Soseet ja vellit, kiinteiden aloitus!

Isoäitini kanssa (96v.) kun olen jutustellut näistä vauvajutuista ja ruokinnasta, niin sitä ihmettelee miten ikinä on kukaan selvinnyt vauvavuodestaan hengissä :D
Isäni ei mummon sanojen mukaan "kestänyt äidinmaitoa", eli se tuli kaikki aina ulos. Sillon 40-luvulla sitä kuulemma sitten sekoitettiin jotain sitruunavettä lehmänmaitoon ja annettiin vauvalle. Ja omenanpalaa kouraan heti kun osasi ottaa kiinni. :D Nykyään on pitkät listat kaikista niistä mitä ei missään nimessä saa antaa.

Se on hienoa, ettänykyään tiedetään mitä erilaiset aineet tekee pienen ihmislapsen elimistölle, niin että niitä osaa sitten välttää tai pitää vähäisenä ruokavaliossa. Kuinkahan paljon vielä on sellaistakin mitä ei vaan vielä tiedetä. Meidän lapset ja heidän lapset sitten kauhistelee meidän ruokavalintoja.

No näköjään.. minä yritin rauhoittaa tilannetta mutta sain kesäkurpitsalla uuden väittelyn aikaan :D

No nyt oon äimän käkenä! Oon lueskellut foorumilta mitä esim aikasempien tänä vuonna syntyneiden sose -menut sisältää, TODELLA usealla on se kesäkurpitsa eikä mitään mainintoja mistään vaarallisuuksista. Eikä pikaisesti googletettunakaan löydy mitään kieltohommia.
No jos evira ei ole tarpeeksi korkea ja virallinen instanssi asiasta tiedottamaan, niin sit varmaan kannattaa antaa sitä kurpitsaa. Ohjeet tosiaan ovat vasta tulossa, kuten jo kirjoitin, edelliset ovat vuodelta 2012. Sinä voit ihan sarkastisesti jatkaa arvostelua, siitä mitä olen kirjoittanut. Itse en haluaisi miettiä sitten että mitä jos. Miksi välttää mitään raskausaikana jos sitten on valmis työntämään lapsen suuhun kaiken jo suunnilleen synnärillä.. Mikään ei tapa lasta välittömästi mutta pidemmällä juoksulla happivajeesta tulee varmaan ongelma? Maailmaa on joskus luultu littanaksi, pitääkö aina miettiä sitä miten ennen on asioita tehty? Ehkä kaikki kehitys ja tieto ei ole myöskään pahasta.

No näköjään.. minä yritin rauhoittaa tilannetta mutta sain kesäkurpitsalla uuden väittelyn aikaan :D
Paljon kuitenkin tärkeää infoa täältä saanut lukea, kai nää lapsen ruokailu ja imetys ovat ikuisia aiheita jotka nostattavat tunteita pintaan :O tuosta kesäkurpitsasta vielä, se oli Bonan purkki eikä Piltti missä on 4kk + Bataattia ja kesäkurpitsaa. Olin mukamas katsovinani paljonko sisältää tuota.kesäkurpitsaa, mutta nyt kaupasta kotiin kävellessä lyö ihan tyhjää mitä mä siitä purkista luin??? :D

No nyt oon äimän käkenä! Oon lueskellut foorumilta mitä esim aikasempien tänä vuonna syntyneiden sose -menut sisältää, TODELLA usealla on se kesäkurpitsa eikä mitään mainintoja mistään vaarallisuuksista. Eikä pikaisesti googletettunakaan löydy mitään kieltohommia.
Kirjoitappa sinne googleen kesäkurpitsa ja nitraatti ja lueppa vaikka se eka linkki mikä tulee hesariin. Siinä nimenomaan lukee että EI alle 1v. Ja jos sen pelkän kurpitsan (kaikki kurpitsat ovat kurpitsoita, kesä, myski, hokkaido jne..) niin löytyykin jo heti enemmän linkkejä mm. Se Evira

Nää on hankalia paikkoja, kun joku suositus on just muuttumassa (tai just muuttunut), eikä uusi käytäntö tai suositus ole vielä vakiintua. Varsinkin jos on tulossa virallisesti vasta ensi vuonna, monilta tänä vuonna kiinteitä jo aloittaneilta on asia varmasti mennyt kokonaan ohi, ja tuskin kaikki neuvolatkaan vielä tietävät muuttumassa olevista suosituksista. Itse kuulin asiasta siinä vaiheessa, kun olin jo kesäkurpitsaa pakkaseen soseuttanut, nyt sitten pähkäilen että mitä niille tehdään.

Jäitä hattuun, arvon mammat.

Mun piti ihan tarkistaa tuosta neuvolan ensilusikallisia- oppaasta mitä siinä sanotaan. Siinä on kasviskuutioiden ohjeessa mainittu mm. se kesäkurpitsa. Itse en oo jaksanut netistä etsiä muita suosituksia kun oon yleensä luottanut painettuun sanaan, varsinkin kun neuvolasta oon ton vihkosen saanut. Ymmärrän kyllä jos jollain kiehahtaa jos leimataan välinpitämättömäksi jos on vaan toiminut sen tiedon varassa minkä on saanut. Toisia ärsyttää kun neuvotaan kysymättä ( mm. oon samanlainen :-) ) ja toisia kun ei uskota.

