Sormiruokailu

Minkälaista leipää ootte antanu? Täällä ees saa muuta, kun tota paahtoleipää. Useimmat töysjyvät maistuu ihan kamallle, syön niitä silti :D mut siis oon aatellu, että toi on kyllä liian pehmoista vauvalle annettavaks? Jää kitalakeen?
Joo siis mahdollisimman kovaa leipää, löytyskö siel mitää näkkäri tyyppistä tai sit siun pitää vähä aikaa kuivattaa leipää pöydällä vaikka. Tuon leivän tarkotus ei ainakaa täs vaihees ole viel pahemmin mennä kurkusta alas vaan enemmänki olla tekemistä ikenille ja muutenkii
 
Huh, selasin "muutaman" sivun tota meidän huhtikuisten salaista ryhmää ja löysin nyt tän leipäohjeen:

Kauraleipäset:

2dl kaurapuuroa (tai muuta puuroa)
1 muna
1 rkl öljyä
2dl hiivaleipävehnäjauhoja tai spelttijauhoja (ite laitoin täysjyvävehnäjauhoja)
1 tl leivinjauhetta

1. Muna ja öljy puuron joukkoon. Leivinjauhe jauhoihin ja taikina tasaiseksi (mulla tää jäi aika tahmeaksI)
2. Nostele ruokalusikallisen kokoisia nokareita leivinpaperille uunipellille ja muotoile jauhokäsin pyöreiksi littanoiksi n. 0,5cm paksuisiksi leiviksi.
3. Uuni 225-astetta 12-15min.

Noita kokkailin esikoiselle viime kevättalvella siis. Koostumus oli just passeli silloin 10kk ikäiselle, mut luulen, et menee jo aiemmin. Pakastin noi ja otin sit yks kerrallaan sulaa.
 
Huh, selasin "muutaman" sivun tota meidän huhtikuisten salaista ryhmää ja löysin nyt tän leipäohjeen:

Kauraleipäset:

2dl kaurapuuroa (tai muuta puuroa)
1 muna
1 rkl öljyä
2dl hiivaleipävehnäjauhoja tai spelttijauhoja (ite laitoin täysjyvävehnäjauhoja)
1 tl leivinjauhetta

1. Muna ja öljy puuron joukkoon. Leivinjauhe jauhoihin ja taikina tasaiseksi (mulla tää jäi aika tahmeaksI)
2. Nostele ruokalusikallisen kokoisia nokareita leivinpaperille uunipellille ja muotoile jauhokäsin pyöreiksi littanoiksi n. 0,5cm paksuisiksi leiviksi.
3. Uuni 225-astetta 12-15min.

Noita kokkailin esikoiselle viime kevättalvella siis. Koostumus oli just passeli silloin 10kk ikäiselle, mut luulen, et menee jo aiemmin. Pakastin noi ja otin sit yks kerrallaan sulaa.
Kiitos! :)
 
Ite teen tänää tämmösiä, ihan piti vartavasten ostaa tuota kaneliaki :)
More like me blogistaImageUploadedByVau Foorumi1452340569.388619.jpg
 
Testasin apinaevästä (ilman kanelia) eilisiltana ja tänä aamuna. Hyviä oli ja omaan suuhun menikin loput :D Kannattaa jättää aika pehmoisiksi, toista satsia paistoin vähän liian kauan ja niitä oli vähän vaikea syödä. Kaurahiutaleet laitoin jauhettuna.

Tulin kuitenkin siihen tulokseen, että toistaiseksi syödään puurot puurona, sillä poika tykkää siitä niin kovin ja olisi kiva, että varsinkin illalla söisi mahan kunnolla täyteen. Palataan apinaeväisiin kunhan pojan syömistaito kehittyy.
 
