Sormiruokailu

Lupasin niitä kohtia Omin sormin suuhun- kirjasta niin tässä joku:ImageUploadedByVau Foorumi1451927777.150929.jpgImageUploadedByVau Foorumi1451927790.869148.jpgImageUploadedByVau Foorumi1451927799.688067.jpgImageUploadedByVau Foorumi1451927808.172883.jpgImageUploadedByVau Foorumi1451927816.672801.jpgImageUploadedByVau Foorumi1451927834.007340.jpgImageUploadedByVau Foorumi1451927844.476299.jpgImageUploadedByVau Foorumi1451927858.628827.jpgImageUploadedByVau Foorumi1451927867.565270.jpgImageUploadedByVau Foorumi1451927879.415568.jpgImageUploadedByVau Foorumi1451927891.383324.jpgImageUploadedByVau Foorumi1451927909.603806.jpgImageUploadedByVau Foorumi1451927918.554533.jpg
Tuos listassa ruoka-aineita on niit mitä ei Suomessa suositella

Liitteet

• ImageUploadedByVau Foorumi1451927900.218651.jpg
    ImageUploadedByVau Foorumi1451927900.218651.jpg
    104 KB · Katsottu: 25
Muokattu viimeksi:
Kiitos Yomanda! Ehkä mä metsästän ton kirjan sittenkin, uutena luulis löytyvän :) Ihan fiksulta vaikuttaa.
Sitä vaan mietin, kun tyttö ei kyllä pureskele vaan just pyörittelee ruokaa suussaan. Välillä saa tietty isompiakin paloja irti ja kerran menikin banaanin pala kurkkuun ja ihan haukkoi henkeään, ei ollut enää kakomista.. Tän jälkeen tajusin olla laittamatta niitä turvaremmejä kiinni syöttötuolista, tarjotin stoppaa kyllä niin, ettei pääse tippumaan vaikka kuinka heiluu. Se pala siis tuli ulos, kun nappasin tytön pois tuolista ja taputtelin selkään, mutta tietysti pelästytti. Hän niin innolla käy käsiksi ruokiin välillä, samalla tavalla kun tissiin eli suu ammollaan ja HAUKS.
Missään ei kuitenkaan sanota, että pitää oppia pureskelemaan ensin? Pureskelee tuo sormiaan ja lelujaan tietysti, eli taito on muttei älyä suhteessa ruokaan.

Ai niin ja sit hölmöläiskysymys: höyrytin eilen kasviksia, niin ootteko te pikasesti lämmittäneet ne ennen tarjoamista vai kylminä tarjonneet :D?

Siin menee joku aika ennen ku vauvat oppii sen et miten eri koostumuksista saa nieleskeltäväksi sopivia paloja ja se pitää vaan kestää :D meilläki meni eilen koko bataattitikku suuhu.. Mut kyllä ne vaan väittää netissä ja kirjassa et ruuat pitäs tulla uloskin jos on liian isoja. Ja et koska vauva on tähän mennessä oppinu vaan imemään nii ei se jauhaminen yms tapahdu heti vaan menee se pari viikkoo riippuen myöski vauvan valmiusasteesta..

Meillä oon antanu "kylmänä" (jos kerkee kylmetä) ku menee niin kauan aikaa siihe toimintaan ni sais koko ajan lämmitellä. Antaa sit lämpimänä ku rupee sujumaan :)

Ja toivotaan Aubrey että löydät kirjan, suomenkielisiä painoksia ei enää edes saa uutena mutta varmaan niitä englanninkielisiä saa.. Omani myin juuri pois.

Ok, kiitos Yomanda! Ei mua tänään pelottanut niin paljoa, kun sama kävi kurpitsalla (täällä sitä suositellaan, älkää nyt repikö housuja :D!) Tulikin sitten pala oksennuksen kera ulos, hyvä sikäli, että tuli kurkussa rohisevat limatkin ylös :D

Kokkasin pojalle lihapullia, tai siis lihapuikkoja, jotta niistä saa helpommin otteen. Hyvin maistui kasvisten ohella. Tokihan ne hajosivat heti, mutta eiköhän niistä jotain mennyt mahaankin asti, niin keskittyneesti poitsu mussutti ennen kuin pullautti isommat palat pois suusta.

