Sormiruokailu

Ei kinkkua, mutta tein muksulle puuron kera omenasosetta ja vauvan version bataattilaatikosta. :-) Mites muuten toi kaneli? Joskushan oli tutkimus ettei saisi ollenkaan antaa lapsille?
 
Ceylonin kanelia saa olla, siinä on alhainen kumariinipitoisuus
 
Muokattu viimeksi:
Tänään maisteltiin kanaa... tai no miten sen nyt ottaa, poika lähinnä nuolaisi palasta ja heitti sen sitten menemään. Ei kyllä maistunut mikään muukaan tänään lounaalla, ei edes parsakaali the superherkku, poika oli varmaan liian täynnä maitoa ja vähän väsynytkin.
 
Sepäs se onki, ei sais olla nälkänen että jaksaa keskittyä mutta sit ei liian täynnäkään :D
 
Ihan nyt yleiseksi ohjeiksi muuten tähän ketjuun (kannattaisi myös tutustua sormiruokailuoppaisiin jos oikeasti aikoo sormiruokailla, mm ohjeet miten toimia jos vauva vetää jotain henkeen, mitä ei kukaan toivo tietenkään)

Onko vauvani x kuukautta jo valmis syömään?

Vauvantahtisen sormiruokailun perusajatukseen kuuluu 6 kuukauden täysimetys tai täyskorvikeruokinta. Tätä nuoremman vauvan suolisto ei ole vielä tarpeeksi kehittynyt kiinteän ruuan syömistä ajatellen. Kuitenkin yleinen kysymys tässäkin ryhmässä on se, onko 4 tai 5 kuukauden ikäinen vauva jo valmis aloittamaan ruokailun.

Vauvat ovat 4-6 kuukauden iässä seurallisia ja kiinnostuneita perheen toimista, mukaan lukien ruokailusta. Pelkkä kiinnostus ruokaa/ruokailua/aikuisen suuhun menevää haarukkaa kohtaan ei vielä kerro mitään vauvan valmiudesta syödä itse. Vauva voi tavoitella ruokaa aikuisen kädestä tai lautaselta, mutta niin hän tavoittelee kaikkea muutakin mielenkiintoista. Vauva ei tässä iässä tiedä mitä ruoka on, eikä vielä osaa yhdistää näläntunnetta ja kiinteää ruokaa toisiinsa.

Vauva on valmis sormiruokailun aloittamiseen, kun kaikki seuraavat ehdot täyttyvät:

vauva on kiinnostunut ruoasta ja haluaa syödä
JA
vauva osaa istua itse tai kevyesti tuettuna
* HUOM Fysioterapeutit suosittelevat vauvan istuttamista kovalla alustalla yleensä vasta kun vauva nousee itse istumaan. Suorassa oleminen on turvallisuuden kannalta toki tärkeimpiä asioista, mutta vauva voi istua suorassa myös vanhemman sylissä, ja näin syömisen aloittaminen on myös ergonomisempaa vauvalle. Yleensä vauvat osaavat istua itse vasta noin 8 kuukauden iässä (toki poikkeuksia on).*
JA
lapsi osaa tarttua itse pöydällä olevaan ruokaan ja viedä sen suuhunsa
JA
kielirefleksi on kadonnut, eli vauva ei tunge kielellä ruokaa ulos suustaan refleksinomaisesti
(JA
vauva on kuusi kuukautta vanha. Tämä suluissa, koska toisen mielipiteen mukaan ohjeikä on viitteellinen ja myös vauvan suolisto on valmis kiinteän ruuan aloittamiseen kun yllämainitut ehdot täyttyvät)

Kannattaa olla rehellinen itselleen näitä merkkejä tarkkaillessa. Jos lapsi tarttuu kurkkutikkuun kun sen antaa hänelle käteen, kolmas ehto ei vielä täyty. Vauva tarttuu kaikkeen mitä hänelle antaa käteen. Kokeile laittaa kurkku pöydälle vauvan eteen, jos vauva huomaa kurkun ja poimii sen itse pöydältä käteensä, ehto täyttyy. Samoin istumisehto ei täyty silloin, jos vauva syömistuolissa istuessaan kenottaa johonkin suuntaan. Myös jos vauvan tuolin joutuu toppaamaan täyteen pyyhkeitä, jotta vauva pysyy siinä, ehto ei täyty. Istumisehto on näistä ehdoista kaikkein tärkein, se liittyy kiinteästi turvallisuuteen. Vauvan täytyy sormiruokaillessa olla pystyasennossa, jotta liian isot ruuanpalaset valuvat suusta ulos eivätkä nieluun.

