Sormiruokailu

Tee vaa rohkeesti vähä napakampiaki ruokia, ettei hajoa käteen :) meillä ainaki menee mahaan ku vaipassa on nykyään kaikenlaista :D tosin myö edelleenkää ei syödä ku kerran päivässä ku oottelen et tuo istus napakammi ja sitä kuutta kuukautta.. Appelsiinia voi antaa, jotkuu ottaa kalvot pois mutta jotkuu ei. Oppiivat kuulemma sylkemää ne pois mut toisaalta onha siit helpompi pitää kii ku on kuoret
 
No ku toi tollukka tukehtuu niihin paloihin sitte, heh. Luin jostain, että niin pehmeet notta ite sais muussattuu ilman hampaita ni nyt on sit pehmeää. Mut se onki hauskaa, ku sitä silppuu saa sit hieroo tarjottimeen, tuoliin ja mihin nyt yltääkin.

Appelsiinista oon vedelly reilusti kuoret pois, samlla lähtee kalvot ja leikannu veitsellä paloja, ni on se liha heti siinä tarjolla
 
Noo sormiruokailun idea vähä häviää niis muusseissa :wink oppii äkkiä kun on tarpeeks kovaa, että tulee se suutuntuma siitä mitä suuhun tunkea ja mite paljo ja varsinki mite menee alas .. Meillä tänää natskutettii kurkkuja ja kuoret vaa jäi, kerran vähä yskäs mut ei muuta..
 
Bataatti oli näköjään nannaa! Kurkut ja porkkanat ei kiinnostanu yhtään, mut bataattia puristeltiin mössöksi ja imeskeltiin sormien välistä ihan onnessaan. :D Jotain meni mahaankin, jes.
 
Mä olen nyt päätynyt vähän soveltamaan sormiruokailua omaan tyyliin, kun tuo poika on niin kovin nälkäinen koko ajan, mikä lie kasvukausi nyt meneillään, ja ei saa omin käsin vielä syötyä kovin paljoa. Olen tehnyt niin, että aloitetaan sormiruokailulla, syön samalla itse ihan rauhassa. Sen jälkeen laitan pudonneita palasia kippoon, tilsin ne haarukalla ja lusikalla ääntä kohti. Sekaan laitan myös lihan, se kun meillä menee joka tapauksessa jauhettuna, ja tarvittaessa vähän vettä tai rintamaitoa. Joka kerta on syönyt sormiruokailun päälle vielä soseenkin hyvällä ruokahalulla... ja imetän siis myös aina ennen muita syömisiä. Ihan vääräuskoista touhua tämä :wink ja ehkä turhaakin, jospa jätkä kuitenkin saisi syötyä itsekin tarpeeksi, mutta tehdään nyt tällä hetkellä näin ja palataan kokonaan sormiruokailuun vaikka sitten vähän myöhemmin.


Samalla tavalla olen ja aion olla jatkossakin "vääräuskoinen", eli syödään sekä että. Tulee siis saamaan ruokaa sekä omin sormin että lusikalla syötettynä. On toiminut ennenkin, miksei toimisi nytkin. (Monessa muussakin asiassa olen kyllä sen kultaisen keskitien ja maalaisjärjen todennut hyväksi, ja ihmettelen joskus niitä, jotka kynsin hampain pitää kiinni jostain ääripäästä :) )
 
Nämä oli aika kivoja. Mössääntyivät kovin (ehkä olisi vaatinut vielä toisen munan, mulla oli aika iso bataatti), mutta aines pysyi aika hyvin nyrkissä. Maissin korvasin porkkanaraasteella.
7f5fda11c0c7a2940fd5798ead2e0d3b
 