Yomanda sun teksteistä käsittää että kesäkurpitsa on täyttä myrkkyä. Asiahan ei niin ole, muutenhan lastenruokatehtailijat myrkyttäisivät ruuallansa (ja äidit kotona samanlailla). Lähinnä se kismittää kun on niin musta-valkoista tekstiä . Ja nyt vasta tulossa olevat suositukset onkin sun mieleen mutta mm. kiinteiden aloitusikää koskevat tutkimukset ovat ihan puuta heinää ja niitä katsoessa kelpaa vain JO valmistuneet tutkimukset.

Kukaan tuskin on raakaa kuorimatonta kesäkurpitsaa syöttämässä vauvallensa, kuten tässä ko. Hs:nkin tekstissä luki niin nitraattien/-iittien määrä vähenee jo pelkästään keittämällä ja kuorimalla. Vai mites sit peruna ja porkkana, niistäkin löytyy näitä huihui supermyrkkyjä :) perunassa kuoresta, porkkanasta sisältä.. Jos niitä suurimmaksi osaksi syöttää niin eiköhän sen lapsen niistäkin tapettua? Kehottaisin ottamaan kanssa selvää monipuolisemmin asioista ennen kuin tulee pelottelemaan ja varsinkin uusia äitejä...

Yomanda sun teksteistä käsittää että kesäkurpitsa on täyttä myrkkyä. Asiahan ei niin ole, muutenhan lastenruokatehtailijat myrkyttäisivät ruuallansa (ja äidit kotona samanlailla). Lähinnä se kismittää kun on niin musta-valkoista tekstiä . Ja nyt vasta tulossa olevat suositukset onkin sun mieleen mutta mm. kiinteiden aloitusikää koskevat tutkimukset ovat ihan puuta heinää ja niitä katsoessa kelpaa vain JO valmistuneet tutkimukset.

Kukaan tuskin on raakaa kuorimatonta kesäkurpitsaa syöttämässä vauvallensa, kuten tässä ko. Hs:nkin tekstissä luki niin nitraattien/-iittien määrä vähenee jo pelkästään keittämällä ja kuorimalla. Vai mites sit peruna ja porkkana, niistäkin löytyy näitä huihui supermyrkkyjä :) perunassa kuoresta, porkkanasta sisältä.. Jos niitä suurimmaksi osaksi syöttää niin eiköhän sen lapsen niistäkin tapettua? Kehottaisin ottamaan kanssa selvää monipuolisemmin asioista ennen kuin tulee pelottelemaan ja varsinkin uusia äitejä...
Ootsä ihan tosissas?! Kehottaisin lukemaan mun tekstit uudelleen. Minä en käytä muita tietoja kuin julkaistuja tutkimuksia. Suositus ja tutkimus ovat kaksi eri asiaa. Tutkimukset nitriiteistä on tehty jo ajat sitte. Kun se suositus tulee julkaistuksi (taulukko alla) niin kysyn uudestaan, mitä mieltä oot asiasta. Jos vaivautuisit lukemaan, tekstit niin siellä lukee juurikin niin että kurpitsalajit kasvavat niin että keräävät kasvussaan nitraatit itseensä. Niitä on enemmän niissä kuin perunassa esim.
Pelottelu ja oikean tiedon jakaminen on kaksi eri asiaa. Jos haluat kehuskella sillä että sun vauva on vielä hengissä kaikesta huolimatta niin sepä on viisasta.. ImageUploadedByVau Foorumi1446493055.244038.jpg
Nyt en jaksa enää jatkaa.. Tehkää miten teette.

Eikä sillä, hyvähän se on että tuodaan näitä tutkimuksia ja suosituksia esille :) kunhan muistais että ne ei ole SÄÄNTÖJÄ joita PITÄÄ noudattaa muuten olet paska ja huono äiti joka tahallaan yrittää niitata lapsensa..

Eitäällä tietääkseni kukaan ole kehuskellut.. Pahoittelen jos olet käsittänyt väärin :o :o

Minä oikeasti jo ehdin luulla, että tällä foorumilla ei ole niitä "taistelevat äidit" -keskusteluja... Mutta näemmä nyt löytyi se aihe!
Voihan kesäkurpitsasose!

Tiettyyn rajaan saakka viihdyttää, mutta sen jälkeen tekeekin mieli jättää koko foorumi.

"Nimimerkki: Tunnelma pilalla ja paha mieli" (fakta homma;)

Kyllähän tuo jo harmittaa :hungover: monet kerrat oon jättäny kirjottamatta mutta nyt vaan ei enää pinna kestänyt, pahoittelen kovasti :sorry::sad001

Välikevennys: yritin tuossa ennen nukkumaanmenoa mitata varmuuden vuoksi lämpöä pikku nuhanenältä, ja mikä oli tulos... Pissat äipän naamalle ja siis ihan JÄRJETÖN määrä kakkaa!!!! Toivottavasti sieltä tuli nyt antamani bataatti-kesäkurpitsa sose vähän eri värisenä ja tuoksuisena soseena ulos :D ps. Päärynää muisteltiin illalla nyt ensimmäistä kertaa, oli kyllä hymy korvissa ;)

Samassa kohtaa yrttejä. Niillä ei sitten mausteta vauvojen ruokia? Huomenna neuvola, kysyn sieltä. Ensilusikallisia kirja meilläkin jo. Monessa vihanneksessa varmaan on ties mitä, riippuen kasvupaikasta ja lannoitteesta. Itse viljelen luomuna ja ostan luomua. Joskin sekään ei autuaaksi tee.

Mun mielestä tunnelma ei ole pilalla. Asiat tässä riitelee, hyvähän se on jakaa tietoutta.

Takaisin