Kaikkein parhaiten vauvan valmiuden huomaa kokeilemalla. Jos 5 kuukauden ikäinen vauva osaa istua tuolissaan hyvin, hänen eteensä voi laittaa vaikka kurkkutikun ja katsoa mitä tapahtuu. Jos vauva poimii ruuan pöydältä ja vie sen suuhunsa, hän saattaa olla valmis aloittamaan.

Kuitenkin kannattaa muistaa, että mitään kiirettä ei ole. Vauvalla on monta vuotta syömistä edessä. Vauvantahtinen sormiruokailu ja vieroitus vie aikaa. Oikotietä ”onneen”, tässä tapauksessa vatsan täyttämiseen kiinteällä ruualla, ei ole. Maito on vauvan pääasiallinen ravinto koko ensimmäisen vuoden ajan.

Sormiruokaillessa vauvaa ei Koskaan saa jättää valvomatta!
 
Muokattu viimeksi:
Tuli tästä sormiruokailuketjusta mieleen että tänään ikeassa oli perhe jonka n. 1(??)-vuotias poika söi hotdogia ja meinas tukehtua (mun silmään). Satuin just vilkaisemaan ja poika katsoi mua ja suu oli yökkiasennossa ja se aika minkä hän käytti siihen yskäisemiseen ruuan ulos saamiseksi ja seuraavaan hengen vetoon tuntui IKUISUUDELTA!!
Seuraavana näin kyllästyneen ehkä väsyneen äidin joka oli (lähellä) hakemassa paperia tms eikä isä huomannut ollenkaan tätä tapahtumaa (toinen lapsi istui isän vieressä korkealla tuolilla, tää "1-v" istui ikean lapsikärryssä). Mun ilme oli luultavasti seuraava: monttu auki, silmissä paniikki, kulmakarvat kauhuasennossa ja etunoja poikaan päin :oops: juurikin pojan äidin "kyllästynyt" ja "väsynyt" katse sai mut miettimään että ehkä se oli ihan normaali tilanne, ei huolta:sorry:

Ehkäpä koko tilanne näytti näin tuoreen , vauva-arkea vielä opettelevan äidin silmään vaan hirveältä ja reilun puolen vuoden päästä minä olen se väsynyt äiti hakemassa sitä paperia kun tyttö ahtaa hodaria nassuunsa ...:joyful:
 
Moni on sanonut että se alku sormiruokaillessa on hirveetä ku vauva kakoo, (tukehtumisesta ei yleensä lähde ääntä kun henkitorvi on tukkeessa).. Jos on hyvässä asennossa niin ruoka yleensä tulee ulos, mutta se on juuri se syy miksi ei saa jättää yksin että jos tapahtuukin ettei ruoka tule ulos.
Mutta en mie jättäis kyllä yksin lasta syömää sitä hodaria (1-2v), ku se pehmee leipä on just omiaan siinä menemään pahasti kurkkuun ja seku mössääntyy ni tulee oikeen hieno tulppa :O, varmaa ollu kauheen näkönen tilanne. Töissäki leipä on yleensä se mitä ei enää anneta vanhuksille ku syöminen huononee, kun se vaalee leipä on niin helposti kurkkuun jäävää..
 
Eilisen näyn jälkeen päätin että meidän sormiruokailuajatuksetki sysätään sivulle ja vedetään sitä maitoa ja sosetta. Ei tässä kiire tietenkään ole mutta pienenlaisesti aiheuttaa suorituspaineita kun täällä meidän ketjussa ollaan jo aloteltu :rolleyes: tyhmää , tiedän. Jokainen ajallaan , lapsen ehdoilla ja voihan ikäerokin meidän kuisilla olla yli kuukausi! :) kiva näitä kuitenkin on lukea että miten toisilla vauvat jo liikkuu/istuu/sormiruokailee jne:love7
 