Eilen syötiin oikein antaumuksella avokadoa, oi mitä herkkua! Leikkasin lohkoja kuorineen (pesin ensin kunnolla) ja niistä poika sai jäystettyä aika hyvin hedelmää, kuorittuna ovat liian liukkaita pieneen käteen. Muutaman pudonneen palasen tarjosin lisäksi muussattuna lusikasta.

Joo mieki luin että esim banskut kannattaa tarjota pestyinä kuoren kanssa ni saa paremman otteen. Meillä syötiin tänään ruisleivän kannikkaa ja aamulla kaurapuuroa mustikoilla. Pöydällä oottaa banskuu et tekis jotain apinaevästä tms

Tänään vähän maistettiin höyrytettyä parskaalia... Neiti ku sai siitä kiinni nii joha oli naama niiiin mutrussa ja puisteli päätään :hilarious:
Mut maisto sentään vähäsen.. Mut reaktio oli sama ja sen jälkeen lensi parsakaali lattialle..:grin

Joo mieki luin että esim banskut kannattaa tarjota pestyinä kuoren kanssa ni saa paremman otteen. Meillä syötiin tänään ruisleivän kannikkaa ja aamulla kaurapuuroa mustikoilla. Pöydällä oottaa banskuu et tekis jotain apinaevästä tms
Mä kun olin tarjoamassa kauraleipää (siis sellasta mikä on täysin kaurasta, ainoastaan ruisjauhoja käytetty pellillä paistoon) niin yks kaveri sanoi että leivissä on lisättyä suolaa ettei sais antaa? Pitääkö paikkansa? Kuitenkin joka puolella kuullut kun ihmiset tarjonneet leivän palaa jyrsittäväksi?

Vau.fin sivulla luki että 8-9kk ikäsenä vois antaa leipää (ei perusteluja) , jotku tekee vauvalle leivän ite ni saa suolatonta :o oispa itelläkin kiinnostusta moiseen! :rolleyes: (en oo kokkaava äiti, isäntä hoitaa sen puolen. Kyllä mä bataatit keitän ja soseutan ku siinä ei tarvii miettiä sitä ruuan tekoa varsinaisesti:hilarious: makeita juttuja kyllä teen - siis leivon :angelic:)

Tänään vähän maistettiin höyrytettyä parskaalia... Neiti ku sai siitä kiinni nii joha oli naama niiiin mutrussa ja puisteli päätään :hilarious:
Mut maisto sentään vähäsen.. Mut reaktio oli sama ja sen jälkeen lensi parsakaali lattialle..:grin

Melko samanlainen reaktio oli täälläkin :D

Mä oon kyllä leipää antanu natustaa (esim hapankorppua tuo kolmonen mielellään imeskeli jo 7-kuisena), tosin ei se ihan ensimmäisenä oo ollu listalla. Ja kattonu sen vähempisuolasen version. Ei sitä leipää kuitenkaan kovin paljon mene, että vähäiseksi sekin suolamäärä jää.

Mä kun olin tarjoamassa kauraleipää (siis sellasta mikä on täysin kaurasta, ainoastaan ruisjauhoja käytetty pellillä paistoon) niin yks kaveri sanoi että leivissä on lisättyä suolaa ettei sais antaa? Pitääkö paikkansa? Kuitenkin joka puolella kuullut kun ihmiset tarjonneet leivän palaa jyrsittäväksi?
No muute oon tost suolasta nounou linjalla mut leipää ei saa suolattomana (ainakaan kokonaan) ni se määrä mitä se siit leivän imuttelusta saa on niin pientä että ei huolta.. Kattoo vaan leivän missä on mahdollisimman vähä suolaa. Sormiruoka ryhmässä kaikki ainaki tuntuu leipää antavan ku se tekee kumminki hyvää ikenille ja on sopivaa tekemistä :)

Minkälaista leipää ootte antanu? Täällä ees saa muuta, kun tota paahtoleipää. Useimmat töysjyvät maistuu ihan kamallle, syön niitä silti :D mut siis oon aatellu, että toi on kyllä liian pehmoista vauvalle annettavaks? Jää kitalakeen?

Vuos sitten oli leipäohje vauvalehdssä ja sitä tein esikoiselle. Oli just hyvä rakenteeltaan. Kaurapuuroon tehtiin. Pitää kaivaa se ohje....

Takaisin