Täs on oma versio, laitoin myös päärynää raasteena ja mustikkaa.. Ite oon onnomnom ööö maistanu näitä :P ja en tiiä kauan olivat uunissa ku unohdin kellon (ehkä 10min).. Koe-erä, hyvii tuli omaan suuhu ja en jauhanu mitää.. Kattotaa mitä likka sanoo :winkImageUploadedByVau Foorumi1452345790.253445.jpg
Ja tosiaan meinaan mieki puuroo puurona tarjota mut vaihtoehtoja on hyvä olla :)
 
Häh meidän tättärä melkee tukehtu ku annoin sille noita puurokeksejä :'D ne meni banniin.

Ja jeps nökkäriä löytyy! Pitäneekin ostaa.
 
Varmaa se riippuu hyvin pitkälti siit kuin kaua paistaa.. Miten kovia niistä tulee.. Meil oli pehmeitä, meni kädessä mujuksi.
 
Apinaeväs menee meillä aivan varmasti kokeiluun! Jos ei vaivalle maistu niin esikolle varmasti:p
 
Jos tuolle tekis perunamuusia korvikeeseen, niin siitä sais perunarieskoja helposti. Muusin sekaan jauhoja (vehnä tai ohra) samanverran ja yks muna. Rieskat oon paistanut 250 asteessa, oisko ne 10-15 min. Olis koostumus kauraleipästä sileämpi. :)
 
Meillä maisteltii eilen paprikaa raakana, phiuuu vaan ku lensi suun sivusta ulos pala mikä sinne sattui suuhun eksymään :D aamusta annoin nyt omasta kaurapuurostani muutaman vauvalusikallisen mukellettavaksi suuhu.. Pitää käydä ettimässä hihallinen ruokaliina ni saapi sit syödä ite puuronsa
 
Ohhoh! Onpas pitkälle ketju jo ehtinyt. :D En jaksanut kaikkea lukea, olen laiska. Meillä ei vielä ole kiinteitä aloitettukaan. :)
 
Mä olen nyt päätynyt vähän soveltamaan sormiruokailua omaan tyyliin, kun tuo poika on niin kovin nälkäinen koko ajan, mikä lie kasvukausi nyt meneillään, ja ei saa omin käsin vielä syötyä kovin paljoa. Olen tehnyt niin, että aloitetaan sormiruokailulla, syön samalla itse ihan rauhassa. Sen jälkeen laitan pudonneita palasia kippoon, tilsin ne haarukalla ja lusikalla ääntä kohti. Sekaan laitan myös lihan, se kun meillä menee joka tapauksessa jauhettuna, ja tarvittaessa vähän vettä tai rintamaitoa. Joka kerta on syönyt sormiruokailun päälle vielä soseenkin hyvällä ruokahalulla... ja imetän siis myös aina ennen muita syömisiä. Ihan vääräuskoista touhua tämä :wink ja ehkä turhaakin, jospa jätkä kuitenkin saisi syötyä itsekin tarpeeksi, mutta tehdään nyt tällä hetkellä näin ja palataan kokonaan sormiruokailuun vaikka sitten vähän myöhemmin.
 
Me aloitettiin kiinteät tänään, tosin ekalla aterialla ei tainnut mennä mitään vielä mahaan asti... Ilmeistä päätellen kurkku oli pahaa ja porkkana tosi pahaa. :D
Hahahaa :D
 
Meillä ei vieläkään mee mitään mahaan asti muuten kun vahingossa. Paitsi eilen appelsiini! Se on heeeekkua. Saisko appelsiinia antaa :'D? On niin sopivia palasia eikä kaota lainkaan. Kunhan nyt tutustutaan ja opetellaan :)

Muoks. Itseasiassa just tajusin, että onhan tuuo josain välissä ihan yrittänyt syödäkin ja sormistaan nuoleskelee niitä muussattuja kun mun palaset on niin pehmeitä, että hajoaa aina.. No. Ehkä pitää alkaa tarkkailla enemmän kelloa, että koska ne maistuu?
 
Takaisin
Top