Joo, eihä meilläkään ole vielä aloteltu. :) Välillä oon vaan kokeillu miten toimii ja niit maissinaksuja uskaltanu antaa sitterissäki ku se on pystyssä. Sylissä istuttamallaha voi jo kokeilla jos muute ei istu. Meillä oon hetken istuttanu syöttötuolissa mutta ei siihe vielä valmiita olla.
Ota sieki tyttö sylii joskus pöydässä ni voit antaa helppoja ekoja juttuja niinku vaik pehmeetä kukka-tai parsakaalii, porkkanaa/bataattii pehmeenä tikkuna, kurkkuu tikkuna. :) meillä ne on kyl pääosin kaikki napsittu suuhu mut sit syljetty pois tai tiputel jonneki ku on kyllästytty :D kurkkuu tais mennä suusta alaski
 
Eilisen näyn jälkeen päätin että meidän sormiruokailuajatuksetki sysätään sivulle ja vedetään sitä maitoa ja sosetta. Ei tässä kiire tietenkään ole mutta pienenlaisesti aiheuttaa suorituspaineita kun täällä meidän ketjussa ollaan jo aloteltu :rolleyes: tyhmää , tiedän. Jokainen ajallaan , lapsen ehdoilla ja voihan ikäerokin meidän kuisilla olla yli kuukausi! :) kiva näitä kuitenkin on lukea että miten toisilla vauvat jo liikkuu/istuu/sormiruokailee jne:love7
Joo siis hei ehdottomasti omaan tahtiin ja siis todellakin kannattaa huomioida tuo ikäeroasia!!! Meillä on esim täytetty 6kk jouluaattona, ja itse mä olen sitä mieltä että jokainen menee omalla painollaan sitä vauvaa kuunnellen!!! Meilläkin ihan pääosin syödään vielä soseena ja puuro puurona kerran päivässä, eli vasta vähän harjoitellaan tätä sormiruokailua. Ja siis mulle henk.koht. kaikki "totaali ääripäät" saa näkemään punaista, eli en esimerkiksi käsitä miksei soseita ja sormiruokailua voi yhdistää.

Mutta sitten vielä tärkeää asiaa!!! Tietääkö ihmiset miten toimia jos tosipaikka tulee, jotain jää henkitorveen (ruokaa, lelu, mitä vaan), ja ollaan jo tilanteessa että lapsi on tajuton? Itselle koulutuksen myötä ohjattu toimimaan seuraavasti (mikäli vanhentunutta, väärää tietoa niin korjatkaa):
Eli siinä tilanteessa puhaltakaa se vierasesine lapsen keuhkoon! Sieltä sen saa kyllä sitten operoitua pois, mutta tärkeää saada ilmatieauki. Lapsen elvyttäminen aloitetaan puhalluksilla painellusten sijaan, juurikin tästä syystä, eli pikkulapsen kohdalla todennäköisin syy tajuttomuuteen/tuupertumiseen on vierasesine keuhkoputkessa, harvemmin terveen lapsen sydän yks kaks lakkaa pelittämästä. Tämä tosiaan ihan hyvä muistaa yleensäkin pienten lasten kanssa :)
 
Joo pikkuhiljaa eteenpäin ja vauvan valmiuksien mukaan! Meilläkin 6 kk tuli täyteen jo 27. pv. Sitä ennen poika ehti tutustua sormiruokailuun ja ennen kaikkea yhdessä syömiseen vanhempien sylissä parin viikon ajan, kun hänen oli vaan PAKKO päästä mukaan ruokapöytään tai tuli huuto :) Edelleenkään hän ei jaksa istua suorassa pitkään, joten kerran päivässä istuu syöttötuolissa sormiruokaillen ja heti kun väsyy, nostetaan syliin. Puurot menee kaksi kertaa päivässä edelleen sitterissä, sitten vasta istuen, kun osaa sen kunnolla. Ja tosiaan, ei meilläkään ehdottomia olla, vaan puuroa syö lusikalla (tai no... sormilla lusikasta :D), hedelmiä on maistellut makututista, puuron sekaan saa luumu- tai jotain muuta sosetta ja tarvittaessa esim. mummolaan hoitoon mennessä pakkaisin mukaan mieluummin sosetta kuin sormiruokaa ainakin niin pitkään, kunnes oppii itse syömisen salat vähän paremmin. Joustavasti ja rennosti eteenpäin niin kaikilla on kivempaa :)
 
Tuosta elvytys yms. jutusta niin aina ensin vauva polvien päälle vatsalleen ja napakasti selkään muutama läpsäsy jos tuntuu että hengitysteissä on jotain, voi myös ensin kurkata suuhun näkyykö mitään jonka saisi jo sormineen irti.. soitto 112 tarvittaessa, jos alottaa puhallus paineluelvytystä ni kyl se siin kohdassa meneeki varmaan keuhkoihin se esine mut ei sitä ensin kannata yrittää vaan esineen poistoa ulos. Puhaltamalla voi saada sen jonkun vielä pahemmin jumiin jos se onkin niin iso ettei mene keuhkoihin.
 
