossa, tai sitten jos jossain valmis purkissa on ja ikä suositus ok niin sit saatan uskaltaa antaa.

Kokemuksia noista soseista vähän eri kantilta. Bataatti ja porkkana värjää tosi pahasti vaikka heti liottais. Kukkakaali ollut sotkuttomin tähän mennessä. En arvannu että on niinsotkusta puuhaa, etenki kun poika haluaa jo itse osallistua :) eikä tuosta ruokalapusta oo mihinkään, poika yrittää syödä senkin.

Kurpitsoissa on merkitsevää se kasvutapa joka on pitkälti sama. Keräävät nitraatteja maaperästä. Se uusi lista missä kesäkurpitsakin on ilmeisesti "kielto"listalla on vasta nyt valmistumassa niin tulee ensi vuonna ehkä..? Se linkki thl:n perheiden ruokasuosituksiin jonka johonkin postaukseen laitoin, on juuri se joka sisältää tämän kurpitsajutunkin. En vaan puhelimella löytäny sitä sivua.

Kyl se sitten varmaan on tuo kukkakaali seuraavana kokeilussa. Itsekin olin suunnitellut sekoittaa kesäkurpitsaa bataattiin, mutta taidan miettiä uudemman kerran jos sitä ei suositella. Toisaalta ajattelin kyllä ensin kypsentää sen kesäkurpitsankin (vähentää sitä nitraattipitoisuutta käsittääkseni)

Voi hyvää päivää. Meillä kesäkurpitsa ja porkkana tulee ekoina makuina. Sit bataatti, peruna, parsakaali ja kukkakaali. Hedelmiä annoin muistaakseni viimeks suht ajoissa, et söisi ees jotain. Ja on oppinut sitten kaikkea syömään kyllä....

Kesäkurpitsaa on siksi ekana, kun sadonkorjuusta sitä tuli paljon, samoin porkkanaa. Kaikesta saa kyllä nykyisin syövän, eipä siinä.

No jos vuosi on vauvan elämästä liian pitkä aika välttää vauvalle vaarallisia ruokia, ni mikäs siinä

Ei niitä nitraattipitoisia kasviksia syöpäriskin takia kielletä, vaan siksi että nitraatti voi haitata hapen kuljetusta elimistössä. Pienet määrät mitään kasvista tuskin kaataa maailmaa, mutta tää on taas näitä asioita joissa itse en ainakaan halua ottaa turhia riskejä. Ehkä vähän sama kuin raskausajan ruokavalio, hyvällä tuurilla kaikki menee hienosti vaikkei kieltoja noudattais mutta mieluummin pelaa varman päälle, rajoitukset on kuitenkin tilapäisiä.

Mäkin olen nyt harkinnut että alottaisin ehkä kiinteät lapselle. 3kk neuvolassa nimittäin painon nousu oli hidastunut. Ei siis mitenkään hälyttävästi vielä, mutta ei kuitenkaan ollut kasvanut niin paljon kuin aiemmin. Neuvolatäti sanoi että katsotaan 4kk neuvolassa jos sama jatkuu, niin sitten siirrytään kiinteisiin. Tästä neuvolasta on nyt 3 viikkoa aikaa ja olen nyt pistänyt merkille että pissavaippoja ei ehkä tulisi tarpeeksi. Niitä tulee vaihdettua n. 6 päivässä, mutta yleensä ne eivät ole täysiä. Eikös se mittari ollutkin että vaippoja pitää tulla 6 täyttä ja painavaa vaippaa, että ravinto riittää?

Sunnuntaina tyttö täyttää 4kk ja seuraava neuvola on vasta 1,5 viikon kuluttua. Uskallankohan odottaa vielä sinne asti vai pitäisiköhän soittaa huomenna neuvolaan ja pyytää jos sinne pääsisi aikaisemmin?

Lapsi on täysimetetty ja tuntuu yleensä imetyksen jälkeen olevan tyytyväinen. Hän kylläkin syö tosi usein, mutta on tehnyt niin alusta lähtien niin en ole siihen kiinnittänyt huomiota. Yöt on ehkä menneet vähän huonommiksi, kun ruokkia pitää pahimpina öinä tunnin välein. Päivisin väli tunti-2,5 tuntia.

3 kk neuvolassa meidän tytölle oli tullut puoli kiloa lisää kuukaudessa, kun aiemmin tahti oli kilo/kk. Terkka sanoi vain, että hyvin kasvaa eikä mitään puhetta että kiinteitä pitäis miettiäkään. Sinuna odottaisin ihan rauhassa seuraavaan neuvolaan, jos lapsi kerran on tyytyväinen - toki jos oma mielenrauha sitä vaatii niin soita vaikka huomenna. :)

Niin ja samanlainen syöppö täälläkin, tankkaa päivisin tunnin välein ja öisin nykyään 3-5 kertaa.

Imetetyilla vauvoilla paino notkahtaa luonnollisestikin 3-4kk iässä, jos se on yli 500g kuukaudessa noussut, ei hätää. Ja niitä vaippoja pitää olla 5päivässä, eikä niidenkään tarvi olla täysiä, kunhan on kunnolla pissaa.

No nyt oon äimän käkenä! Oon lueskellut foorumilta mitä esim aikasempien tänä vuonna syntyneiden sose -menut sisältää, TODELLA usealla on se kesäkurpitsa eikä mitään mainintoja mistään vaarallisuuksista. Eikä pikaisesti googletettunakaan löydy mitään kieltohommia.

Muokattu viimeksi:
Kuluttajan mahdollisuudet vähentää nitraatin saantia
Kuluttaja voi vähentää nitraatin saantia kasviksia huuhtelemalla, ryöppäämällä/keittämällä, kuorimalla ja käsittelemällä kasviksia. Salaatista on hyvä poistaa uloimmat lehdet ennen nauttimista.

Miten nitraatin määrää voidaan vähentää kasviksissa?
Nitraattipitoisuuteen vaikuttavat sekä maatalouskäytännöt että ympäristötekijät. Lannoitus, maaperän kosteus, valon määrä, lämpötila ja lajike ovat tekijöitä, joilla on vaikutusta kasvisten nitraattipitoisuuksiin.

Runsas valonmäärä vähentää nitraattipitoisuuksia. Kuiva kasvukausi puolestaan lisää kasvisten nitraattipitoisuuksia. Myös istutustiheydellä, kasvualustalla ja kastelulla on merkitystä. Kylmäketjulla ja nopealla markkinoilla estetään tuotteiden kuivuminen ja nitraattipitoisuuden nousu.

Eviran sivuilta.. Iha tällai yleiseksi infoksi mihinkään kantaaottamatta :)

Olen mä välillä vähän pysähtynyt ihmettelemään miten tämä pikkuinen on näinkin pitkälle mun hoidossa selvinnyt :D

Jooh miunki vauvan pitäs olla jo aika död.. Ei äidinmaitoa ku kaks viikkoa, on saanut kraanavettä suuhunsa, maistelee jo 3kuisena kiinteitä (steriloimattomista astioista), tuttiakaan ei montaa kertaa oo steriloitu jos ei oo uinu missää möhnässä.. Saati tuttipulloja (kerran kaks viikkoon).. Makaa lattialla koirien keskellä .. Oh dear! Ja aion antaa lapsen syödä tappavia nakkeja jos sitä sattuu olemaan ruokana sitten joskus :sad001:sad001:sad001

Takaisin