Samalla tavalla olen ja aion olla jatkossakin "vääräuskoinen", eli syödään sekä että. Tulee siis saamaan ruokaa sekä omin sormin että lusikalla syötettynä. On toiminut ennenkin, miksei toimisi nytkin. (Monessa muussakin asiassa olen kyllä sen kultaisen keskitien ja maalaisjärjen todennut hyväksi, ja ihmettelen joskus niitä, jotka kynsin hampain pitää kiinni jostain ääripäästä :) )
Mä niin komppaan tuota kultaista keskitietä ja maalaisjärkeä! :) Tuntuu että varmaan 24/7 pikkuisen ihmisen kanssa vietetty aika ja tää enemmän tai vähemmän jatkuva unenpuute ja välillä liikaa aikas ajatella ilman aikuisen seuraa aiheuttanee kyllä itse kullekkin välillä pientä järjen äänen "sumentumista..." Itse täytyy aina välillä oikein läpsiä itsensä takaisin maan pinnalle kun tuo maalaisjärki katoaa jonnekkin ja kultainen keskitiekin tuppaa olemaan toisinaan sitä ojasta allikkoon :D
 
Täällä on tytöllä ainakin ruoan ulostyöntämisen taito hallussa, ja tekee sitä myös soseille :D Avaa suunsa ja innokkaasti ottaa ruokaa suuhunsa, mutustelee hetken ja sitten kuuluu "pruut" ja ruoka pulpahtaa ulos. On niinkuin pukinparta olis kun soseet valuu leuassa :p
 
En jaksa selata koko ketjua nyt läpi, mutta oliko banaaniletut vielä mainitsematta? En millään muista kun käyn sormiruokailukeskusteluja samaan aikaan toisellakin foorumilla :) Meillä on syöty nyt pari kertaa iltapalaksi ja on herkkua, maistuu sekä vauvalle että vanhemmille. Olen laittanut kaksi munaa ja yhden banaanin, paistan lettupannulla kookosöljyssä. Nam.
 
ImageUploadedByVau Foorumi1452854912.706821.jpg
kaks munaa
2rkl vettä
Basilikaa tms..
Tomaattia
Paprikaa
+
Sipulia
Lihaa
Kalaa
mitä haluuki laittaa
Uuniin muffinsi vuoissa 200 astetta kunnes hyytyy (itellä meni vissii 10-15min, nousi ylös ni oli valmista)
 
Kaikissa ohjeissa tuntuis olevan munaa, eli myö pysytellään vielä noista erossa.. :) toki pysyteltiin esikonkin kanssa, enkä osannu kaivata vaam syötiin vaan erillisiä ruoka-aineita, liha lihana jne. :)
 
Mutta jos on näin taitava jauhopeukalo kuin mie, niin on lapsenkin kannalta turvallisempaa pysyy aidoissa ruoka-aineissa. :D

Tuollahan ei siis vielä oo todettuna allergioita, mutta selkeesti reagoi muutamiin aineisiin miun maidon kautta, niin lääkärin kanssa on sovittu, et vältellään nyt noita selkeimpiä vielä. :)
 
Joo, toki kannattaa mennä sen mukaan että ei tuu lapselle liikaa juttuja jos on allergiataipumusta.. Iteki jännäsin tuota kananmunaa ku alkuimetysaikana kanssa huomas et jos söin ni tuli reaktioo, mutta nyt ei tullu mitää.. Muutenki nykyää ite voi syödä jo kaikkea eikä tuu imetyksestä reaktioita..
 
Meilläkin on selkeesti reaktiot helpottaneet! Varovasti oon alkanu lisäämään omaan ruokavalioon niitä ärsyttäneitä aineita, ja hyvältä vaikuttaa. :)
Ja nytkun on alkanu ruokaa mennä mahaan asti, niin uskaltaa taas lisätä itelleen enemmän ja sitten pojallekin, jos ei mitään tuu. Paljon hän on saanu jo maistella kaikkee, eikä oo mitään reaktioita tullu. :)
 
Täällä tehtiin eilen illalla apinan evästä :) Eli siis banaania ja kaurahiutaleita ( +itse lisäsin päärynää raastettuna sekaan), tilkka öljyä ja vartti uunissa. Pojulle maistui oikein hyvin ja hienosti aika paljon sinne massuun asti myös näytti menevän :wink
 

Liitteet

  • 1453022443962.jpg
    1453022443962.jpg
    40.2 KB · Katsottu: 20
Niin ja vielä nopea lisäys:
Kanelin jätin pois. Mites kun se kaneli on itsessään kielletty alle 1 vuoden ikäisiltä, mutta ohjeissa näkyy usein tuo kaneli...? Ilmeisesti joku kaneli käy..? (kö)?
 
Takaisin
Top