Tuosta elvytys yms. jutusta niin aina ensin vauva polvien päälle vatsalleen ja napakasti selkään muutama läpsäsy jos tuntuu että hengitysteissä on jotain, voi myös ensin kurkata suuhun näkyykö mitään jonka saisi jo sormineen irti.. soitto 112 tarvittaessa, jos alottaa puhallus paineluelvytystä ni kyl se siin kohdassa meneeki varmaan keuhkoihin se esine mut ei sitä ensin kannata yrittää vaan esineen poistoa ulos. Puhaltamalla voi saada sen jonkun vielä pahemmin jumiin jos se onkin niin iso ettei mene keuhkoihin.
Joo siis tottakai ensin yritys saada ulos juuri näin, pahoittelut, mä hyppäsin suoraan tilanteessa jo vähän eteenpäin! Hyvä kun lisäsit!
 
Hyvä kun kertaatte nämä! Mä just mietin, että kun noissa syöttötuoleissa usein (ainakin meidän) on tollaset lukolliset remmit, niin ne olis kyllä aika painajainen alkaa hätätilanteessa repimään auki. Tai siis nehän on naps vaan, mutta kun kahesta kohdasta samaanaikaan ja käsivarret vielä ulos... Huh
 
Hyvä kyllä tietää mitä tehdä mutta paniikki , paniikki, paniikki !! Mun lapsi ei ikinä tuu syömään sosetta kokkareisempaa.. Ääää!!!! :nailbiting::nailbiting:

Siis mikä idea tehdä lapsi ku tää on niin pelottavaa!!!:arghh: ja toisenki lapsen vielä tahtosin!!:dead::joyful: :facepalm::banghead: hyvää uuttavuotta..:joyful:
 
No voi ei... :D Ja sit viel se et -joo-o.... Onhan tää tosiaan niin yleistä, et varmaan jokaisella ainakin yks tuttu löytyy jonka mukula tukehtunut ruokaan... :D Ei vaines hei, tuskinpa tätä sormiruokailua kovin moni harrastais jos olis oikeasti ihan OLEELLINEN vaara/riski että lapsi tukehtuu! Ei saa jättää yksin syömään, mutta ei myöskään sitteriin, hoitopöydälle, sängylle, mihinkään! Eli käytännössä ihan mitä vaan voi tapahtua, ja olihan alkukuukausina myös se piinaava kätkytkuoleman riski myös olemassa. Jäitä hattuun ja taas vähän perspektiiviä, mutta ymmärrän kyllä myös hyvin että se vauvan kakominen ja yskiminen on aika hurjaa katseltavaa, mutta muistaa myös samalla mikä se todennäköisyys on että jotain kävisi. Koittaa vaan palauttaa mieleen että hyvä kun kakoo, refleksit toimii silloin just niin kuin pitää :wink
 
Joo ja siis vauvathan kakoo siks ku niillä se yökkö refleksi ei ole siellä nielussa vaan suun keskellä.. Eli sillo ku kakominen alkaa ni mikään ei vielä ole edes välttämättä siellä suun perällä eikä menekään ku yökkii ulos
Kyl mie luulen et aikuisia tukehtuu ruokaan enemmän ku lapsia, aikuiset hotkiiki vielä :wink lapset tukehtuu sit leluihin ja pikkuesineisiin (kauheeta sanoo tällee)

Rohkeesti vaan kokeilee kun aika on :)
 
Parsakaalipa oli herkkua! Nyhti ensin raukka kukinnot nyrkkiin ja koitti imeä niitä sieltä (ehkä hän sittenki suosii soseita :'D) kunnes sitten tajus sitä vartta alkaa jäystämään ja NAM! Appelsiini oli myös oikein herkkua.
 
Takaisin
Top