Soseet ja vellit, kiinteiden aloitus!

Joo, mie en tienny uskaltaako tuota linkata. Ja Lyydia, tuskin siitä nyt haittaakaan on kun johan teillä on syöty pidempään ja määrä on kumminkin niin pieni? Ja eikös siun vauva ollu jo neljä kk tai ainaki lähemmäs?

Voi ei... En halunnut kenellekään oloa että ei uskaltaisi jotain linkata... :( Se ei ollut tarkoitukseni. Tuo ÄO tutkimus sai vain oman ÄO:ni tipahtamaan provosoitumisen puolelle... Tuli olo että poikani on jo nyt verrokkejaan vähä älyisempi, pilattu kaikin tavoin ja olen jo nyt sabotoinut poikani tulevaisuuden... Eikä nuo (sulkeisissa olevat); erityisvauvat ja muut joita ohjattu alusta alkaen erilailla ovat tietenkin asia erikseen niin lohduta yhtään. Vai onko niin että tutkimukset ja niiden tulokset eivät koske näitä "erityisvauvoja"... Noita ÄO tutkimuksia ymv. Linkittäessä täytyy myös muistaa, että joku voi todella lukea myös näitä totaali faktana.

Nannaniina, onneksi kukaan ei voi ikinä todistaa yksittäisestä ihmisestä, olisiko ÄO ollut parempi/huonompi erilaisella ruokinnalla. :P Tähän (ja muihinkin) asioihin liittyy niin monta muuttujaa. Oot aivan varmasti pojallesi paras mahdollinen äiti. :) Ainakin mun lukemassa brasilialaistutkimuksessa sitä paitsi puhuttiin rintaruokittujen kohdalla vähintään 12 kk imetyksestä, tässä on itse kullakin hyvää aikaa tehdä muksustaan tyhmä. :D Muakin on aikoinaan imetetty vain 11 kk (kiinteät mukana 5 kk eteenpäin), että mönkään on menny minunkin elämä alusta lähtien... ;)

Toisaalta tämä keskustelu on nostanut myös hyvin esiin sitä, miten herkällä alueella liikutaan. Se on oikeasti paha paikka, kun ei se imetys ei onnistukkaan niin kuin olisi toivonut. Itse yllätyin omasta reaktiostani, mutta tänään nyt jo enemmänkin huvittaa miten voimakkaita tunteita tämä aihe itsessä esiin nostattikaan. Ps. omasoossaamaa Kesäkurpitsa-bataatti-seosta juuri pakkasesta lounaaksi pojulle sulattelen.. :D

Äsken maisteltiin taas bataattia tauon jälkeen, suu aukesi hyvin ja menihän sitä mahaankin asti ainakin puoli kuutiota :) sekoitin korviketta mukaan että on löysempää ja helpommin nieltävää, meillä pointtina tässä maistelussa tässä iässä lähinnä opettelu , maistelukokemus ja suolistobakteerien kehittäminen. Sitten kun tuntuu että maito ei enää riitä mahan täytteeksi ni on matalampi kynnys siirtyä kiinteisiin niin että täyttää..

Tyttö veti eilen taas maitoennätyksen 190milliä kerralla ja superpukluhan siitä tuli. Oli äiti, vauva, sänky ja lattia ihan pukkelissa! Vauva syö normaalisti 120ml / 3h välein..

En mie sen puoleen sitä linkkaamista et joku olis kieltäny tms.. Lähinnä tän foorumin sääntöjä mietin :) ja nythän tuos tekstis ei näy kenen kirjoittama se on.. Ja et saako sitä sen puoleen täällä julkasta kun on muualta kopioitu (että saako sieltä sivustolta jakaa tänne)

SeEnsimmäinen, meillä sama pointti maistelussa. Taidetaan kuitenkin jatkaa hyvillä mielin, alle kaksi viikkoa on maisteltu ja hienosti suu aukee ja mussutetaan. :-) imetys yleensä ensin, niin ei siihen mahaan paljoa mahdukaan enää. Mutta kaikkea saa tällaiset jutut ajattelemaan. Tutkimuksetkin tuntuu monet kumoavan toisensa. Kuten joskus aiemmin totesin, että nää on ihan uskon asioita.

Täälläkin on nyt maisteltu ja pyöritelty soseita suussa reilun viikon verran. Kovasti tuntuu poika tästä hommasta tykkäävän, söisi enemmän kuin sen kuutiollisen, mutten uskalla vielä antaa. Muutaman päivän päästä on 4kk neuvola/lääkäri, odottelen mitä siellä sanovat.
Suu aukeaa aina jo lusikan nähdessään ja pienen suussa pyörittelyä jälkeen sose katoaa vatsan puolelle, (ulos sitä ei ole parin ekan maistelukerran jälkeen purskutettu). Sitten naamalle tulee iso virne. :grin
Bataatista tykättiin selkeästi enemmän kun peruna-porkkanasta (joka laittoi pojan naamalle sellan pohdiskelevan ilmeen). Mietin tässä jo, että mitähän seuraavaksi kokeilisi...?

Parsaa tai kukkakaalia? Ne tietty toki saattavat käydä mahaan mut ovat semmosii perusjuttuja :)

mielipiteitä on monia, niinku ihmisiä. musta parasta ois maalaisjärki kummiski. ei kai kukaa mitää makaroonilaatikkoo oo antamassa kummiskaa :) kerroin raskausaikana imetystuen illassa mielipiteeni, sain käsityksen että väärin ajattelen mutta olkoot, ei mun elämää kaada. niinkun moni sanonut lapsi on näissä paras kertoja ja jokaisella vapaus tehä niinku ite tykkää. okei, vaikka meillä ollaan menty täys imetyksellä ja kuten aiemmin kirjoittelin niin kiinteitä maisteltu. niin se on meijän tapa, mutta tapoja on monia ja uskon että jokaiselle se oma tapa on paras.ja äiti tuntee parhaiten oman lapsensa. vauva saanut synnärillä lisämaitoa ja alussa vähäsen. välillä annetaan pullosta jos oon menoilla. annetaan jokaisen tehä omalla tapaa miten ite parhaaks näkee. musta itestä ei oo 6kk täysimettäjäks mutta hyvä että joistaki on :) :thumleft

Voi tätä internetin kulta-aikaa.. minusta on mielenkiintoista lukea teidän mielipiteitä, vinkkejä ja tutkimustuloksia, mutta loppujenlopuksi en taas usko niillä olevan mitään merkitystä. Perusasiathan ei muutu, eli se mitä pienelle vauvalle saa ja ei saa antaa. Suositukset kaikesta muusta taasen muuttuu koko ajan ja taas kymmenen vuoden päästä äidit kauhistelevat teidän kirjoituksianne pitäen niitä ihan kivikautisina. Minua ja sisaruksiani ei ole juuri edes yritetty imettää, korvikevauvoja olemme kaikki. Se oli kultaisella kahdeksankymmentäluvulla täysin normaalia, ei siitä kohkattu. Soseisiin siirryttiin viimeistään nelikuisina. Olemme perusterveitä, ei allergiaa, en ole ainakaan tietoinen tuhoutuneesta suolistosta.. ja minulla on keskivertoa parempi vastustuskyky. On toki hyvin sairaitakin kasarilapsia, mutta se on tätä elämän lottoa luulisin, ei äitiemme syöttövalintoja. Itse olen innoissani kun imetys onnistuu. Soseita maistellaan. Ei niillä kuukausilla ihan oikeasti ole mitään väliä, pääasia että kaikki ruokkii vauvojaan jollain tapaa.

Kun tässä on imetyksestä puhuttu vaikka kiinteitä ketju käsitteleekin, niin minä olen huomannut yhden itseäni todella paljon vaivaavan asian tuossa imetyskeskustelussa. Nimittäin äidin jaksaminen. Juurikin imetyksen tuen foorumilla aina välillä lukee näitä "en enää jaksa kun olen 6 kuukautta valvonut kun lapsi syö tunnin välein"- viestejä, ja kovin usein neuvo näihin on että tsemppiä, ei se loputtomiin kestä. Juu, ei kestä mutta itse ainakin koen että olen parempi äiti lapselleni jos saan välillä levättyäkin. Vaikka se sitten tarkoittaa sitä korvikkeen antoa, kun pumpulle en heru. En tiedä, kokeeko joku olevansa parempi äiti kun kehuu, ettei muista vauva-ajoista mitään koska oli niin väsynyt. Toki väsymys kuuluu vauva-aikaan, mutta jokaisella tulee se raja joskus vastaan eikä siitä saisi syyllistää. Välillä pistää niin kovin vihaksi..

Ja noista korvikkeella kasvavista; paljon on myös näitä, jotka eivät halua imettää koska kokevat sen liian hankalaksi. Liikaa vaivaa, en mä jaksanut, sanoi yksi ystäväni kun synnäriltä päästyään imetyksen lopetti.

Noista kiinteistä. Juttelin veljen tyttöystävän kanssa, joka on suht tuore terkka, ja hän sanoi että ei niitä kiinteitä ole mikään kiire aloittaa just nelikuisena vaikka ei täysimetetty olisikaan. Jos kasvu on hyvää niin voi mennä vauvan tahtiin. Sillä ajattelin itse kuitenkin odottaa sinne punnitukseen saakka, ennenkuin maisteluita aloitetaan (on viikko 4kk synttärin jälkeen). Mutta niinkuin moni on sanonut, jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee.

Joo, se onki ihan arsesta että imetys on siellä vastaus kaikkeen. Oli mikä vaan niin imetä. Jos haluut neuvoja lopetukseen vaikka 1 vuotisen kanssa ni niitä ei saa vaan ohjeita imetyksen jatkamiseen. Se on kyllä semmonen paikka et suurin osa kiihkoilusta pitää suodattaa pois.
Mitä sit tulee tuoho kiinteisiin, niin mihin sitä edelleenkään on kiire? Joku kirjottaa et miks pitää kiirehtii ja vertailla mitä kenenki vauva osaa ni sitä ei sais tehdä mut sit kehutaan kyllä kilpaa kenen Marja-Pertti on jo syöny ja mitä.. Se joka on jo kiinteet alottanu ni on oikeutettu viittaamaan kaikkeen mut muut ei saa tehdä niin.
Oikeesti jos haluu toppuutella vaikka sitä et annetaa vauvalle jugurttii, koska siihen on syynsä et maitoa ei sais antaa vauvoille, ni niin ei saa tehdä.

Syöminen on näköjään arka aihe kumpaankin suuntaan. Ne jotka haluaa pelkästään imettää/antaa korviketta puoleen vuoteen saakka loukkaantuu jos toiset puhuu soseista ja ne ketkä antaa soseita loukkaantuu jos toiset sanoo ettei niitä saa antaa.

Ehkä siis tehdään niinkun tehdään ja salaa itsekseen vakuutellaan itsellemme olevamme tässä asiassa ainakin oman lapsen suhteen täysin oikeassa.

Se nyt on mun mielestä täysin eri juttu jos sitten puhutaan niistä ruoka-aineista joita ei saa vielä antaa. (Hunajat, maidot, purkkitonnikalat ja muut)

Minusta on kiva kuulla miten muut ovat aloitelleet kiinteitä (määriä ja mitä), mutta jos jokainen jättäis omat mielipiteensä sitte omaan tietoonsa? Täältä kuitenki saa hyviä vinkkejä, mitä ruokia voi tarjoja ja millä voi aloitella. Riippumatta siitä iästä, samalla tavallahan ne jossain vaiheessa aloitetaan. Mukava kuulla kokemuksia miten on sujunu ja tuleeko jotain reaktioita vauvoilla. Ja onko vauvoilla jotain makusuosikkeja. Minä pyrin suodattamaan tämän ikää koskevan keskustelun. Vaikka ihan hyviä pointteja on tullu.

Meillä siirty maistelut nyt vähäksi aikaa kun tais vielä mahavaivoja tulla. Kovasti kyllä tykkäs poika. Etenkin vadelma-omenasta. Bataatti on sitten luultavasti se mitä tarjoan sitten kun kokeillaan uudelleen maistelua. Sitä nimittäin on pakkasessa jo!

Onko kukaan muuten antanu luumua? Me annettiin muistaakseni esikoiselle ettei maha menis kovaksi. Ja taidettiin jossain vaiheessa sekoitella sitä muihin hedelmiin
Tuli vaan niin ällön väristä mössöä :D

Kestääkö kesäkurpitsa pakastusta? En ollu ees ajatellu että sitäki vois tarjota. Kukka- ja parsalaali haisee miehen mielestä niin pahalta tullessa ja mennessä...

Kurpitsoista oli vissii suositus ettei ennen vuoden ikää hirveesti ku kertyy nitraattia. Ja vois kuvitella et vetistyy pakkasessa, ku suolaa ei voi käyttää valmistuksessa. Muutenha se yleensä itketetään. (Sen verran vedän sanojani et ruokavinkeistä voin keskustella ;))
Muutenha kurpitsat oliski hyvii esim sormiruokailussa
Eviran sivuilta:
Imeväiset (alle 1-vuotiaat)
Nitraattia luontaisesti kerääviä kasviksia ja niistä valmistettuja tuotteita tulee edelleen välttää imeväisikäisten ruokavaliossa. Nk. nitraatinkerääjäkasviksia ovat pinaatti, punajuuri, erilaiset lehtisalaatit (ml. kiinankaali ja rucola), tuoreet yrtit, lehtikaali, kyssäkaali, kurpitsa, retiisi, varsiselleri, fenkoli, idut ja juuresmehut.

Takaisin